تفاوت فایبرگلاس با پلی‌ استر چیست؟


در این مقاله قرار است که درباره تفاوت فایبرگلاس با پلی‌ استر صحبت کنیم. هر دو این محصولات از جمله اقلام پرمصرف و کاربردی در صنایع مختلف هستند. برای مقایسه فایبرگلاس و پلی‌ استر باید ابتدا هر یک از این محصولات را به طور جداگانه معرفی کنیم. بنابراین در ادامه این مقاله از گروه صنعتی سالار فایبر با ما همراه باشید.

 

تفاوت فایبرگلاس با پلی‌استر

 

پلی استر چیست؟

با شناخت هرچه بیشتر این دو محصول بیشتر می‌توانیم با تفاوت فایبرگلاس با پلی‌ استر آشنا شویم. پلی‌ استر نوعی الیاف مصنوعی است. از پلی استر در پروژه‌های مختلف و متنوعی استفاده می‌شود.

در توضیح نحوه تولید پلی استر در ساده‌ترین حالت می‌توان گفت این محصول حاصل واکنش الکل و اسید در محیط آزمایشگاه است. پلی استرها بر طبق ساختار مولکولی خود به دو دسته تقسیم می‌شوند:

پلی‌ استرهای اشباع:

مولکلول‌های پلی‌ استرهای اشباع دارای وزن پایین بوده و پیوندی تکی و پایدار دارند. از پلی استرهای اشباع برای نرم کردن واکنش‌ها و ساخت چسب‌هایی که در برابر دما مقاوم هستند، استفاده می‌شود.

پلی‌ استرهای غیراشباع:

مولکول‌های پلی‌ استرهای غیراشباع در ساختار زنجیره پلیمر دارای پیوندی دوگانه هستند. وجود این پیوند دوگانه باعث می‌شود امکان پخت برای پلی استر ایجاد شود. از این مدل پلی استر در پلاستیک‌های تقویت شده استفاده می‌شود.

 

فایبرگلاس چیست؟

در پاسخ به سوال فایبرگلاس چیست باید گفت فایبرگلاس نیز مانند پلی‌ استر نوعی الیاف پلیمری است. اما تفاوت فایبرگلاس با پلی‌ استر در ساختار اولیه آنهاست. فایبرگلاس با نام فیبر شیشه نیز شناخته می‌شود.

این محصول در حقیقت ترکیبی از پشم شیشه و چند ماده پلیمری از جمله پلی‌استر، وینیل استر و اپوکسی است. خوب است بدانید که هر کدام از این رزین‌ها برای تقویت استحکام به فایبرگلاس اضافه می‌شوند.

البته توجه داشته باشید که در بین تمامی رزین‌هایی که برای تولید فایبرگلاس به کار می‌روند پلی‌استر مقاومت بسیار کمتری در برابر خوردگی از خود نشان می‌دهد. در مقابل رزین اپوکسی علاوه بر مقاومت بالا در برابر خوردگی، در مقابل تغییرات دمایی نیز بسیار مستحکم خواهد بود.

 

مقایسه فایبرگلاس و پلی‌ استر

پیش از بررسی تفاوت فایبرگلاس با پلی‌ استر، بهتر است در این بخش با ملاک قرار دادن برخی عناوین مانند ویژگی‌ها و کاربرد این دو محصول، به مقایسه فایبرگلاس و پلی‌ استر بپردازیم.

ویژگی‌ها

با وجود چندین مورد تفاوت فایبرگلاس با پلی‌ استر، این دو ترکیب در ویژگی‌ها شباهاتی نیز با یکدیگر دارند. دوام و عمر طولانی، مقرون به صرفه بودن و استحکام بالا از جمله ویژگی‌های مشترک این دو محصول هستند. همچنین تحمل حرارت در هر دو محصول بسیار بالاست.

کاربرد

اولین و رایج‌ترین کاربرد پلی استر که احتمالا همه ما با آن آشناییم، در صنعت نساجی است. تولید انواع پارچه برای پوشاک، رویه مبلمان و ملحفه از پلی استر استفاده می‌شود. همچنین در تولید محصولات الکترونیکی، بسته‌بندی انواع مواد غذایی و دارویی و همچنین ساخت ظروف تزیینی و مجسمه از پلی‌استر استفاده می‌شود.

در مقایسه فایبرگلاس و پلی‌ استر متوجه می‌شویم که تنوع کاربرد این ترکیب بیشتر از پلی استر است. در پروژه‌ها و صنایع مختلفی از جمله اتومبیل سازی، ساخت گلخانه، ساخت استخر و انواع مخزن و تولید پارچه‌های نسوز از اشکال مختلف ورق فایبرگلاس استفاده می‌شود.

 

مزایا و معایب پلی استر

پیش‌تر گفتیم که استحکام و دوام پلی‌ استر بسیار بالاست. تحمل گرمای این محصول بسیار بالا بوده تا حدود ۲۰۰ درجه سانتی گراد را تحمل می‌کند. به علاوه پلی استر محصولی غیرجاذب است. در نتیجه بسیاری از پوشاک ورزشی از این ترکیب در محصولات خود استفاده می‌کنند.

با این همه پلی استر معایبی نیز دارد. به عنوان مثال برخی کارشناسان معتقدند برخی مواد به کار رفته در این محصول سمی بوده و ممکن است باعث آسیب در بدن شود. همچنین پارچه‌های پلی استری اضافه تنفس به پوست نمی‌دهند. در نتیجه با این پوشش چندان احساس خنکی نمی‌کنید.

اما بدترین نکته پلی استر این است که با وجود اینکه محصولی قابل بازیافت است، اما در صورت رها شدن در طبیعت به سادگی تجزیه نخواهد شد و سالها در طبیعت باقی می‌ماند.

 

مزایا و معایب فایبرگلاس

فایبرگلاس دارای خاصیت عایق بودن در برابر سرما و رطوبت است. همچنین گفتیم که این محصول دارای خاصیت ضد اشعه یو وی خورشید می‌باشد. فایبرگلاس محصول سبک وزنی است. البته فایبرگلاس را با پلاستیک اشتباه نگیرید. برای توضیح بیشتر در این باره به تفاوت فایبرگلاس و پلاستیک مراجعه نمایید.

به علاوه این محصول در مقابل خوردگی و پوسیدگی نیز بسیار مقاوم خواهد بود. پارچه‌های فایبرگلاس در برابر حرارت مقاومت بسیار بالایی داشته و می‌توانند تا بیش از ۵۰۰ درجه سانتی گراد را تحمل کنند.

در مقابل با وجود استحکام بالا، فایبرگلاس ضد ضربه نیست. فشار یا ضربه‌های شدید می‌تواند باعث شکستن یا سوراخ شدن این محصول شود. همچنین در صورت برخورد جسمی با سطح فایبرگلاس صدای بسیار ناخوشایندی تولید خواهد شد. به عنوان مثال در صورت تعبیه سقف کاذب فایبرگلاس، هنگام بارش تگرگ یا باران صداهای بلندی تولید می‌شود.

 

مزایای فایبرگلاس

 

تفاوت فایبرگلاس با پلی‌ استر

تا اینجا با این دو محصول به طور کامل آشنا شدیم. با توجه به موارد گفته شده در مقایسه فایبرگلاس و پلی‌ استر متوجه می‌شویم که می‌توان تفاوت فایبرگلاس با پلی‌استر را در چند مورد خلاصه کرد.

اولین مورد طبیعتا ساختار این دو محصول است. در ابتدای مطلب درباره مواد سازنده و تشکیل دهنده فایبرگلاس و پلی استر صحبت کردیم. در نتیجه این دو محصول با وجود برخی کاربردهای یکسان از اساس با یکدیگر متفاوت می‌باشند.

نکته دیگر میزان استقامت این دو ترکیب است. طی یک آزمایش علمی روی پارچه‌های فایبرگلاسی و پلی‌ استری این نتیجه به دست آمد که در شرایط یکسان کششی پارچه پلی‌ استری به میزان بیشتری حالت اولیه خود را از دست می‌دهد.

دیگر تفاوت فایبرگلاس با پلی‌ استر در مقاومت آنها در برابر ضربه است. ساختار فایبرگلاس با توجه به رزین‌های به کار رفته در آن از مقاومت بالاتری نسبت به پلی استر برخوردار است.

برای بررسی صحت این ادعا کافی‌ست به دو محصول مشابه ساخته شده از فایبرگلاس و پلی‌ استر مانند مجسمه‌های تزیینی ضربه وارد کنید. خواهید دید که مجسمه پلی‌ استر بسیار سریع‌تر آسان‌تر می‌شکند.

مورد دیگر تفاوت فایبرگلاس با پلی‌ استر در خصوص مقاومت در تغییرات دمایی است. در این مورد فایبرگلاس استحکام و دوام بهتری از خود نشان می‌دهد. در حالی که پلی‌استر با گرم و سرد شدن مداوم دچار تغییرات ظاهری خواهد شد. همچنین در مقالات پیشین درباره تفاوت پلی کربنات و فایبرگلاس صحبت کردیم.

 

جمع بندی پایانی
با مقایسه فایبرگلاس و پلی‌ استر متوجه ویژگی‌ها، کاربرد، مزایا و معایب هر کدام از این محصولات شدیم. همچنین با بررسی تفاوت فایبرگلاس با پلی‌ استر دریافتیم که با وجود شباهت‌ها، استقامت و دوام فایبرگلاس در انواع صنایع مانند صنعت تولید منسوجات یا صنعت ساخت و ساز بیشتر از پلی استر می‌باشد.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *