آموزش روش جوش فایبرگلاس


درباره روش جوش فایبرگلاس چقدر می دانید؟ جوش پلاستیک در سال‌های اخیر بسیار مورد توجه قرار گرفته است. شاید یکی از دلایل این امر افزایش میزان استفاده از فایبرگلاس و انواع پلاستیک در پروژه‌های مختلف است.

با آموزش جوش پلاستیک در ادامه این مطلب از گروه صنعتی سالار فایبر با ما همراه باشید.

فایبرگلاس چیست؟

پیش از شرح آموزش جوش پلاستیک و فایبرگلاس اجازه دهید به طور مختصر شما را با این محصول آشنا کرده و بگوییم کاربرد فایبرگلاس چیست.

فایبرگلاس که با نام فیبر شیشه نیز شناخته می‌شود ترکیبی از مواد پلیمری و پشم شیشه است. این محصول انواع مختلفی دارد. در سال‌های اخیر استفاده از فایبرگلاس در بسیاری از زمینه‌ها رواج یافته است. از جمله کاربردهای ورق فایبرگلاس عبارت است از:

1. پوشش سقف سوله‌ها و گلخانه‌ها

2. ساخت قطعات در صنعت هواپیماسازی

3. ساخت قطعات مربوط به صنعت دریانوردی

4. ساخت ساندویچ پانل

5. ساخت قطعات و قالب در پروژه‌های ساختمانی

 

انواع روش جوش فایبرگلاس

برای جوش دادن پلاستیک و انواع فایبرگلاس روش‌های متعددی وجود دارد. بسته به نوع قطعه، جنس و شکل ظاهری آن می‌توان مناسب‌ترین روش برای جوش دادن را انتخاب نمود. انواع روش جوش فایبر گلاس عبارت است از:

 

جوش پلاستیک با گاز داغ

در این روش با استفاده از تکنیک هوای داغ سطوح مدنظر برای جوشکاری توسط جریان هوای داغ گرم می‌شوند. جریان گاز داغ تا زمانی که هر دو سطح به اندازه کافی نرم شده و امکان اتصال آنها ایجاد شود ادامه می‌یابد.

روش جوش فایبرگلاس

 

جوش پلاستیک با ابزار داغ

در روش جوش ورق فایبرگلاس با ابزار داغ، همانطور که از نام آن پیداست از ابزارهای داغ متالیکی برای نرم کردن دو سطح مورد نظر استفاده می‌شود.

از آنجا که معمولاً دو سطح یاد شده صاف هستند از صفحات داغ بشقاب مانند برای اتصال استفاده خواهد شد. اگر سطوح مورد نظر دارای انحنا بوده و یا ظاهر هندسی دیگری داشته باشند، ابزارهای پیچیده تری برای جوش به کار گرفته می‌شوند.

 

روش جوش فایبر گلاس

 

جوش پلاستیک با لیزر

کارشناسان روش جوش فایبرگلاس با لیزر را به عنوان یک روش خارجی و بیرونی برای جوش دادن می‌شناسند. فرایند انجام کار در این روش بسیار دقیق است.

به همین دلیل از آن به عنوان روشی برای اتصال قطعات پلیمری استفاده می‌شود. البته این روش برای اتصال انواع قطعات پلاستیکی مناسب است. از جمله مزایای جوش پلاستیک با لیزر می‌توان به دقت بالا، ظرافت، استحکام و امکان جوش مجدد اشاره نمود.

 

آموزش جوش فایبر گلاس

 

جوش پلاستیک با روش اولتراسونیک

این شیوه با نام جوش فراصوتی نیز شناخته می‌شود. در واقع در روش اولتراسونیک با تبدیل نوسانات به حرکات مکانیکی، گرمای مورد نیاز برای جوش دادن قطعات پلاستیکی تامین خواهد شد.

این روش جوش فایبر گلاس بسیار ظریف و دقیق است. تنها نکته‌ای که هنگام استفاده از روش اولتراسونیک باید به آن توجه داشت این است که در این روش باید جنس هر دو قطعه مدنظر برای اتصال یکسان باشد.

 

روش های جوش فایبرگلاس

 

جوش پلاستیک با روش اصطکاک

در این روش نیز مانند شیوه اولتراسونیک با ایجاد فرکانس و اصطکاک در لبه دو سطح مورد نظر برای اتصال، حرارت لازم ایجاد می‌شود. البته میزان نیروی مورد نیاز در روش اصطکاک کمتر از اولتراسونیک است. این شیوه توسط کارشناسان در گروه روش‌های جوش داخلی قرار گرفته است.

 

آموزش جوش فایبرگلاس

 

 روش باندینگ چسب

باندینگ چسب که به آن باندینگ اپوکسی نیز گفته می شود، شامل استفاده از چسب یا رزین بر پایه اپوکسی برای اتصال قطعات فایبرگلاس است. سطوحی که باید به هم متصل شوند با تمیز کردن و زبری کردن آنها برای افزایش چسبندگی آماده می شوند.

سپس چسب اپوکسی اعمال می شود و قطعات در کنار هم قرار می گیرند تا چسب خشک شود. باندینگ چسب برای چسباندن سازه های فایبرگلاس بزرگ یا پیچیده مناسب است و استحکام و دوام خوبی را ارائه می دهد.

مطالعه بیشتر: رزین فایبر گلاس چیست؟

روش باندینگ چسب

 

 

سخن پایانی
انواع روش جوش فایبرگلاس را با یکدیگر مرور کردیم. در سال‌های اخیر استفاده از ورق فایبرگلاس در پروژه‌های مختلف رواج یافته است.

با توجه به نیاز بازار آموزش جوش پلاستیکی راه بسیار خوبی برای کسب درآمد است. به خصوص تسلط به این فن در نحوه تعمیر فایبرگلاس در زمینه تعمیرات سپر ماشین می‌تواند درآمد خوبی به همراه داشته باشد.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *