پلی کربنات موجدار چیست؟

ورق پلی کربنات موجدار، یکی از پرکاربردترین انواع پلی کربنات است. ورق پلی کربنات موجدار که با نام کروگیت نیز شناخته می‌شود، نوعی ورق مقاوم است که شکلی موجدار دارد. در واقع، همین شکل و ظاهر موجدار است که باعث مقاومت بالای آن می‌شود. ورق پلی کربنات موجدار ظاهری شفاف شبیه به شیشه دارد و وزن آن نیز از شیشه بسیار سبک‌تر است. همچنین این ورق پلی کربنات، قابلیت این را نیز دارد که نور را از خود عبور دهد. از دیگر ویژگی های ورق پلی کربنات موجدار آنتی استاتیک بودن آن می باشد. این ویژگی باعث می شود تا گرد و غبار کمتری را به خود جذب کند و در صورت بارش اولین باران تمامی این ذرات شسته خواهند شد.

قیمت پلی کربنات موجدار

قیمت گذاری پلی کربنات، به عوامل گوناگونی مربوط است که مهم‌ترین آن‌ها، قیمت مواد اولیه، نوع پلی کربنات، ضخامت و ابعاد هر ورق است. به طور کلی، هر چه در فرایند تولید پلی کربنات، از مواد خالص‌تری استفاده شود، طبیعی است که هم کیفیت محصول نهایی بالاتر می‌رود و هم قیمت نهایی افزایش پیدا خواهد کرد.

جدا از قیمت مواد اولیه، قیمت نفت نیز در هزینه‌ای که باید برای هر ورق پلی کربنات پرداخت شود موثر است. قیمت نفت به صورت جهانی و روزانه محاسبه می‌شود و در قیمت گذاری تمام محصولات پتروشیمی و پلاستیکی، تاثیر فراوانی دارد. انتخاب نوع ورق پلی کربنات، عامل دیگری است که قیمت نهایی کالا را مشخص می‌کند. هرچه ضخامت کار بالاتر برود، قیمت بیشتری نیز خواهد داشت. از سوی دیگر، جدا از این که هزینه‌ی هر ورق پلی کربنات کروگیت با اضافه شدن ضخامت آن بالا می‌رود، مقاومت ورق نیز بالا خواهد رفت. پس می‌توان گفت که افزایش هزینه، با افزایش کیفیت نیز همراه خواهد بود.
 

در کنار تمام مواردی که گفته شد، در کشور عزیزمان ایران، دو فاکتور دیگر نیز در قیمت گذاری هر ورق پلی کربنات موجدار تاثیرگذار هستند. این دو آیتم، تورم و قیمت ارز هستند که به صورت روزانه در حال تغییر و بالا و پایین شدن هستند. با توجه به این که قیمت نفت به صورت جهانی محاسبه می‌شود و ارزش دلار در کشور مدام در حال زیاد و کم شدن است، پس تغییرات ارزی نیز در افزایش یا کاهش قیمت پلی کربنات و انواع آن موثر هستند.

خرید پلی کربنات چند جداره از گروه صنعتی سالار فایبر به عنوان نماینده پلیمر طلائی یزد

مهم است که شما بتوانید بهترین کیفیت را با نازل‌ترین قیمت خریداری کنید. گروه صنعتی سالار فایبر، با داشتن بیش از بیست سال سابقه، می‌تواند شما را در خرید پلی کربنات موجدار یاری کند. مجموعه‌ی صنعتی سالار فایبر، سال‌ها به عنوان نمایندگی پلیمر طلایی یزد، همواره تلاش می‌کند تا چه در خصوص ورق پلی کربنات موجدار و چه در خصوص سایر انواع پلی کربنات، بهترین محصولات موجود را برای شما فراهم کند. همچنین، در صورتی که هنوز هم در خصوص خرید ورق پلی کربنات کروگیت مطمئن نیستید، می‌توانید از تیم تخصصی مشاوره‌ی سالار فایبر، به صورت رایگان کمک بگیرید.

 

آیا خرید ورق پلی کربنات موجدار شامل گارانتی می شود؟

ضمانت پانزده ساله این شرکت خود دلیل بر کیفیت بالای محصولات تولیدی می باشد. همچنین دارای ۵سال خدمات پس از فروش نیز می باشد.

انواع ورق پلی کربنات موجدار

ورق پلی کربنات موجدار یا کروگیت، به دو نوع پلی کربنات موجدار مات، و پلی کربنات موجدار شیشه‌ای تقسیم می‌شود. این دو مورد، بیشتر از نظر ظاهری با یکدیگر تفاوت دارند و کاربرد هر دو یکسان است. از نظر شکل نیز، پلی کربنات موجدار به دو نوع سینوسی یا پلی کربنات پلی ویو و ذوزنقه ای یا پلی کربنات پلی سان تقسیم می‌شوند.

ورق پلی کربنات موجدار شیشه ای

این نوع ورق پلی کربنات موجدار، همان طور که از اسم آن نیز مشخص است، بافت و ظاهری کاملا مشابه به شیشه دارد. نور از آن عبور می‌کند و عملا در هر جایی که باید در آن از شیشه استفاده شود، کاربرد دارد. تنوع رنگی بالایی نیز دارد و در اکثر رنگ‌های پر کاربرد بازار تولید می‌شود.

ورق پلی کربنات موجدار مات

نوع مات کروگیت شبیه به شیشه، شفاف نیست. این مورد نیز کاربردهای خاص خود را برای دیواره‌ها و سقف‌های سوله‌ها دارد. با این حال، در رنگ‌های مختلف نیز تولید می‌شود.

 روکش مات روی سطح ورق پلی کربنات موجدار نور را پخش می کند، تابش خیره کننده را کاهش می دهد و نوری نرم تر و پراکنده تر ارائه می دهد. این می‌تواند در کاربردهایی که توزیع یکنواخت‌تر نور مورد نظر است، مانند گلخانه‌ها، نورگیرها و دیگر انواع برنامه‌های سقف‌سازی مفید باشد.
به طور کلی، ورق پلی کربنات موجدار مات گزینه ای بادوام، سبک و کم مصرف برای سقف ها و کاربردهای ساختمانی ارائه می دهد. مقاومت بالای آن در برابر ضربه، خواص انتشار نور و انعطاف پذیری طراحی، آن را به گزینه ای محبوب برای انواع پروژه ها تبدیل کرده است.
 

ابعاد و ضخامت ورق پلی کربنات موجدار

در حال حاضر، ورق‌های پلی کربنات موجدار موجود در بازار، در ضخامت‌های ۲ میل، ۳ میل، ۴ میل، ۶ میل، ۸ میل، ۱۰ میل و ۱۲ میلی متر ساخته می‌شوند. طول استاندارد هر ورق نیز تقریبا ۶ هزار میلی متر است. با این وجود، شما می‌توانید ابعاد و ضخامت مورد نظر خود را به شرکت سازنده سفارش دهید و یا از ابزار مخصوصی برای برش ورق‌ها استفاده کنید.

کاربردهای پلی کربنات موجدار

ورق کروگیت، کاربردی بسیار نزدیک به کاربرد ورق فولاد و ورق گالوانیزه دارد. از این ورق در صنعت حمل و نقل نیز استفاده می‌شود و در ساخت سقف و دیواره‌ی سوله‌ها، پارکینگ‌ها، سایبان استخرها و استادیوم‌های باز یا بسته، اتاقک سازی و پارتیشن بندی نیز کاربرد دارد.

یکی از مزیت‌های پلی کربنات موجدار، مقاوم بودن آن در برابر آتش است. ورق‌ پلی کربنات حتی اگر در برابر شعله‌ی آتش هم قرار بگیرد، دچار آتش سوزی نمی شود. به طور مثال، شیشه‌های ضدگلوله، کپسول‌های گاز، عینک‌های ایمنی و کلاه‌های ایمنی در فرایند ساخت خود از پلی کربنات استفاده می‌کنند. پلی کربنات موجدار در صنایع کامپیوتری و برقی نیز کاربرد دارد. به طوری که در ساخت پوشش کامپیوتر، انواع لوازم الکترونیک، دیسک فشرده یا هارد و کانکتورهای الکتریکی، از این نوع پلی کربنات استفاده می‌شود.

کاربردهای پلی کربنات مجدار یا کروگیت
 

همچنین، با استفاده از ورق پلی کربنات موجدار، می‌توان گنبدسازی کرد و از آن در مصارف ساختمانی و صنعتی گوناگون به عنوان نورگیر استفاده کرد. به دلیل این که پلی کربنات ظاهری شبیه به شیشه دارد اما امنیت آن بالاتر است، در مواردی که استفاده از شیشه خطرناک است، از ورق پلی کربنات استفاده می‌شود.

نکات مهم و قابل توجه در هنگام نصب و نگهداری ورق پلی کربنات موجدار

در صورت تمایل به استفاده از ورق پلی کربنات، نکاتی وجود دارد که باید به آن‌ها توجه داشته باشید. به طور مثال، در زمان کار با ورق پلی کربنات، نباید بر روی آن پا بگذارید و یا قدم بزنید. برش و سوراخ کردن ورقه‌ها باید با کمک یک مته یا دریل بسیار تیز و سریع انجام شود تا به هیچ قسمتی از ورقه آسیب نرسد. همچنین، می‌توان از اره برقی با دندانه‌های تیز و ریز یا اره دستی استفاده کرد.

برای اماکنی مانند سالن ورزشی، در صورت استفاده از پلی کربنات موجدار، باید از یک لایه‌ی اضافه‌ی دیگر نیز استفاده شود تا نقش محافظ را برای کروگیت ایفا کند. این لایه اضافه می‌تواند یک ورق پلی کربنات سه جداره‌ی مثلثی و یا حتی توری فلزی باشد.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *