10 اصل مهم در نگهداری از ورق پلی کربنات


ورق های پلی کربنات ماده ای بادوام و بادوام هستند که معمولاً در کاربردهای مختلفی مانند ساخت و ساز، خودرو، الکترونیک و غیره استفاده می شود. نگهداری مناسب می تواند به افزایش طول عمر ورق های پلی کربنات و حفظ ظاهر جدید آنها کمک کند.

نگهداری از ورق پلی کربنات اصول مهمی دارد که دانستن رعایت آن در حفظ و طول عمر این محصولات نقش مهمی دارد. اگر می خواهید بدانید ورق پلی کربنات چیست؟

چه کاربردی دارد و روش های اصولی نگهداری از پلی کربنات کدام است در این مطلب با ما همراه شوید.

نحوه نگهداری از ورق پلی کربنات

 

پلی کربنات چیست؟

به ماده ای مستحکم و شفاف که در برابر ضربه دارای مقاومت لازم می باشد پلی کربنات می گویند. از این ماده در صنعت ساختمانی و مصارف ساخت و ساز استفاده می شود.

در واقع پلی کربنات در گروه پلیمرهای ترموپلاستیک قرار دارد. این ماده برای قالب سازی نیز کاربرد گسترده ای دارد. استقامت ماده پلی کربنات باعث شده در بخش های مختلف ساختمان به عنوان یک جایگزین ایده آل برای شیشه مورد استفاده قرار بگیرد.

 

نگهداری از ورق پلی کربنات چگونه انجام می شود

 

چرا نگهداری از ورق پلی کربنات مهم است؟

روش تولید پلی کربنات به گونه ای است که دارای تنوع ساختاری زیادی هستند. به طوری که در انواع سازه و در کنار مصالح ساختمانی مختلف مورد استفاده قرار می گیرد.

تنوع رنگی بالا و انعطاف در برابر عبور نور از دیگر ویژگی‌های ورق پلی کربنات می باشد. بهتر است قبل از دانستن روش های نگهداری از ورق پلی کربنات درباره مزایای آن اطلاعات کاملی داشته باشید.

یکی از مزایای ویژه ورق پلی کربنات استفاده از آن به عنوان نوعی عایق حرارتی در ساختمان و در نتیجه جلوگیری از مصرف بی رویه انرژی می باشد.

ورق های پلی کربنات در برابر اشعه ماورا بنفش خورشید دارای مقاومت لازم هستند و دچار تغییر رنگ نمی شوند.

امروز انواع ورق های پلی کربنات توسط صنایع گوناگون در ابعاد و ضخامت های مختلف تولید می شود. از مهم ترین کاربرد های ورق پلی کربنات می توان به ساخت سقف های کاذب، دیواره سوله‌ها، ساخت سایه‌بان و نورگیر مراکز مختلف مانند انبارها ، ساخت دیسک های فشرده، ساخت ایستگاه اتوبوس، پارتیشن بندی، اتاق سازی، کیوسک های تلفن و همچنین در صنایعی چون هواپیماسازی، نظامی و ساخت شیشه های ضد گلوله اشاره کرد.

بدون شک چنین کاربرد گسترده ای، لزوم نگهداری از پلی کربنات را بیش از بیش نمایان می کند.

 

مراقبت و نگهداری از پلی کربنات

 

نگهداری از پلی کربنات و ملزومات آن!

هنگام نصب ورق پلی کربنات رعایت اصول و نکات آن الزامی می باشد. نصب ورق پلی کربنات اگر به صورت استاندارد انجام شود علاوه بر استفاده از فواید آن، ایمنی لازم را نیز برای شما به همراه خواهد داشت.

قبل از این که تصمیم خود را برای نصب ورق پلی کربنات جدی کنید نسبت به ویژگی های مختلف و نحوه نگهداری از پلی کربنات و ملزومات آن برای پروژه خود، تحقیق و مطالعه لازم را داشته باشید.

شما باید ببینید ورق پلی کربنات را برای کدام قسمت از ساختمان می خواهید؟ این ورق ها برای چه منظوری باید مورد استفاده قرار بگیرد؟ عایق بودن آن بیشتر برای شما مهم است یا نحوه رنگ آمیزی، مقاومت یا مات و شفاف بودن آن و…؟

 

 

روش های نگهداری از ورق پلی کربنات کدام است؟

هنگام نصب انواع ورق های پلی کربنات مانند پلی کربنات شیشه ای، ورق پلی کربنات دوجداره، ورق پلی کربنات چند جداره، ورق پلی کربنات موجدار و غیره باید روش های اصولی نصب ورق هر کدام را بدانید.

عمومی ترین نکاتی که در نگهداری از ورق پلی کربنات باید رعایت کنید عبارتست از:

 

  • ورق های پلی کربنات در برابر خراش بسیار آسیب پذیر هستند. بنابراین اگر می خواهید آن را در جایی مانند انباری یا کارگاه قرار دهید این نکته را مد نظر قرار دهید.

 

  • رطوبت برای ورق های پلی کربنات بسیار مضر است. زیرا به شیارهای آن نفوذ پیدا می‌کند و کیفیت آن را تحت تاثیر قرار می دهد. بنابراین برای نگهداری از ورق پلی‌کربنات همیشه باید آن را در مکان و خشک نگهداری شود.

 

  • استفاده از درزگیرهای استاندارد برای نصب ورق پلی کربنات نیز بسیار مهم است. اگر درزگیرها انعطاف لازم را نداشته باشند باعث شکنندگی، ترک خوردگی و یا تغییر رنگ در ورق های پلی کربنات می شود.

 

  • به جاگیری ورق های پلی کربنات در محل مناسب دقت کنید. می بایست قسمتی از ورق پلی کربنات رو به خورشید قرار بگیرد که ضد اشعه یو وی باشد. اگر هنگام نصب ورق پلی کربنات این نکته را مد نظر قرار ندهید و ورق ها برعکس نصب شود ظرف مدت کوتاهی خشک و مستهلک می شود و تغییر رنگ می دهد. برای جلوگیری از چنین اشتباهی همیشه به زیر پوشش مارکدار ورق پلی کربنات دقت کنید. زیر پوشش مارکدار ورق پلی کربنات دارای محافظ یوی آن است!

 

  • اگر از ورق پلی کربنات برای سقف استفاده می کنید حداقل ۵ درجه شیب را برای نصب آن در نظر بگیرید. در این صورت آب روی سقف جمع نمی شود و کیفیت ورق پی کربنات بیشتر حفظ می شود.

 

  • نصب ورق پلی کربنات به دلیل ویژگی های خاص آن مانند وزن سبک و حالت خمیدگی و انعطاف پذیری بسیار آسان است. با این حال برای رعایت اصول نگهداری از ورق پلی کربنات هنگام نصب حتماً از افراد متخصص و دارای مهارت کمک بگیرید. حتی بهترین نوع ورق پلی کربنات نیز در صورت نصب اشتباه و غیر اصولی ممکن است هزینه های شما را چند برابر کند و تمام زحمات تان را به هدر بدهد. بنابراین روش های نگهداری از ورق پلی کربنات را بیاموزید و اطلاعات لازم را در این زمینه کسب کنید. تا این ورق ها برای شما کارایی لازم را به همراه داشته باشد.

 

نگهداری از ورقهای پلی کربنات

 

  • برای پاک کردن لوازمی که از پلی کربنات در ساخت آن استفاده شده است نباید از شوینده های قلیایی استفاده کنید. بهترین ماده برای پاک سازی و تمیز کردن ورق پلی کربنات استفاده از آب و مواد شوینده طبیعی مانند ترکیب صابون ملایم و آب ولرم می باشد. یک اسفنج نرم یا پارچه نخی را به مواد آغشته کنید و از سمت بالا به پایین ورق پلی کربنات را بشویید. سپس آن را با یک پارچه نرم خشک کنید. در نظر داشته باشید که شوینده‌های قلیایی ورق های پلی کربنات را دچار سایش و استهلاک زودهنگام می کند.

 

  • هنگام تمیز کردن ورق های پلی کربنات از ابزار تیزی مانند تیغ، قلاب، کاردک، چاقو و همچنین محصولاتی مانند بنزین، استون، بنزن و تتراکلرید کربن استفاده نکنید.

 

  • ورق های پلی کربنات تا دمای حدود ۱۴۷ درجه سانتیگراد مقاومت لازم را دارند. هرچه دما بالا تر رود این ورق ها نرم تر می شوند. وسایلی که از ورق های پلی کربنات ساخته شده اند در صورت قرار گرفتن مداوم در برابر تابش نور خورشید دچار آسیب می شود.

 

  • انواع ورق های پلی کربنات مانند ورق پلی کربنات دوجداره، ورق پلی کربنات شفاف، ورق پلی کربنات چند جداره و…. در بازار موجود است که هر کدام دارای ویژگی های خاصی هستند. برای بهترین روش نگهداری از پلی کربنات، درباره مشخصات و قابلیت های هر کدام از این محصولات اطلاعات لازم را به دست آورید.

محافظت و نگهداری از ورق های پلی کربنات

 

سخن پایانی

ما در این مقاله سعی کردیم مهمترین اصول نگهداری از ورق پلی کربنات را بیان کنیم. همچنین مختصری هم از کاربردهای پلی کربنات را به شما ارائه دادیم.

در پایان به شما یادآور می شویم که خرید پلی کربنات از مراکز معتبر بسیار مهم است. شما می توانید برای خرید انواع محصولات پوششی از جمله پلی کربنات شامل پلی کربنات شیشه ای، پلی کربنات چند جداره، پلی کربنات موجدار و پلیمر طلایی یزد به سایت سالار فایبرگلاس که نمایندگی پلیمر طلایی یزد را دارد مراجعه کنید. در پایان امیدواریم این مطلب برای شما مفید بوده باشد.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *