پلکسی گلاس چیست و چطور می‌توان آن را تهیه کرد؟


اگر فکر می‌کنید که نمی‌دانید پلکسی گلاس چیست و تا به حال آن را از نزدیک ندیده‌اید، باید بگویم شما در طول روز در مکان‌های مختلفی آن را مشاهده می‌کنید. ورق‌های پلکسی بخاطر ویژگی‌های منحصربه‌فردی که دارند در بسیاری از پروژه‌های دکوراسیون و ساختمان‌سازی استفاده می‌شوند.

این ورق‌های شفاف که شباهت زیادی به شیشه دارند، به دلیل وزن کم، شفافیت بیشتر و مقاومت زیاد در اغلب موارد جایگزین شیشه شده‌اند. پلکسی گلاس در انواع و رنگ‌های مختلف برای مصارف گوناگون تولید می‌شود. اگر می‌خواهید بدانید پلکسی چیست و با انواع و کاربردهای آن آشنا شوید تا انتهای این مطلب همراه ما باشید.

پلکسی گلاس چیست؟

پلکسی گلاس‌ها صفحات پرموپلاستیکی هستند که از پلاستیک و پلیمر ساخته می‌شوند. نام دیگر آنها ورق‌های آکریلیک است. پلکسی‌ها دارای جنسی خشک هستند که کمی قابلیت انعطاف‌پذیری دارند. با اینکه انعطاف‌پذیر هستند اما اگر این ورق‌ها در معرض فشار زیاد قرار بگیرند خواهند شکست.
این نوع صفحات طیف رنگی متنوعی دارند و برای کاربردهای مختلف انواع متفاوتی دارند. بخاطر وجود انواع مختلف و مزایای زیاد، پلکسی‌ها مورد توجه بسیاری از افراد در صنایع گوناگون قرار گرفته‌اند.

 

کاربرد پلکسی گلاس

 

مهم‌ترین ویژگی‌ها و مزایای پلکسی چیست؟

ورق‌های پلکسی گلاس با ورود به بازار، تحولی بزرگ را در عرصه‌های مختلف به دنبال خود آوردند. پس از مدتی استفاده از این صفحات، افراد بسیاری آنها را جایگزین مناسبی برای شیشه انتخاب کردند. زیرا پلکسی‌ها بسیاری از مشکلات شیشه را برطرف کرده و مزایای بیشتری داشتند.

در ادامه این بخش برخی از ویژگی‌های خاص و منحصربه‌فرد پلکسی گلاس را آورده‌ایم که عبارتند از:
1. این صفحات شفافیتی بسیار بالا دارند که 90 درصد نور را از خود عبور می‌دهند.

2. پلکسی‌ها طیف رنگی گسترده و انواع مختلفی دارد.

3. وزن پایین صفحات پلکسی گلاس، حمل و نقل آنها را بسیار آسان می‌کند.

4. نصب این ورق‌ها راحت است و زمان زیادی نیاز ندارد.

5. در برابر تغییرات شرایط آب و هوایی، بسیار مقاوم است و ظاهر یا رنگ آن تغییر نمی‌کند.

6. در زمان آتش‌سوزی و در معرض حرارت بسیار زیاد منفجر نخواهد شد.

7. این نوع صفحات مقاومت زیادی دربرابر برخورد ضربات اجسام دارند و مانند شیشه شکننده نیستند. مقاومت پلکسی گلاس 30 برابر بیشتر از شیشه است.

8. با وارد شدن ضربات شدید، خرده‌های این ورق‌ها به اطراف پخش نشده و خطر آسیب‌دیدگی برای افراد ندارد.

9.‌ از پلکسی‌ها به عنوان عایق UV، عایق حرارتی و عایق صوتی هم استفاده می‌شود.

10. این صفحات را می‌توان با روش‌های لیزری، دیسکی و دستی به راحتی و با هر شکلی برش داد.

 

کاربرد پلکسی گلاس

در دنیای امروز با اینکه پلکسی گلاس‌ها به‌ طور کامل شناخته شده‌اند، اما تا به حال تمامی محصولاتی که با استفاده از آن ساخته می‌شوند برآورد نشده است. ویژگی‌های فوق‌العاده این صفحات باعث شده در صنایع و محصولات زیادی از پلکسی استفاده شود. به این صورت که شما در روز پلکسی‌ها را در مکان‌های مختلفی مانند خیابان‌ها، مترو و حتی مراکز خرید هم مشاهده خواهید کرد.

 

این صفحات با ضخامت 1 میلی‌متر تا 50 میلی‌متر تولید می‌شوند، که این موضوع باعث گستردگی بیشتر کاربرد آنها خواهد شد. اگر نمی‌دانید کاربرد پلکسی گلاس چیست، در زیر به رایج‌ترین کاربردهای این صفحات اشاره شده است:

• استفاده به عنوان نورگیر و پنجره
• تولید و ساخت سقف کاذب
• مورد استفاده در ساخت چراغ عقب خوردوها
• ساخت تابلوهای تبلیغاتی و LEDها
• استفاده در ساخت قفسه، آکواریوم، لوح تقدیر، شیشه عینک، تولید انواع لوستر و آباژور
• حتی در ساخت ربات‌ها و شیشه هواپیماهای جنگی نیز از انواع پلکسی استفاده می‌شود.

 

انواع ورق پلکسی گلاس

ورق پلکسی گلاس در انواع مختلفی در بازار وجود دارد. این ورق‌ها را با توجه به نیاز و محیط یا محصول مورد نظر خود می‌توانید انتخاب کنید. هر کدام از انواع ورق پلکسی گلاس برای کاری خاص مناسب است. اگر می‌خواهید بدانید انواع پلکسی چیست و هر کدام مناسب چه کاری است، این قسمت را دنبال کنید.

 

• پلکسی گلاس شفاف

ورق پلکسی گلاس شفاف بیشترین کاربرد را دربین انواع پلکسی دارد. این صفحات بیشترین درصد نور را از خود عبور می‌دهند. عموما برای ساخت ماکت، لوازم خانگی و زیورآلات استفاده می‌شود.

 

• پلکسی گلاس مات

این صفحات مات، نور کمتری را نسبت به ورق‌های شفاف از خود عبور می‌دهند. آنها شفافیت نداشته و سمت دیگر آن مشخص نمی‌شود. از این نوع پلکسی برای درب حمام، پنجره و مکان‌هایی که نیاز است دید وجود نداشته باشد استفاده می‌گردد.

 

پلکسی گلاس مات

 

• پلکسی آینه‌ای

آیا می‌دانید این نوع از پلکسی گلاس چیست؟ پلکسی‌های آینه کابردی مشابه با آینه‌های شیشه‌ای دارند. از این نوع ورق‌های آکریلیک اغلب برای مکان‌هایی استفاده می‌شود که احتمال شکستگی آینه بیشتر وجود دارد مانند مهدکودک‌ها یا مدارس، باشگاه‌ها و متروها که در طول روز افراد زیادی رفت و آمد دارند.

 

• پلکسی گلاس رنگی

پلکسی رنگی طیف گوناگونی از رنگ‌ها را دارد و در دو حالت مات و شفاف تولید می‌شود. این صفحات رنگی کاربرد بسیار زیادی دارند. از این نوع پلکسی برای ساخت تابلوهای تبلیغاتی، حروف برجسته، لوح تقدیرها و مواردی از این دست استفاده می‌شود.

 

راهنما خرید پلکسی گلاس

اگر می‌خواهید برای خود پلکسی تهیه کنید، باید در ابتدا بدانید پلکسی گلاس چیست سپس نکات ضروری‌ای را در زمان خرید درنظر داشته باشید. در این بخش یک راهنما خرید پلکسی گلاس برای شما درنظر گرفته‌ایم که با استفاده از آن بتوانید یک انتخاب مناسب داشته باشید.
نکات مهم برای خرید پلکسی گلاس عبارتند از:
• مانند هر کار دیگری، شما در ابتدا باید مشخص کنید که برای چه کار و هدفی به پلکسی نیاز دارید.
• در نظر بگیرید که میزان عبور نور از صفحه چقدر اهمیت دارد.
• محدوده رنگی مورد نظر را انتخاب کنید.
• با توجه به کاربرد درنظر گرفته شده، میزان ضخامت و استحکام ورق را تعیین کنید.
• مشخص کنید که ورق کامل با ابعاد 122×183 لازم دارید یا بنابر نیاز ابعاد کمتر یا بیشتری از این پلکسی را می‌خواهید.
• در آخر باید یک فروشگاه معتبر و قابل اطمینان برای خرید خود پیدا کنید.

راهنما خرید پلکسی گلاس

خرید پلکسی گلاس

برای خرید پلکسی گلاس عجله نکنید و با دقت و حوصله فروشگاه‌های موجود را بررسی کنید. سالار فایبر یکی از مراجعی است که ورق‌های پلکسی را از صفر تا صد تولید و به بازار عرضه می‌کند. تیم ما تمام تلاش خود را می‌کند تا صفحات پلکسی گلاس را در باکیفیت‌ترین حالت ممکن تولید کند. از همین جهت شما می‌توانید با خیالی آسوده سفارشات خود را همین حالا ثبت کنید.

اگر ساکن تهران هستید یا قصد خرید حضوری دارید می‌توانید به خیابان پامنار سر بزنید و محصولات متنوع را به صورت حضوری بررسی کنید. اما پیشنهاد ما به شما این است که فروشگاه‌های اینترنتی را هم مورد بررسی قرار دهید.

کلام آخر
در این مقاله درباره اینکه پلکسی گلاس چیست صحبت کردیم. همانطور که در ابتدای مقاله اشاره کردیم این صفحات از ترموپلاستیک مبتنی‌بر نفت تولید می‌شوند. آنها در ابعاد و ضخامت‌های متفاوتی تولید می‌شوند که از عوامل تاثیرگذار در تعیین قیمت پلکسی‌ها است.

با توجه به ویژگی‌ها و کاربردهایی که در این مطلب به آنها اشاره شد شما می‌توانید در اکثر موارد پلکسی گلاس را جایگزین شیشه کنید.
هنوز نمی‌دانید پلکسی چیست یا چه کاربردی دارد؟
یا نمی‌دانید که پلکسی به درد شما می‌خورد یا نه؟
در قسمت نظرات منتظر پاسخگویی به سوالات شما هستیم.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *