آموزش مرحله به مرحله روش نصب پشم سنگ


پیش از پرداختن به مسئله روش نصب پشم سنگ، لازم است توضیح مختصری درباره اینکه پشم سنگ چیست داشته باشیم. در ادامه این مطب بطور مفصل در مورد چیستی پشم سنگ، روش نصب عایق پشم سنگ، نصب پشم سنگ پتویی، قمیت پشم سنگ، نکات مهم در نصب پشم سنگ و… توضیح خواهیم داد.
پشم سنگ در واقع نوعی عایق صوتی-حرارتی است که طی فرآیند مخصوصی تهیه می‌شود. در نحوه تولید پشم سنگ از ترکیب سنگ آذرین بازالت با موادی مانند رزین، روغن و… پشم سنگ به دست آمده، و سرانجام به الیافی با قطر میکرونی تبدیل می‌شود که عایق صوت و انرژی است.
از روش نصب عایق پشم سنگ در سازه‌های مختلف ازجمله ساختمان‌های مسکونی، کوره‌های صنعتی، پلایشگاه صنعتی، کارخانه‌های مختلف، پتروشیمی و… جهت جلوگیری از انتقال صوت و انرژی استفاده فراوانی می‌شود.

روش نصب پشم سنگ
روش نصب پشم سنگ

روش نصب پشم سنگ (درصورتی که می‌خواهید بدانید پشم سنگ چیست مقاله مربوط به آن را مطالعه نمایید) با توجه به نوع آن تفاوت‌هایی دارد؛ اما مراحل کلی نصب عایق پشم سنگ به شرح زیر است:

1. انتخاب پشم سنگ مناسب
پشم سنگ انواع مختلفی ازجمله پشم سنگ پتویی، پشم سنگ فله‌ای، پشم سنگ لوله‌ای، پشم سنگ تخته‌ای و… دارد. اولین قدم در روش نصب پشم سنگ، انتخاب درست پشم سنگ باتوجه به کاربرد موردنظر است.

2. اندازه گیری و برش دقیق پشم سنگ
در این مرحله لازم است سطحی را که قرار است به کمک پشم سنگ عایق شود، به وسیله ابزار مخصوص به درستی اندازه گیری کنید. سپس با توجه به این ابعاد، پشم سنگ را به شکل دقیق برش دهید.

3. نصب زیر ساخت مناسب
روش نصب پشم سنگ با توجه به نوع پشم سنگ و محل نصب تفاوت‌هایی با یکدیگر دارد . بنابراین لازم است که پیش از نصب، زیر ساخت مناسب با انواع پشم سنگ را بر روی بستر مورد نظر ایجاد کنید. این زیرساخت از اجزاء، مواد و بازار مختلفی تشکیل می‌شود.

4. نصب پشم سنگ بر روی بستر
اکنون که زیرساخت نصب عایق پشم سنگ به خوبی اجرا شده، وقت آن است که ورق‌های برش خورده پشم سنگ را با دقت تمام بر روی سطح مورد نظر نصب کرده، و با ابزار تخصصی به خوبی فیکس نمایید.

نصب عایق پشم سنگ
نصب پشم سنگ پتویی

همانطور که اشاره کردیم، روش نصب پشم سنگ با توجه به نوع پشم سنگ عایق، متفاوت است. یکی از پرکاربردترین انواع عایق صوتی-حرارتی، پشم سنگ پتویی است. به همین دلیل در ادامه مراحل نصب این نوع پشم سنگ را شرح خواهیم داد.

1. در قدم اول نشتی‌های سطحی که قرار است عایق شود باید گرفته شود.

2. عایق پتویی را به کمک تیغ موکت‌بری یا ابزار تیز و مناسب، با توجه به مساحت موردنظر و ترجیحا از لایه پشتی عایق، برش دهید.

3. برای نصب عایق پشم سنگ آن را روی سطح موردنظر قرار داده و به کمک میخ، سیخک و دیگر ابزار تخصصی به خوبی روی پایه‌های بستر فیکس کنید.

4. تا جای ممکن عایق را از پشت لوله‌ها، تاسیسات و موانعی مانند سیستم الکتریکی و… رد کرده و در صورت عدم امکان، عایق را به شکلی برش دهید که اطراف مانع را کاملا بپوشاند.

5. پس از اجرای عایق پشم سنگ، لازم است تمام نقاط اتصال عایق را نواربندی کرده، و لبه‌های برش خورده عایق را به خوبی فشار دهید تا به یکدیگر وصل شوند.

6. در قسمت‌های کوچکی که امکان عایق کردن یکپارچه وجود ندارد، (حد فاصل بین تیرآهن‌ها، درز‌ها و پرتی‌ها، کنج‌ها، حدفاصل بین موانع و…) لازم است پشم سنگ را در اندازه دقیق برش داده و با کمک فشار دست در جای موردنظر فیکس کنید.

نکات مهم نصب عایق پشم سنگ

در مورد روش نصب پشم سنگ نکات بسیاری وجود دارد که لازم است به آن‌ها توجه شود. در ادامه به این نکات اشاره خواهیم کرد.

1. نصب پشم سنگ نیازمند مهارت، ابزار تخصصی، شناخت کافی و… است و نصب انواع مختلف آن باید توسط فرد متخصص صورت بگیرد.
2. مقایسه پشم شیشه و پشم سنگ از نظر روش نصب، تفاوت‌های اساسی داشته و نمی‌توان یک روش مشابه را برای آن‌ها اجرا کرد.
3. در برش پشم سنگ باید سعی کنید حداقل پرتی و هدررفت، حداقل همپوشانی، حداقل درز و… ایجاد شود.
4. با توجه به نوع پشم سنگ و سطحی که قرار است عایق شود، زیرساخت لازم جهت نصب عایق پشم سنگ متفاوت خواهد بود و نیازمند ابزار و روش مناسب خود است.
5. پس از پایان نصب پشم سنگ، لازم است تمام نقاط اتصال و لبه‌ها نواربندی شوند.
6. نصب پشم سنگ‌های مختلف همواره نیازمند حفظ نکاتی ایمنی برای فرد نصاب و افراد حاضر در محیط است تا از ایجاد صدمه و عوارض احتمالی جلوگیری شود و…

آموزش روش نصب پشم سنگ

خرید پشم سنگ

برای خرید پشم سنگ باید به نکات زیر توجه داشته باشیم:

بودجه: قبل از شروع خرید، بودجه خود را باتوجه به قیمت پشم سنگ مشخص کنید.

کیفیت: کیفیت محصول و دوام آن را در نظر بگیرید. قبل از خرید هر گونه نقص یا آسیب را بررسی کنید.

عملکرد: نحوه استفاده از محصول و اینکه آیا نیازها و الزامات خاص شما را برآورده می کند را در نظر بگیرید.

نظرات: می‌توانید نظرات و رتبه بندی های مشتریان دیگر را  در سایت سالار فایبر گلاس بخوانید تا از عملکرد آن مطمئن بگیرید.

اندازه و ابعاد: اندازه و ابعاد محصول را در نظر بگیرید تا مطمئن شوید که در فضای مورد نظر قرار می گیرد.

مطالعه بیشتر: پشم سنگ از کجا بخریم؟

 

نکته پایانی
پشم سنگ به عنوان یک عایق مقاوم و حرفه‌ای، کمک می‌کند که در محیط‌های مختلف حداقل انتقال صوت و انرژی را داشته باشید. در ضمن قیمت پشم سنگ در مقایسه با صرفه‌جویی که در اتلاف انرژی انجام می‌شود بسیار مقرون به صرفه است. از طرفی این نوع عایق حداقل آثار مخرب زیست محیطی را دارد.
اما آنچه مسلم است آن است که بهره‌مندی از مزایای فوق، در صورتی ممکن است که شما نمونه پشم سنگ مناسب و باکیفیت را به قیمت اصلی خریداری کرده و به شیوه درست نصب کنید. در این راستا گروه صنعتی سالار فایبر شما را به بهترین شکل ممکن در مسیر مشاوره پیش از خرید، خرید ایمن و باکیفیت، نصب حرفه‌ای و… همراهی خواهد کرد. درصورت تمایل به دانستن قیمت روز این عایق می‌توانید با شماره قرار داده شده در سایت تماس حاصل نمایید.

1 دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *