آشنایی با رنگ بندی پلکسی گلاس


برای خرید انواع ورق پلکسی گلاس، باید با رنگ بندی پلکسی گلاس آشنا بود. از این محصول در پروژه‌های مختلفی استفاده می‌شود. رنگ بندی ورق پلکسی طیف‌های مختلفی را شامل می‌شود. البته برخی رنگ‌ها ممکن است پرفروش‌تر از طیف‌های دیگر باشند. برای آشنایی بیشتر با این رنگ بندی در ادامه مطلب با ما همراه باشید.

ورق پلکسی گلاس چیست؟

نام اصلی پلکسی گلاس چیست؟ نام اصلی این محصول ورق اکریلیک بوده که با نام تجاری پلکسی گلاس شناخته می‌شود. ورق پلکسی گلاس نوعی ترموپلاستیک است. ترموپلاستیک‌ها را می‌توان پلاستیک تشکیل شده از رزین پلیمری دانست. پلکسی گلاس انواع مختلفی دارد. بسته به مدل، از ورق پلکسی در پروژه‌های مختلفی کاربرد دارد.
از جمله ویژگی‌های شاخص ورق پلکسی گلاس مقاومت کششی و قابلیت خمیدگی مطلوب آن است. نکته دیگر وجود خاصیت ضد اشعه UV است. مواد موجود در لایه سطحی پلکسی گلاس باعث شده تا این محصول دارای مقاومت خوبی در برابر اشعه ماورای بنفش خورشید باشد.
پلکسی گلاس از بسیاری جهات با پلی کربنات و فایبر گلاس شباهت دارد. با این وجود این سه محصول از نظر ساختاری کاملا با یکدیگر متفاوت هستند. از منظر جایگزینی برای شیشه پلکسی گلاس بسیار مناسب‌تر از دو محصول دیگر به نظر می‌رسد.

 

رنگبندی ورق پلکسی

ویژگی‌های ورق پلکسی گلاس

پلکسی گلاس یکی از محکم‌ترین انواع پلیمر است. میزان مقاومت این محصول بستگی به میزان ضخامت آن دارد. با این وجود جالب است بدانید که مقاومت ورق پلکسی گلاس ۵ برابر بیشتر از شیشه است. از دیگر مزیت‌های این محصول انعطاف پذیری بالا و خاصیت عایق بودن در برابر صوت و حرارت می‌باشد.
به همین دلیل در مکان‌هایی که احتمال احتراق در آنها وجود دارد استفاده از پلکسی گلاس می‌تواند امنیت مکان را افزایش دهد. همچنین ورق پلکسی به سادگی و در اثر ضربه نخواهد شکست. به علاوه در صورت شکستن، مانند شیشه خورد نشده و تنها به تکه‌های کوچک‌تر تبدیل خواهد شد.
با توجه به تمامی موارد گفته شده با استفاده از ورق پلکسی گلاس در ساختار خانه، محل کار، سوله یا گلخانه می‌توانید ایمنی محیط را تا اندازه قابل قبول و چشمگیری افزایش دهید. پلکسی گلاس کاملاً قابل بازیافت بوده و در برابر تغییرات آب و هوایی بسیار مقاوم است.
به خاطر وجود برخی مواد شیمیایی در پلکسی گلاس این محصول دارای خاصیت ضد غبار است. به عبارت دیگر می‌توان ورق پلکسی را یک محصول خودشور دانست. همچنین خوب است بدانید که پلکسی با گذشت زمان تغییر حالت نداده و زرد نمی‌شود.
ویژگی دیگر این محصول مربوط به وزن آن است. وزن سبک ورق پلکسی گلاس، به خصوص در مقایسه با شیشه به شما این امکان را خواهد داد که به راحتی این محصول را جابه‌جا نمایید.

انواع ورق پلکسی گلاس

پلکسی گلاس در انواع مختلفی تولید و به بازار عرضه می‌شود. پیش از بررسی رنگ بندی، با انواع ورق پلکسی گلاس آشنا خواهید شد.

پلکسی گلاس شفاف

ورق پلکسی گلاس شفاف اصلی‌ترین جایگزین برای شیشه در انواع پروژه‌هاست. خوب است بدانید که شفافیت پلکسی گلاس بیشتر از شیشه می‌باشد. میزان شفافیت یک شیشه معمولی چیزی در حدود ۹۰ درصد و شفافیت ورق پلکسی شفاف در حدود ۹۲ درصد است. علاوه بر این وزن این محصول بسیار سبک‌تر از شیشه می‌باشد.

پلکسی گلاس مات

کاربرد اصلی ورق پلکسی گلاس مات در مکان‌هایی است که شما به کنترل نور و از بین بردن دید نیاز دارید. این مدل همانطور که از نام آن پیداست کاملاً مات بوده و به هیچ عنوان پشت آن قابل مشاهده نمی‌باشد. همچنین این محصول نور را از خود عبور نمی‌دهد.

پلکسی گلاس آینه‌ای

پلکسی گلاس آینه‌ای مانند آینه‌های شیشه‌ای در یک طرف دارای روکش جیوه است. به همین دلیل این محصول را با نام پلکسی جیوه‌ای نیز می‌شناسند. پلکسی گلاس آینه‌ای به علت انعطاف پذیری قابل قبول و ایمنی بالا یک انتخاب ایده‌آل برای مکان‌هایی است که بچه‌ها در آن حضور دارند، مانند مهد کودک‌ها.

پلکسی گلاس رنگی

پلکسی گلاس رنگی از پرکاربردترین انواع ورق پلکسی است. ورق پلکسی رنگی در دو مدل شفاف و مات تولید می شود رنگ بندی پلکسی گلاس بسیار متنوع است. ورق پلکسی گلاس شفاف رنگی را در بازار می‌توان با نام ورق پلکسی ترنسپرنت نیز پیدا کرد.
مدل‌های پلکسی گلاس مات نور کمتری را نسبت به مدل شفاف از خود عبور می‌دهند. با این وجود استفاده از آن‌ها در حفظ حریم خصوصی بسیار موثر خواهد بود. یکی از جذاب‌ترین المان‌ها در معماری ایرانی استفاده از شیشه‌های رنگی در پنجره‌هاست.
اما شکستن شیشه می‌تواند برای افراد و به خصوص کودکان، خطر آفرین باشد. برای همین جایگزین کردن ورق پلکسی گلاس رنگی با شیشه یک انتخاب ایمن و ایده‌آل خواهد بود. در ادامه بیشتر با انواع رنگ بندی پلکسی گلاس آشنا می‌شوید.

 

رنگبندی پلکسی گلاس

انواع رنگ بندی پلکسی گلاس ها

درباره رنگ بندی ورق پلکسی ابتدا باید به تنوع زیاد رنگ‌ها اشاره کنیم. برای رنگ بندی پلکسی گلاس ابتدا چند دسته اصلی را در نظر می‌گیریم، سپس برای هر کدام از این دسته‌ها چندین رنگ زیر مجموعه را مشخص خواهیم کرد. در ادامه شما را با رنگ بندی ورق پلکسی گلاس آشنا می‌کنیم.
رنگ بندی پلکسی گلاس آبی: آبی نفتی، سرمه‌ای، نیلی، آبی سیر، آبی آسمانی، آبی کم رنگ، فیروزه‌ای، سبزآبی
رنگ بندی پلکسی گلاس قرمز: حنایی، زرشکی، شرابی، عنابی
رنگ بندی ورق پلکسی نارنجی: نارنجی پررنگ، نارنجی کرم، نارنجی سیر
رنگ بندی ورق پلکسی سبز: سبز پسته‌ای، یشمی، ارتشی، سبز کم رنگ، زیتونی، لجنی
رنگ بندی گلسی گلاس بنفش: بادمجانی، سرخابی، یاسی، بنفش روشن
رنگ بندی پلکسی گلاس زرد: شیری، هلویی، نخودی، کهربایی، لیمویی، عسلی
رنگ بندی پلکسی گلاس خاکستری: نقره‌ای، خاکستری مات، دودی، سربی، سیاه، خاکستری سیر
رنگ بندی ورق پلکسی سفید: صورتی محو، سفید نعنایی، آبی محو، پوست پیازی، بنفش محو، بژ
رنگ بندی پلکسی گلاس قهوه‌ای: شکلاتی، خردلی، خاکی، کرم، کاهی
همانطور که مشاهده نمودید رنگ بندی ورق پلکسی از تنوع بسیار بالایی برخوردار است. ورق پلکسی گلاس رنگی علاوه بر اینکه جایگزین معقولی برای شیشه است، می‌تواند در ساخت انواع تزئینات و کارهای دکوری کاربرد داشته باشد.

کاربرد ورق پلکسی گلاس

پیش‌تر گفته شد که مهم‌ترین کاربرد ورق پلکسی امکان استفاده از آن به جای شیشه است. بسته به شفاف، مات و یا رنگی بودن محصول می‌توان از پلکسی گلاس در پروژه‌های مختلفی استفاده کرد.
به علاوه تنوع رنگ بندی پلکسی گلاس محدودیت انتخاب را برای شما از بین می‌برد. از جمله پروژه‌هایی که می‌توان از ورق پلکسی گلاس در آنها استفاده کرد، عبارت است از:
• ساخت تزیینات و دکوراسیون خانه و اداره
• ساخت استند تبلیغات
• ساخت سقف کاذب و نورگیر برای مکان هایی مانند پاسیو
• ساخت چراغ و شیشه اتومبیل
• ساخت محافظ کلاه ایمنی
• ساخت سقف سوله و گلخانه
• ساخت حفاظ در ورزشگاه‌ها و استادیوم ها
• ساخت پنجره و حفاظ در زندانها
• استفاده در سالن‌های کنفرانس به عنوان عایق صوتی
• ساخت آکواریوم
• ساخت عینک ایمنی
• ساخت پارتیشن برای مکان‌های مختلف از جمله ادارات
• استفاده در سرویس بهداشتی، حمام و به طور کلی مکان‌هایی که نیاز به ایجاد محیط خصوصی دارند
• ساخت پنجره در خانه‌ها و اماکنی با معماری سنتی
• ساخت کتابخانه و قفسه
• استفاده در سالن‌های سولاریوم به علت قابلیت آنتی یو وی

معایب پلکسی گلاس

با وجود مزایای فراوان، پلکسی گلاس معایب خود را نیز دارد. قبل‌تر به شما گفتیم که تحمل این محصول در برابر گرما، سرما و تغییرات دمایی بسیار بالاست. با این وجود تغییرات شدید و ناگهانی دما اثر نامطلوبی بر ورق پلکسی خواهد گذاشت.
در واقع اگر این محصول به طور مداوم در معرض تغییرات شدید دمایی قرار بگیرد، احتمال ترک خوردن و شکستگی در آن بالا می‌رود. مشکل دیگر احتمال خراشیدگی است.
ورق پلکسی گلاس مقابل ضربه مقاومت بسیار بالایی از خود نشان می‌دهد. اما تماس و برخورد اشیا بسیار نوک تیز می‌تواند به سادگی باعث ایجاد خط و خش روی سطح ورق پلکسی شود. به همین دلیل در هنگام تمیز کردن این محصول، به این نکته توجه داشته باشید.

نحوه قیمت گذاری پلکسی گلاس

عوامل مختلفی می‌توانند بر قیمت نهایی ورق پلکسی گلاس اثر گذار باشند. البته می‌توان دو عامل اصلی بر قیمت را ضخامت و اندازه ورق پلکسی دانست. سایر عوامل مانند برند و مرغوبیت مواد اولیه برای ساخت از دیگر نکات مهمی است که هنگام قیمت گذاری به آنها توجه خواهد شد.
معمولا برندهای مطرح و بزرگ از مواد اولیه بهتری برای ساخت محصولات خود استفاده می‌کنند. در نتیجه طبیعتا محصولات این شرکت‌ها گران قیمت‌تر از پلکسی گلاس‌های ساخته شده توسط برندهای گمنام است.

رنگ بندی ورق پلکسی

کلام پایانی
در این مقاله تلاش کردیم تا شما را با تنوع رنگ بندی پلکسی گلاس آشنا کنیم. حیطه کاربرد پلکسی بسیار گسترده است. در همین راستا تعدد رنگ بندی ورق پلکسی دست شما را برای انتخاب مناسب‌ترین گزینه برای پروژه‌تان باز می‌گذارد. به عنوان سخن پایانی توجه داشته باشید که یکی از مهم‌ترین نکات خرید ورق پلکسی گلاس مراجعه به یک فروشگاه معتبر است.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *