ویژگی و تفاوت فایبرگلاس با پلی‌ اتیلن


درباره تفاوت فایبرگلاس با پلی‌ اتیلن چه می‌دانید؟ این دو ترکیب یکی از رایج‌ترین انتخاب‌ها برای ساخت محصولات صنعتی به خصوص مخازن بزرگ هستند. اما فرق فایبرگلاس و پلی‌ اتیلن در چیست؟ کدام یک از این دو ترکیب انتخاب مناسب‌تری هستند؟ اگر این سوال برای شما هم پیش آمده در ادامه این مطلب از گروه صنعتی سالار فایبر با ما همراه باشید‌.

 

فایبرگلاس چیست؟

برای درک هرچه بهتر تفاوت فایبرگلاس با پلی‌ اتیلن بهتر است ابتدا به طور جداگانه با هرکدام از این دو محصول آشنا شویم. در همین راستا در این بخش به این سوال پاسخ می‌دهیم که اصلا فایبرگلاس چیست؟
فایبرگلاس ترکیبی‌ست از پشم شیشه و رزین‌های مختلفی مانند پلی استر، وینیل استر و اپوکسی. اصلی‌ترین دلیل اضافه کردن رزین بالا بردن استحکام، یکپارچگی محصول و جلوگیری از خوردگی می‌باشد.

 

ویژگی ورق فایبرگلاس

 

ویژگی های فایبرگلاس

فایبرگلاس محصولی سبک و با استحکام و دوام بالاست. یکی از موارد تفاوت فایبرگلاس با پلی‌ اتیلن همین میزان استحکام است. همچنین به دلیل اشکال و انواع مختلف فایبرگلاس، از این محصول در پروژ‌های متنوعی استفاده می‌شود. فایبرگلاس در محیط شیمیایی مقاومت بسیار خوبی از خود نشان می‌دهد.
فایبرگلاس دارای لایه ضد UV می‌باشد. به همین دلیل در مقابل اشعه خورشید پایداری مطلوبی خواهد داشت. به علاوه فایبرگلاس می‌تواند تا دمای 500 درجه سانتی گراد دوام بیاورد. با این همه متاسفانه فایبرگلاس در صورت رها شدن در طبیعت تا مدت‌ها باقی مانده و تجزیه نخواهد شد.
البته این محصول را با پلی کربنات اشتباه نگیرید. پیش‌تر درباره تفاوت پلی کربنات و فایبرگلاس صحبت کردیم. این دو محصول کاملا با یکدیگر متفاوت هستند.

 

کاربرد فایبرگلاس

فایبرگلاس با توجه به ساختار الیافی خود می‌تواند در صنعت نساجی برای تولید انواع پوشاک نسوز استفاده شود. یکی از موارد تفاوت فایبرگلاس و پلاستیک همین الیافی بودن ساختار فایبرگلاس است. کاربرد دیگر این محصول در صنعت خودروسازی برای ساخت قطعات مختلف از جمله سپر خودرو می‌باشد.
همچنین یکی از رایج‌ترین کاربردهای فایبرگلاس برای ساخت و تولید انواع مخزن برای نگهداری مایعات است. خوب است بدانید که برای ساخت انواع ایرانیت، سقف و دیوار کاذب و تولید سیلو سیمان نیز از فایبرگلاس استفاده می‌شود.

 

پلی‌ اتیلن چیست؟

اتیلن ماده‌ایست که از نفت خام بوجود می‌آید. پلی اتیلن در حقیقت به معنای واحد‌های اتیلن در کنار هم است. طبیعتا پلی اتیلن یک ماده پلیمری محسوب می‌شود. پلی اتلین برای ساخت و تولید انواع محصولات پلاستیکی، ورقه‌های پلیمری و ظروف یک بار مصرف مورد استفاده قرار می‌گیرد.

پلی اتیلن‌ها بر اساس ساختار آنها به انواع مختلفی از جمله پلی اتیلن چگالی بالا، پلی اتیلن سبک، تقسیم می‌شوند. طبیعتا با توجه به چگالی متفاوت مدل‌های پلی اتیلن، از هر کدام آنها در پروژه‌ای خاص استفاده می‌شود‌. در ادامه ضمن توضیح کاربردهای پلی اتیلن، بیشتر با تفاوت فایبرگلاس با پلی‌اتیلن آشنا خواهیم شد.

 

پلی اتیلن چیست

 

ویژگی های پلی اتیلن

اما پلی اتیلن چه ویژگی‌هایی دارد که آن را به انتخابی مناسب برای پروژه‌های مختلف تبدیل می‌کند. ویژگی‌های پلی اتیلن در هر مدل آن متفاوت است. به همین علت باید ویژگی‌های پلی اتیلن را در هر مدل آن به صورت جداگانه بررسی نمود.

1. پلی اتیلن با چگالی کم LDPE:

میزان استحکام پلی اتیلن LDPE کمتر از مدل‌های دیگر است. البته قابلیت انعطاف‌پذیری در این مدل بسیار بالاست. بنابراین می‌توان پلی اتیلن مدل LDPE را بدون احتمال شکستگی، کشید. فرق فایبرگلاس و پلی‌اتیلن در میزان انعطاف‌پذیری آنها نیز هست.

2. پلی اتیلن با چگالی بالا HDPE:

پلی اتیلن با چگالی بالا، با نام پلی اتیلن سنگین نیزشناخته می‌شود. استحکام مدل HDPE بسیار بالاست. البته این امر موجب شده تا امکان شکل‌پذیری در آن پایین باشد. پلی اتیلن چگالی بالا مدل دیگری نیز به نام UHMW-PE دارد. میزان استحکام این مدل به فولاد نزدیک است.

 

کاربرد پلی اتیلن

با توجه به ویژگی‌های هر کدام از مدل‌های پلی‌اتیلن، هر کدام از این مدل‌ها کاربرد متفاوتی دارند. با این حال اولین و اصلی‌ترین کاربرد پلی اتیلن برای ساخت انواع مخزن است. برای این منظور از پلی اتیلن‌های چگالی بالا استفاده می‌شود که استحکام بیشتری دارند.
از پلی اتیلن‌های با چگالی کمتر در تولید محصولات پلاستیکی مانند کیسه پلاستیکی و ظروف نگهدارنده پلاستیکی استفاده خواهد شد. به علاوه این محصول در تولید لوله، قطعات پلاستیکی، تجهیزات مرتبط با آبیاری و باکس‌های بسته‌بندی و حمل و نقل به کار گرفته می‌شود.

 

کاربرد پلی اتیلن

 

تفاوت فایبرگلاس با پلی‌ اتیلن

اولین فرق فایبرگلاس و پلی‌اتیلن در قیمت آنهاست. محصولاتی مانند مخزن با جنس ورق فایبرگلاس قیمت بیشتری نسبت به نمونه‌های مشابه از جنس پلی اتیلن دارند. دیگر تفاوت فایبرگلاس با پلی‌استر بالاتر بودن مقاومت این محصول در شرایط شیمیایی و در برابر خورندگی است.
استحکام، دوام و ماندگاری بیشتر را می‌توان دیگر فرق فایبرگلاس و پلی‌اتیلن عنوان نمود. البته جدا از موارد تفاوت فایبرگلاس با پلی‌اتیلن، یکی ویژگی‌های مشترک این دو محصول این است که در برابر خوردگی مقاوم هستند.
توجه به این نکته ضروری است که در بررسی تفاوت فایبرگلاس با پلی‌اتیلن متوجه خواهیم شد محصولاتی که از پلی‌اتیلن تولید می‌شوند، انعطاف‌پذیری بیشتری دارند. شاید به همین علت است که تنوع اشکال و ابعاد مخازن پلی‌اتیلنی از مخازن فایبرگلاس بیشتر است.

 

جمع بندی نهایی
با بررسی تفاوت فایبرگلاس با پلی‌ اتیلن متوجه شدیم که این دو محصول بسیار با یکدیگر فرق دارند. در حقیقت کاربرد یکسان آنها در پروژه‌هایی مانند ساخت مخزن نگهداری مایعات موجب شده تا برخی این دو را به اشتباه یک محصول بدانند.
در نهایت با توجه به فرق فایبرگلاس و پلی‌ اتیلن، پیشنهاد ما به شما این است که اگر به دنبال محصولی ارزان قیمت‌تر هستید، پلی اتیلن را انتخاب کنید. اما اگر دوام و استحکام برای شما اهمیت بالاتری دارد، فایبرگلاس گزینه مناسب‌تری خواهد بود.

همچنین در صورت تمایل به آگاهی درباره تفاوت فایبرگلاس با پلی استر نیز می‌توانید به مقاله‌های قبلی ما در سالار فایبرگلاس مراجعه نمایید.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *