معرفی روش تولید کارتن پلاست


اکثر ما به طور روزمره با کاربردهای ورق کارتن پلاست مواجه می‌شویم اما شاید از روش تولید کارتن پلاست اطلاعی نداشته باشیم.

در این مطلب قصد داریم ضمن پاسخ به این سوال که کارتن پلاست چیست، کاربردهای مختلف این محصول را مانند تعبیه سقف کاذب کارتن پلاست، بررسی نماییم. با ما همراه باشید.

 

کارتن پلاست چیست

 

کارتن پلاست چیست؟

ورق کارتن پلاست یکی از مشتقات پلاستیک است. در این محصول دو ورق از جنس پلی پروپیلن توسط صفحات بسیار باریک عمودی به یکدیگر متصل شده‌اند. انواع کارتن پلاست از جمله محصولات پلیمری هستند که کاربردهای متنوعی در پروژه‌های مختلف دارند.

برخی از این کاربردها عبارتند از: تولید سقف کاذب کارتن پلاست، ساخت باکس‌های بسته‌بندی و حمل و نقل، قطعات کوچک در اتومبیل، ساخت بخش‌هایی از لوازم خانگی برقی مانند یخچال و همچنین ساخت کانال‌های آبی در گلخانه‌ها.

 

ویژگی های ورق کارتن پلاست

پیش از شرح روش تولید کارتن پلاست، خوب است بدانید که ویژگی‌ها و مزایای این محصول موجب افزایش کاربرد آن در بخش‌های مختلف صنایع شده است. در ادامه به برخی از این ویژگی‌های منحصر به فرد اشاره خواهیم کرد.

1. قابلیت انعطاف‌پذیری نسبتاً بالا که باعث افزایش تنوع کاربرد ورق کارتن پلاست شده است.

2. ویژگی بعدی وزن سبک ورق کارتن پلاست است که موجب سهولت در جابجا کردن آن خواهد شد.

3. تحمل فشار و وزن بالا دیگر ویژگی مثبت کارتن پلاست می‌باشد.

4. کارتن پلاست را می‌توان با انواع مواد شوینده تمیز کرد. در نتیجه این محصول برای استفاده در پروژه‌هایی در محیط باز مناسب است.

5. به دلیل داشتن قابلیت چاپ، می‌توان انواع طرح‌های تبلیغاتی را روی ورق کارتن پلاست درج نمود.

6. وجود قابلیت بازیافت، دیگر ویژگی مثبت کارتن پلاست، به خصوص برای طرفداران محیط زیست است.

7. کارتن پلاست محصولی ضد اشتعال است. خوب است بدانید که در صورت بروز حریق این محصول تنها ذوب شده و شعله‌ور نخواهد شد.

8. آسان بودن نحوه نصب کارتن پلاست یکی دیگر از ویژگی‌ها و مزایای این محصول برای خریداران است.

 

روش تولید کارتن پلاست به چه صورت است؟

همانطور که پیشتر اشاره کردیم ماده اولیه تشکیل دهنده کارتن پلاست، پلی پروپیلن است. البته در مواردی ممکن است از پلی اتیلن نیز برای تولید این محصول استفاده شود.

روش تولید ورق کارتن پلاست به این صورت است که مواد اولیه پس از وزن شدن، وارد دستگاه اکسترودر می‌شوند. اکسترودر دستگاهی است که مواد پلاستیکی از یک سو در آن وارد شده و از سوی دیگر در قالب‌های مشخص خارج می‌شوند.

مواد داخل اکسترودر به شکل ورقه‌های مسطح قالب گرفته می‌شوند. در این روش تولید کارتن پلاست، بعد از قالب گیری، ورق‌ها به سردکننده می‌روند. این کار باعث محکم شدن و تثبیت ورق کارتن پلاست می‌شود.

در مرحله پایانی و بعد از محکم شدن، کارتن پلاست‌ها در ابعاد و اندازه‌های معین و مطابق سفارش مشتری برش می‌خورند. در نهایت قطعات برش خورده بسته‌بندی می‌شوند.

 

تولید ورق کارتن پلاست

 

انواع ورق کارتن پلاست

با توجه به روش تولید کارتن پلاست که بالاتر شرح دادیم، این محصول در مدل‌های مختلفی تولید می‌شود. هر کدام از این مدل‌ها با توجه ویژگی‌های متفاوتشان کاربردهای مختلفی دارند. به این نکته توجه داشته باشید که قیمت کارتن پلاست بسته به مدل آن متفاوت خواهد بود.

 کارتن پلاست ورقه‌ای

ساده‌ترین و شاید پرکاربردترین مدل کارتن پلاست مدل ساده آن است. از نظر ظاهر، ورق کارتن پلاست ساده بسیار با کارتن‌های مقوایی مشابه است. این مدل با کیفیت‌های متفاوتی در بازار وجود دارد. به همین دلیل قیمت آن نیز متغیر خواهد بود.

 کارتن پلاست حبابی

کارتن پلاست‌های حبابی در مواد تشکیل دهنده خود حاوی پلی کربنات نیز هستند. خوب است بدانید که این مدل با نام کارتن پلاست کندویی و کارتن پلاست پلی کربنات نیز در بازار شناخته می‌شود. ویژگی منحصر به فرد کارتن پلاست حبابی مقاومت بالای آن در محیط شیمیایی و اسیدی است.

 

کارتن پلاست حبابی

 

 کارتن پلاست عمودی

مدل عمودی با نام کارتن پلاست دیوارپوش نیز شناخته می‌شود. کارتن پلاست عمودی با ضخامت‌های مختلفی تولید شده و قیمت آن نیز بسته به میزان ضخامت متفاوت خواهد بود. یکی دیگر از تفاوت‌های مدل عمودی با کارتن پلاست ساده این است که سطحی کاملا صاف و فاقد چین‌خوردگی دارد.

کارتن پلاست رولی

این مدل همانطور که از نام آن پیداست به صورت شیت یا ورقه نیست، بلکه به صورت رولی به بازار عرضه می‌شود. ورق کارتن پلاست رولی در دو مدل ساده و UVدار موجود است. برای پروژه‌هایی که در معرض نور خورشید قرار دارند، مدل ضد یو وی مناسب‌تر خواهد بود.

 

کاربرد ورق کارتن پلاست

حالا که با روش تولید کارتن پلاست آشنا شدیم خوب است تا برخی از مهم‌ترین کاربردهای این محصول را با یکدیگر مرور نماییم. البته پیش از آن بدانید که اگر این سوال برای شما ایجاد شده است که کارتن پلاست از کجا بخرم، می‌توانید به مقاله‌های پیشین سایت مراجعه نمایید.

 

صنعت کشاورزی

با توجه به روش تولید کارتن پلاست، این محصول عاری از هر نوع کپک و قارچ است. به علاوه ورق کارتن پلاست ضد رطوبت و آب است. به همین دلیل در کانال‌کشی زمین‌های کشاورزی و گلخانه‌ها این محصول یک انتخاب رایج و مقرون به صرفه است. همچنین از کارتن پلاست به عنوان محافظ گاهان و نهال‌های نوپا استفاده می‌شود.

صنایع ساخت و ساز

کارتن پلاست با توجه به ویژگی‌هایی که دارد در انواع پروژه‌های ساخت و ساز به خصوص ساخت سوله و سالن با کاربری‌های مختلف مورد استفاده قرار می‌گیرد.

در این پروژه‌ها می‌توان انواع دیوار و سقف کارتن پلاست را به کار گرفت. همچنین در ساختمان سازی و طراحی داخلی فضا، از کارتن پلاست برای پارتیشن‌بندی و ساخت دیوار کاذب نیز استفاده می‌شود.

 

سقف کارتن پلاست

 

صنعت بسته‌بندی

گفته شد که به دلیل شیوه و روش تولید ورق کارتن پلاست، این محصول علاوه بر قابلیت ضد کپک بودن، ضد رطوبت نیز هست. همچنین کارتن پلاست از منظر اقتصادی نیز محصولی مقرون به صرفه است. با توجه به تمامی این موارد، کارتن پلاست بهترین انتخاب برای بسته بندی انواع کالا، به خصوص محصولات دارویی است.

 

سخن پایانی
در این مقاله درباره روش تولید کارتن پلاست صحبت کردیم. علاوه بر این تلاش شد تا اطلاعات جامعی درباره این محصول به شما ارائه شود. هرچه آگاهی شما از محصول پیش از خرید بیشتر باشد، طبیعتا خرید مطمئن‌تری نیز خواهید داشت.

در صورت داشتن هرگونه سوال درباره خرید کارتن پلاست با کارشناسان ما در سالار فایبر گلاس تماس بگیرید. همچنین در صورت نیاز به خرید، مشاورین ما به طور رایگان به شما عزیزان مشاوره خرید خواهند داد.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *