تفاوت پشم سنگ و پشم سرباره چیست؟


آیا پشم سنگ همان پشم سرباره است؟ آیا کاربرد آن با پشم سرباره یکسان است؟ این سؤال‌های پشت سر هم، ممکن است برای هر کسی پیش بیاید! چرا که پشم سنگ و پشم سرباره هر دو از مواد خام مشابهی ساخته می‌شوند که تنها در میزان ترکیب با هم تفاوت دارند.

جالب شد؛ نه؟ اگر می‌خواهید بیشتر بدانید و بفهمید برای هدف مدنظرتان کدام یک انتخاب سنجیده‌تر، بهینه‌تر و بهتری است، با ما تا انتهای این مقاله همراه باشید. قرار است تفاوت پشم سنگ و پشم سرباره را با هم بدانیم و یک بار برای همیشه، با مقایسه پشم سنگ و پشم سرباره، به سوالات کلیشه‌ای راجع به آن پاسخ بدهیم.
در انتهای این مقاله از سالار فایبر، شما خواهید دانست که این دو عایق چه مزایا و معایبی دارند و ارجحیت آن‌ها نسبت به هم، چگونه است.

 

مقایسه پشم سنگ و پشم سرباره

 

آشنایی با پشم سنگ

پشم سنگ نیز بین عایق‌های حرارتی حرف‌های زیادی برای گفتن دارد. سوال پشم سنگ چیست را اینگونه پاسخ می‌دهیم؛ این عایق از ذوب سنگ بازالت تولید می‌شود و در انواع مختلفی ساخته می‌شود. تنوع در نوع، باعث شده تا برای اهداف متفاوتی استفاده شود.

هر جایی که قرار باشد، حرارت یا صوت را کنترل کنیم، می‌توانیم روی پشم سنگ حساب ویژه‌ای باز کنیم. پشم سنگ هم عایق رطوبتی است، هم عایق صوتی است، هم عایق حرارتی است.

 

مزایا و معایب پشم سنگ

در مقاله، مقایسه پشم سرباره و پشم سنگ، بد نیست نگاهی به مزایا و مضرات پشم سنگ نیز بیاندازیم. بگذارید ابتدا، برویم سراغ مزایای این الیاف معدنی:

1- نصب آن بسیار راحت است.
2- عایق صوتی است و از انتقال صوت جلوگیری می‌کند. برآورد شده که پشم سنگ تا میزان 99 درصد انرژی صوتی را جذب می‌کند و تنها 1 درصد از صوت، قابلیت انتقال از این عایق را دارد که به نسبت بسیار کم است.
3- هدایت حرارت در این عایق حرارتی بسیار پایین است. تا 750 درجه سانتی گراد را تحمل می‌کند و نقطه ذوب آن 1300 درجه است. تحمل برودتی پشم سنگ تا -30 درجه برآورد شده.
4- پشم سنگ در برابر آتش نیز مقاوم است و آتش گیر نیست. این خصلت باعث شده تا خیلی مواقع، به عنوان حفاظی در برابر آتش استفاده شود.
5- با محیط زیست سازگار است و سمی هم نیست.

از جمله معایب پشم سنگ نیز می‌توان به ریزش مواد در آن اشاره کرد. این ریزش مخصوصا هنگام اجرای عایق پشم سنگ ، موجب بروز خارش و حساسیت پوستی خواهد بود که البته، با رعایت ایمنی، رفع شدنی است. در رابطه با این که آیا پشم سنگ سرطان زاست؟ باید گفت این موردی اثبات شده نیست و نمی‌توان از آن به عنوان معایب پشم سنگ یاد کرد.

 

معایب پشم سنگ

 

پشم سرباره چیست؟

پشم سرباره عایقی است معدنی و این معدنی بودن عایق، از جمله مشابهاتی است که موقع مقایسه پشم سنگ و پشم سرباره با آن روبرو می‌شویم. پشم‌های معدنی، شبه الیاف‌هایی هستند طی فرایند کشش و چرخش مواد معدنی ذوب شده ایجاد می‌شوند. این الیاف‌ها از مواد معدنی‌ای مثل سرباره و سنگ و سرامیک تولید می‌شوند.
به این پشم به این خاطر سرباره گفته می‌شود که از ذوب شدن باقیمانده مواد شیمیایی سرباره ساخته می‌شود.

 

ویژگی های پشم سرباره

بیایید قبل از مقایسه پشم سنگ و پشم سرباره نگاهی به ویژگی‌های پشم سرباره بیاندازیم. بی جهت نیست که این پشم طرفداران پر و پا قرص خود را دارد. اگر شما هم با این ویژگی‌ها آشنا شوید، بعید نیست که به جمع دوستداران این عایق معدنی بپیوندید.

1- پرچم‌دار پرمصرف‌ترین عایق معدنی در کشورهای صنعتی
2- حالت کروی شکل در قسمت سر الیاف. این ویژگی‌ موجب شده تا برخلاف سایر الیاف‌های معدنی، هنگام مصرف کمترین خراش و تحریک را روی سطح پوست داشته باشد.
3- عایق الکتریسیته است؛ چرا که ذرات آن بسیار ریزاند و جریان الکتریسیته را ازخود عبور نمی‌دهند.
4- سازگار با محیط زیست است و در نتیجه، بازگشت پذیری آن به طبیعت بسیار سریع اتفاق می‌افتد.
5- قابل بازیافت است.
6- عاری از ایجاد حساسیت‌های پوستی و تنفسی است.
7- مقاومت در برابر پوسیدگی و در نتیجه داشتن طول عمر بالا و ماندگاری مناسب
8- دارای انعطاف پذیری خوب و طبیعتا، راحتی در حین استفاده
9- دارای وزن پایین و به طبع، جلوگیری از تحمیل بار اضافه به تأسیسات.
10- واکنش ناپذیری با فلزات به خاطر خاصیت قلیایی بودن آن و داشتن یون کلریدی کمتر از حد استاندارد.
11- غیر سمی بودن
12- آسیب ندیدن توسط حشرات و کپک و قارچ و باکتری
13- عایق صوتی بسیار خوب؛ ضریب جذب صوتی آن برای طیف گسترده‌ای از فرکانس‌های صوتی بین 0.8 الی 0.95 جوابگو است.
14- عایق حرارتی عالی؛ نوع خالص آن می‌تواند تا 750 درجه سانتی‌گراد حرارت را تحمل کند و اگر از نوع ناخالص باشد، تا 350 درجه سانتی گراد تحمل حرارتی دارد.

 

ویژگی پشم سرباره

مطالعه بیشتر: پشم سنگ یا فوم پلی اورتان

تفاوت پشم سنگ و پشم سرباره

تفاوت پشم سنگ و پشم سرباره را می‌توان در موارد زیر جستجو کرد:

– رنگ

پشم سرباره خاکستری است؛ چرا که بسیاری از بخش‌های آن از اکسید سیلیسیم تشکیل شده است. تفاوت پشم سنگ و پشم سرباره از لحاظ ظاهری، بیشتر در همین خاکستری بودن پشم سرباره نمود پیدا می‌کند. پشم سنگ زرد است و این زردی به خاطر داشتن اکسید آهن در آن است.

– ضریب انتقال حرارت

یکی دیگر از فاکتورهای مقایسه پشم سنگ و پشم سرباره ضریب انتقال حرارت است که در پشم سرباره، این ضریب انتقال بالاتر است و انواع پشم سنگ عملکرد بهتری از این نظر دارند.

– عایق صوتی

سومین تفاوت پشم سنگ و پشم سرباره، میزان عایق بودن در برابر صوت است. گرچه پشم سرباره هم عایق بسیار خوبی است؛ اما ضریب انتقال صوت در آن بالاتر است و پشم سنگ نسبت به آن عایق بهتری است.

– قیمت

از لحاظ هزینه، قیمت پشم سنگ از پشم سرباره گران‌تر است و در نتیجه اگر برای هدفی می‌خواهیم عایقی انتخاب کنیم که هر دوی این الیاف‌ها جواب‌گو هستند، می‌توان جهت صرفه‌جویی اقتصادی سراغ پشم سرباره رفت.

 

شباهت پشم سنگ و پشم سرباره

در کنار تفاوت پشم سنگ و پشم سرباره، می‌توان شباهت‌‌هایی نیز بین آن‌ها پیدا کرد. به عنوان مثال، هر دوی این الیاف‌ها از مواد مشابهی ساخته می‌شوند؛ گرچه درصد ترکیب این مواد با هم متفاوت است. همچنین، هر دو مناسب‌ترین عایق‌های معدنی حرارتی و صوتی شناخته شده در بازار هستند.

 

شباهت پشم سنگ و پشم سرباره

 

خرید پشم سنگ

حال که با تفاوت پشم سنگ و پشم سرباره آشنا شدیم شاید این سوال برای شما پیش آید که پشم سنگ از کجا بخرم؟ قیمت پشم سنگ در تولیدی‌ها و کارخانه‌ها نسبت به داخل بازار بهتر است. اگر قصد خرید پشم سنگ را دارید، بهتر است که مستقیما از تولیدکننده خرید کنید. خرید از واسطه، اشکالی ندارد ولی؛ موجب می‌شود که شما علاوه بر هزینه واقعی کالا، مبلغی را به عنوان سود واسطه‌گری به واسطه پرداخت کنید.

این مسئله ممکن است از لحاظ اقتصادی چندان به صرفه نباشد و قیمت پشم سنگ را بالا جلوه بدهد. همچنین، خرید غیرمستقیم، ممکن است شما را در معرض خرید محصولات غیر استاندارد و بی نام و نشان قرار دهد.

این در صورتی است که خرید مستقیم پشم سنگ از تولیدکننده، با اعتبار بیشتری همراه است. امروزه، امکان خرید اینترنتی محصولات فراهم شده است. گروه صنعتی سالار فایبر تولید کننده انواع پشم سنگ است که با مشاوره با واحد فروش می‌توانید باکیفیت‌ترین و مناسب‌ترین قیمت را در کوتاه‌ترین زمان ممکن سفارش دهید.

 

سخن آخر
مطالبی که تحت عنوان مقایسه پشم سنگ و پشم سرباره یا مقایسه پشم شیشه و پشم سنگ یا تفاوت پشم سنگ و آزبست ارائه می‌شوند، دید بازتری به شما می‌دهند تا بتوانید عایق مناسب کار خودتان را بیابید. این مطلب، یکی از این دست مطالب بود که به هدف روشن کردن دیدگاه شما نسبت به تفاوت پشم سنگ و پشم سرباره نگاشته شده است. باشد که بتوانید، بهترین گزینه برای هدف خود را انتخاب کنید.

 

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *