آینه پلکسی چیست و چه ویژگی‌هایی دارد؟


آینه پلکسی چیست؟ این اولین سوالی است که بعد از شنیدن “آینه پلکسی” به ذهن می‌رسد. این مدل از آینه‌ ویژگی‌هایی دارد که در برخی مواقع جایگزین خوبی برای آینه‌های شیشه‌ای محسوب می‌شود. ورق‌های پلکسی گلاس شفاف، رفتاری شبیه به شیشه دارند. کیفیت و ضخامت این ورق‌ها با شیشه فرق دارد. همین
تفاوت باعث محبوب شدن آینه‌های پلکسی شده است.
در این مطلب به‌طور کامل درباره ویژگی‌ها، کاربردها و همچنین تفاوت‌های آینه شیشه‌ای با آینه پلکسی صحبت کرده‌ایم. پس اگر نمی‌دانید ویژگی‌ها و کابردهای پلکسی آینه ای چیست؟ تا انتهای مطلب همراه ما باشید.

آینه پلکسی چیست؟

آینه پلکسی، آینه‌ای است که برای ساخت آن بجای شیشه از ورق آکریلیک یا پلکسی گلاس شفاف استفاده می‌شود. در این نوع از آینه، پشت صفحه پلکسی شفاف یک لایه جیوه قرار می‌گیرد. با این کار پلکسی گلاس تغییر ماهیت داده و به پلکسی آینه‌ای تبدیل خواهد شد. برای تبدیل شدن ورق‌های پلکسی گلاس شفاف به آینه، ضخامت آن‌ها بسیار مهم است.
پلکسی آینه‌ای کاربردی مشابه آینه‌های شیشه‌ای دارند که در منازل وجود دارد. آن‌ها در دو رنگ طلایی و نقره‌ای قابل استفاده هستند. ورق پلکسی از جنس پلاستیک نسبتا خشک و بسیار سبک است که خاصیت انعطاف‌پذیری دارد.

پلکسی آینه ای چیست

دلیل اهمیت ضخامت پلکسی آینه ای چیست؟

همانطور که اشاره شد ضخامت ورق آکریلیک بسیار مهم است. زیرا اگر در اندازه استاندارد نباشد، بازتاب و انعکاس تصویر را به درستی انجام نداده و کیفیتی نامناسب همراه خود دارد. هر چه ضخامت این صفحات بیشتر باشد کیفیت تصویر هم کاهش پیدا می‌کند.
این آینه‌ها بیشتر در ساخت لوازم تزئینی و در دکوراسیون منزل کاربرد دارند، اگر ضخامت بالایی داشته باشند زیبایی و ظرافت این وسایل را از بین می‌برند.
احتمالا فکر می‌کنید که این ضخامت باید چقدر باشد تا نتیجه مطلوبی بدست آید؟
بهترین ضخامت ورق‌های آکریلیک شفاف برای تبدیل شدن به آینه، دو میلی‌متر است. البته شایان ذکر است که در موارد محدودی این آینه‌های پلکسی با ضخامت یک میلی‌متر هم استفاده می‌شوند. پیدا کردن این ضخامت کار بسیار دشواری است و اغلب در بازار پیدا نمی‌شود.

 

ویژگی‌های آینه پلکسی چیست؟

درصورتی که بدانید پلکسی گلاس چیست، احتمالا با ویژگی‌های اینه پلکسی نیز آشنا هستید. آینه‌هایی از جنس پلکسی ویژگی‌های منحصربه‌فردی دارند که باعث محبوبیت بیشتر آن‌ها می‌شود. از جمله این ویژگی‌ها می‌توان به مقاومت در برابر ضربه، انعطاف‌پذیری، قابلیت برش با لیزر و مواردی از این دست اشاره کرد.
در ادامه درباره اینکه ویژگی‌های خاص پلکسی آینه ای چیست، توضیحات بیشتری وجود دارد.

• انعطاف‌پذیری
همانطور که قبلا گفته شد پلکسی آینه‌ای، از جنس پلاستیک با ضخامت دو میلی‌متر است. به همین علت خاصیت انعطاف‌پذیری در این محصول وجود دارد. این انعطاف‌پذیری محدود است و اجازه خمیدگی بیش از اندازه را نمی‌دهد.
چنانچه این آینه‌های پلکسی بیش از حد استاندارد خم یا تا شوند، دچار شکستگی خواهند شد. همچنین جیوه به‌کار رفته در آن هم بر اثر خمیدگی زیاد خرد می‌شود.

• مقاومت در برابر ضربه
آیا می‌دانید مهم‌ترین ویژگی آینه پلکسی چیست؟ حتما شما هم دیده‌اید که اگر زمانی جسمی با آینه‌های شیشه‌ای برخورد کند، آینه خرد شده و تکه‌های ریز و درشت آن در اطراف پخش می‌شود. تا مدت‌ها باید شاهد پیدا شدن تکه‌ای از آینه شکسته در گوشه و کنار بود.
با به‌وجود آمدن آینه‌های پلکسی این مشکل برطرف شده است. حتما با خودتان می‌گویید محال است چنین آینه‌ای وجود داشته باشد.
بخاطر جنس پلکسی گلاس است که این اتفاق رخ نمی‌دهد. یعنی پلاستیکی بودن پلکسی باعث انعطاف‌پذیری آینه می‌شود و این خاصیت مقاومت و ضربه‌پذیری آینه را به همراه دارد. با برخورد جسم به پلکسی آینه‌ای، شدت ضربات جذب شده، در نتیجه تنها چند ترک روی آن میفتد یا در تکه‌های بزرگ می‌شکند. به همین علت این آینه‌ها امنیت بیشتری دارند.

• قابلیت برش شکل‌های مختلف
با استفاده از ورق‌های آکریلیک، امکان برش آینه در هر طرحی وجود دارد. به وسیله برش لیزری امکان برش آینه‌های پلکسی در هر شکل و طرحی وجود دارد. به همین خاطر است که این نوع از آینه‌ها بیشتر برای کارهای تزئینی استفاده شوند.

آینه پلکسی چیست

تفاوت‌های آینه شیشه‌ای و آینه پلکسی گلاس

اصلی‌ترین تفاوت آینه شیشه‌ای و آینه پلکسی، جنس به کار رفته در آن‌ها یعنی تفاوت شیشه و پلکسی گلاس است. این جیوه است که به هر دو خاصیت انعکاس می‌دهد. این دو نوع آینه تفاوت‌های دیگری هم دارند که عبارتند از:
1. پلکسی آینه‌ای وزن کمتری نسبت به آینه‌های شیشه‌ای دارند.
2. آینه‌های پلکسی را می‌شود تا حدی خم کرد، اما آینه‌های شیشه‌ای این امکان را ندارند.
3. در زمان برخورد اجسام با آینه، پلکسی مقاومت و امنیت بیشتری نسبت به شیشه از خود نشان می‌دهد.
4. آینه‌های شیشه‌ای را نمی‌توان در هر طرحی برش داد، اما آینه‌های پلکسی این خاصیت را دارند.
5. تصویری که در آینه شیشه‌ای منعکس می‌شود باکیفیت‌تر از تصویر منعکس شده در پلکسی آینه‌ای است.
6. هزینه خرید آینه شیشه‌ای کمتر از آینه‌های پلکسی است.

 

کاربرد آینه پلکسی چیست؟

درباره اینکه پلکسی آینه ای چیست، قبل‌تر صحبت کرده‌ایم. بخاطر ویژگی‌های خاصی که متریال این نوع از آینه دارد، در موارد بسیاری از آن استفاده می‌شود. انواع کاربرد آینه پلکسی عبارت است از:
• مناسب برای محیط‌های کودکانه و باشگاه‌ها
بخاطر مقاومت در برابر ضربه، این نوع آینه‌ها برای مکان‌هایی که کودکان حضور دارند بسیار مناسب است. زیرا اگر حین بازی، وسایل آن‌ها با آینه برخورد کند آسیبی به کودکان وارد نخواد شد. زیرا به سادگی خرد نشده و تکه‌های شکسته آن هم به اندازه شیشه خطرناک نیست.
در باشگاه‌ها هم بخاطر استفاده از وزنه‌ها و دیگر وسایل ورزشی سنگین احتمال برخورد و شکستن آینه وجود دارد. با استفاده از پلکسی آینه‌ای خطر آسیب رسیدن به افراد کمتر خواهد شد.

• ساخت محصولات تزئینی و دکوری
بیشترین مصرف ورق‌های آکریلیک برای تولید و ساخت محصولات تزئینی است. استیکرهای دیواری در طرح‌های مختلف وجود دارد از این جنس هستند که با استفاده از چسب مخصوص به راحتی نصب می‌شوند. زیورآلاتی مانند گوشواره، دستبند و گردنبند هم با آینه‌های پلکسی ساخته می‌شوند.
همچین برای ساخت انواع استند، تندیس، تابلوهای دیواری برجسته، ساعت دیواری هم از پلکسی آینه‌ای استفاده می‌شود.

اینه پلکسی چیست

کلام آخر
با خواندن این مطلب متوجه شدید که آینه پلکسی چیست. این نوع آینه در بسیاری از مواقع جایگزین مناسبی برای آینه‌های شیشه‌ای هستند. درست است که پلکسی گلاس کیفیت کمتری نسبت به شیشه دارد، اما مزیت‌های آن قابل چشم‌پوشی نیست.
اگر همچنان سوالی درباره پلکسی آینه ای چیست دارید، در قسمت نظرات برایمان بنویسید تا پاسخگوی شما عزیزان باشیم.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *