ورق پلی کربنات چیست؟ جنس پلی کربنات چیست؟


پلی کربنات یکی از پلیمرهای خانواده ترموپلاستیک محسوب می‌شود که در صنایع شیمیایی مدرن، قالب سازی و تغییرات حرارتی کاربردهای زیادی دارد. امروزه از ورق پلی کربنات در ساختمان سازی استفاده می‌کنند که جایگزین خوبی برای شیشه محسوب می‌شود.

این ماده خواص و معایب متفاوتی دارد و جای خود را در مشاغل و صنایع زیادی باز کرده است. در پاسخ به سوالات ورق پلی کربنات چیست؟ و جنس پلی کربنات چیست؟ باید از تاریخچه ساخت آن باخبر شوید. در صورتی که تمایل دارید درباره ورق پلی کربنات بیشتر بدانید و تفاوت آن با شیشه، کارتن پلاست و ورق فایبرگلاس را بفهمید با ما تا انتهای این مطلب همراه شوید.

ورق پلی کربنات چیست؟

ورق پلی کربنات چیست؟

رزین پلی کربنات برای اولین بار در سال 1953 در شرکت جنرال الکتریک توسط دکتر فاکس تولید و 5 سال بعد به صورت عمومی در بازار عرضه شد. ورق پلی کربنات  نیز 28 سال پس از تولید انبوه پلی کربنات وارد بازار گشت که تحول عظیمی را در ساختمان سازی ایجاد کرد. این ورق‌ها می‌تواند به راحتی بر روی هر مصالح ساختمانی قرار گیرد و در کنار زیبایی ظاهری که دارد، بر وزن کلی ساختمان نیز چیز خاصی اضافه نمی‌کند.

امروزه ورق پلی کربنات در رنگ‌های متنوعی تولید می‌شود و قابلیت عبور نور از خود را نیز دارد. چرا که از لحاظ فیزیکی بسیار شبیه شیشه است با این حال می‌تواند اشعه‌های مضر خورشید را دفع نماید. در ادامه در مورد جنس پلی کربنات صحبت خواهیم کرد.

جهت این که اطلاعات کاملی در زمینه اینکه پلی کربنات چیست داشته باشید، باید درباره ویژگی‌های این ماده باخبر شوید. این ورق‌ها وزن بسیار سبکی نسبت به محصولات مشابه خود مانند شیشه دارند اما مقاومت بسیار زیادی در برابر ضربه و فشار از خود نشان می‌دهند. از دیگر ویژگی صفحات پلی کربنات می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • مقاومت در برابر مواد شیمیایی مانند درزگیر، چسب، اسید و انواع محلول‌ها
  • انعطاف پذیری بالا
  • عایق حرارت ( گرما و سرما)
  • مقاومت کششی بالا
  • غیرقابل اشتعال در هوای بسیار گرم
  • مقاومت عالی در برابر شرایط جوی طوفان، تگرگ و برف
ورق پلی کربنات چیست؟

جنس پلی کربنات چیست؟

در پاسخ به سوال جنس پلی کربنات چیست باید گفت پلی کربنات نوعی پلیمر ترموپلاستیک است که از بیسفنول A (BPA)و فسژن ساخته می شود. این ماده به خاطر استحکام، شفافیت و مقاومت در برابر ضربه بسیار بادوام است. به دلیل خواص منحصر به فرد آن، معمولا در کاربردهای مختلفی از جمله الکترونیک، قطعات خودرو و لنزهای چشمی استفاده می شود.

معرفی انواع پلی کربنات

بسیاری از افراد درباره اینکه پلی کربنات چیست؟ اطلاعات دارند و از مزیت استفاده از آنها نسبت به دیگر مواد موجود در بازار باخبرند؛ اما درباره انواع ورق اطلاعات خاصی ندارند و اشکال خاص آن را نمی‌شناسند. از انواع ورق‌های پلی کربنات می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:


  • تخت


ورق پلی کربنات شفاف قابلیت اره کاری، فرز کاری، جوشکاری و فرم دهی توسط دستگاه مخصوص را دارد و می‌تواند در نورگیر سقف، سقف پله هوایی، عابر بانک‌ها، گلخانه و شیشه‌های هواپیما مورد استفاده قرار گیرد.


  • دو جداره یا چند جداره


در ورق پلی کربنات چندجداره انتقال گرما و سرمای هوا به شدت کم می‌شود و مقاومت بالاتری نسبت به مدل تخت در برابر آب و آتش دارد. این نوع ورق شفافیت و انعطاف پذیری بالایی دارد و بیشترین کاربردش در اماکن‌ تجاری و فرودگاه‌هاست. با توجه به عایق بودن این ورق‌ها استفاده از آنها در گلخانه‌ها و خانه‌های مسکونی نیز پیشنهاد می‌شود.


  • موجدار


ورق پلی کربنات موجدار دارای ظاهری متفاوت است و می‌تواند در پوشش استخر و گلخانه، پارتیشن سازی، پوشش نورگیر انبارها، نورگیر سالن اجتماعات، صنایع خودروسازی، صنایع حمل و نقل و صنایع داروسازی استفاده شود.

پلی کربنات موجدار

کاربرد پلی کربنات

پلی کربنات  یک ماده محبوب برای طیف گسترده ای از کاربردها است که در زیر به برخی از آن‌ها اشاره می‌کنیم:

1. قطعات الکترونیکی:

به دلیل عایق الکتریکی بودن جنس پلی کربنات معمولا در ساخت قطعات الکترونیکی استفاده می شود.

2. مصالح ساختمانی:

جنس پلی کربنات به گونه ای است که نور را به راحتی انتقال می‌دهد و به دلیل دوام آن در صنعت ساختمان سازی برای نورگیرها، سقف ها و پنل های دیواری استفاده می شود.

3. قطعات خودرو:

مقاومت در برابر ضربه و شفافیت عالی در قطعات خودرو مانند چراغ های جلو، چراغ های عقب و پنل های داخلی از دیگر کاربرد های استفاده از پلی کربنات به خصوص پلی کربنات ذوزنقه ای می‌باشد.

برای آشنایی با پلی کربنات ذوزنقه‌ای می‌توانید مقاله پلی کربنات ذوزنقه ای چیست را مطالعه کنید.

4. عینک ایمنی و محافظ صورت:

پلی کربنات به دلیل مقاومت در برابر ضربه و شفافیت بالا معمولاً برای عینک ایمنی و محافظ صورت استفاده می شود.

عینک ایمنی

5. تجهیزات پزشکی و بهداشتی:

مقاومت در برابر فرآیندهای استریلیزاسیون مکرر همچنین مقاومت بالای پلی کربنات در برابر ضربه برای استفاده در تجهیزات پزشکی گزینه خوبی به شمار می‌رود.

در نتیجه، پلی کربنات یک ماده همه کاره با استحکام، دوام و شفافیت استثنایی است. خواص منحصر به فرد آن آن را برای طیف گسترده ای از کاربردها در صنایع مختلف از جمله خودروسازی، ساخت و ساز، الکترونیک و مراقبت های بهداشتی ایده آل می کند.

6.سقف‌ ساختمان

پلی کربنات یک ماده سبک وزن است که می تواند در شرایط آب و هوایی شدید مقاومت کند و آن را به گزینه ای ایده آل برای پروژه های سقف های مسکونی و تجاری تبدیل می کند.

آشنایی با مراحل نصب ورق پلی کربنات

در روش تولید پلی کربنات از هیدروکینون یا رزوسینول با گاز سمی فسژن در محیط پیریدین استفاده می‌شود. البته این ترکیب بسیار شکننده بوده تا اینکه پس از چند سال یک شرکت رزینی تولید پلیمر کاتالیزوری پراکسید را شروع کرد که منجر به تولید پلی کربنات شفاف و منطعف شد. اکثر افرادی که می‌دانند ورق های پلی کربنات چیست؟ و آن را خریداری می‌کنند به دنبال آسان‌ترین نحوه نصب ورق پلی کربنات هستند. جهت انجام این کار تنها کافیست مراحل زیر را به ترتیب انجام دهید:

  1. ابتدا شیارهای ورق را تمیز کنید تا گرد و خاک‌هایش گرفته شود و کاملا تمیز باشد.
  2. ورق را در محل مورد نظر قرار دهید و جای پیچ‌ها را 3 میلی متر بزرگتر از پیچ‌ها سوراخ کنید.
  3. پیچ‌ها را کاملا محکم ببندید تا ورق تغییر شکل ندهد.
  4. شیارهای ورق باید از پایین به بالا باشد.
  5. سطح UVدار باید سمت بیرون باشد تا اشعه‌های مضر گرفته شوند.
  6. پس از نصب چسب UV را از بدنه جدا کنید.
نصب پلی کربنات مراحلی ساده دارد.

مزایا و معایب ورق پلی کربنات چیست؟

پس از پاسخ به پلی کربنات چیست در ادامه مقاله به بررسی مزایا و معایب ورق پلی کربنات می پردازیم تا بدانیم آیا خرید ورق های پلی کربنات صرفه اقتصادی دارند یا خیر. از مزایای ورق پلی کربنات میتوان به موارد زیر اشاره کرد:

  • نصب آسان
  • در دسترس بودن محصول
  • متنوع بودن محصولات
  • مقاوم در برابر گرما و آفتاب
  • مقاومت بالا در برابر ضربه

درباره معایب ورق پلی کربنات میتوان موارد زیر را نام برد:

  • خش پذیری آسان
  • گرمایش بیش از حد در فصول گرم
  • دودزا بودن در هنگام آتش سوزی

نحوه قیمت گذاری پلی کربنات ها

در قیمت گذاری پلی کربنات عوامل زیادی موثر هستند که در قیمت موثرند. هرچه مواد اولیه و ظرافت بیشتری در ساخت ورق استفاده شده باشد قیمت ورق متعاقبا گران‌تر خواهد بود. لازم به ذکر است که ورق‌های UVدار به صورت کلی گران‌تر از مدل‌های ساده هستند. پس اگر به دنبال این هستید که بدانید پلی کربنات چیست؟ و ارزان‌ترین مدل آن کدام است حتما به دنبال ورق‌هایی بدون گزینه UV باشید. از مهم‌ترین عوامل موثر در قیمت ورق پلی کربنات می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • ضخامت ورق
  • طول ورق
  • عرض ورق
  • میزان شفافیت و رد کردن نور از خود
  • رنگ ( بیرنگ، برنز، آبی، زرد)
  • نوع و مدل ورق
  • وزن ورق
  • دوجداره بودن آن
  • قابلیت دفع اشعه‌های مضر آفتاب
  • داشتن خاصیت آنتی استاتیک

شاید تنها موردی که جزو معایب سقف پلی کربنات بتوان به آن اشاره کرد، موضوع قیمت آن باشد. چرا که پلی کربنات به دلیل برتری در کیفیت در مقایسه با سایر اجناس، از قیمت بالاتری برخوردار است. با این حال همانطور که دیدید، تعداد مزایای سقف پلی کربنات نسبت به سایر سقف‌ها، بسیار زیاد و قابل توجه است. درواقع همین مزایا جبران کننده هزینه بوده، و خرید سقف پلی کربنات ارزشش را دارد. پلی کربنات انواع مختلفی دارد. بنابراین می‌توان با انتخاب نوع درست و متناسب با کاربرد مورد نظر، از هزینه‌ها و معایب سقف پلی کربنات خریداری شده کاسته، و به مزایا و کاربرد بهتری آن افزود.

مقایسه و تفاوت پلی کربنات و شیشه

به طور کلی ورق پلی کربنات جایگزین بسیار مناسبی به جای شیشه است. درباره تفاوت پلی کربنات و شیشه باید گفت که ورق شفافیتی به اندازه شیشه دارد اما وزن و قیمت کمتری برای آن خواهید پرداخت. با این حال باید خش پذیری بیشتر ورق نسبت به شیشه را در نظر داشته باشید و بدانید که ممکن است پس از مدتی ورق خش دار شود و زیبایی و جلوه اولیه خود را از دست بدهد. این در حالی است که شیشه همیشه شفاف است و با دستمالی تمیز مانند روز اول خود براق و صاف خواهد شد.

درباره استفاده از ورق در ساخت ساختمان باید بدانید که فضای زیر ورق در روزهای داغ تابستانی بسیار گرم می‌شود و ممکن است شروع به دود کردن کند. این مساله برای کسانی که می‌خواهند در گلخانه از این ورق استفاده کنند حائز اهمیت است و بهتر است از پلی کربنات گلخانه استفاده شود.

اگر بخواهید اطلاعات بیشتری درباره اینکه پلی کربنات چیست؟ بدانید باید به یکی از دیگر خواص پلی کربنات، یعنی برش پذیری آسان آن اشاره کنیم. از طرفی برش و پردازش بر روی شیشه برخلاف پلی کربنات سیار سخت است و امکان شکسته شدن شیشه و پرداخت خسارت بسیار بالاست . از دیگر مزیت‌های استفاده از ورق به جای شیشه می‌توان به انعطاف پذیری بالاتر ورق و شکنندگی بیشتر شیشه اشاره کرد.

معایب سقف پلی کربنات

مقایسه و تفاوت پلی کربنات و کارتن پلاست

در مقایسه پلی کربنات و کارتن پلاست باید ابتدا بدانید که کارتن پلاست و ورق پلی کربنات چیست؟ کارتن پلاست شباهت زیادی با ورق پلی کربنات دارد اما اگر برای شما حذف اشعه‌های مضر آفتاب مهم است باید خرید کارتن پلاست را از ذهنتان خارج کنید. ورق‌های کارتن پلاست توانایی حذف اشعه UV را ندارند و در عین حال از قیمت کمتری برخوردارند. ورق کارتن پلاست در سرمای شدید زمستان ترک می‌خورد اما ورق در سرما مقاومت بالاتری از خود نشان می‌دهد البته باید بدانید که مقاومت این ورق در فصل گرم تابستان کمتر است و حتی ممکن است به دود کردن بیفتد.

مقایسه و تفاوت پلی کربنات و فایبرگلاس

ورق فایبرگلاس کامپوزیتی از الیاف شیشه در بستر رزین است و از تفاوت پلی کربنات و فایبرگلاس می‌توان به سبک بودن پلی کربنات و مقاومت بالاتر آن نسبت به فشار و ضربه اشاره کرد. پلی کربنات مقاومت بهتری در برابر تغییرات آب و هوایی و شرایط جوی نامناسب مانند تگرگ و طوفان نسبت به فایبرگلاس دارد. شما می‌توانید با استفاده از این ورق از شر اشعه‌های UV آفتاب نیز خلاص شوید این در حالی است که ورق فایبر گلاس چنین خاصیتی ندارد و به مرور زمان در برابر آفتاب پوسیده می‌شود.

کاربرد انواع ورق پلی کربنات

اصول مهم در نگهداری از ورق پلی کربنات

اگر چند نکته مهم در زمینه نگهداری از ورق پلی کربنات را رعایت کنید می‌توانید عمر ورق خود را افزایش دهید و برای مدت طولانی‌تری از کیفیت بالایش لذت ببرید. پس از دانستن اینکه پلی کربنات چیست؟ بهتر است موارد ذکر شده در ادامه مطلب را جهت نگهداری از ورق بدانید سپس تصمیم خود را برای انتخاب و خرید این جنس قطعی نمایید:

  • به دلیل خراش پذیری بالای این ورق استفاده از آن برای مکان‌هایی مانند کارگاه می‌تواند مناسب نباشد.
  • رطوبت بالا می‌تواند کیفیت ورق را تحت تاثیر قرار دهد به همین دلیل باید تنها در مکان‌های خشک از آن استفاده شود.
  • استفاده از درزگیرهای استاندارد در نصب این ورق‌ها بسیار حیاتی است و در صورت عدم استفاده از درزگیر منعطف، ورق‌ها در بلند مدت دچار ترک خوردگی و تغییر رنگ خواهند شد.
  • تنها یک سمت از ورق حاوی محافظ UV است که باید در معرض نور خورشید باشد در صورت نصب شدن به صورت برعکس ورق در بلند مدت خراب خواهد شد و هیچگونه محافظتی از شما در برابر اشعه مضر خورشید نخواهد کرد.
  • در صورت استفاده از ورق پلی کربنات برای سقف باید حداقل 5 درجه شیب برای آن در نظر بگیرید تا آب بر روی آن جمع نشود و همیشه خشک باقی بماند.
  • نصب ورق تنها باید توسط افراد ماهر و حاذق در این زمینه انجام شود.
  • جهت تمیز کردن این نوع ورق‌ها اصلا از مواد قلیایی استفاده نکنید و مقداری آب و شوینده طبیعی کافیست.
پلی کربنات چیست و چه کاربردی دارد؟

مقایسه و تفاوت پلکسی و پلی کربنات

پلکسی و پلی کربنات هر دو بر پایه پلیمر هستند و جایگزین مناسبی برای شیشه محسوب می‌شوند. برای بیان مهم‌ترین تفاوت پلکسی و پلی کربنات می‌توان به وزن کمتر پلی کربنات اشاره کرد و اینکه انعطاف بالاتری دارند و مقاومت بهتری در برابر فشار از خود نشان می‌دهد. پلی کربنات می‌تواند به عنوان عایق حرارتی نیز عمل کند در حالی که حرارت از پلکسی‌ها رد می‌شود. پلکسی‌ها نسبتا سفت و سخت هستند و در هنگام سوراخ کاری ممکن است ترک بخورند. شفافیت بیشتر پلی کربنات نسبت به پلکسی از دیگر مزیت‌های استفاده از این ورق است. البته بهتر است بدانید که این مزیت‌ها باعث شده که حدود 30 درصد گران‌تر از پلکسی باشد.

مزایا و معایب سقف پلی کربنات چیست؟

آیا پلی کربنات صرفه اقتصادی دارد؟

پلی کربنات را می توان مقرون به صرفه دانست، به ویژه هنگامی که با سایر مواد با خواص مشابه مقایسه شود. در حالی که ممکن است هزینه اولیه بالاتری نسبت به سایر پلاستیک‌ها داشته باشد، اما دوام، مقاومت در برابر ضربه و وضوح نوری عالی را ارائه می‌کند و در دراز مدت آن را به یک انتخاب مقرون به صرفه تبدیل می‌کند. علاوه بر این، تطبیق پذیری و سهولت پردازش آن به مقرون به صرفه بودن آن کمک می کند.

راهنمای خرید پلی کربنات

راهنمای خرید ورق پلی کربنات  به شما پیشنهاد می‌کند که پس از اطلاع داشتن کامل از اینکه پلی کربنات چیست؟و جنس پلی کربنات چیست؟ انواع ورق‌های موجود در بازار را بر اساس نیاز خود بررسی نمایید. شرایط نگهداری و نصب ورق را با دیگر مصالح مشابه مقایسه کنید تا بی دلیل  هزینه بیشتری نپردازید.

استفاده از این ورق بیشتر برای مناطقی پیشنهاد می‌شود که باید در برابر اشعه‌های مضر خورشید مورد محافظت قرار بگیرد. همچنین اگر نیاز به انعطاف پذیری و مقاومت بالایی دارید بهتر است به ورق پلی کربنات مراجعه کنید در غیر این صورت خرید این ورق به صرفه نیست و جایگزین‌های بهتری وجود دارد که می‌تواند نیاز شما را برآورده سازد.

سخن پایانی

حال که می‌دانید ورق پلی کربنات چیست، به راحتی می‌توانید بهترین مصالح ساختمانی را انتخاب نمایید و می‌دانید که دیگر تنها گزینه شما شیشه‌های شکننده قدیمی نیست. گروه صنعتی سالار فایبر با بیش از 20 سال تجربه در زمینه تولید انواع محصولات پوششی مانند پشم شیشه، توری پلاستیکی، پیچ سرمته، ورق پلی کربنات و برخی از بهترین جایگزین‌های آن در خدمت شماست تا با کمترین هزینه بتوانید کارگاه یا ساختمان خود را بسازید.

این شرکت در حال حاضر توزیع‌کننده انواع ورق‌های پلی کربنات پلیمر طلایی یزد و ورق‌های فایبر گلاس و کارتن پلاست است و سعی دارد محصولات خود را با بالاترین کیفیت عرضه کند.

 

4 دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *