معرفی و مقایسه انواع پشم شیشه


با توجه به کاربردهای متنوع انواع پشم شیشه در پروژه‌های عمرانی، شهری و ساخت و ساز، مقایسه انواع پشم شیشه و دانستن کاربردهای هر مدل می‌تواند در انتخاب بهتر به شما کمک کند‌. برای آشنایی با انواع مدل‌های پشم شیشه در ادامه مطلب با ما همراه باشید.

پشم شیشه چیست؟

پشم شیشه چیست؟ خوب است پیش از هر چیز به این سوال پاسخ دهیم. پشم شیشه را باید یک الیاف معدنی دانست. اولین و رایج‌ترین کاربرد پشم شیشه عایق‌کاری است. در واقع از پشم شیشه به عنوان عایقی برای صوت، حرارت و برودت استفاده می‌شود.

پشم شیشه انواع مختلفی دارد. با توجه به کاربردی که مدنظر افراد است باید مدل مناسب را انتخاب نمود. پیش از معرفی و مقایسه انواع پشم شیشه اجازه دهید کمی درباره نحوه ساخت و تولید این محصول صحبت کنیم.

برای ساخت پشم شیشه، خرده شیشه‌های بازیافتی به همراه ماسه و کمی رزین داخل کوره رفته و در دمای حدودا ۱۴۰۰ درجه سانتی گراد ذوب خواهند شد. پس از ذوب، مواد وارد محیطی سانتریفیوژ مانند شده و در اثر چرخش‌های بسیار سریع به صورت الیاف درخواهند آمد.

 

مقایسه انواع پشم شیشه

 

در نهایت بعد از خروج از کوره، الیاف‌ها به کمک دستگاه‌های پرس قالب‌بندی شده و در اندازه‌های مختلف برش خواهند خورد. در این مرحله به دلیل فشار زیاد حجم پشم شیشه به شدت کاهش می‌یابد. به عنوان کاربرد پشم شیشه می‌توان به موارد زیر اشاره نمود:

  • عایق کردن انواع سیستم‌های گرمایشی و سرمایشی
  • استفاده در تاسیسات و ساختمان به عنوان عایق صدا
  • استفاده به عنوان عایق دیوار میانی
  • عایق کردن دیگ‌های بخار
  • استفاده در ساندویچ پنل سقفی

محدوده دمایی پشم شیشه

جالب است بدانید که پشم شیشه می‌تواند تا حداکثر 550 درجه سانتی گراد را تحمل نماید. البته بهترین محدوده دمایی که برای این محصول مناسب خواهد بود، بین 120 تا منفی 195 درجه سانتی گراد می‌باشد.

همانطور که مشاهده کردید بازه تحملی پشم شیشه بسیار بالاست. شاید به همین علت است که می‌توان پشم شیشه را پرطرفدارترین و پرکاربرد‌ترین عایق معدنی حرارتی و برودتی در سرتاسر جهان دانست.

 

انواع پشم شیشه

پشم شیشه را می‌توان به روش‌های مختلفی دسته بندی کرد. ممکن است ضخامت، طول و عرض هر کدام از مدل‌های پشم شیشه با یکدیگر متفاوت باشند. با این وجود معروف‌ترین و شناخته‌شده‌ترین انواع پشم شیشه که در بازار برای فروش عرضه می‌شوند، به شرح زیر هستند:

 

1. پشم شیشه پتویی

پشم شیشه پتویی یا رولی یکی از پرکاربردترین انواع پشم شیشه به عنوان عایق دما و صداست. البته از این مدل بیشتر به عنوان عایق حرارتی و سرمایی استفاده می‌شود. از ویژگی‌های مثبت پشم شیشه پتویی وزن بسیار سبک آن است.به همین علت جا به جا کردن و حمل آن به نقاط مختلف بسیار آسان می‌باشد.

استفاده از پشم شیشه پتویی یا رولی در دیوارهای ساختمان می‌تواند احتمال بروز حریق در اماکن مستعد آتش‌سوزی را به شدت کاهش دهد. به علاوه روش نصب پشم سنگ پتویی بسیار ساده است.

 

انواع پشم شیشه پتویی

 

2. پشم شیشه تخته‌ای

پشم شیشه تخته‌ای در بازار با نام پشم شیشه پانل نیز شناخته می‌شود. این مدل به اندازه پشم شیشه رولی عایق خوبی برای سرما و برودت نخواهد بود. البته با این وجود پشم شیشه پانل همچنان یک عایق حرارتی بسیار مناسب است.

با همه این صحبت‌ها اصلی‌ترین کاربرد این مدل استفاده از آن به عنوان عایق صوتی است. به خصوص در استودیوها و سالن های سینما و تئاتر که وجود یک عایق صوتی مناسب برای مهندسی صدا بسیار ضروری است. خوب است بدانید که چگالی پشم شیشه پانل بیشتر از سایر انواع پشم شیشه است.

 

مقایسه انواع پشم شیشه تخته ای

 

3. پشم شیشه پیش ساخته

پشم شیشه پیش ساخته که در فرهنگ عمومی با نام پشم شیشه عایق لوله نیز شناخته می‌شود، همانطور که از نام آن پیداست به عنوان یک عایق حرارتی برای لوله‌ها کاربرد دارد. پشم شیشه پیش ساخته در قطرهای مختلف و در ۳ مدل با روکش آلومینیومی، روکش کاغذ کرافت و بدون روکش برای فروش به بازار عرضه می‌شود.

علاوه بر لوله‌های ساختمان‌های مسکونی از این مدل برای سیستم‌های انتقالی در صنعت پتروشیمی و گاز نیز استفاده می‌شود. پشم شیشه پیش ساخته در اثر فشار و گرما به صورت الیافی یکنواخت درآمده و غیرقابل اشتعال است. همچنین در مقایسه انواع پشم شیشه متوجه می‌شویم که این مدل در برابر رطوبت مقاومت مناسب و قابل قبولی از خود نشان می‌دهد.

 

انواع پشم شیشه پیش ساخته

 

4. پشم شیشه فشرده

و اما پشم شیشه فشرده چیست؟ پشم شیشه فشرده یا کوبیده از پرفروش‌ترین انواع پشم شیشه است. در مقایسه انواع پشم شیشه از نظر تراکم می‌توان به راحتی متوجه شد که این مدل متراکم‌ترین نوع پشم شیشه است. پشم شیشه فشرده بافت زبری داشته و به علت سبک بودن به راحتی قابل حمل و جابجایی است.

استحکام پشم شیشه فشرده بسیار بالا می‌باشد. به همین دلیل کاربردهای فراوانی دارد. البته با همه این صحبت‌ها پشم شیشه کوبیده نیز خالی از ایراد نیست. در مقایسه انواع پشم شیشه عدم قابلیت کشسانی را می‌توان یکی از مهمترین نقاط ضعف این محصول دانست.

 

انواع پشم شیشه فشرده

 

5. پشم شیشه فیلتری

پشم شیشه‌های فیلتری نیز دارای بافت بسیار فشرده هستند. از این نظر به پشم شیشه کوبیده یا فشرده شباهت دارد. حتی ممکن است برخی ظاهر آن را با پارچه‌های نمدی اشتباه بگیرند. اما کاربرد پشم شیشه فیلتری چیست؟

پشم شیشه فیلتری یکی از انواع پشم شیشه خیاطی است. این نوع پشم شیشه علاوه بر استفاده در کارهای خیاطی و دوخت لباس به عنوان فیلتر هود آشپزخانه و فیلتر جاروبرقی نیز مورد استفاده قرار می‌گیرد. همچنین این محصول در ساخت عروسک اسباب بازی‌های پارچه‌ای کاربرد دارد.

 

مقایسه انواع پشم شیشه فیلتری

 

ابعاد پشم شیشه و پشم سنگ

پشم سنگ و پشم شیشه در ابعاد دلخواه و همچنین در ابعاد زیر در سالار فایبر ارائه می‌شوند:

ابعاد پشم شیشه

عرض: ۱.۲ متر

طول: ۱۵ متر

ابعاد پشم سنگ

عرض: ۶۰ سانتی متر

طول: ۱.۲ متر

 

مزایای استفاده از پشم شیشه

مهم‌ترین مزیت پشم شیشه عایق بودن آن در برابر گرما، سرما، احتراق و صداست. البته توجه داشته باشید که مقاومت تمامی انواع پشم شیشه در برابر موارد ذکر شده یکسان نیست. بنابراین کاربرد پشم شیشه به عنوان یک عایق بر مبنای ویژگی‌های هر مدل تعیین می‌شود.

مزیت دیگر امکان نصب آسان آن است. شما به راحتی می‌توانید بدون پرداخت هزینه‌های گزاف اقدام به نصب پشم شیشه در مکان ‌های مدنظر خود نمایید. مزیت دیگر پشم شیشه قیمت آن است. در واقع قیمت پشم شیشه نسبت به سایر انواع عایق که در بازار موجود است، بسیار کمتر می‌باشد.

نکته مثبت دیگری که درباره پشم شیشه قابل ذکر است وزن سبک آن است. این ویژگی این امکان را به شما می‌دهد که به سادگی اقدام به حمل و نقل و جابه‌جایی محصول نمایید.

معایب استفاده از پشم شیشه

تا اینجا ضمن مقایسه انواع پشم شیشه با مزایای ان نیز آشنا شدیم. حالا وقت آن است که کمی درباره معایب پشم شیشه صحبت کنیم. ساختار پشم شیشه به گونه‌ایست که مقاومت مناسبی در برابر رطوبت ندارد. به همین دلیل است که استفاده از پشم شیشه در مناطق و محیط‌های دارای رطوبت به هیچ عنوان توصیه نمی‌شود.

عیب دیگری که می‌توان برای پشم شیشه عنوان کرد امکان ایجاد خارش و التهاب در صورت تماس مستقیم با پوست است. علاوه بر این استنشاق هوای محیطی که پشم شیشه در ان وجود دارد، می‌تواند به مرور زمان باعث ایجاد بیماری‌های تنفسی و ریوی شود.

با توجه به دلایل ذکر شده هنگام کار با انواع پشم شیشه می‌بایست حتما از دستکش، عینک ایمنی و ماسک استفاده کرد. این تجهیزات می‌توانند احتمال ایجاد اسیب‌های جسمی را به صفر برسانند.

سخن پایانی

همانطور مشاهده نمودید پشم شیشه مدل‌های مختلفی دارد. شما می‌توانید با توجه به کاربرد و نیاز خود بهترین گزینه را از میان انواع پشم شیشه انتخاب نمایید. چراکه با مقایسه انواع پشم شیشه به راحتی متوجه خواهیم شد که کاربردهای مدل‌ها با یکدیگر متفاوت است.

در پایان به این نکته توجه داشته باشید که بهتر است محصول مورد نیاز خود را از فروشگاهی معتبر تهیه نمایید. همچنین برای آگاهی از آخرین قیمت پشم شیشه در بازار می‌توانید به بخش محصولات سایت سالار فایبر گلاس مراجعه نمایید.

1 دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *