معرفی انواع ورق پلکسی گلاس 


امروزه انواع مختلف متریال‌ها مانند فایبر گلاس، کارتن پلاست و انواع ورق پلکسی گلاس در بازار وجود دارد. از میان این متریال‌ها پلکسی گلاس‌ها بیش از سایرین کاربرد دارند. تاریخچه استفاده از ورق پلکسی گلاس به جنگ جهانی دوم برمی‌گردد. در سال 1933 میلادی در آزمایشگاهی در کشور آلمان یک ماده تولید شد که دارای مقاومت کششی و خمشی بالا، شفافیت، قابلیت پولیش و جلا، مقاومت در برابر تنش‌های حرارتی، مقاومت در برابر اشعه ماوراء بنفش و اشعه  UVرا داشت.

عرضه این محصول به بازار تحول عظیمی در بسیاری از صنایع ایجاد نمود. از انواع ورق پلکسی گلاس در ساخت و طراحی هواپیماهای جنگی، زیردریایی، دیده‌بان، سایه‌بان و پناهگاه در جنگ جهانی دوم استفاده شد. البته بعد از جنگ نیز از مزایا و خواص مختلف پلکسی گلاس در صنایع مختلف بهره‌برداری شد. نام علمی پلکسی گلاس، پلی متیل متا کریلات است.

از پلکسی گلاس به عنوان طلق شفاف و آکریلیک نیز نام برده می‌شود. انواع ورق ورق پلکسی گلاس با ابعاد 122 در 183 سانتی‌متر در بازار وجود دارد که دارای یک پوشش کاغذی است که از آن برای جلوگیری از خط و خش و همچنین کشیدن طرح‌ها استفاده می‌شود. پلکسی گلاس در واقع یک ترموپلاستیک سبک، شفاف و مقاوم است که از آن به عنوان جایگزین شیشه نام برده می‌شود.

معرفی انواع ورق پلکسی گلاس

پلکسی گلاس انواع مختلفی دارند که کاربردهای متنوعی نیز دارند. به طور کلی ورق‌های پلکسی گلاس را می‌توان به موارد زیر دسته‌بندی کرد:

پلکسی گلاس شفاف

مهم‌ترین و شناخته‌ شده‌ترین انواع ورق پلکسی گلاس پلکسی گلاس، نوع شفاف آن است که از آن به عنوان جایگزین شیشه استفاده می‌شود. شفافیت ورق پلکسی از ویژگی‌های منحصربه‌فرد این پلی کربنات ویژه است. این نوع پلکسی گلاس ظاهری شبیه شیشه دارد اما مقاومت آن از شیشه بیشتر است و از شیشه سبک‌تر است لذا کارایی بیشتری نسبت به شیشه دارد. همین درجه شفافیت بالاست که از پلکسی گلاس به عنوان طلق شفاف نیز نام برده می‌شود.

معرفی انواع ورق پلکسی گلاس شفاف

 

پلکسی گلاس رنگی

پلکسی گلاس‌ها قابلیت رنگ‌پذیری بالایی دارند و در 65 نوع طیف رنگی به بازار عرضه شده‌اند. برخی از آن‌ها صاف و صیقلی و براق هستند و برخی دیگر کدر و مات هستند. از انواع رنگی پلکسی گلاس در ساخت دکور و نمای مغازه‌ها و فروشگاه‌ها استفاده می‌شود. کاربرد دیگر این نوع از انواع ورق پلکسی گلاس رنگی در ساخت زیورآلات و اکسسوری است. رنگ‌ بندی ورق پلکسی گلاس آن‌ها را به یکی از محبوب‌ترین متریال‌ها برای ساخت انواع دکور و استندهای تبلیغاتی بدل کرده است.

معرفی انواع ورق پلکسی گلاس

پلکسی گلاس آینه‌ای

همانطور که از نامش پیداست مدل آینه ای انواع ورق پلکسی گلاس ظاهری شبیه آینه دارد و از آن به عنوان آینه در ساخت دکور منازل، فروشگاه‌ها، آرایشگاه‌ها و مراکز تجاری استفاده می‌شود. طریقه ساخت پلکسی گلاس آینه‌ای نیز درست مانند ساخت آینه است با این تفاوت که در پلکسی آینه‌ای به جای استفاده از شیشه از ورق پلکسی استفاده می‌شود.

نکته‌ای که باید در مورد پلکسی آینه‌ای ذکر شود این است که پلکسی آینه‌ای در فاصله دور ممکن است وضوح پایین‌تری نسبت به آینه داشته باشد. پلکسی گلاس آینه‌ای دارای دوام، کیفیت و طول عمر بالایی است. ورق پلکسی گلاس در 2 نوع نقره‌ای و طلایی در بازار وجود دارد. از نوع طلایی آن در دکوراسیون داخلی منازل و سالن‌های پذیرایی استفاده زیادی می‌شود. قیمت پلکسی گلاس طلایی نسبت به پلکسی گلاس نقره‌ای بیشتر است.

انواع ورق پلکسی گلاس اینه ای

پلکسی گلاس مات

در معرفی انواع ورق پلکسی گلاس اولین نکته‌ای که ذکر شده درجه شفافیت بالای این متریال است اما نوع مات و کدر پلکسی گلاس نیز در بازار وجود دارد. پلکسی گلاس مات نیز مانند پلکسی شفاف قابلیت گذردهی نور را دارد اما ظاهری کدر دارد. پلکسی گلاس مات هم در 2 نوع کاملاً مات و نیمه شفاف عرضه می‌شود. از پلکسی گلاس نیمه شفاف برای ساخت دیوار کابین حمام، ساخت انواع دکوراتیو، لوزام تزئینی و هنری استفاده می‌شود.

معرفی انواع ورق پلکسی گلاس مات

 

پلکسی گلاس ترنس‌پرنت

ورق‌های ترنس‌پرنت همان ورق‌های پلکسی گلاس شفاف هستند اما از نوع رنگی آن. این نوع از انواع ورق پلکسی گلاس شفافیت زیادی دارد و در حین عبور نور از آن بازتاب شگفت‌انگیزی از نور رنگی ایجاد می‌شود. از این نوع پلکسی گلاس در ساخت پنجره‌های رنگی و ساخت پاراوان استفاده می‌شود. شاید برای شما جالب باشد بدانید که امروزه از پلکسی گلاس ترنس‌پرنت در مرمت بناهای تاریخی و سنتی استفاده می‌شود.

ضخامت و ابعاد ورق پلکسی گلاس

علاوه بر انواع ورق پلکسی گلاس که نام برده شد پلکسی گلاس در ضخامت‌های مختلف نیز در بازار موجود است که بسته به نوع کاربرد آن‌ها ضخامت‌های مختلف پلکسی استفاده می‌شود. در بازار پلکسی گلاس از ضخامت یک میلی‌متر تا 50 میلی‌متر موجود است که معمولاً سایز بین 2 تا 10 میلی‌متر بیشترین کاربرد را دارند. علاوه بر ضخامت‌های مختلف، ابعاد مختلف پلکسی گلاس نیز در بازار وجود دارد که به صورت ورق کامل، نیم ورق، یک سوم ورق و یک ششم ورق در بازار موجود است.

ویژگی‌های منحصربه‌فرد انواع ورق پلکسی گلاس

ورق آکریلیک یا پلکسی گلاس ویژگی زیاد دارند که از جمله مهم‌ترین آن‌ها می‌توان به موارد زیر اشاره نمود:

 پلکسی گلاس بسیار شفاف است.

 تنوع رنگی بالایی دارد.

 در برابر تنش‌ها و شوک‌های حرارتی بسیار مقاوم است.

 عایق مناسبی در برابر اشعه مضر ماوراء بنفش و UV است.

 در برابر ضربه و آسیب فیزیکی مقاومت زیادی دارد.

 وزن کمی دارد و به راحتی می‌توان آن را جابه‌جا کرد.

 مقرون به صرفه هستند و قیمت مناسبی دارند.

 به سهولت و با سرعت نصب می‌شوند.

 در برابر مواد شیمیایی مقاومت مطلوبی دارند.

 ایمن هستند و در هنگام آتش‌سوزی تغییر شکل نمی‌دهند و منفجر نمی‌شوند. به هنگام شکستن قطعات تیز و خطرناک ایجاد نمی‌کنند.

 عایق مناسبی برای صدا و گرما هستند.

 مقاومت خوبی در برابر نور خورشید و تغییرات جوی دارند. به راحتی زرد و کدر نمی‌شوند.

 استحکام بالایی دارند و تقریباً 17 برابر شیشه استحکام دارند.

 ضد گرد و غبار هستند.

 قابلیت برش‌دهی و تغییر شکل بالایی دارد.

 بازیافت‌شدنی است و به محیط زیست آسیب نمی‌رساند.

 قابلیت انتقال و انتشار نور بالایی دارد.

برندهای مختلف پلکسی گلاس

انواع ورق پلکسی گلاس یا آکریلیک در بازار وجود دارد که ساخت کشورهای مختلف است. کشورهای آسیایی، آمریکای شمالی و اروپا از تولید کنندگان ورق‌های پلکسی گلاس هستند. مهم‌ترین کشورهای سازنده ورق‌های پلکسی گلاس: اندونزی، تایوان، ژاپن، انگلیس، ویتنام و … هستند. برندهای گوناگونی در بازار وجود دارد که کیفیت ساخت آن‌ها با هم متفاوت است و همین کیفیت ساخت در قیمت‌گذاری آن‌ها موثر است. کشور عزیزمان ایران نیز مدتی است در زمینه ساخت ورق‌های پلکسی گلاس وارد بازار شده است و شرکت‌های مختلفی در این زمینه فعالیت دارند.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *