پشم سنگ یا فوم پلی اورتان کدامیک عایق بهتری است؟


پشم سنگ یا فوم پلی اورتان؟ این سؤال بسیاری از افراد فعال در حوزه صنعت و ساختمان است که می‌خواهند محصولی را به عنوان عایق انتخاب کنند و بین این دو محصول مردد می‌مانند. پشم سنگ و فوم پلی اورتان، هر دو محصولات باکیفیتی هستند که هر کدام را به عنوان عایق انتخاب کنیم، اشتباه نکرده‌ایم!

اما ممکن است برای اهداف مختلف، یکی از این دو، نسبت به دیگری ارجحیت بیشتری داشته باشند. اینجاست که باید، ویژگی‌های پشم سنگ و پلی اورتان را از نظر بگذرانیم و با مقایسه پشم سنگ با فوم پلی اورتان، بدانیم کاربرد پشم سنگ و فوم چیست؟ به این صورت بهتر می‌توان تشخیص داد که کدام یک برای کار ما و هدف ما بهتر و بهینه‌تر است؟ پشم سنگ یا فوم پلی اورتان!

 

فوم پلی یورتان یا پشم سنگ

 

پشم سنگ چیست؟

بیایید ابتدا، درباره پشم سنگ چیست صحبت کنیم. پشم سنگ یک عایق به تمام معنا است. عایق حرارتی، صوتی و رطوبتی. تحمل دمای پشم سنگ+750 درجه سانتی گراد است و نقطه ذوب آن 1300 درجه سانتی گراد. تحمل برودتی پشم سنگ هم، -30 درجه است. ضریب انتقال حرارتی پشم سنگ بسیار کم است نسبت به دیوار بتنی، قدرت عایقی 33 برابری دارد. برای درک بهتر قدرت عایقی آن، باید بگوییم که نسبت به دیوار آجری 22 برابر قوی‌تر است.
پشم سنگ کاربردهای مختلفی دارد و در صنایع مختلفی استفاده می‌شود. از این رو، آن را در انواع مختلف ایزوترم، ایزو بلانک، ایزو پایپ، فنوپانل و فنوفلت که به ترتیب به آن‌ها، پشم سنگ فله، پتویی، لوله‌ای، تخته‌ای و لحافی نیز گفته می‌شود تولید می‌شوند. همانطور که گفته شد، کاربرد هر یک از آن‌ها متفاوت است.
پشم سنگ از الیاف معدنی تشکیل می‌شود و مواد اولیه تشکیل دهنده‌ی آن را سنگ بازالت تشکیل می‌دهد.

 

آیا پشم سنگ سرطان زا است؟

برخی تصور می‌کنند که پشم سنگ سرطان‌زا است. همیشه این سؤال پرسیده می‌شود که آیا پشم سنگ سرطان زا است؟ در جواب باید گفت که این مسئله درست نیست؛ البته که نمی‌توان درباره عدم درستی آن هم نظر قطعی داد. به طور کلی، بررسی اثرهای پشم سنگ روی سلامت انسان‌ها نیاز به آزمایش‌هایی در بازه زمانی طولانی دارد.

به صورت اثبات شده، پشم سنگ فقط موجب خارش پوست، حساسیت و سوزش چشم می‌شود که احتمال بروز این موارد نیز با رعایت کامل ایمنی، به صفر می‌رسد. معمولا این مشکلات سلامت نصاب را به مخاطره می‌اندازد و نصاب، هنگام نصب باید از دستکش، عینک و ماسک مخصوص استفاده کند.

 

فوم پلی اورتان چیست؟

پلی اورتان، مشتقاتی است از نفت. این ماده شیمیایی پرکاربرد، در ایجاد و ساخت بسیاری از وسایل دارد. یکی از کاربردهای پلی اورتان عایقی بودن آن است. جهت استفاده از پلی اورتان به عنوان عایق، از فوم آن استفاده می‌شود.
فوم پلی اورتان که یکی از بهترین انواع فوم عایق کاری است به دو صورت استفاده می‌شود. اول به صورت تزریقی و دوم به صورت دستی. اگر نخواهیم به صورت اولی از آن استفاده کنیم و آن را اسپری یا تزریق کنیم، می‌توانیم از دو شکل تخته‌ای و بلوکی آن به صورت دستی استفاده کنیم.
فوم پلی اورتان، از ترکیب و واکنش شیمیایی بین دی ایزوسیانات و پلیول ایجاد می‌شود. این دو با هم ترکیب می‌شوند و بعد از این که تحت فشار و حرارت مناسب قرار گرفتند، حجمی بالغ بر 20 برابر الی 30 برابر به خود می‌گیرند.
فوم پلی اورتان یکی از مواد عایقی حرارتی است. انواع مختلف نرم، نیمه نرم و سخت آن دارد که با توجه به هدف ما از استفاده از پلی اورتان، یکی برای عایق کاری استفاده می‌شود.

 

فوم پلی اورتان

بیشتر بخوانید: تفاوت پشم سنگ و پشم سرباره

ویژگی‌های پشم سنگ و فوم پلی اورتان

برای مقایسه پشم سنگ با فوم پلی اورتان بهتر است، ویژگی‌های هر کدام را برشمریم، تفاوت‌ها و شباهت‌های آن‌ها را بررسی کنیم و از مزایا و معایب آن‌ها اطلاع کسب کنیم. با اطلاع از ویژگی‌های پشم سنگ یا فوم پلی اورتان می‌توانیم ببینیم که کدام از این ویژگی‌ها برای ما مهم است و همان محصول را مورد هدف خرید قرار دهیم. گاهی، هر دو عایق برای ما مناسب هستند که در این صورت، می‌توان محصولی را انتخاب کنیم که از لحاظ قیمتی مناسب‌تر است.

– ویژگی‌ پشم سنگ:

دارای مقاومت حرارتی بالا تا 750 درجه، نقطه ذوب 1300 درجه، غیر قابل اشتعال بودن، ضریب انتقال حرارت پایین، عایق صوتی، سازگاری با محیط، غیرسمی بودن، راحتی در نصب

– ویژگی‌های فوم پلی اورتان:

وزن پایین، عایق رطوبت، دارای روش‌های متنوع برای اجرای عایق، مقاوم در برابر مواد نفتی و روغنی، عدم رشد باکتری در این عایق، مقاوم در برابر شرایط محیطی متفاوت، چسبندگی به سطوح مختلف فلزی و چوبی و …، دارای ضریب هدایتی پایین، عایق صوتی، تحمل دما تا 120 درجه سانتی گراد، نقطه ذوب 480 درجه سانتی گراد( به این معنی است که این فوم، حالت چسبندگی خود را تا این دما به خوبی حفظ می‌کند. بعد از این دما، دچار ذوب شدگی می‌شود و چسبندگی آن نیز از بین می‌رود.

 

تفاوت‌ها و شباهت‌ها! پشم سنگ یا فوم پلی اورتان؟

 

پشم سنگ یا فوم پلی اورتان؟ حالا که ویژگی‌های هر کدام را بهتر شناختیم، بهتر است به صورت دقیق‌تری به سراغ مقایسه پشم سنگ با فوم پلی اورتان برویم.

– مقایسه پشم سنگ با فوم پلی اورتان از لحاظ اشتعال:

یکی از مشخصه‌های اصلی پشم سنگ، ضد حریق بودن آن است. فوم پلی اورتان این مشخصه را ندارد. درست است که در برابر حریق می‌تواند اندکی مقاومت کند؛ ولی در کل مقاومت آن کمتر است. پشم سنگ در این زمینه دارای درجه A است؛ اما فوم پلی اورتان در درجه B1 قرار دارد.

– مقایسه پشم سنگ با فوم پلی اورتان از نظر حرارت:

درست است که در جواب این سؤال که در مقابل آتش مقاومت کدام یک از دو مورد پشم سنگ یا فوم پلی اورتان بالاتر است، جواب ما پشم سنگ است؛ اما در رابطه با انتقال حرارت، پلی اورتان مقاومت بیشتری برای جلوگیری از انتقال حرارت از خود نشان می‌دهد.

– مقایسه پشم سنگ با فوم پلی اورتان از نظر رطوبت:

فوم پلی اورتان از لحاظ مقاومت در برابر رطوبت بهتر عمل می‌کند. این مسئله به این خاطر مهم است که هر چه مقاومت عایق نسبت به رطوبت بهتر باشد، کمتر به خاطر مواجه با رطوبت از عمر مفید آن کم می‌شود.

–  چگالی پشم سنگ یا فوم پلی اورتان:

چگالی پشم سنگ نسبت به فوم پلی اورتان سه برابر است. و پشم سنگ یا فوم پلی اورتان از لحاظ چگالی با هم تفاوت فاحشی دارند. در مواردی که سبک سازی اهمیت دارد، فوم پلی اورتان برنده ماجرا است.

– مقاومت صوتی پشم سنگ یا فوم پلی اورتان :

پشم سنگ قدرت بسیار زیادی در زمینه عایق صوتی از خود نشان داده است. این در صورتی است که مقاومت فوم پلی اورتان در برابر صوت بسیار پایین‌تر است و به طور خلاصه، اصلاً توان رقابت با پشم سنگ را ندارد.

– مقایسه هزینه خرید:

هزینه خرید کدام یک کمتر است؟ پشم سنگ یا فوم پلی اورتان؟ باید بگوییم که پشم سنگ عایق ارزان قیمتی است. تنها در مقایسه قیمت پشم سنگ و پشم شیشه است که پشم سنگ عایق گرانی به حساب می‌آید! در مقایسه با سایر عایق‌ها پشم سنگ از همه ارزان‌تر است و رتبه دوم از لحاظ ارزان بودن را به خود اختصاص می‌دهد.

 

ویژگی های پشم سنگ

 

پشم سنگ بهتر است یا فوم پلی اورتان

مزایای کدام محصول عایقی بهتر است؟ پشم سنگ یا فوم پلی اورتان؟ اگر نگاهی به مقایسه عایق‌حرارتی دیگر مثل مقایسه پشم سنگ و پشم سرامیک یا مقایسه و تفاوت پشم شیشه و فوم و یا حتی پشم سنگ یا یونولیت بیاندازیم، در می‌یابیم که ویژگی‌های مختلف هر کدام از این محصولات، برای تحقق اهداف مختلف ممکن است به عنوان مزایا در نظر گرفته شود یا به عنوان عیب!
به عنوان مثال، سبک بودن عایق حرارتی فوم پلی اورتان، برای یک هدف، ممکن است به عنوان مزیت شناخته شود و برای اهداف دیگری ممکن است چندان مهم نباشد یا اصلاً مزیت شناخته نشود! یا چسبندگی این فوم که به سطح بالا است درصورتی‌که پشم سنگ به این صورت نیست.

همه ویژگی‌ها را باید با توجه به اهدافی که در نظر گرفته‌ایم تعیین کنیم. باید ویژگی‌ها را مورد بررسی قرار دهیم و ببینیم که کدام یک برای ما مهم‌تر است؟

پشم سنگ یا فوم پلی اورتان

 

چطور پشم سنگ درجه یک بخریم؟

برای خرید پشم سنگ درجه یک، باید به راهنمای خرید پشم سنگ مراجعه کنیم و با آگاهی کامل خرید پشم سنگ را انجام بدهیم. اگر شما بین فوم پلی اورتان یا پشم سنگ یکی را انتخاب کرده‌اید، باید به سراغ تولیدکننده‌هایی بروید که این محصولات را طبق استاندارد تولید می‌کنند. به عنوان مثال، گروه صنعتی سالارفایبر، سالهاست که در زمینه تولید پشم سنگ فعالیت دارند که فروش گسترده‌ای را در سرتاسر کشور برای آن‌ها رقم زده.

سخن آخر
در این مقاله، سعی کردیم به صورت دقیق بگوییم که کدام یک از دو عایق حرارتی مورد بررسی برای شما بهتر و بهینه‌تر است؟ پشم سنگ یا عایق پلی اورتان؟ مقایسه پشم سنگ با فوم پلی اورتان نشان داد که این دو محصول، در ویژگی‌های مختلف ممکن است نسبت به هم ارجحیت داشته باشند.

 

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *