رزین فایبرگلاس چیست؟


یکی از پراستفاده‌ترین محصولات در پروژه‌های صنعتی رزین فایبر گلاس است. اما رزین فایبرگلاس چیست؟ به علاوه کاربرد رزین فایبرگلاس در پروژه‌های مختلف چه می‌باشد؟ برای پاسخ به این سوالات و آشنایی کامل با رزین فایبرگلاس با ماهمراه باشید.

رزین فایبرگلاس چیست؟

همانطور که احتمالاً می‌دانید فایبر گلاس در واقع کامپوزیتی از الیاف شیشه بسیار فشرده است. اما رزین فایبرگلاس چیست؟ رزین فایبرگلاس ترکیبی از فایبرگلاس و پلیمری نفتی به نام رزین است.

در حقیقت رزین در این محصول پایه محسوب شده و با اضافه شدن پشم شیشه یا همان فایبرگلاس، قدرت و استحکام محصول افزایش می‌یابد. خوب است بدانید از رزین‌های مختلفی در این محصول استفاده می‌شود.

نوع رزینی که استفاده می‌شود بستگی به نوع کاربرد مدنظر برای رزین فایبرگلاس دارد. از جمله رزین‌هایی که برای رزین فایبرگلاس استفاده می‌شود می‌توان به اپوکسی‌ها، فنولیک‌ها و وینیل استرها اشاره کرد. با این وجود رایج‌ترین رزین قابل استفاده برای این محصول، رزین پلی استر غیر اشباع می‌باشد.

 

انواع رزین فایبر گلاس

 

انواع رزین فایبرگلاس چیست؟

اما انواع رزین فایبرگلاس چیست؟ مدل‌های مختلفی از این محصول در بازار وجود دارد. اما به طور کلی می‌توان دو نوع دسته‌بندی برای مدل‌های رزین فایبرگلاس در نظر گرفت. این دو نوع تقسیم بندی عبارتند از:

  • انواع رزین فایبرگلاس بر اساس نوع رزین
  • انواع رزین فایبرگلاس بر اساس شکل

 

  1. انواع رزین فایبرگلاس بر اساس نوع رزین

پیشتر در همین مطلب گفتیم که نوع رزین مورد استفاده در رزین فایبرگلاس دارای تنوع است. دلیل این امر ویژگی‌های متفاوتی است که هر کدام از این رزین‌ها دارند‌. در ادامه مقاله به طور کامل با ویژگی‌های این مدل‌ها آشنا خواهیم شد. رزین‌های مورد استفاده عبارت هستند از:

  • رزین فایبرگلاس بر پایه پلی استر

  • رزین فایبرگلاس بر پایه وینیل استر

  • رزین فایبرگلاس بر پایه اپوکسی

 

  1. انواع رزین فایبرگلاس بر اساس شکل

بر اساس نوع مصرف صنایع، رزین فایبر گلاس به دو صورت اصلی تولید می‌شود‌.

ورق رزین فایبر گلاس:

رایج‌ترین شکل استفاده از رزین فایبرگلاس به صورت ورقه‌ای می‌باشد. ساختار این ورق از الیاف شیشه، رزین پلی استر و رنگ تشکیل شده است.

البته امکان دارد فوم نیز به این ترکیب اضافه شود. دلیل این کار افزایش مقاومت محصول برای برخی کاربردهای خاص است. برخی از مهم‌ترین انواع کاربرد ورق فایبرگلاس شامل ساخت انواع پوشش سقف یا دیواره به عنوان نورگیر، ساخت کفی ماشین، سونا، سپتیک تانک و کابینت می‌باشد.

 

ورق رزین فایبرگلاس

 

کامپوزیت رزین فایبرگلاس:

به طور معمول برای تولید این کامپوزیت علاوه‌بر رزین از چند الیاف تقویت کننده استفاده می‌شود‌. کامپوزیت فایبر گلاس علاوه‌بر دوام و استحکام بالا، کم وزن بوده و در برابر اشعه UV و محیط شیمیایی پایداری قابل قبولی دارد.

همچنین از نظر اقتصادی انتخاب مقرون به صرفه‌ای خواهد بود. با همه اینها این محصول یک عیب بزرگ دارد. کامپوزیت رزین فایبر گلاس با محیط زیست سازگاری نداشته و می‌تواند موجب تخریبات در طبیعت شود‌.

ویژگی رزین فایبرگلاس چیست؟

برای آگاهی از اینکه ویژگی‌های رزین فایبرگلاس چیست باید ابتدا به این نکته توجه کرد که نوع رزین به کار رفته در محصول مدنظر از کدام مدل است. همانطور که قبل‌تر گفتیم با توجه به نوع کاربرد رزین فایبرگلاس رزین به کار رفته در آن نیز متفاوت خواهد بود.

 

  1. رزین پلی استر

در مطالب دیگر درباره فرق ورق فایبرگلاس با پلی استر صحبت کرده‌ایم. رزینی که بر پایه پلی استر است در واقع از دو رزین به نام‌های ایزوفتالیک و ارتوفتالیک درست شده است. این دو رزین ظاهر مشابهی با یکدیگر دارند در حالی که عملکرد و ویژگی‌های آنها متفاوت است.

به عنوان مثال ایزوفتالیک نسبت به رزین ارتوفتالیک مقاومت بیشتری از خود نشان می‌دهد. به علاوه خاصیت خمشی و کششی در این رزین بالاتر از ارتوفتالیک است. با توجه به استحکام این محصول، رزین فایبرگلاس تولید شده با ایزوفتالیک یکی از پرکاربردترین محصولات در صنایع مربوط به دریانوردی است.

 

  1. رزین وینیل استر

از منظر ویژگی‌ها می‌توان رزین وینیل استر را محصولی بین رزین پلی استر و رزین اپوکسی دانست. این محصول در مقایسه با پلی استر علاوه‌بر پایداری بالاتر در محیط‌های شیمیایی و قلیایی، مقاومت مکانیکی و انعطاف بیشتری نیز از خود نشان می‌دهد.

همچنین رزین وینیل استر آغشتگی و چسبندگی مناسبی با الیاف از خود نشان می‌دهد. قابل ذکر است که پس از تولید به صورت قطعه کامپوزیتی جذب آب و رطوبت توسط این محصول نیز به شدت کاهش می‌یابد. با توجه به ویژگی‌های ذکر شده قیمت رزین وینیل استر در حدود دو تا پنج برابر بیشتر از نمونه پلی استر آن خواهد بود.

 

  1. رزین اپوکسی

احتمالا اگر از یک فروشند بپرسید یکی از بهترین مدل‌های رزین فایبرگلاس چیست، فایبرگلاسی بر پایه رزین اپوکسی را به شما معرفی خواهد کرد. مقاومت اپوکسی در مقایسه با سایر رزین‌ها بسیار بیشتر است.

با وجود استحکام و انعطاف بالا، وزن رزین اپوکسی بسیار سبک است. این استحکام بالا موجب شده تا از رزین فایبرگلاس اپوکسی در صنایع هواپیما سازی نیز استفاده شود.

به علاوه با اضافه کردن کربن و الیافی به نام آرامید، رزین اپوکسی تبدیل به یک گزینه ایده‌آل و فوق‌العاده برای ساخت قایق و استفاده در صنعت کشتی سازی شود.

 

رزین اپوکسی

 

کاربرد رزین فایبرگلاس چیست؟

در بخش قبلی به طور مختصر اشاره‌ای گذرا به کاربرد رزین فایبرگلاس کردیم. در این قسمت به طور کامل کارایی‌های رزین فایبر گلاس را معرفی خواهیم کرد. این کاربردها را می‌توان در چند بخش اصلی بررسی نمود.

 

  1. ساخت و ساز ساختمانی

یکی از پرکاربردترین مصالح ساختمانی، ساختارهای از پیش ساخته شده هستند. برای تولید این سازه‌های پیش‌ساخته عمدتا از رزین فایبرگلاس استفاده می‌شود. به بیان دیگر مهم‌ترین کاربرد فایبرگلاس در ساختمان برای تهیه بخش‌های پیش‌ساخته است.

همچنین می‌توان برای باقی مصالح و برخی لوازم ساختمانی دیگر رزین فایبر گلاس را به عنوان روکش به کار گرفت. علاوه بر این با توجه به خاصیت ضد یو وی بودن و پایداری در برابر تغییرات آب و هوایی می‌توان از این محصول به عنوان سقف کاذب و همچنین در نمای بیرونی ساختمان استفاده کرد.

 

  1. صنایع حمل و نقل

ورق فایبرگلاس یکی از پراستفاده‌ترین محصولات در صنایع کشتی سازی، اتومبیل سازی و هواپیما سازی است. استحکام، وزن سبک و قیمت مقرون به صرفه از جمله دلایلی هستند که موجب محبوبیت ورق فایبر گلاس در این صنایع شده است.

به خصوص در ساخت هواپیماهای سبک و ناوچه‌های کوچک، رزین فایبرگلاس از اصلی‌ترین و مهم‌ترین اجزای سازنده و تشکیل دهنده می‌باشد.

 

  1. بسته بندی

شاید ندانید که یکی از پرکاربردترین مواد برای تولید باکس‌های بسته بندی و چمدان رزین فایبرگلاس است. با اضافه کردن چرم، پارچه یا چوب می‌توان موجب تقویت و چشم‌نوازی این دسته از محصولات شد.

انواع کیف‌های سفری بزرگ و چمدان با استفاده از رزین فایبر گلاس قابل تولید هستند. همچنین ورق شفاف رزین فایبرگلاس برای ساخت باکس‌های بسته‌بندی استفاده می‌شود.

 

  1. مبلمان

برای ساخت برخی مبلمان و صندلی‌های مخصوص از ورق رزین فایبرگلاس استفاده می‌شود. این مبلمان و صندلی‌ها به صورت ویژه برای پاسیوها و فضاهای بیرونی تولید می‌شوند.

دلایل این امر را می‌توان، استحکام و دوام، مقاومت در شرایط مختلف آب و هوایی و خاصیت ضد اشعه UV بودن رزین فایبرگلاس دانست. البته توجه داشته باشید که این دست مبلمان قیمت بیشتری نسبت به محصولات مشابه دارند.

از دیگر کاربردهای رزین فایبرگلاس می‌توان به ساخت بدنه برای انواع مخزن، تولید سپر اتومبیل، ساخت اتاقک برای برخی خودروها نظیر وانت اشاره نمود.

 

رزین فیبرگلاس در مبلمان

معایب رزین فایبرگلاس

با وجود مزایای فراوان و ویژگی‌های مثبت، رزین فایبرگلاس نیز دارای معایبی است. پیش از خرید این محصول بهتر است با این نکات منفی آشنا باشید.

رزین فایبرگلاس فاقد خاصیت عایق بودن در برابر صوت است. در نتیجه در صورت استفاده به عنوان سقف کاذب، صدای باران یا تگرگ می‌تواند آزاردهنده باشد. علاوه‌بر این این محصول وزن بسیار سبکی دارد. به همین در مجاورت وزش بادهای شدید، مقاومت خود را از دست می‌دهد.

 

کلام پایانی

در این مطلب به این سوال پاسخ دادیم که رزین فایبرگلاس چیست. همچنین تا حدودی با کاربرد رزین فایبرگلاس در صنایع مختلف آشنا شدیم. البته کارایی این محصول در موارد گفته شده خلاصه نمی‌شود.

شما می‌توانید برای خرید رزین فایبرگلاس با کیفیت بسیار بالا با واحد فروش گروه صنعتی سالار فایبر تماس بگیرید. همچنین در صورت نیاز می‌توانید از مشاورین سایت به صورت رایگان مشاوره خرید دریافت نمایید.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *