تفاوت شیشه و پلکسی گلاس


شاید تا به امروز بارها نام پلکسی گلاس را به عنوان جایگزینی کاربردی برای شیشه از گوشه و کنارشنیده باشید، اما ندانید که این محصول دقیقا چیست و چه ویژگی‌هایی دارد و اصلا از آن چه استفاده‌ای می‌توان کرد.

در این مطلب با عنوان مقایسه و تفاوت پلکسی گلاس و شیشه قصد داریم، اطلاعاتی کاربردی و مفید در رابطه با شیشه و پلکسی گلاس در اختیارتان قرار دهیم، تا با آگاهی کامل محصول مورد نظر خود را خریداری کنید، با ما همراه باشید.

مقایسه شیشه و پلکسی گلاس و هر آ«چه که درباره این متریالها لازم است بدانید

سطوح شیشه‌ای نسبت به پلکسی گلاس بازتاب نور بیشتری دارند.

 

شیشه و ویژگی‌های آن

سابقه‌ی شیشه‌سازی در ایران به چیزی در حدود پیش از ۲۰۰۰ سال قبل از میلاد باز‌می‌گردد. به طور کلی شیشه‌ها از ذوب ماسه سیلیس با افزودنی‌های مختلف ساخته می‌شوند.

امروزه از شیشه در صنایعی چون ساختمان سازی، مواد غذایی، خودروسازی، لوازم خانگی، داروسازی و آزمایشگاه به طور گسترده استفاده می‌شود. موارد مصرف شیشه به حدی گسترده است که عملا زندگی ما را به این ماده وابسته نشان می‌دهد.

شیشه و ویژگی های آن در برابر پلکسی

 

پلکسی گلاس چیست و چه ویژگی‌هایی دارد؟

پلکسی گلاس نام تجاری نوعی ورق اکریلیک است که توسط شرکت آلمانی Roehm از پلی متیل متاکریلات ساخته شده است و اکنون با نام عمومی “پلکسی گلاس‌” شناخته می‌شود. دیگر نام‌های تجاری برای این محصول عبارتند ازPerspex ،Lucite و Acrylite.

ورق پلکسی گلاس در واقع یک ورق پلاستیکی با جنس نسبتا خشک به حساب می‌آید که در طراحی آن انعطاف قابل توجهی دیده می‌شود. از جمله ویژگی در نظر گرفته شده برای این ورق، می‌توان به مقاومتش در برابر ضربه اشاره کرد.

باید اضافه کرد که ورق‌های پلکسی در انواع گوناگونی به تولید می‌رسند که برخی از آن‌ها را می‌توان پلکسی رنگی، پلکسی آینه، پلکسی شفاف و پلکسی ترانسپارنت دانست.

این ماده‌ی جامد پلاستیکی تا حد زیادی شبیه به شیشه است، امروزه تبدیل به یک رقیب سرسخت در برابر شیشه شده است. در ادامه به بررسی تفاوت شیشه و پلکسی گلاس می‌پردازیم. هزینه‌های تعمیر و نگهداری طولانی مدت و جایگزینی پلکسی گلاس به طور قابل توجهی ارزان‌تر از شیشه است.

پلکسی گلاس چیست و چه تفاوتی با شیشه دارد

بیشتر بخوانید: راهنما خرید پلکسی گلاس

 

تفاوت پلکسی گلاس و شیشه

شیشه و پلکسی گلاس هر دو مواد شفاف ،غیرکریستالی و ساخته دست بشر با کاربردهای تجاری، خانگی و صنعتی بسیار گسترده در زندگی مدرن هستند. مهم‌ترین تفاوت‌های پلکسی گلاس و شیشه عبارتند از:

  • پلکسی گلاس سبک‌تر از شیشه است

از جمله تفاوت شیشه و ورق پلکسی گلاس، می‌توان به وزن سبک و ایده‌آل پلکسی نسبت به شیشه اشاره کرد. این در حالی است که حمل و جا‌به‌جایی شیشه به دلیل داشتن وزن بالا و احتمال بالای شکنندگی کاری سخت و پر‌استرس است. ویژگی‌های خاص پلکسی گلاس باعث شده تا این محصول جزو شکستنی‌ها در حمل و نقل به حساب نیاید.

 

  • مقاومت پلکسی گلاس در برابر فشار و ضربه

مقاومت پلکسی در برابر ضربه نسبت به شیشه حداقل 5 برابر بیشتر و با افزایش میزان ضخامت، مقاومت پلکسی گلاس نیز در برابر فشار و ضربه بالاتر می‌رود.

تفاوت ورق آکریلیک با شیشه

 

  • تنوع رنگ زیاد پلکسی

ورق پلکسی گلاس در انواع گوناگون شفاف، رنگی و مات تولید می‌گردد. این محصول با رنگ‌بندی‌های متنوع در زمینه دکوراسیون و تزئینات مورد استفاده قرار می‌گیرد. در حالی که اجرا کردن این مورد در شیشه امکان‌پذیر نمی‌باشد.

 

  • خم کردن پلکسی گلاس راحت‌تر از شیشه است

با استفاده از یک تفنگ حرارتی، صاحب خانه می‌تواند به راحتی پلکسی گلاس را خم کند و طرح مورد نظر خود را به آن بدهد. این در حالی است که خم کردن شیشه یک کار خانگی نیست و به دمای بیش از 1100 درجه فارنهایت نیاز دارد و فقط در کارخانه‌ها یا کارگاه‌های دارای کوره قابل انجام است.

 

  • پلکسی گلاس راحت‌تر از شیشه سوراخ می‌شود

درحالی که شیشه برای جلوگیری از بریدگی و ترک خوردن به دقت و مهارت زیادی نیاز دارد، اما ورق‌های پلکسی را می‌توان با استفاده از اره رومیزی یا اره‌ی دایره‌ای با تیغه‌ای دندانه‌دار به راحتی برش داد.

پلکسی شفاف‌تر از شیشه است، اما ممکن است در زیر نور خورشید تغییر رنگ دهد.

 

تفاوت پلکسی و پلی کربنات

پلی کربنات سخت‌ترین ماده شفافی است که به عنوان گزینه‌ای مناسب بجای شیشه در بخش‌های مختلف ساختمانی مورد استفاده قرار می‌گیرد. پلی کربنات نیز همانند پلکسی هم خانواده‌ی ترموپلاستیک‌های شفاف است که معمولا به جای شیشه مورد استفاده قرار می‌گیرد.

این محصول دارای یک لایه UV ضد اشعه ماورای بنفش است که می‌تواند سطح زیرین خود را در برابر اشعه‌های مضرر خورشید محافظت کند. از جمله مزیت‌های پوشش پلی کربنات به جای شیشه هزینه کمتر ونیز وزن سبک‌تر آن است. همچنین مقاومت بالای آن نسبت به پلاستیک باعث تقاضای روزافزون این محصول گردیده است.

ورق پلی کربنات در انواع مختلف چند جداره، شفاف و موجدار موجود بوده و در صنایع مختلف مانند ساختمان، گلخانه، اتومبیل، بهداشتی و پزشکی، لوازم کامپیوتر و صنایع ایمنی کاربرد دارد. پیشنهاد می کنیم برای کسب اطلاعات بیشتر مقاله “مقایسه و تفاوت پلکسی و پلی کربنات” را مطالعه کنید.

تفاوت پلکسی گلاس و سایر متریالها

 

در نهایت پلکسی گلاس بهتر است یا شیشه؟

قیمت شیشه نسبت به پلکسی گلاس کمتر است، دارای مقاومت بیشتر در برابر خش است و راحت‌تر نیز بازیافت می‌شود. در مقابل، پلکسی نسبت به شیشه، قوی‌‌تر است.

پلکسی همچنین در برابر شکستن و فرسایش نیز مقاوم‌تر است. سطوح شیشه‌ای نسبت به پلکسی گلاس بازتاب نور بیشتری دارند و گاهی اوقات می‌توانند باعث ایجاد تابش یا انعکاس ناخواسته شود.

این انعکاس ناخواسته از جمله دلایلی است که بسیاری از آکواریوم‌سازها، از پلکسی گلاس استفاده می‌کنند، البته استحکام نسبی پلکسی گلاس نسبت به شیشه نیز در این انتخاب تاثیرگذار است. چگالی شیشه دو برابر پلکسی گلاس است.

وزن یک ورق پلکسی گلاس کمتر از یک ورق شیشه ای با همان ابعاد است، بنابراین یکی دیگر از مزایای حمل و نقل آسان‌تر و هزینه‌های حمل و نقل کمتر است.

با این حال، شیشه را می‌توان بارها و بارها با قیمت ارزان بازیافت کرد. بازیافت ورق پلکسی گلاس از آنجایی که شامل استفاده از مواد پتروشیمی می‌شود دشوارتر و در نتیجه گران‌تر خواهد بود.

همان‌طور که پیش‌تر گفتیم، پلکسی گلاس به سبب ویژگی‌هایی که برای آن در نظر گرفته شده است، استقامت و استحکام بالایی دارد. از همین جهت اگر ضربه‌ای به این مدل از شیشه وارد شود، برخلاف شیشه‌های معمولی، خرد و شکسته نمی‌شود.

همین موضوع دلیلی برای استفاده از این شیشه در محیط‌های گوناگون است. موضوع دیگری که می‌توانید آن را نیز مزیت پلکسی گلاس در نظر گرفت، آن است که اگر این مدل شیشه تحت هر شرایطی شکست و خرد شد، تکه‌های آن به جهات مختلف پرتاب نمی‌شود.

دلیل این موضوع نیز انعطاف بیشتر ورق پلکسی نسبت به شیشه است. چرا که انعطاف‌پذیری این آینه می‌تواند بر اثر اصابت اجسام، ضربه را جذب کند و همین موضوع از پرتاب شدن تکه‌های خرد شده آینه جلوگیری می‌کند.

شیشه بهتر است یا ورق آکریلیک

استحکام یک عامل کلیدی در استفاده از پلکسی گلاس است‌.

 

سخن پایانی

همان‌طور که مطالعه کردید در این مطلب به بررسی ویژگی‌های شیشه و پلکسی گلاس پرداخته‌ایم و اطلاعاتی ر در رابطه با تفاوت پلکسی گلاس و شیشه در اختیار شما قرار دادیم.

گروه صنعتی سالار فایبر با بیش از ۲۰ سال تجربه در تولید و توزیع انواع محصولات، با کادری مجرب اماده‌ی پاسخ‌گویی به سوالات پیش آمده برای شما در این زمینه است تا بتوانید بهترین محصول را با توجه به بودجه و نیاز خود تهیه کنید.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *