روش های برش پلکسی گلاس با دست


برش پلکسی گلاس با دست چگونه انجام می شود؟ اگر به دنبال پاسخ این پرسش هستید حتماً با این نوع ورق ها آشنا هستید. ورق پلکسی گلاس از نوعی ترموپلاستیک فشرده تولید می شود. از ویژگی های مهم پلکسی گلاس می توان به سبکی، ضد خش بودن و مقاومت بالای آن اشاره کرد. همچنین این نوع ماده جایگزین بسیار مناسبی برای شیشه در مصارف گوناگون است.

از طرفی ورق پلکسی گلاس از نوعی متریال محکم و در عین حال مقرون به صرفه می باشد و برای استفاده های گوناگونی از جمله پارتیشن بندی، ساخت قاب عکس، تزیینات منزل غیره مورد استفاده قرار می گیرد. روش‌های مختلفی برای برش پلکسی گلاس معرفی شده است. یکی از این روش ها امکان برش پلکسی گلاس با دست می باشد. در این مقاله با گروه صنعتی سالار فایبر همراه شوید تا برش پلکسی با دست را برای شما شرح دهیم.

چگونه پلکسی گلاس را با دست برش بزنیم

 

برش پلکسی با دست به چه ابزاری نیاز دارد؟

همان طور که اشاره شد ورق پلکسی به روش های گوناگونی از جمله استفاده از ابزاری چون اره دیسکی و غیره قابل برش است. به طور کلی برای برش پلکسی گلاس با دست از ابزار مختلفی استفاده می شود.

به عنوان مثال استفاده از اره دیسکی یا اره عمود بر یکی از روش های معمول برش پلکسی گلاس با دست می باشد که در ادامه مطلب به آن خواهیم پرداخت.

 

لزوم کسب مهارت در برش پلکسی گلاس با دست

شاید با توجه به ساختار ورق پلکسی گلاس برش آن در نگاه اول بسیار ساده باشد. اما لازم است بدانید که پرش این ورق ها نیاز به صرف حوصله و دقت فراوانی دارد.

از طرفی داشتن تجربه و مهارت نیز در برش پلکسی گلاس با دست تاثیر مهمی در ایجاد برشی یکنواخت و در نهایت باکیفیت دارد. همچنان با ما همراه باشید تا روش برش پلکسی با دست را به شما آموزش دهیم.

روش های برش ورق آکریلیک با دست

 

ابزار برش پلکسی با دست

قبل از انجام برش پلکسی گلاس با دست باید ابزار مورد نیاز را برای انجام این کار تهیه کنید. از جمله:

  • خط کش

برای ایجاد برش پلکسی گلاس با دست، در ابتدا شما با یک خط کش بلند و صاف نیاز دارید. از خط کش برای ایجاد خط برش بر روی ورق پلکسی استفاده می شود. اگر خط کش شما دارای انحنا باشد ممکن است خط پرش کج شود و در نتیجه برش صاف و یک دستی در پایان کار نداشته باشید.

البته اگر به خط‌کش دسترسی ندارید می توانید از یک ورق دیگر پلکسی گلاس که لبه های صاف دارد استفاده کنید. آن چه مهم است صافی خط کش یا ورق پلکسی است که سطح برش یکسانی را برای شما به جا بگذارد.

برش پلکسی گلاس با دست و خط کش

 

  • تیغ کاتر

یکی دیگر از ابزار مورد نیاز برای برش پلکسی گلاس با دست تیغ مخصوص برش می باشد. برش پلکسی با تیغ پلکسی بر بسیار رایج است. این تیغ مخصوص را می توانید با نام های مختلفی در بازار تهیه کنید. از جمله: کاتر پلکسی، تیغ برش پلکسی گلاس، کاتر طلقی یا تیغ برش طلق و غیره.

این تیغه ها به گونه ای طراحی شده است که با ایجاد شیار بر روی ورق پلکسی برش صافی را به جا می گذارد. بدون اینکه باعث ایجاد مواد زائده یا انحراف در برش شود.

نحوه برش پلکسی گلاس با دست و کاتر

 

مراحل برش پلکسی گلاس با دست

اگر مهارت لازم برای انجام برش پلکسی گلاس با دست را به دست بیاورید، سرعت انجام کار شما دو چندان می شود و پروژه های خود را در زمان کوتاه تری به انجام خواهید رساند.

فراموش نکنید هنگام برش پلکسی با تیغ پلکسی بُر، مواظب رعایت نکات ایمنی باشید. مهمترین مراحل برش پلکسی با دست عبارتند از:

 

  • مرحله اول: اندازه گیری محل برش

در ابتدا اندازه های خود را مشخص کنید. اگر می خواهید اندازه‌گیری‌های دقیق داشته باشید می توانید از برچسب مقوایی نیز استفاده نمایید.

به این صورت که اندازه های خود را بر روی برچسب مقوایی علامت بزنید. سپس خط کش را به صورت ثابت بر روی برچسب مقوایی قرار دهید.

ابزار مختلف برش پلکسی گلاس با دست

 

  • مرحله دوم: ایجاد خط شیار

پس از انجام مرحله اول، تیغه برش پلکسی را تنظیم نمایید و چندین بار بر روی ورق پلکسی بکشید. با انجام این کار شیاری بر روی سطح ورق پلکسی ایجاد می شود.

هرچه این مرحله را تکرار کنید شیار پلکسی عمیق تر می شود و در نتیجه ورق راحت تر بریده می شود.

 

بهترین عمق شیار برش پلکسی با دست

ممکن است بپرسید هنگام برش پلکسی با دست، عمق شیار ایجاد شده بر روی سطح پلکسی چقدر باید باشد؟! بهترین حالت این است که هنگام استفاده از کاتر، عمق شیار را تا حدود نصف قطر پلکسی گلاس ادامه دهید.

مثلا اگر قطر ورق پلکسی گلاس ۴ میل است بهتر است شیاری به عمق ۲ میلی متر در روی آن ایجاد کنید. البته در ضخامت های بالاتر از ۶ میلیمتر لازم نیست عمق شیار پلکسی را تا این مقدار عمیق کنید. همین که یک سوم ضخامت ورق شما دچار فرورفتگی و برش شود کافی است.

 

 

  • مرحله سوم: برش ورق پلکسی

بعد از این که کاتر طلق را چندین بار بر روی ورق پلکسی کشیدید و به عمق شیار مورد نظر رسید حالا وقت شکستن پلکسی می باشد. اگر ورق پلکسی شما کوچک است و ضخامت کمی دارد آن را بر روی لبه میز کار یا زمین قرار دهید.

با یک دست ورق را ثابت نگه دارید و با دست دیگر سمت دیگر ورق را فشار دهید تا پلکسی از قسمت مورد نظر برش داده شود.

بریدن ورق پلکسی گلاس با دست

 

 

نحوه برش پلکسی گلاس بزرگ با دست

در مطالب بالا به روش برش پلکسی با ابعاد کوچک اشاره شد. اما همه ورق ها دارای ابعاد کوچکی نیستند. گاهی لازم است که شما اندازه های بزرگ پلکسی گلاس را با دست برش دهید.

مراحل برش پلکسی گلاس یا ورق های آکریلیکی بزرگ نیز مانند پلکسی های کوچک است. تنها تفاوت برش این نوع ورق ها هنگام شکستن و جدا کردن ورق پلکسی از هم می باشد.

برای انجام این کار بعد از ایجاد شیار بر روی ورق پلکسی دسته کاتر را در قسمت زیر ورق در محل شیار قرار دهید. سپس بر روی دو طرف ورق پلکسی گلاس با دست فشار دهید تا ورق از قسمت شیار جدا شود.

آموزش برش پلکسی گلاس با دست

 

 

سخن پایانی

همانطور که خواندید برش پلکسی با دست بسیار ساده است. اما در عین حال نیاز به دقت، تمرکز و صرف حوصله زیادی دارد. اگر در این زمینه تجربه داشته باشید در پایان کار، شاهد برش صاف و یکدستی خواهید بود.

ما در این مطلب در گروه صنعتی سالار فایبر سعی کردیم به روش و بیانی ساده برش پلکسی گلاس با دست را به شما آموزش دهیم. اگر همچنان سوالی دارید می توانید از راهنمایی و مشاوره رایگان کارشناسان شرکت ما بهره مند شوید.

 

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *