هر آنچه باید درباره شفافیت ورق پلکسی گلاس بدانید!!


پلکسی گلاس چیست؟ آیا میزان شفافیت ورق پلکسی ارتباطی با میزان کیفیت و کاربرد آن دارد؟ مهم‌ترین کاربردهای این محصول در چه پروژه‌هایی است؟ برای پاسخ به این سوالات و کسب اطلاعات بیشتر درباره ورقه پلکسی گلاس شما را به مطالعه مقاله پیش رو دعوت می‌کنیم.

ورق پلکسی گلاس چیست؟

ورق اکریلیک که در بازار با نام ورق پلکسی گلاس Pelaxi Glass شناخته می‌شود، در زمینه‌های متعددی کاربرد دارد. اما پلکسی گلاس چیست؟ این محصول را می‌توان ترکیبی از پلاستیک و پلیمر دانست که به خاطر ویژگی‌های منحصر به فردش در پروژه‌های متعددی کاربرد دارد.
پلکسی گلاس به صورت ورقه‌ای و در ابعاد متفاوتی تولید می‌شود. همچنین این محصول یک جایگزین عالی و ایده‌آل برای شیشه است. ورق پلکسی گلاس جنس خشک اما ساختار انعطاف‌پذیری دارد. البته به این نکته توجه داشته باشید که انعطاف‌پذیر بودن آن به این معنا نیست که می‌توانید به راحتی با دست آن را خم کنید.
همچنین یکی دیگر از ویژگی‌های قابل توجه این محصول این است که در صورت شکستن، بر خلاف شیشه تکه‌های آن پرتاب نخواهد شد. این ویژگی باعث افزایش کاربرد پلکسی گلاس در صنایع مختلف شده است. مزیت دیگر این محصول شفافیت ورق پلکسی است. در ادامه بیشتر درباره ورقه پلکسی گلاس و اهمیت شفافیت آن صحبت می‌کنیم.

شفافیت ورق پلکسی

کاربرد پلکسی گلاس

ورقه پلکسی گلاس دارای قابلیت سوراخ کردن، برش و انصال با چسب است. علاوه بر این ویژگی‌ها، تولید آسان پلکسی موجب شده تا این محصول به عنوان جایگزین اصلی شیشه طرفداران فراوانی پیدا بکند.
ورق پلکسی گلاس در برابر ضربه بسیار مقاوم است. البته ضربه‌های بسیار شدید و ناگهانی می‌تواند موجب شکستن آن شود. همانطور که پیشتر گفتیم این محصول در صنایع و پروژه‌های متعددی کاربرد دارد. از جمله موارد کاربرد پلکسی گلاس عبارت است از:
• ساخت دکوراسیون
• دیواره و سقف گلخانه
• ساخت آکواریوم
• صنعت خودروسازی
• ساخت تزئینات
• ساخت محافظ در ورزشگاه‌ها
• سپرهای شفاف
• ساخت سقف و دیواره پاسیو

اهمیت شفافیت ورق پلکسی

درباره ورقه پلکسی گلاس گفته شد که ممکن است ظاهر آن رنگی، بی‌رنگ و یا آینه‌ای باشد. با این حال ماجرا این است که هرچه شفافیت ورق پلکسی بیشتر باشد، جایگزین بسیار مناسب‌تری برای شیشه خواهد بود.
در نتیجه میزان شفافیت ورق پلکسی به خصوص در پروژه‌هایی که به طور مستقیم با نور در ارتباط است، مانند ساخت گلخانه از اهمیت ویژه‌ای برخوردار خواهد بود. در واقع اینطور گفته می‌شود که در مقایسه با شیشه‌های معمولی شفافیت ورق پلکسی تا ۵ درصد بیشتر خواهد بود.
مهم‌ترین دلیل شفافیت ورق پلکسی، ماده‌ای به نام آکریلیک است. آکریلیک در واقع یکی از مواد تشکیل دهنده پلکسی است. این ماده ظاهری کریستال گونه و شفاف دارد. خوب است بدانید که به غیر از ورق پلکسی گلاس، پلی کربنات نیز از جمله پلیمرهایی است که به عنوان سقف گلخانه یا سوله به کار گرفته می‌شود.

شفافیت ورق پلکسی گلاس

انواع ورقه پلکسی گلاس

ورقه پلکسی گلاس را با توجه به ظاهر آن می‌توان در چند دسته قرار داد. هر کدام از این دسته‌ها متناسب با میزان شفافیت ورق پلکسی کاربرد متفاوتی خواهند داشت. انواع ورق پلکسی عبارت است از:

پلکسی گلاس شفاف

یکی از پرکاربردترین انواع ورق پلکسی مدل شفاف آن است. این مدل‌ها می‌توانند به طور کامل نور را از خود عبور دهند. حتی گفتیم که در مواردی میزان عبور نور در این مدل 5 درصد بیشتر از شیشه است.
معمولا از همین مدل شفاف به عنوان جایگزین شیشه استفاده می‌شود. چرا که با وجود شفافیت بالا مقاومت آن بسیار بیشتر از شیشه است. همچنین این محصول بسیار سبک بوده و حمل آن آسان خواهد بود.

پلکسی گلاس نیمه شفاف

این مدل همانطور که از نام آن پیداست میزان کمتری از نور را عبور می‌دهد. معمولا در سرویس‌های بهداشتی و حمام، به خصوص سرویس‌های عمومی، از مدل نیمه شفاف استفاده می‌شود. از دیگر کاربردهای ورق پلکسی شفاف ساخت آثار تزئینی است.

پلکسی گلاس ترنسپرنت

این مدل نیز نوعی از پلکسی‌های شفاف محسوب می‌شود که دارای رنگ‌های متنوعی است. با وجود رنگی بودن این مدل، شفافیت ورق پلکسی ترنسپرنت به میزانی است که نور از آن عبور می کند. معمولا برش پلکسی گلاس ترنسپرنت با لیزر انجام می‌شود.

پلکسی گلاس مات

این نوع ورق پلکسی به هیچ عنوان نور را از خود عبور نمی‌دهد. به همین دلیل معمولا از آنها در محیط‌هایی استفاده می‌شود که هدف محدود کردن نور یا دید فضا باشد، مانند حمام یا سرویس‌های بهداشتی. همچنین برای ساخت کاردستی و لوح تقدیر نیز از پلکسی گلاس مات استفاده می‌شود.

درباره ورق پلکسی گلاس

پلکسی گلاس آینه ای

دو سمت پلکسی گلاس آینه‌ای متفاوت است‌. یک سمت آن کاملا مات بوده و سمت دیگر به میزانی شفاف است که نور را از خود بازتاب داده و مانند آینه عمل می‌کند. یکی از اصلی‌ترین کاربردهای ورق پلکسی آینه‌ای تزئین فضای داخلی اماکن مختلف از جمله رستوران‌ها است.
این مدل به راحتی با آینه‌های شیشه‌ای قابل تعویض است. چرا که محصول دارای ویژگی شکل‌پذیری مناسبی بوده و فاقد لبه‌های تیز می‌باشد. درباره ورقه پلکسی گلاس می‌توان اینگونه گفت که محصول پیش‌رو یک جایگزین عالی و فاقد خطر برای آینه‌های شیشه‌ای در مکان‌هاییست که بچه‌ها در آن حضور دارند.

سخن پایانی
در این مقاله درباره اهمیت شفافیت ورق پلکسی صحبت کردیم. همانطور که مشاهده نمودید میزان شفافیت در انواع مختلف محصول یکسان نبوده و می‌توان از آن در پروژه‌های متنوعی استفاده نمود. آخرین نکته‌ای که درباره ورقه پلکسی گلاس می‌توان عنوان کرد این است که حتما برای خرید به فروشگاهی معتبر مراجعه نمایید.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *