کاربرد پلکسی گلاس در صنایع روشنایی


در این مقاله قصد داریم تا کاربرد پلکسی گلاس در صنایع روشنایی را مورد بررسی قرار دهیم. پیش از ورود به این مبحث ابتدا لازم است توضیح مختصری درباره پلکسی گلاس ارائه شود. به طور ساده اگر بخواهیم به این سوال پاسخ دهیم که پلکسی گلاس چیست؟ باید بگوییم پلکسی گلاس نوعی پلیمر شیمیایی است که با توجه به خواصی که دارد امروزه در صنایع مختلف به کار گرفته می‌شود. پلکسی گلاس یک پلی کربنات شفاف، صیقلی، مقاوم و سبک است. پلکسی گلاس در واقع نوعی پلاستیک خشک، با انعطاف‌پذیری کم است که خواص اپتیکال آن باعث شده است که از آن در صنایع روشنایی استفاده شود.

کاربرد پلکسی گلاس در روشنایی: نورپردازی

فناوری‌های نوین و تکنولوژی هر روز ابعاد تازه‌ای از دسترسی و تحقق خواسته‌های آدمی را محقق می‌سازد. یکی از صنایعی که امروزه به شدت تحت‌تاثیر پیشرفته تکنولوژی قرار گرفته است صنایع روشنایی و نورپردازی است. هر روز با گسترش علم و فناوری شاهد بروز تغییرات چشمگیری در صنعت نورپردازی هستیم. امروزه استفاده از LEDها جای خود را به منابع نوری کلاسیک داده‌اند و متدها و شیوه‌های نوینی برای طراحی روشنایی و نورپردازی مورد استفاده قرار می‌گیرد.

بهینه‌سازی مصرف انرژی، بالا بردن بهره‌وری، زیبایی بصری و روشنایی مطلوب از جمله اهدافی است که در علم روز صنایع روشنایی مورد نظر است، و اینها در کاربرد پلکسی گلاس در صنایع روشنایی محقق میشود.. ظرافت، تنوع رنگ و طرح، بهره‌وری بالا، افزایش کیفیت نورپردازی و استفاده آسان به لطف بکارگیری متریال‌های جدید هر روز افق تازه‌ای را رخنمون می‌نماید. امروزه متریال‌های جدید مانند پلکسی گلاس، فایبر گلاس، کارتن‌ پلاست و غیره در تحقق اهداف نام برده شده کمک زیادی کرده‌اند.

استفاده از پلکسی گلاس باعث افزایش کیفیت نور، میزان گستردگی و پخش نور و بالا رفتن بهره‌وری در صنایع روشنایی شده است. ورق پلکسی گلاس با شفافیت فوق‌العاده، قابیلت شکل‌پذیری، مقاومت بالا و سبکی و کم حجم بودن باعث شده است تا طراحان و متخصصین نورپردازی و تولیدکنندگان وسایل و سیستم‌های روشنایی گرایش زیادی به استفاده از این متریال داشته باشند.

مزایایی استفاده از پلکسی گلاس در صنایع روشنایی

همانطور که پیشتر درباره کاربرد پلکسی گلاس در صنایع روشنایی گفته شد ورق پلکسی گلاس در واقع ترموپلاستیک باکیفیت، چند منظوره، شفاف و مقاومی است که دارای قابلیت بالای گذردهی نورهای متمرکز و پراکنده است. پلکسی گلاس تا حدود بالای 90 درصد نور مرئی را از خود عبور می‌دهد و درصد کمی را بازتاب می‌دهد البته اگر هدف بازتاب نور باشد مدل‌های صیقلی و براق پلکسی گلاس این وظیفه را به خوبی انجام می‌دهند. همچنین مقاومت و استحکامی خوبی در برابر تنش‌های حرارتی دارد.

جنس پلکسی گلاس به نوعی است که در برابر خراشیدگی و کدر شدن مقاومت قابل قبولی نیز دارد؛ از این رو پلکسی گلاس به یک گزینه مناسب برای تحقق نیازهای فنی و تکنیکی تولیدکنندگان و طراحان ادوات روشنایی بدل شده است. حتماً شنیده‌اید که از پلکسی گلاس به عنوان جایگزین مناسبی برای شیشه نام می‌برند. در اصل مزیت پلکسی گلاس نسبت به شیشه سبک بودن و مقاوم‌تر بودن آن است.

کاربردهای پلکسی گلاس در صنایع روشنایی

ورق پلکسی گلاس منعطف است و خواص مکانیکی جالبی دارد از این رو قابلیت کار با هر نوع ماشین‌آلات صنعتی، سوراخ‌کاری، برش‌کاری، پولیش و فرم‌دهی را دارد. پلکسی گلاس نسبت به شیشه قابلیلت فرم و شکل‌پذیری بالایی دارد. این قابلیت‌ها باعث شده است تا به یک متریال جذاب و پرطرفدار برای طراحان و تولیدکنندگان و کاربرد پلکسی گلاس در صنایع روشنایی شود چرا که طرح‌ریزی مبتکرانه و خلاقانه را به این متخصصان امکان می‌دهد.

یکی از خواص فوق‌العاده ورق پلکسی گلاس که موجب  مقاومت در برابر کدر شدن و زردشدگی بنابراین می‌توان از این متریال برای مکان‌های بزرگ و پرتردد به راحتی بهره برد. ورق پلکسی گلاس در برابر نور خورشید مقاوم است و تغییر رنگ نمی‌دهد و به راحتی از بین نمی‌رود. شاید برای‌تان جالب باشد با این که پلکسی گلاس نور را با درصد بالایی از خود عبور می‌دهد ولی ورق‌های پلکسی گلاس نسبت به اشعه مضر UV نیز مقاوم هستند. مقاومت ورق پلکسی گلاس به حدی زیاد است که از آن به عنوان عایق صدا، UV و حرارت استفاده می‌کنند. ثبات و دوام رنگ یکی دیگر از ویژگی‌هایی است که پلکسی گلاس را به یک گزینه مناسب برای استفاده در صنایع نورپردازی و روشنایی بدل کرده است.

علاوه بر دوام ورق‌های پلکسی گلاس در برابر گرد و غبار نیز مقاوم هستند و می‌توان آن‌ها را در دسته متریال‌های ضد گرد و غبار طبقه‌بندی کرد؛ این ویژگی در ساخت و طراحی لوازم روشنایی از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است. تا پیش از حضور پلی کربنات‌هایی مانند پلکسی گلاس، شیشه متریال اصلی در ساخت وسایل روشنایی بود اما شیشه هم سنگین است و هم مقاومت پلکسی گلاس را ندارد.

آکریلیک یا همان پلکسی گلاس در برابر ضربه مقاوم است و به راحتی نمی‌شکند و اگر هم بشکند خرد نمی‌شوند و قطعات تیز و برنده ایجاد نمی‌کند لذا ایمنی بالاتری دارد. پلکسی گلاس سبک است و جابه‌جایی آن بسیار راحت‌تر از شیشه است و به راحتی می‌توان آن را برش داد و پردازش کرد. پلکسی گلاس‌ها قابلیت بازیافت نیز دارند بنابراین به محیط زیست نیز آسیب نمی‌رسانند.

کاربردهای مختلف پلکسی گلاس در نورپردازی

نورهای به سمت پایین: یکی از کاربردهای فراوان پلکسی گلاس در نورپردازی از سقف‌هاست که به آن نور به سمت پایین گفته می‌شود. از ورق پلکسی گلاس برای پوشش نوری استفاده می‌شود. ورق پلکسی گلاس در برابر گرما و حرارت تحمل بالایی دارد و در عین حال نوع خاص پلکسی گلاس وجود دارد که سطحی مخملی دارد و مانع از انعکاس‌های ناخوشایند نوری می‌شود. همچنین استفاده از پلکسی گلاس این توانایی را به طراح می‌دهد تا شدت و طیف گستردگی نور ار تنظیم و کنترل نماید. وجود بافت یکدست و ذرات پلیمری بسیار ریز موجود در ورق پلکسی گلاس سبب می‌شود تا نور با بالاترین ضریب ممکن انتشار یابد.

کاربرد پلکسی گلاس در صنایع روشنایی
LEDها: از پلی کربنات پلکسی گلاس در ساخت و طراحی LEDها استفاده می‌شود. پلکسی گلاس به کار رفته در LEDها حداکثر میزان انتشار و انتقال نور را دارند. همانطور که می‌دانید LEDها مصرف انرژی پایینی دارند اما نوردهی بالایی دارند. در ضمن LEDهای پلکسی گلاس در برابر اشعه مضر UV مقاوم هستند.
تابلوهای نوری: امروزه در ساخت تابلوهای تبلیغاتی و نوری از پلکسی گلاس استفاده می‌شود. این تابلوها هم مصرف پایین دارند و شدت نور آن‌ها زیاد است. طرز کار این تابلوها به این صورت است برخی قسمت‌ها حکاکی می‌شود و با تاباندن نور به قسمت حکاکی شده، باعث نورانی و روشن شدن قسمت حکاکی شده می‌شوند.
لامپ‌ها: از پلی کربنات‌ها یا همان پلکسی گلاس در ساخت و طراحی انواع لامپ‌ها استفاده می‌شود چرا که هم نسبت به حرارت مقاوم هستند، هم شفافیت بالایی دارند و هم به راحتی کدر نمی‌شود. پلکسی گلاس در ساخت لنزهای صنعتی، جاده‌ای و تجاری نیز استفاده می‌شود.

در این مقاله از گروه صنعتی سالار فایبر گلاس، به بررسی کاربرد پلکسی گلاس در صنایع روشنایی پرداختیم. امیدواریم که ایم مطلب برای شما سودمند بوده باشد.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *