پشم سنگ چیست؟


در چند سال اخیر کره زمین با مسائل مختلفی مانند سوراخ شدن لایه اُزون، گرم‌تر شدن و افزایش آلاینده‌های زیست محیطی مواجه شده است. البته بسیاری از متخصصان دلیل تمام این اتفاقات را مصرف بیش از اندازه سوخت‌های فسیلی مانند گاز و بنزین معرفی کرده‌اند.

بنابراین استفاده از محصولات صنعتی جهت کاهش این آلاینده‌ها و مصرف بهینه انرژی، در دستور کار همگان قرار گرفته است که عایق‌های صوتی و حرارتی، بیشتر کاربرد را دارند. یکی از مهم‌ترین این عایق‌ها، پشم سنگ است. در صورتی که این پرسش در ذهن شما، شکل گرفته است که «پشم سنگ چیست»، تا انتهای این مطلب همراه ما باشید.

عایق پشم سنگ چیست و چه کاربردی دارد؟

در پاسخ به پرسش «پشم سنگ چیست» باید عنوان کرد که این عایق حرارت و صوت، حاصل ذوب شدن سنگ بازالت آتشفشانی است. البته نکته قابل توجه در رابطه با سنگ بازالت، قرار‌گیری آن در گروه سنگ‌های آذرین است.

این عایق حرارتی و صوتی، دارای انواع مختلف بوده و کاربرد پشم سنگ نیز با توجه به نوع آن، متفاوت خواهد بود. همچنین امروزه مدیران مجموعه‌های مختلف در صنایع با خرید پشم سنگ، از مهم‌ترین مزیت‌های آن بهره خواهند برد.

انواع پشم سنگ چیست

اما اصلی‌ترین کاربرد‌های پشم سنگ در صنایع مختلف، شامل لیست زیر خواهد بود:

1. دیگ‌های بخار

2. صنایع پتروشیمی

3. استودیو‌های تولید و ضبط موسیقی

4. کانال‌های هوا

مراحل تولید پشم سنگ چیست؟

با وجود مضرات پشم سنگ، استفاده از آن به دلیل مزیت‌های بی‌شمار با استقبال بسیار مواجه شده است. متخصصان تولید پشم سنگ، از فرآیند تولید خاصی استفاده می‌کنند که در ادامه به بیان توضیحاتی در رابطه با اینکه فرآیند تولید پشم سنگ چیست یا چگونه انجام می‌شود؛ پرداخته خواهد شد.

افراد برای تولید این عایق حرارتی و صوتی، تکه‌های از سنگ بازالت را با ماده سوختنی کک(coke)، در یک کوره مخروطی شکل می‌ریزند. با استفاده از چوب یا گاز، کک‌ها را شعله‌ور کرده و سپس با دمیدن میزان بسیار زیاد هوا به شکل مداوم، این آتش را شعله‌ور‌تر خواهند کرد.

حرارت این کوره مخروطی شکل باید به بیش از ۲۰۰۰ درجه سانتی‌گراد، برسد تا بازالت ذوب شود. اکنون سنگ‌های ذوب شده از کوره خارج شده و به سوی دستگاه‌های سانتریفیوژ حرکت خواهند کرد تا به کمک نیروی گریز از مرکز، الیاف به وجود آید.

سپس این الیاف به سوی نوار نقاله ‌می‌روند تا توسط دستگاه شکل پاندول، روی صفحه چیده شوند. اکنون این صفحات به دستگاه پخت، منتقل می‌شوند تا الیاف به هم بچسبند. البته در برخی از اوقات، رزین به مقدار کم به آن اضافه می‌شود تا ضخامت و چگالی این عایق حرارتی مطابق با سفارش مشتری، باشد.

در رابطه با اینکه کاربرد عایق پشم سنگ چیست، باید عنوان کرد که در محیط‌های که نیازمند کنترل حرارت یا صوت باشد؛ از ان استفاده خواهد شد. بنابراین کاربرد این عایق، بسیار متنوع و وسیع است.

اصلی‌ترین مزیت‌های پشم سنگ چیست؟

امروزه بسیاری از افراد، پشم سنگ را بهترین و ‌ایده‌آل‌ترین عایق صوتی و حرارتی معرفی کرده‌اند. البته این افراد برای این سخن خود، مزیت‌های بی‌شمار این عایق را بیان کرده‌اند که اصلی‌ترین آن‌ها، شامل لیست زیر خواهد بود:

1. سازگار با محیط زیست

2.  کیفیت عالی و عملکرد فوق‌العاده آن در جذب کردن صدا و کاهش انتقال صوت

3. هدایت الکتریکی صفر این عایق حرارتی در کنار نارسانا بودن

4. عمر و ماندگاری بالا

5. امکان برش دادن این عایق به اندازه دلخواه

6. امکان مهار آتش در ساختمان با وجود پشم سنگ

7. مقاومت بسیار در برابر مواد شیمیایی مختلف

8. جلوگیری از رشد باکتری یا حشرات

9. وزن سبک پشم سنگ و عدم ایجاد بار اضافه بر سازه

با وجودی که روش نصب پشم سنگ در ساختمان، شاید پر‌هزینه به نظر برسد؛ اما بدون شک با انتخاب دقیق پشم سنگ در طولانی‌مدت، صرفه اقتصادی برای شما به همراه دارد. اما با وجود تمام مزیت‌های که این نوع از عایق حرارتی و صوتی با خود به همراه دارد، یک عیب بزرگ نیز دارد. پشم سنگ در برابر بخار آب و نفوذ آب، مقاومت پایینی دارند. همچنین در صورت نصب آن در یک محیط باز، حتما باید از پوشش خارجی روی آن استفاده شود.

کاربرد پشم سنگ چیست

کاربرد پشم سنگ و انواع آن

امروزه تولیدکنندگان پشم سنگ را در انواع مختلف تولید کرده و شخص مصرف‌کننده با توجه به نیاز خود، برای خرید آن اقدام خواهد کرد. البته هر کدام از این پشم سنگ‌ها، دارای کاربرد متفاوت بوده و در نتیجه افراد در زمان خرید، باید این مسئله را در نظر بگیرند.

اصلی‌ترین انواع پشم سنگ و کاربردهایشان ، شامل لیست زیر هستند:

پشم سنگ تخته‌ای

این نوع از عایق پشم سنگ، به شکل تخته تولیده شده و معمولاً در ابعاد ۶۰*۱۲۰ سانتی‌متر، برای فروش عرضه خواهند شد. البته بیشترین کاربرد پشم سنگ تخته ای آن در کف، سقف و دیوار ساختمان‌ها خواهد بود. بدون شک در صورت انتخاب پشم سنگ تختخه‌ای با چگالی و ضخامت مناسب، تا ۹۹ درصد از هدر رفت انرژی در ساختمان جلوگیری خواهد شد.

پشم سنگ پتوئی

در این نوع از عایق پشم سنگ، نخ نسوز به تور سیمی دوخته خواهد شد. سپس به شکل رول‌های ۵*۲/۱ متری، تولید می‌شوند. از این نوع از عایق‌های پشم سنگ در کوره‌های صنعتی، خط‌های لوله انتقال نفت، تانکر حمل قیر و همچنین مخزن‌های انبار مواد استفاده می‌شود.

پشم سنگ لحافی

نحوه تولید پشم سنگ  لحافی، به شکل رولی و معمولاً با کاوری از کاغذ آلومینیوم که همراه کاغذ کرافت است، پوشش داده می‌شوند. البته ابعاد رول‌های این عایق، ۱۰*۲/۱ متر بوده و بیشترین کاربرد پشم سنگ لحافی در لوله‌های تاسیسات و سقف سوله است که قیمت بسیار مقرون به‌صرفه‌ای دارد.

تفاوت پشم سنگ و پشم شیشه

پشم شیشه مانند پشم سنگ، عایق حرارتی و صوتی است. البته میان این دو عایق حرارتی و صوتی، تفاوت‌های بسیار است که افراد در زمان انتخاب، باید به آن‌ها توجه داشته باشند. اصلی‌ترین تفاوت پشم سنگ و پشم شیشه، عبارت هستند از:

● تراکم الیاف عایق حرارتی و صوتی پشم سنگ نسبت به پشم شیشه، بیشتر بوده و در نتیجه از قدرت عایق‌بندی بهتری، بهره‌مند است.

● پشم سنگ از مقاومت بالاتری در مقابل انتقال حرارت، برخوردار است. پس استفاده از پشم سنگ در مقابل ‌پشم شیشه، بیشتر توصیه می‌شود.

● در صورتی که افراد به دنبال عایق‌بندی راحت کف و دیوار‌ها هستند، بهتر است که با پشم سنگ این کار را انجام دهند. زیرا از نظر اقتصادی، به‌صرفه‌تر بوده و همچنین هزینه‌های مصرف انرژی را کاهش می‌دهد.

● مقاومتی که عایق صدا و حرارت پشم سنگ در مقابل صوت از خود نشان می‌دهد؛ بسیار بیشتر و بهتر از عایق پشم شیشه است.

● از دیگر تفاوت‌های بین این دو عایق این است که پشم شیشه موجب مسکلات تنفسی در انسان‌ها می‌شود. الیاف این نوع از عایق‌ها، شکل سوزنی داشته و با ورود به ریه، باعث ایجاد خطراتی خواهد شد. بنابراین استفاده از عایق پشم سنگ، ‌ایده‌آل‌ترین گزینه خواهد بود؛ زیرا در صورت نصب آن هیچ‌گونه حساسیت آلرژیک در افراد ایجاد نمی‌کند.

  در نهایت پیشنهاد می‌شود که هنگام خرید پشم شیشه و پشم سنگ این تفاوت‌ها را در نظر داشته باشید.

بیشتر بخوانید: پشم سنگ از کجا بخرم

تفاوت عایق پشم سنگ و پشم شیشه

 

سخن پایانی

در این مقاله از گروه صنعتی سالار فایبر به این موضوع پرداختیم که پشم سنگ چیست. بهترین پاسخ این سوال، این است که عایق حرارت و صوتی که به واسطه سوزاندن سنگ بازالت شکل می‌گیرد. همچنین کاربرد پشم سنگ و تفاوت بین پشم سنگ و پشم شیشه را متوجه شدیم.

نتیجه‌ای که می‌توان گرفت این بود که با توجه به مزیت‌های بی‌شماری مانند ماندگاری بسیار یا عدم ایجاد حساسیت‌های آلرژیک، استفاده از پشم سنگ بسیار بهتر از پشم شیشه خواهد بود.

 

1 دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *