معرفی انواع ورق پلی کربنات رنگی


ورق پلی کربنات رنگی یکی از رایج‌ترین انتخاب‌ها برای انواع پروژه‌ها به خصوص در صنایع ساخت و ساز است. کارشناسان و محققان از پلی کربنات به عنوان مقاوم‌ترین جایگزین شیشه یاد می‌کنند. پلی کربنات رنگی اولین بار در سال 1898 طی تحقیقاتی دانشگاهی کشف شد.

بعد از گذشت بیش از 5 دهه سرانجام در سال 1955 این محصول ثبت تجاری شد. پس از این امر، ورق پلی کربنات رنگی به عنوان ترکیبی پلیمری تبدیل به محصولی جدا نشدنی از صنایع مختلف شد.

در ادامه این مقاله ضمن پاسخ به این سوال که پلی کربنات چیست انواع این محصول و کاربردهای آن را معرفی خواهیم کرد. در صورتی که قصد خرید پلی کربنات رنگی دارید، مطالعه این مطلب را به شما توصیه می‌کنیم.

 پلی کربنات رنگی چیست؟

پلی کربنات در دسته محصولات پلاستیکی قرار می‌گیرد. به طور دقیق‌تر این ترکیب نوعی ترموپلاستیک است. ترموپلاستیک‌ها نوعی از پلاستیک هستند که با حرارت دیدن نرم شده و پس از سرد شدن بسیار سخت می‌شوند. این فرایند می‌تواند برای ترموپلاستیک‌ها بارها تکرار شود.

اولین و قابل توجه‌ترین ویژگی ورق پلی کربنات رنگی و یا شفاف استحکام آن است. به همین دلیل کاربرد شناخته شده آن نیز به عنوان جایگزینی برای شیشه است. در ادامه بیشتر با ویژگی‌های پلی کربنات رنگی آشنا خواهیم شد. البته مدل شفاف نیز همین ویژگی‌ها را دارد.

ویژگی‌های پلی کربنات رنگی

نخستین ویژگی پلی کربنات که به آن اشاره کردیم مقاومت آن در برابر فشار و ضربه است. به گفته محققان پلی کربنات رنگی و شفاف بیش از 200 برابر شیشه در برابر ضربه مقاومت از خود نشان می‌دهد. علاوه بر این مقاومت خمشی ورق پلی کربنات نیز بسیار بیشتر از شیشه است.

پلی کربنات تا حدودی دارای خاصیت عایقی است. با استفاده از این محصول می‌توان مدیریت موثری بر حفظ دما و جلوگیری از هدر رفت انرژی داشت. همچنین در زمینه انتقال صوت نیز پلی کربنات می‌تواند به عنوان یک عایق صوتی عمل کند.

علاوه بر اینها پلی کربنات در حریق نیز عملکرد قابل قبولی از خود نشان می‌دهد. در صورت بروز آتش سوزی این محصول باعث پخش بیشتر آتش نخواهد شد. پلی کربنات در مجاورت حریق تنها ذوب می‌شود. به همین دلیل در اماکنی مانند پارکینگ‌های طبقاتی از سقف پلی کربنات استفاده می‌شود.

 

سقف پلی کربنات رنگی

 

انواع ورق پلی کربنات رنگی

به طور کلی پلی کربنات را می‌توان در دو دسته‌بندی شفاف و رنگی قرار داد. در ادامه ورقه‌های پلی کربنات شفاف و رنگی خود به انواع مختلفی تقسیم می‌شوند. در این بخش تصمیم داریم تا انواع ورق پلی کربنات رنگی را به شما معرفی کنیم.

پلی کربنات یک جداره

ساده‌ترین شکل ورق پلی کربنات رنگی، نمونه تک جداره آن است. در بازار می‌توانید پلی کربنات تک جداره را با نام ورق پلی کربنات تخت نیز پیدا کنید. دودی، شیری و خاکستری اصلی‌ترین رنگ‌های پلی کربنات یک جداره هستند.

خوب است بدانید که در صورت سفارش مشتری، برخی از شرکت‌های تولیدکننده اقدام به تولید رنگ‌های دیگر نیز می‌کنند. البته این امر مستلزم آن است که میزان سفارش‌های رنگ جدید به حد نصاب برسد.

ورق پلی کربنات دو و چند جداره

پلی کربنات رنگی چند جداره مقاومت بسیار بالاتری نسبت به مدل تک جداره آن دارد. به همین علت کاربرد آن نیز بیشتر می‌باشد. به علاوه رنگ بندی مدل‌های ورق پلی کربنات دو جداره و چند جداره تنوع بیشتری دارد.

شفاف یخی، دودی، قرمز، آبی، سبز، زرد،آبی یخی، فیروزه‌ای، برنزی و آبی کاربنی از جمله رنگ‌های پلی کربنات رنگی هستند که می‌توان در بازار پیدا کرد. ورق پلی کربنات رنگی مدل‌های مختلفی دارد.

پلی کربنات کندویی، موج دار از جمله مدل‌های پلی کربنات دو و چند جداره هستند. به طور معمول از این مدل‌ها برای گلخانه‌ها استفاده می‌شود. در حقیقت یکی از دلایل تنوع رنگی بالای مدل چند جداره کاربرد بیشتر این محصول است.

 

پلی کربنات دوجداره رنگی

 

پلی کربنات AR

دلیل نامگذاری این مدل به خاطر لایه‌ای‌ست که روی آن قرار گرفته است. این لایه دوام سطحی ورق پلی کربنات رنگی را بالاتر برده و آن را در برابر خط و خش مقاوم می‌کند. ورق پلی کربنات AR ممکن است تک جداره یا چند جداره باشد.

پلی کربنات ضد الکتریسیته

ساختار این مدل ترکیبی از پلاستیک و فلز است. این محصول با نام پلی کربنات آنتی استاتیک نیز شناخته می‌شود. کاربرد اصلی پلی کربنات ضد الکریسیته در آزمایشگاه‌هاست. چرا که ساختار این محصول می‌تواند از ایجاد جرقه و جذب گرد و غبار جلوگیری نماید.

بهترین رنگ برای پلی کربنات

همانطور که مشاهده کردید ورقه‌های پلی کربنات، به خصوص مدل دو و چند جداره از تنوع رنگی بسیار بالایی برخوردار هستند. با این وجود ممکن است برای برخی این سوال ایجاد شود که بهترین رنگ برای پلی کربنات رنگی کدام است؟

پاسخ ساده است. کاربرد مدنظر شما تعیین خواهد کرد که کدام رنگ بهترین گزینه می‌باشد. یکی از معیارهایی که می‌تواند برای انتخاب بهترین ورق پلی کربنات رنگی به شما کمک کند، درصد عبور نور در محصول است.

باید بدانید که نور از میان انواع ورق‌های پلی کربنات رنگی عبور می‌کند. با این حال درصد عبور نور در هر رنگ متفاوت می‌باشد. با توجه به ویژگی‌های پروژه در دست اجرا، باید رنگ مناسب برای عبور نور انتخاب شود.

به علاوه دقت داشته باشید که تشخیص بهترین رنگ پلی کربنات، می‌تواند در میزان صرفه‌جویی انرژی نیز موثر باشد. به عنوان مثال در محیطی مانند گلخانه عبور نور می‌تواند باعث کاهش مصرف انرژی شود. به همین دلیل برای گلخانه‌ها پلی کربنات شفاف یا رنگ روشن پیشنهاد می‌شود. در حقیقت پلی کربنات گلخانه انتخابی بسیار رایج برای ساخت گلخانه است.

 

مزایا

با توجه به این موضوع که اصلی‌ترین کاربرد این نوع پلی کربنات به عنوان جایگزین شیشه است، در نتیجه مزایای آن در مقایسه با شیشه بررسی می‌شوند. پلی کربنات رنگی بسیار سبک‌تر و مقاوم‌تر از شیشه است.

این امر موجب می‌شود عمر آن طولانی‌تر و حمل و نقل آن ساده‌تر باشد. مزیت دیگر قیمت پلی کربنات است. هزینه خرید پلی کربنات بسیار کمتر از شیشه خواهد بود‌. در نتیجه انتخاب اقتصادی‌تر و مقرون به صرفه است.

داشتن ظاهری زیبا و مدرن دیگر مزیت پلی کربنات رنگی است. هر چند که برای برخی پروژه‌ها نیاز به ورق شفاف پلی کربنات می‌باشد. با این وجود چشم‌نوازی مدل‌های رنگی انکارناپذیر است.

مزیت دیگر پلی کربنات که می‌توان به آن اشاره نمود، نصب آسان است. با اندازه‌گیری صحیح ابعاد مدنظر و به کمک وسایلی مانند پیچ، منگنه، جوش یا چسب می‌توان ورقه‌های پلی کربنات را به یکدیگر متصل نمود. در مقالات قبلی درباره نحوه برش پلی کربنات صحبت کرده‌ایم.

موارد استفاده :

ساخت سقف سوله و گلخانه از رایج‌ترین کاربردهای پلی کربنات رنگی هستند. از این محصول در صنعت تبلیغات و بسته بندی نیز استفاده می‌شود. با توجه به مقاومت بالا در برابر ضربه، در ساخت پنجره‌های نشکن و طلق‌های ضدگلوله نیز پلی کربنات به کار گرفته می‌شود.

کاربرد دیگر پلی کربنات رنگی که در حقیقت مهم‌ترین کاربرد آن شناخته می‌شود، برای طراحی داخلی فضاست. در طراحی دکوراسیون داخلی از پلی کربنات رنگی برای ساخت سقف کاذب، پارتیشن‌بندی و ساخت پنجره استفاده می‌شود.

 

کاربرد پلی کربنات رنگی

 

خرید انواع پلی کربنات‌ها

برای خرید پلی کربنات می‌توان از دو راه خرید حضوری و خرید اینترنتی اقدام کرد. در خرید اینترنتی نخستین کار پیدا کردن یک فروشگاه اینترنتی متعهد و قابل اعتماد است. با توجه به سابقه گروه سالار فایبر گلاس در زمینه تولید محصولات ساخت و ساز این گروه گزینه مناسبی برای خرید است.

به علاوه سالار فایبر به عنوان یکی از چندین نمایندگی پلیمر طلایی یزد محصولات بسیار باکیفیتی را به بازار عرضه می‌کند. برای خرید پلی کربنات رنگی از سالار فایبر گلاس کافی‌ست با واحد فروش ما تماس حاصل فرمایید.

البته در صورتی که تمایل به خرید حضوری دارید، بازار آهن مکان و محله پامنار گزینه‌های خوبی برای خرید هستند. تنوع محصولات در این دو مرکز بیشتر از سایر مکان‌های فروش حضوری می‌باشد.

سخن پایانی
ورق پلی کربنات رنگی محصولی پرکاربرد و پرطرفدار است. همانطور که در این مقاله از گروه صنعتی سالار فایبر اشاره شد اصلی‌ترین کاربرد این محصول در زمینه ساخت و ساز و طراحی دکوراسیون داخلی می‌باشد. نکته مهم هنگام خرید، انتخاب محصولی باکیفیت است.

با توجه به تنوع برندهای متفرقه در بازار خرید یک محصول بی‌کیفیت می‌تواند خسارات زیادی برای شما به همراه بیاورد. در نتیجه توصیه می‌کنیم در خرید پلی کربنات رنگی به این نکته توجه کافی داشته و از برندهای معتبر خرید نمایید.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *