آشنایی با تفاوت پلی کربنات با پلاستیک


ثابت شده است که ورق‌های پلی ‌کربنات نسبت به سایر مواد پلاستیکی مورد استفاده در کاربردهای مشابه تقریباً در هر زمینه‌ای برتری دارند.

علاوه‌بر‌این، با دسته‌بندی‌های مختلف پلی‌کربنات موجود، این ورق‌های چند‌جداره پلی‌کربنات هستند که بهترین آنها هستند، زیرا برای سال‌های طولانی با تعمیر و نگهداری کم، بیشترین کارایی را دارند و ارزش بسیار خوبی برای سرمایه‌گذاری ارائه می‌دهند.

ورق‌های ساخته‌شده از پلی‌کربنات برخلاف سایر پلاستیک‌ها، هیچ‌گونه تغییر ضخامتی در این ورق‌ها دیده نمی‌شود.

با ما در ادامه این مطلب از سالار فایبر گلاس همراه باشید تا تفاوت پلی کربنات با پلاستیک را در چند زمینه از نظر عملکرد مقایسه کنیم تا ببینیم کدام یک بهتر است.

ورق پلی‌ کربنات

در ابتدا باید بگوییم پلی کربنات چیست؟
پلی ‌کربنات، یک ترموپلاستیک است که در یک ورق شفاف عرضه می‌شود. این محصول، فوق‌العاده سخت است، حداقل رطوبت را جذب می‌کند، در برابر آسیب‌هایی همچون ضربه و همچنین در برابر آب مقاوم است.

پلی ‌کربنات همچنین ضد شعله و مقاوم در برابر مواد شیمیایی است. در صنعت پلاستیک، ورق پلی ‌کربنات، یکی از پرکاربردترین مواد موجود در بازار بوده و درواقع برای همه چیز از تجهیزات پزشکی گرفته تا فرآوری مواد غذایی مورد استفاده قرار می‌گیرد.

از آنجایی که این ورق، دارای چندین مزیت خاص است، باعث شده تا در بین سازندگان و تولیدکنندگان در صنایع مختلف محبوب باشد.

ورق پلاستیکی

این نوع ورق، به شکل پیوسته‌ای از مواد پلاستیکی ضخیم‌تر از 0.010 اینچ (0.25 میلی‌متر) تعریف می‌شود و معمولاً روی یک هسته پیچیده می‌شوند، اما بیشتر به صورت ورقه‌ای بریده می‌شوند.

انواع مختلفی از ورق پلاستیکی وجود دارد؛ از مواد ساخته‌شده از یک ماده پلاستیکی ساده گرفته تا ساختارهای پیچیده از مواد مختلف و پوشش‌هایی که برای رفع نیازهای کاربردهای خاص طراحی شده‌اند. ورق‌های پلاستیکی را می‌توان از رزین‌های پلاستیکی مختلفی تولید کرد که هر کدام خواص فیزیکی منحصربه‌فرد خود را دارند.

علاوه بر تمام مواد مختلف ورق‌های پلاستیکی که می‌توان از آنها ساخته شد، بسته به نیاز کاربرد، می‌توانند شفاف، رنگی، صاف، ناهموار، نقش برجسته، مات یا نیمه شفاف باشند.

 

فرق پلی کربنات با پلی پروپیلن

پلی پروپیلن و پلی کربنات به هیچ‌وجه جایگزین یکدیگر نیستند، بنابراین به ندرت می‌توان کاربردهایی را یافت که از هر دو ماده استفاده کنند.

فرق پلی کربنات با پلی پروپیلن

از تفاوت‌های این دو محصول می‌توان اشاره کرد به:

 

مقاومت در برابر ضربه و استحکام

وقتی صحبت از مقاومت در برابر ضربه و استحکام به میان می‌آید، پلی کربنات تا حد زیادی برنده است.

این یکی از مستحکم‌ترین انواع مواد پلاستیکی است و همین باعث شده تا طولانی‌ترین طول عمر را نیز داشته باشد.

از سوی دیگر، پلی پروپیلن نیز محصولی بادوام است، مقاومت زیادی در برابر ضربه نسبت به بسیاری از مواد دیگر دارد، اگرچه به اندازه پلی کربنات قوی نیست.

وزن

همه ما به دنبال محصولاتی هستیم که وزن سبک‌تری داشته باشد، این یکی از دلایلی است که پلی کربنات به طور گسترده‌ به عنوان جایگزینی برای شیشه و فلز استفاده می‌شود این است که سبک‌تر از این موارد است.

اما اگر بخواهیم وزن محصولات پلی کربنات و پلی پروپلین را با هم مقایسه کنیم، پلی پروپیلن بسیار سبک‌تر از پلی کربنات است. این باعث می‌شود برای بسیاری از کاربردها، از جمله تولید چمدان به خصوص، گزینه‌ای عالی باشد.

 

قابلیت ماشین‌کاری

اگر به مواد پلاستیکی برای ماشین‌کاری نیاز دارید، باید از انتخاب محصولات پلی کربنات خودداری کنید.

از آنجایی که از استحکام بالایی برخوردار است، مواد PC را نمی‌توان به درستی ماشین‌کاری کرد و باید مهارت خوبی در ماشین‌کاری پلی کربنات داشته باشید.

تولیدکنندگان می‌توانند از مواد پلی پروپیلن برای ماشین‌کاری استفاده کنند، زیرا ماشین‌کاری و شکل‌دهی آن آسان است.

 

تفاوت پلی کربنات با پلاستیک

ورق‌های پلی‌کربنات با دیگر انواع ورق‌های پلاستیکی، دارای ویژگی‌های متفاوتی هستند. برای بررسی تفاوت پلی کربنات با پلاستیک می‌توان گفت که ورق‌های پلی‌کربنات در مقایسه با انواع دیگر ورق‌های پلاستیکی، قوی‌تر و استحکام بالایی دارند.

یکی دیگر از تفاوت‌های ورق پلی‌کربنات با ورق پلاستیکی در این است که اغلب قیمت پلی کربنات نسبت به ورق‌های پلاستیکی بالاتر است.

از دیگر تفاوت پلی کربنات با انواع پلاستیک، عبارت‌اند از:

• دارای انواع درجات انعطاف‌پذیری

• دارای 88 درصد عبور نور

• اشتعال‌پذیری پایین

• مقاوم در برابر تراشه و ترک‌خوردگی

• مقاوم در برابر اسیدها و سایر مواد شیمیایی مانند بنزین

• امکان سوراخ‌ کردن ورق‌ها بدون نگرانی از ترک‌خوردگی

 

تفاوت پلی کربنات و کارتن پلاست

دو محصول ورق پلی ‌کربناتی و کارتن پلاست، ممکن است از برخی جهات، شباهت‌هایی با هم داشته باشند، اما تفاوت‌هایی نیز دارند. برای بیان تفاوت پلی کربنات و کارتن پلاست می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

• یکی از تفاوت‌هایی که ورق‌ پلی‌ کربناتی با کارتن پلاست دارد، در این است که ورق پلی ‌کربناتی را به عنوان جایگزینی برای شیشه استفاده می‌کنند. این در حالی است که کارتن پلاست را در بسته‌بندی‌های مقوایی به کار می‌برند.

• از دیگر تفاوت‌های این دو محصول، میزان مقاومت آن‌ها در برابر ترک‌خوردگی است. ورق پلی ‌کربناتی معمولا در برابر ترک‌خوردگی مقاوم است، اما کارتن پلاست، مقاوت کمتری در مقابل ترک‌خوردگی دارد.

• یکی دیگر از مواردی که ورق پلی کربناتی را از کارتن پلاست متمایز می‌کند این است که ورق پلی‌کربناتی، ضد اشعه فرابنفش است. این خود مزیت بزرگی محسوب می‌شود که کارتن پلاست فاقد این ویژگی است.

از آنجایی که ورق‌های پلی کربناتی، قابلیت‌های بیشتری دارند، قیمت آن‌ها نیز به مراتب بالاتر از کارتن پلاست است.

 

تفاوت پلی کربنات و شیشه

پس از تفاوت پلی کربنات با انواع پلاستیک در ادامه به بررسی تفاوت پلی کربنات و شیشه می‌پردازیم. پلی کربنات دارای چندین مزیت است که باعث می‌شود تا در چندین ویژگی، بهتر از شیشه عمل کند.

برای شروع، پلی کربنات درست مانند شیشه شفاف است و بنابراین می‌تواند به عنوان جایگزین شیشه در هر زمان که یک ماده شفاف موردنظر باشد، استفاده شود.

همان‌طور که قبلاً اشاره کردیم، این ماده دارای مواد فوق العاده ارتجاعی است و معمولاً 250 برابر قوی‌تر از شیشه است. پلی کربنات همچنین ضد خراش و سبک است و این ویژگی‌ها، آن را برای پوشش سقف و شیشه پنجره‌ها عالی می‌کند.

تفاوت پلی کربنات و شیشه

 

یکی دیگر از مزایای اصلی پلی کربنات کارایی آن است؛ به عنوان مثال، مواد تشکیل دهنده آن را می‌توان به راحتی شکل داد و به طرح‌های پیچیده تبدیل کرد. این بسیار سودمند است، زیرا به ما اجازه می‌دهد تا ورق‌های پلی کربنات سفارشی برای خانه‌ها و گلخانه‌ها ایجاد کنیم.

کارایی پلی کربنات و مقاومت آن در برابر خرد شدن همچنین به ما این امکان را می‌دهد تا آن را به هر شکل یا اندازه دلخواه برش دهیم. علاوه‌براین، ما می‌توانیم به راحتی سوراخ‌ها و سایر نقاط تماس را در پانل‌های پلی کربنات سوراخ کنیم.

به این ترتیب می‌توان از آن در کاربردهای بیشتری استفاده کرد.

 

نکاتی که قبل از ورق خرید پلی کربنات باید به آن توجه داشته باشید

قبل از خرید پلی کربنات باید یک‌سری موارد مهم را در نظر بگیرید تا به انتخاب بهتر شما کمک کند:

• یکی از مواردی که بر قیمت ورق‌های پلی کربناتی تأثیر می‌گذارد، ضخامت آن در دو حالت ورق پلی کربنات دو جداره و تخت است. هرچه ضخامت ورق‌ پلی کربناتی بیشتر باشد، قیمت آن نیز به مراتب بیشتر خواهد بود.

• یکی دیگر از نکاتی که باید به آن توجه داشته باشید، کیفیت برند موردنظر است که باید معتبر و شناخته‌شده باشد.

 

سخن پایانی
همان‌طور که تفاوت پلی کربنات با پلاستیک بررسی شد، پلی کربنات یک ترموپلاستیک شفاف است که استحکام بالای آن باعث می‌شود تا در برابر ضربه و شکستگی مقاوم باشد.

ورق‌های پلی کربنات، سبک‌وزن هستند، بنابراین یک جایگزین عالی برای شیشه است. این محصول به دلیل سازگاری آن با محیط زیست و قابلیت بازیافت آن به طور گسترده مورد استفاده قرار می‌گیرد.

چنانچه قصد خرید ورق پلی کربناتی را دارید، می‌‌توانید از نمایندگی پلیمر طلایی یزد سفارش دهید که محصولات آن از کیفیت مطلوبی برخوردار است.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *