اجرای عایق انواع پشم سنگ


پشم سنگ یک عایق حرارتی، صوتی و رطوبتی است. کاربرد پشم سنگ در ساختمان سازی و صنعت بسیار زیاد است. پشم سنگ در قسمت‌های مختلفی مورد استفاده قرار می‌گیرد که نحوه اجرای عایق پشم سنگ در هر کدام از این قسمت‌ها متفاوت است. اجرای عایق پشم سنگ باید با دقت انجام شود و توسط نیروی کار حرفه‌ای انجام شود و از لحاظ ایمنی نیز با احتیاط انجام شود.

البته پشم سنگ ضرر زیادی ندارد و فقط باید هنگام نصب از عینک و ماسک و دستکش مخصوص استفاده کرد تا کمترین مخاطره در سلامتی ایجاد نشود. پشم سنگ موجب حساسیت است و ممکن است باعث بروز خارش در پوست شود. البته شایعه‌های دیگر در رابطه با اینکه آیا پشم سنگ سرطان زاست، اصلاً درست نیست و نتیجه تحقیقات هم‌چین چیزی را ثابت نکرده است.
نصب انواع پشم سنگ هم با هم متفاوت است. نصب انواع رولی پتویی و … که باید هر کدام به صورت جداگانه بررسی شود. در این مقاله به صورت کلی در رابطه با هر یک از اینها صحبت خواهیم کرد.

 

اجرای عایق پشم سنگ سقف

 

نحوه اجرای عایق پشم سنگ در سقف

پشم سنگ یک عایق حرارتی مقاوم است. از بازالت که نوعی سنگ آتشنشانی است تشکیل می‌شود و نقش مهمی در جلوگیری از آتش‌سوزی دارد. بسیاری از افراد، از پشم سنگ برای آب بندی سقف شیروانی یا ساختمان‌های مسکونی و سوله‌های صنعتی استفاده می‌کنند. در ساختمان‌های مسکونی، ابتدا سقف باید شاسی کشی شود. این شاسی کشی به وسیله سازه‌های فلزی و چوبی انجام می‌شود. سپس از پشم سنگ تخته‌ای استفاده می‌شود. پشم سنگ تخته‌ای در بین شیارها قرار داده خواهد شد و به سقف چسبانده می‌شود و سپس توسط کناف یا سقف کاذب و … کاور می‌شود.
اجرای عایق پشم سنگ در سقف سوله‌های صنعتی با نوع پشم سنگ رولی انجامی‌شود که فویل‌دار هستند. این پشم سنگ به وسیله توری مرغی یا کارتن پلاست زیر سقف کاور داده می‌شود.

 

نحوه اجرای عایق پشم سنگ در کف

اجرای عایق پشم سنگ در کف ساختمان نیز امکان پذیر است. ابتدا کف ساختمان باید به سوله سازه‌های فلزی یا چوبی کروم بندی شود. سپس پشم سنگ‌های تخته‌ای مطابق اندازه‌ شیارها برش داده شوند و در لابه‌لای شیارها قرار داده شوند و بعد از آن کف سازی شروع شود. کف سازی باید طوری باشد که فشاری شامل حال پشم سنگ نشود. همچنین در نظر داشته باشید که هنگام اجرای عایق پشم سنگ وقتی کاور، چیزی مثل سیمان باشد که در ابتدا دارای رطوبت باشد، باید از رسیدن این رطوبت به پشم سنگ جلوگیری به عمل آید. به عنوان مثال برای کف سازی که معمولا از سیمان استفاده می‌شد، پشم سنگ باید با روکش‌های نایلونی به صورت کامل پوشش داده شود.

 

اجرای عایق پشم سنگ کف

 

نحوه نصب انواع پشم سنگ روی دیوار

برای اجرای عایق پشم سنگ روی دیوار، ابتدا باید مساحت اندازه‌ گیری شود و سپس بدانیم نوع پشم سنگ چیست. بسته به اینکه دیوار کجا قرار دارد، ممکن است به انواع مختلفی از پشم سنگ مثل پشم سنگ مسلح، رولی و فله‌ای و تخته‌ای نیاز باشد. سپس باید توسط ابزارآلات مناسب، تخته‌های پشم سنگ را برش بزنید و طوری آنها را روی دیوار قرار دهید که به طور دقیق شکاف‌ها را بپوشاند. بعد از آن، نوبت گل میخ‌ها است. این گل میخ‌ها باید با فواصل مناسب روی تخته سنگ‌ها نصب شود. گل میخ‌ها اتصالات و لبه‌های عایق را محکم می‌کنند. سپس روی دیوار باید با مصالح مناسب، کاور شود.

 

نصب انواع پشم سنگ

همانطور که دیدید، وابسته به این که پشم سنگ قرار است کجا نصب شود، نحوه نصب انواع پشم سنگ متفاوت خواهد شد. علاوه بر محل نصب، نوع پشم سنگ نیز روی نحوه اجرای عایق پشم سنگ مؤثر است. در نتیجه طریقه نصب انواع پشم سنگ رولی با نحوه اجرای عایق پشم سنگ از نوع تخته ای متفاوت خواهد بود. نصاب پشم سنگ به صورت کامل با نحوه نصب هر کدام از این عایق‌ها آشنا است. برای نصب پشم سنگ، از نیروی کار حرفه‌ای کمک بگیرید؛ چرا که هر چه نصاب مهارت بیشتری داشته باشد، پشم سنگ به صورت اصولی‌تری نصب خواهد شد.

– طریقه نصب پشم سنگ رولی

پشم سنگ رولییکی از انواع پشم سنگ است که بخاطر رول بودن، در حمل و نقل راحت‌تر است و برای نصب نیز راحت است. انعطاف بیشتری دارد و برای سطوح هموار و غیرهموار نیز قابلیت استفاده بیشتری دارد.

– نصب پشم سنگ تخته ای

قبل از اینکه پشم سنگ تخته ای نصب شود، ابتدا باید سطح تمیز گردد و هیچ گونه گرد و غباری روی آن قرار نگیرد. شستشو با اسپری شدید آب می‌تواند هر گونه آلایندگی را از روی سطح بزداید. با شناسایی بخش های سست و غیر هم سطح شناسایی شود و تعمیر آن شیارهای شروع نصب شوند و سپس در تمام نقاط که محل اتصال است، بلاک های نگهدارنده نصب شود. چسب آماده شود و در نهایت روی پشم سنگ قرار بگیرد. هنگام چسباندن عایق، باید به پشم سنگ با ماله ضربه زد تا کاملا صاف شود و هم سطح به دیوار چسبیده شود و هیچ شکافی هم باقی نماند.

 

نصب پشم سنگ تخته ای

 

– نحوه نصب پشم سنگ پتویی

در روش نصب پشم سنگ پتویی ابتدا باید وجود نشتی شناسایی و تعمیر شود. عایق مورد نیاز باید اندازه گیری شود و سپس برش داده شود. عایق را باید برعکس برش زد یا از پشت برش زد. لبه‌های پایینی و بالایی قطعه باید روی هم قرار بگیرند تا عایق پتویی به صورت محکم به همدیگر متصل شود. بعد باید روی محل قرار بگیرد و به وسیله میخ یا سیخک به دیوار کوبیده شود.

– اجرای پشم سنگ لوله ای

کاربرد پشم سنگ لوله‌ای در عایق کاری لوله‌ها است. نصب این عایق بسیار راحت است. این عایق به خوبی روی لوله‌ها قرار می‌گیرد. دارای سایزبندی متفاوتی است که باید قبل از اجرای پشم سنگ لوله‌ای و خرید آن، سایز آن را با توجه به لوله‌ای که قرار است پشم سنگ روی آن اجرا شود انتخاب کنیم.

 

نصب پشم سنگ لوله

 

خرید پشم سنگ

ممکن است بپرسید، پشم سنگ از کجا بخرم؟ همانطور که در راهنمای خرید پشم سنگ نیز گفته شده است، خرید پشم سنگ باید به صورت مستقیم انجام شود. پشم سنگ را باید از محل تولید اصلی خریداری کرد. به این صورت، احتمال خرید پشم سنگ های غیراستاندارد به صفر می‌رسد و از طرف دیگر برای خرید، هزینه کمتری خواهید پرداخت. معمولا، خرید پشم سنگ از واسطه‌ها، هزینه بیشتری را بر روی دوش شما خواهد انداخت که به صرفه نیست.

خرید پشم سنگ به صورت اینترنتی

اگر در شهرستان زندگی کرده و فکر می‌کنید که باید پشم سنگ را به صورت حضوری خریداری کنید، اشتباه است. خرید پشم سنگ هم می‌تواند به صورت حضوری انجام شود و هم به صورت غیرحضوری. با خرید آنلاین از گروه صنعتی سالار فایبر به راحتی می‌توانید به بازار عمده پشم سنگ و تولید کنندگان این محصول دسترسی داشته باشید.

سخن آخر
نصب انواع پشم سنگ و هزینه خرید پشم سنگ، وابسته به این که شما چه پشم سنگی انتخاب کرده‌اید و در کجا می‌خواهید آن را نصب کنید متفاوت است. در این مقاله سعی کردیم، اجرای عایق پشم سنگ را به صورت کلی برای شما توضیح دهیم تا دید کلی‌ای در رابطه با این موضوع به دست بیاورید. در انتها، باید ذکر کرده که همیشه پشم سنگ استاندارد بخرید تا طول عمر بیشتری داشته باشد و در طولانی مدت، کارایی خود را حفظ کند.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *