آشنایی با انواع روش های برش پلکسی گلاس + فیلم


روش برش ورق پلکسی چگونه است؟ از چه ابزارهایی می توان برای برش پلکسی گلاس استفاده کرد؟ هنگام برش پلکسی چه نکاتی را باید رعایت کنیم؟ اگر شما نیز به دنبال نحوه برش ورق پلکسی گلاس با روش های مختلف هستید، در این مطلب با ما همراه شوید. ما در گروه صنعتی سالار فایبر روش برش پلکسی گلاس با دست، لیزر و ابزارهای گوناگون را عنوان می کنیم تا شما بر اساس نیاز و امکانات موجود بهترین گزینه را انتخاب کنید.

 

چگونه ورق پلکسی گلاس را برش بزنیم

 

پلکسی گلاس چیست؟

قبل از آن که با نحوه برش پلکسی گلاس آشنا شوید بهتر است پاسخ مناسبی به پرسش پلکسی گلاس چیست ارائه دهیم. یکی از مواد پرکاربرد برای ساخت ابزار و وسایل گوناگون پلکسی گلاس می باشد. از ویژگی های مهم پلکسی گلاس، امکان خمکاری، سوراخکاری و قابلیت برش آن است.

پلکسی گلاس یک رقیب جدی برای شیشه در ساخت وسایل گوناگون به شمار می رود. از پلکسی برای ساخت وسایل گوناگون مانند تبلت، قاب عکس، لوازم دکوری منزل و غیره استفاده می‌شود. مهم‌ترین ویژگی پلکسی سبک بودن، وزن کم، ماندگاری، قیمت به صرفه و مقاومت آن در برابر ترک خوردگی و پوسیدگی می باشد. این ماده دارای رنگ و جنس های متنوعی می‌باشد. بنابراین افراد می‌توانند بر اساس نیاز خود این ورق ها را در ضخامت های ۱ تا ۴۰ میلی متر از بازار تهیه کنند.

برش پلکسی با cnc

 

برش پلکسی گلاس به چه ابزاری نیاز دارد؟

امروزه از ابزار مختلفی برای برش ورق آکریلیک است استفاده می شود. به عنوان مثال ورق های نازک پلکسی به وسیله کاتر برش داده می شود. برای ورق های ضخیم نیز از ابزاری مانند اره چکشی استفاده می شود. به کمک این وسیله می توان ورق های پلکسی را به اشکال مختلف درآورد و برای ساخت وسایل گوناگون مورد استفاده قرار داد.

همانطور که گفته شد از ویژگی های مهم پلکسی قابلیت برش ساده و آسان آن است. این ابزار به وسیله دست هم برش داده می شود. اما برای ساخت وسایل حرفه ای که نیاز به برش های پیچیده ای دارند باید از ابزار خاص برش استفاده کرد. ما در ادامه مطلب مهمترین روش های برش پلکسی گلاس را ذکر می کنیم.

 

برش فلکسی

 

  • برش پلکسی با اره مویی

برش پلکسی با اره مویی برقی یکی از روش های رایج و پرکاربرد می باشد. معمولاً پلکسی هایی که دارای ضخامت زیاد هستند با استفاده از این دستگاه برش داده می شود. از مزایای این روش امکان ایجاد برش های منحنی و پیچیده بر روی پلکسی می باشد.

 

 

  • برش پلکسی گلاس با کاتر

از ساده ترین و ابتدایی ترین روش های برش ورق پلکسی گلاس، استفاده از کاتر می باشد. کاتر این روزها در هر خانه ای پیدا می شود. بنابراین برش با این روش بسیار ساده و در دسترس می باشد. پلکسی هایی با ضخامت کم (حدود 1 تا ۶ میلی متر) را می توان با کاتر های مخصوص برش داد. البته از کاتر بیشتر برای ایجاد برش در یک خط مستقیم استفاده می شود. بنابراین ابزار برای برش های منحنی و شکسته مناسب نیست و بهتر است از ابزار پیشرفته تری استفاده شود. در ادامه پیشنهاد می کنیم ویدیو زیر ببینید.

 

  • برش پلکسی با استفاده از اره آهن بر

اگر اره مویی در اختیار ندارید می توانید از اره آهن بر نیز برای برش طلق آکریلیک استفاده کنید. برای بکارگیری این روش نیز مانند مراحل نحوه برش این ورق، از کاتر استفاده کنید. البته دقت داشته باشید که با استفاده از اره آهن بر نیز مانند کاتر فقط می توانید برش هایی صاف و مستقیم در سطح پلکسی ایجاد کنید. اگر بخواهید با این اره، برش منحنی ایجاد کنید ممکن است در پایان کار با اشکالی ناهماهنگ و ظاهری نامتوازن در پلکسی روبرو شوید.

 

نحوه برش پلکسی گلاس با اره آهن بر

 

  • برش با کمک اره عمود بر

در صورتی که به سایر ابزار برش پلکسی دسترسی ندارید می توانید از اره عمود بر هم استفاده کنید. اما این روش در حالت عادی پیشنهاد نمی‌شود! زیرا اره عمود بر باعث ایجاد گرما در محل برش می شود. به همین دلیل دقت برش کاهش پیدا می کند و امکان ذوب محل برش و سطح پلکسی نیز افزایش پیدا می یابد.

اما اگر راه دیگری ندارید و می خواهید از اره عمود بر برای برش پلکسی استفاده کنید دقت داشته باشید که با استفاده از جریان آب تیغه های اره عمود بر را در هر بار برش خنک نگه دارید.

روش برش پلکسی گلاس با اره عمود بر

 

  • برش با اره مویی دستی

اره مویی دستی از ابزارهایی است که برای برش پلکسی در مقیاس های کوچک قابل استفاده است. آن هم در شرایطی که حتی به کاتر مخصوص برش پلکسی نیز دسترسی ندارید. البته لازم است که برای استفاده از اره مویی مهارت لازم را داشته باشید. کافیست بر روی سطح پلکسی خطی رسم کنید و سپس به آرامی شروع به برش سطح پلکسی نمایید.

 

  • طریقه برش پلکسی گلاس با استفاده از اره چکشی

اگر ضخامت پلکسی که قصد برش آن را دارید بسیار زیاد بهنر است برای مراقبت و نگهداری از پلکسی گلاس، از اره چکشی استفاده کنید. به وسیله این ابزار امکان ایجاد برش های گرد، منحنی، صاف و غیره برای شما فراهم است. اگر اره چکشی شما دارای دندانه های ریز باشد شاهد برش های صاف تر و دقیق تری خواهید بود.

 

  • برش لیزری پلکسی گلاس

در این مطلب با شما را با روش های مختلف برش ورق پلکسی گلاس آشنا کردیم. جالب است بدانید که در حال حاضر بهترین و دقیق ترین روش برای برش این محصول استفاده از لیزر می باشد. با برش لیزری پلکسی گلاس می‌توانید به سادگی، حکاکی های مختلفی را بر روی سطح پلکسی در ضخامت های گوناگون به وجود آورید.

به همین دلیل روش برش پلکسی با لیزر در صنایع مختلف حکاکی و تبلیغاتی مورد استفاده قرار می گیرد. از دیگر کاربرد های برش لیزری پلکسی می توان به موارد زیر اشاره کرد:

– استفاده در صنعت تبلیغات

– استفاده در تابلوهای راهنمایی، تابلوهای یادبود و غیره

– حکاکی حروف و کلمات

– استفاده در سازه های معماری

– استفاده در استند های نمایشگاه ها و فروشگاه های مختلف

 

برش پلکسی گلاس با دستگاه cnc

 

نکات مهم هنگام برش ورق پلکسی گلاس

هر چند نحوه برش پلکسی گلاس کار چندان سختی نیست اما مهارت و دقت کافی در ایجاد برشی صاف و یکدست بسیار موثر است. از جمله نکات مهمی که در مراحل برش این ورق، باید رعایت کنید عبارتست از:

 

– ابتدا پلکسی را بر روی یک سطح صاف و صیقلی قرار دهید.

– سطح پلکسی را با دستمال مرطوب یا پاک کننده مخصوص از هرگونه گرد و غبار پاک کنید.

– با استفاده از ماژیک یا خودکاری که قابلیت پاک شدن دارد خط مورد نظر را بر روی ورق پلکسی رسم کنید.

– با استفاده از ابزار بر روی خط برشی که ترسیم کرده اید بکشید تا سطح پلکسی برش بخورد.

– اگر از کاتر مخصوص استفاده می کنید کافیست ابتدا چند بار بر روی خط برش بکشید. در ادامه ورق پلکسی را برگردانید و بر روی خط به جا مانده نیز با استفاده از کاتر چند بار بکشید. در نهایت می توانید با استفاده از فشار دست ورق ها را از هم جدا کنید.

 

طریقه برش زدن ورق آکریلیک

 

سخن پایانی

شما در این مطلب با گروه صنعتی سالار فایبر همراه بودید تا مروری بر نحوه برش ورق پلکسی گلاس داشته باشیم. نکاتی را نیز درباره برش پلکسی گلاس با لیزر عنوان کردیم. همانطور که خواندید با توجه به ضخامت های مختلف پلکسی و نوع کاربرد آن، نحوه برش ورق پلکسی گلاس نیز متفاوت است. شما می توانید جهت راهنمایی بیشتر  برای خرید پلکسی گلاس با کارشناسان ما از طریق شماره های درج شده بر روی سایت تماس بگیرید. در پایان امیدواریم این مطلب برای شما مفید بوده باشد.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *