آشنایی با نحوه نصب ورق پلی کربنات


نصب ورق پلی کربنات برای سازه‌ها، می‌تواند یک مزیت بزرگ باشد. مهم‌ترین مزیت‌های نصب پلی کربنات شامل استحکام، دوام، عایق بودن و سهولت نصب است. اما همه این‌ها تنها در صورتی امکان‌پذیر است که ورق‌های پلی کربنات را به روش صحیح نصب کنید.

به‌خصوص، اگر که می‌خواهید از ویژگی محافظت در برابر اشعه ماوراء بنفش که ورق‌های پلی کربنات ارائه می‌کنند، بهره ببرید، باید از نصب صحیح آن‌ها اطمینان حاصل کنید. در این مقاله قصد داریم در چند گام به شما نحوه نصب ورق‌ پلی کربنات و فیلم نصب پلی کربنات را ارائه بدهیم و همچنین نکات مهمی در این رابطه را نیز ذکر کنیم.

نحوه نصب ورق پلی کربنات چگونه است؟

ورق پلی کربنات چیست؟

پلی کربنات چیست؟ ورق‌های پلی کربنات نوعی ورق‌های پلاستیکی هستند که می‌توانند در پروژه‌ها و سازه‌های مختلف مورداستفاده قرار گیرند. از ورق‌های پلی کربنات نیز می‌توان به‌عنوان جایگزینی برای شیشه در نورگیرهای خانه استفاده کرد.

با توجه به اینکه ورق‌های سقف پلی کربنات سبک‌وزن هستند و را در کنار استحکام و شفافیت بالایی دارند، نتیجه نهایی فوق‌العاده‌ای در پی خواهند داشت و می‌توان از آن در سازه‌های مختلفی استفاده کرد.

ورق‌های پلی کربنات دارای یک پوشش محافظ UV ویژه در یک طرف ورق هستند. اگر ورق‌های پلی کربنات به‌درستی نصب شوند، می‌توانید از ورود اشعه UV خورشید به سازه جلوگیری کنید.

انواع پلی کربنات در بازار وجود دارند که مهم‌ترین آن‌ها عبارت‌اند از:

با توجه به کیفیت مواد، سقف پلی کربنات چقدر دوام می‌آورد؟

زمان ایده آلی که می‌توانید انتظار دوام آن را داشته باشید حداقل 10 سال است. بااین‌حال، شیوه نگه‌داری و نحوه نصب ورق پلی کربنات با طول عمر مفید آن رابطه مستقیم دارد. همیشه سعی کنید که مراحل نصب ورق‌های پلی کربنات را به‌درستی انجام دهید و وزن زیادی روی آن قرار ندهید. پلی کربنات برای تحمل وزن‌های طراحی نشده است و احتمال شکستی و خرابی با این کار زیاد است.

شرایط نگهداری استاندارد قبل از نصب ورق پلی کربنات

در هنگام نصب پلی کربنات، فرقی نمیکند که از نوع شفاف، دوجداره یا چند جداره آن استفاده میکنید. لازم نکاتی را درمورد این ورق‌ها بدانید. درصورتی که ورق‌های پلی کربنات خریداری کرده‌اید، در نگهداری از آنها باید دقت زیادی داشته باشید.

نگهداری از ورق‌ پلی کربنات در یک مکان خشک، امری ضروریست چرا که باید از نفوذ رطوبت به شیارهای ورق جلوگیری شود. لازم به ذکر است که ورق‌های پلی کربنات ممکن است در مقابل خراشیدگی، آسیب پذیر باشند. بنابراین لازم است این مورد در ذخیره سازی و رسیدگی به این ورق‌ها مورد توجه قرار گیرد.

 

نصب پلی کربنات در 4 مرحله

 

مراحل نحوه نصب ورق پلی کربنات چگونه است؟

در این بخش مراحل نصبى پلی کربنات قرار دارد. با انجام مراحل زیر شما به‌صورت ساده می‌توانید به نصب این ورق‌ها بپردازید و به‌صورت کاملاً بهینه از آن‌ها استفاده کنید.و در ادامه فیلم نصب پلی کربنات را مشاهده خواهید کرد.

مرحله 1: فراهم کردن تجهیزات ایمنی

اول‌ازهمه، شما باید تمام یراق آلات نصب ورق پلی کربنات و تجهیزات ایمنی را برای شروع کار خود داشته باشید. شما به متر، مداد، قیچی یا اره دندانه‌دار تیز، پیچ و… نیاز دارید. اگرچه برش و نصب ورق‌های پلی کربنات یک فرآیند ایمن است. بااین‌حال همیشه بهتر است که ایمنی را رعایت کنید؛ بنابراین، شما باید ابزارهایی مانند عینک ایمنی، دستکش و تسمه ایمنی ابزارهایی ضروری در حین نصب ورق پلی کربنات هستند.

مرحله 2: برش و قرار دادن درست ورق

 ورق‌ پلی کربنات چند جداره دارای پوشش استاندارد UV در یک طرف هستند که به‌منظور محافظت از پانل در برابر محو شدن یا تغییر رنگ ناشی از نور خورشید است. هنگام نصب پانل‌ها مطمئن شوید که این پوشش UV رو به بیرون باشد. اگر پانل‌ها را با روکش نصب کنید، پانل‌های شما محافظت نمی‌شوند.

این مهم‌ترین مرحله است در طریقه نصب پلی کربنات است. همان‌طور که در بالا به شما گفتیم، ورق‌های پلی کربنات دارای یک لایه محافظ ویژه به نام UV هستند که تنها در یک طرف ورق وجود دارند؛ بنابراین، باید آن را طوری نصب کنیم که این لایه رو به بیرون و در معرض نور خورشید باشد، در غیر این صورت شما از ویژگی جلوگیری از اشعه ماورا بنفش بهره نخواهید برد. پس با در نظر گرفتن این شرایط این مرحله بسیار مهم است.

همچنین برش صحیح ورق‌ها از اهمیت بالایی برخوردار است. شما با استفاده از متر اندازه‌های دلخواه و موردنیاز را معین کرده و با استفاده از ماژیک‌های وایت برد یا قلم می‌توانید برش‌ها را علامت بزنید. در آخر می‌توانید با اره‌ها هر وسیله تیز دیگری عمل برش پلی کربنات را انجام دهید.

 

آموزش مراحل نصب ورق پلی کربنات

 

مرحله 3: تثبیت صحیح ورق‌ها

به یاد داشته باشید که ورق‌های پلی کربنات به‌طور طبیعی با دما منبسط و منقبض می‌شوند؛ بنابراین، شما به تثبیت‌های صحیح نیاز خواهید داشت تا امکان انبساط و انقباضات بدون مشکل را فراهم کند. هنگامی‌که سوراخ‌هایی را روی ورق پلی کربنات دریل می‌کنید تا آن‌ها را روی ساختار با پیچ ثابت کنید، باید سوراخ را کمی بازتر کنید تا امکان انبساط برای آن فراهم شود. این کار از کمانش ورق‌های شما جلوگیری می‌کند.

همچنین باید از لاستیک یا برش داده‌شده یا از واشر روی پیچ استفاده کنید تا روی ورق را ببندید و از نفوذ آب به سقف جلوگیری کند. همچنین، شما باید تمام اتصالات خود را به‌اندازه کافی سفت کنید تا از لرزش آن با باد جلوگیری شود. فقط به یاد داشته باشید که سفت کردن بیش‌ازحد اتصالات می‌تواند باعث ضربه زدن و درنهایت خرابی ورق‌ها شود.

آموزش گام به گام نحوه نصب ورق پلی کربنات

 

مرحله 4: استفاده از درپوش برای افزایش استقامت

پس از نصب ورق‌ها، باید سازه را با محصولات مناسبی مانند درپوش‌ها تکمیل کنید، این کار برای استقامت و مقاومت بیشتر ورق‌ها بسیار مناسب است اما ضروری هم نیست. درپوش‌های مناسب به‌خوبی روی ساختار قرار می‌گیرند و از نفوذ هوا و آب به داخل جلوگیری می‌کنند. با این چند مراحل آسان و ملاحظات دقیق در هنگام نصب ورق پلی کربنات می‌توانید سازه‌ای زیبا و مستحکم داشته باشید.

 

فیلم نصب پلی کربنات

در زیر فیلم نصب پلی کربنات را مشاهده می‌کنید.

 

نکات مهم  قبل از نصب ورق پلی کربنات

استفاده از ورق پلی کربنات چند جداره راه حلی بادوام و جذاب برای انواع کاربردهای سقف و لعاب است و در هنگام نصب نیاز به‌دقت و توجه دارند تا ظاهر خوب و بهترین عملکرد را داشته باشند.

برای اینکه بیشترین بهره را از پروژه پلی کربنات خود ببرید، باید از چند دستورالعمل اساسی در حین نصب پیروی کنید تا اطمینان حاصل کنید تا به ظاهری که می‌خواهید برسید و درعین‌حال از عملکرد طولانی‌مدت محصول نیز بهره‌مند شوید. در اینجا نکاتی وجود دارد که قبل از شروع نصب ورق پلی کربنات باید در نظر بگیرید:

  • اتصالات نصب پلی کربنات

اتصالات نصب پلی کربنات

 

  • توجه به ‌قرارگیری دنده های ورق

دنده های هر ورق را برای سازه‌های پنجره و دیوار به‌صورت عمودی و برای سازه‌های سقف موازی با جریان باران قرار دهید. این کار کمک میکند که ورق‌های شما هیچ گونه ماده خارجی را روی سطح خود نگه ندارند و مدت زمان عمر مفید آن‌ها بسیار طولانی تر شود.

  • استفاده درست از نوارهای نگه دارنده

نوارهای محافظ روی هر ورق باید در حین نصب در جای خود باقی بماند، اما اگر نمی‌خواهید این نوارها روی محل قرارگیری پیچ‌ها و سایر بخش‌هایی که در عین نصب به آن‌ها نیاز دارید باشند. باید قبل از نصب، لایه محافظ را تا حدی از بالا و پایین پانل‌ها جدا کنید تا بتوانید آن‌ها را وصل کنید و پس از اتمام نصب، پوشش را به‌طور کامل جدا کنید.

به‌محض اینکه ورق در جای خود محکم شد و نصب کامل شد، نوارهای محافظ را بردارید. باقی ماندن نوار در جای خود پس از نصب می‌تواند باعث شود که در شرایط گرما و نور مستقیم خورشید روی سطح ذوب شود و سپس نتوان آن را جدا کرد.

استفاده از نوار نگهدارنده در نصب پلی کربنات

 

  • پوشیده ماندن انتهای ورق‌ها برای جلوگیری از ورود گرد و غبار

اطمینان حاصل کنید که انتهای ورق‌ها در هنگام نصب پوشیده باقی می‌مانند تا از ورود گرد و غبار و زباله به کانال‌های داخل ساختار چند جداره جلوگیری شود. اگر مواد داخل آن باشد سعی کنید، آن را با هوا توسط پمپ‌های بادی خارج کنید. تمیز کردن لایه بین جداره‌ها با پمپ باد پس از بسته شدن پانل‌ها در محل و درست قبل از اتصال پروفیل های انتهایی نیز توصیه می‌شود.

نحوه نصب ورق پلی کربنات

 

  • استفاده از ابزارهای برش استاندارد

در نحوه نصب ورق پلی کربنات فقط از ابزارهای برش تائید شده برای برش پانل‌های چند جداره خود استفاده کنید. این‌ها به‌طورکلی شامل اره‌های مدور دندانه‌های ریز، اره مویی، اره‌های رومیزی و اره‌های دستی هستند.

هنگام استفاده از ورقه‌های نازک‌تر، می‌توانید از چاقوی کاربردی، قیچی‌های سنگین و… نیز استفاده کنید. فقط مطمئن شوید که تیغه آن تیز باشد اگر می‌خواهید لبه‌ای زیبا و تمیز داشته باشید نباید ابزار شما نامناسب باشد.

ورق‌های پلی کربنات را می‌توان با دریل برقی نیز سوراخ کرد اما به یاد داشته باشید که خنک کردن ورق پس از سوراخ کردن ضروری نیست و معمولاً توصیه نمی‌شود چون ممکن است ساختار را به هم بزند. مطمئن شوید که سوراخ‌هایی که ایجاد می‌کنید استاندارد هستند. این سوراخ‌ها نه زیاد بزرگ و نه زیاد کوچک باید باشند.

ابزار نصب پلی کربنات

 

ابزار نصب پلی کربنات

معمولا ابزارآلاتی که در نجاری و آهنگری کاربرد دارند را می توان برای نصب ورق پلی کربنات تخت به کار برد. برای این کار هر چه این ابزار آلات سخت و برنده باشند را پیشنهاد می کنیم. برای برش این ورق ها می توان از اره های نواری، دایره ای و از اره دستی نیز کمک گرفت.

از دیگر یراق آلات نصب ورق پلی کربنات می توان به مته اشاره نمود. در نظر داشته باشید در موقع ایجاد سوراخ های عمیق بهتر است از آب یا هوای فشرده برای خنک کردن استفاده شود. فقط در حین کار لازم است که مته را از صفحه جدا کنید تا هم خنک شود و هم تراشه ها جدا شوند. فرزکاری و استفاده از برش لیزری، جوشکاری و … نیز از دیگر ابزار هایی که می توان استفاده کرد.

مطالعه بیشتر: روش تولید پلی کربنات

نحوه کسب اطمینان از نصب ورق پلی کربنات

برای اینکه مطمئن شویم پروسه نصب ورق پلی کربنات به درستی انجام شده، در ابتدا لازم است در مورد تجهیزات و به کارگیری لوازم ایمن و مناسب اطمینان حاصل کنیم. اگر دستورالعمل های استاندارد و ایمنی در هنگام نصب رعایت نشوند، کار کردن روی سقف ها می تواند خطر ایجاد کند. شما عزیزان می توانید با استفاده از تجهیزات حفاظت شخصی مناسب از بروز حوادث احتمالی جلوگیری کنید.

شیوه نصب ورق های پلی کربنات

 

  • پیشنهاد می کنیم تا جایی که ممکن است روی زمین کار کنید.
  • نسبت به صحت و سلامت تجهیزات ابزار و میزان مقاومت آن ها مطمئن شوید.
  • اگر بر روی سطوح شکننده کار می کنید لطفا قبل از اقدام به کار ، مباحث ایمنی را رعایت و اجرا کنید.
  • مراحل تخلیه و نجات اضطراری خود را در نظر بگیرید.

سخن پایانی

نصب ورق پلی کربنات از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است و مستقیماً با طول عمر مفید این ورق‌ها و کیفیت آن‌ها رابطه مستقیم دارد. نکاتی که در بالا به آن‌ها اشاره کردیم مهم‌ترین نکاتی بودن که در نحوه نصب پلی کربنات به‌صورت دستی باید به آن‌ها توجه کنید.

اگر نیاز به مشاوره، خرید و توضیحاتی در رابطه با نحوه نصب این ورق‌ها دارید هم‌اکنون می‌توانید دغدغه‌های خود را از طریق وب‌سایت سالار فایبر گلاس پیگیری کنید. این مرکز به‌عنوان مرجع و نمایندگی پلیمر طلایی یزد آمادگی پاسخگویی به سؤالات شما کاربران را دارد. همچنین می توانید مقاله پیشین ما را که در رابطه با نکات و راهنمای خرید ورق پلی کربنات ها بود را مطالعه نمائید.

در این وب‌سایت می‌توانید پاسخ تمام سؤالات خود را در رابطه با ورق‌های پلی کربنات ازجمله نحوه قیمت گذاری پلی کربنات، آشنایی با انواع ورق‌های پلی کربنات، نحوه نگهداری از ورق پلی کربنات، نحوه تمیز کردن ورق پلی کربنات و…پیدا کنید.

امیدوارم که مقاله ما در رابطه با نحوه نصب صحیح ورق پلی کربنات و فیلم نصب پلی کربنات موردتوجه شما واقع شده باشد. سؤالات خود را در رابطه با نحوه نصب ورق پلی کربنات می‌توانید در بخش کامنت ها برای ما درج کنید.

2 دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *