پشم شیشه بهتر است یا پشم سنگ؟


اگر کمی در بازار محصولات عایق حرارتی پرس و جو کنید، متوجه خواهید شد که در میان تمام محصولات موجود، پشم سنگ و پشم شیشه از محبوبیت بیشتری برخوردار هستند. با این وجود، اختلاف نظر بر سر این که کدام یک از این دو محصول، انتخاب مناسب‌تری خواهد بود وجود دارد. برای رسیدن به پاسخ این سوال، باید به بررسی تفاوت‌ پشم سنگ و پشم شیشه بپردازیم. بنابراین، با ما همراه شوید.

مقایسه پشم سنگ و پشم شیشه

 

پشم سنگ چیست؟

برای بررسی تفاوت پشم سنگ و پشم شیشه، نیاز است تا در ابتدا با تعریف هر کدام از آن‌ها آشنا شویم و بدانیم پشم سنگ چیست، و سپس به سراغ شباهت‌ها و تفاوت‌هایی که در این میان وجود دارد برویم.

پشم سنگ در واقع به نوعی الیاف معدنی گفته می‌شود که در اثر ذوب ضایعاتی مانند دولومیت، بازالت، آهن و یا سنگ آذرین که از بقایای فعالیت آتش فشان‌ها است به دست می‌آید. پشم سنگ به دو نوع تقسیم می‌شود که پشم سنگ و پشم سرباره نام دارند.

پشم سنگ همان طور که گفته شد از ترکیب سنگ‌های طبیعی مانند بازالت، آذین و دولومیت ساخته می‌شود. در حالی که پشم سرباره از محصولی از ضایعات ذوب آهن است.

از این محصول بیشتر در مناطق اروپا و آمریکای شمالی برای عایق کاری استفاده می‌شود. تراکم بین ذرات سازنده در پشم سنگ بسیار بالا است چون همان طور که گفته شد، این محصول از سنگ ساخته شده است و کاهش تراکم میان ذرات در سنگ راحت‌تر صورت می‌گیرد.

این موضوع باعث می‌شود تا پشم سنگ در برابر عوامل گوناگون، مانند دمای زیاد یا کم و همچنین رطوبت مقاومت بالایی داشته باشد.

همچنین، کاهش میزان تراکم بین ذرات سازنده‌ی عایق‌ها برای پشم سنگ هزینه‌ی کمتری دارد و به همین دلیل باعث می‌شود تا قیمت نهایی آن نیز نسبت به گزینه‌های دیگر مناسب‌تر باشد. علاوه بر تمام این موارد، پشم سنگ برای عایق کاری در برابر صوت نیز کاربرد بسیار زیادی دارد.

بیشتر بخوانید: پشم سنگ یا یونولیت

پشم سنگ چیست و چه تفاوتی با پشم شیشه دارد

 

پشم شیشه چیست؟

اکنون که با ماهیت پشم سنگ آشنا شده‌اید، زمان آن رسیده است تا تعریف کاملی از پشم شیشه نیز ارائه کنیم. پشم شیشه از ترکیب بازیافت شیشه‌های ذوب شده با رزین، شن و ماسه به دست می‌آید.

به گونه‌ای که بافتی مشابه الیاف معدنی پیدا می‌کند. شیشه‌های بازیافتی که برای ساخت این محصول ذوب می‌شوند در واقع متعلق به اقلامی از جمله پنجره‌های اتومبیل، شیشه‌های پلاستیکی و بطری‌های بازیافتی هستند.

این مواد در دمای 1450 درجه سانتی گراد ذوب شده و به الیاف مورد نیاز تبدیل می‌شوند. این مواد پس از تبدیل شدن به الیاف، به صورت رولی یا پنلی درمی‌آیند و آماده‌ی ارسال به بازار و فروش به مشتریان می‌شوند.

پشم شیشه چیست و تفاوت آن با پشم سنگ در چیست

بیشتر بخوانید: مقایسه پشم سنگ و پشم سرامیک

تفاوت‌ها و شباهت‌های پشم شیشه و پشم سنگ

با وجود این که پشم سنگ و پشم شیشه، هر دو به عنوان عایق حرارتی و سایر عایق‌ها استفاده می‌شوند، اما با این وجود طبیعی است که تفاوت‌هایی نیز با یکدیگر داشته باشند.

  1. تفاوت پشم شیشه و پشم سنگ در دمای بالا

در میان این دو گزینه، پشم سنگ بیشتر برای مواردی مناسب است که به الیاف حرارتی برای مقابله با دمای بالا نیاز دارید. پشم سنگ که ظاهری شبیه به یک لیف قهوه‌ای رنگ دارد، در مقابل آتش و دمای بالا مقاومت بسیاری از خود نشان خواهد داد و تراکم بیشتری نسبت به پشم شیشه دارد.

همچنین، حتی در صورت بروز آتش سوزی، پشم سنگ می‌تواند تا نزدیک به 4 ساعت در مقابل شعله‌های آتش از خود مقاومت نشان دهد و نه تنها آتش نگیرد، بلکه هیچ دود سمی تولید نکند. کاربرد دیگر پشم سنگ، جذب رطوبت است که بهترین ویژگی برای یک عایق به شمار می‌آید. به طوری که با جذب تمام رطوبت، از نفوذ آن به لایه‌های دیگر جلوگیری می‌کند.

2.تفاوت در رسانایی

از جمله تفاوت پشم شیشه و پشم سنگ می‌توان به این مورد اشاره کرد که پشم سنگ آب و رطوبت را به خود جلب می‌کند که باعث افزایش رسانایی این الیاف نیز خواهد شد و در نتیجه رسانایی حرارتی آن را هم افزایش خواهد داد.

در برخی موارد ممکن است که به این قابلیت جذب رطوبت و افزایش رسانایی پشم سنگ نیازی نباشد، به همین علت است که در مراحل تولید آن از نوعی روغن، به نام روغن هایدروفوبیک استفاده می‌کنند. استفاده از این مدل مخصوص روغن، باعث می‌شود تا نه آب به این الیاف نفوذ کند و نه رسانایی آن افزایش یابد.

3.تفاوت پشم سنگ و پشم شیشه در مکان نصب

 در صورتی که برای مکانی مانند کف یا دیواره‌های سازه‌ی ساختمانی خود نیاز به یک عایق دارید، پشم سنگ گزینه‌ی بسیار مناسب‌تری خواهد بود، در حالی که برای مکان‌های دیگر از جمله سقف سوله‌ها و … این پشم شیشه است که می‌تواند بهترین گزینه برای شما باشد.

اگر دلیل اصلی شما برای استفاده از پشم سنگ و پشم شیشه، داشتن یک عایق صوتی مناسب است، پشم سنگ کاربرد بهتری نسبت به پشم شیشه خواهد داشت. از سوی دیگر، پشم شیشه بافتی نرم و ارتجاعی دارد که باعث می‌شود عمر بالاتری نسبت به پشم سنگ داشته باشد.

بیشتر بخوانید: تفاوت پشم سنگ و آزبست 

تفاوت‌ها و شباهت‌های پشم شیشه و پشم سنگ

 

مزایا و معایب پشم سنگ و پشم شیشه

1.جنس

مهم‌ترین ایرادی که از زمان ساخت پشم شیشه تا به امروز به این ماده وارد شده است، جنس خاص آن است. پشم شیشه به دلیل داشتن الیاف سوزنی مانند، از سطحی صاف برخوردار نیست و حتی ممکن است در اثر تماس با پوست آن را دچار خارش و خراشیدگی شدید کند.

علاوه بر آن، ذرات معلق پشم شیشه می‌توانند وارد ریه شده و به آن آسیب وارد کنند. با این وجود، عوامل دیگری وجود دارند که باعث می‌شوند بسیاری از افراد در سازه‌های خود از پشم شیشه استفاده کنند. این ماده به راحتی بریده می‌شود و به همین دلیل کاربرد راحتی دارد.

2.قیمت

قیمت آن از پشم سنگ مناسب‌تر است و وزن بسیار کمتری نیز دارد که باعث می‌شود در بسیاری از موارد گزینه‌ی مناسب‌تری نسبت به پشم سنگ باشد.

3.مقاومت

پشم سنگ نیز به دلیل ساخت شیمیایی خاص خود، دارای بویی آزاردهنده است که ممکن است برای برخی از افراد قابل تحمل نباشد. از مزایای این ماده می‌توان به مقاومت آن در برابر هر نوع آب و هوایی اشاره کرد. به طوری که حتی رطوبت نیز نمی‌تواند به آن آسیب بزند و هیچ وقت در معرض رشد باکتری یا قارچ و کپک نیز قرار نخواهد گرفت.

4.هدایت الکتریکی

پشم سنگ اصلا رسانایی ندارد و هدایت الکتریکی آن صفر است.

 

در کل، با توجه به این که هم پشم سنگ و هم پشم شیشه دارای مواد شیمیایی هستند، می‌توان در هردوی آنان یک سری معایب مانند بوی آزاردهنده یا حساسیت زا بودن پیدا کرد.

با این وجود، کاربرد بسیار زیاد این محصولات، مانع از این می‌شود که استفاده از آن‌ها به دلیل این معایب محدود شود. با این وجود، اگر به دنبال عایقی هستید که هم کار را به بهترین شکل انجام دهد و هم معایب آن برای سلامتی انسان کمتر باشد، پشم سنگ گزینه‌ی مناسب‌تری نسبت به پشم شیشه به شمار خواهد رفت.

از مزایایی که میان پشم شیشه و پشم سنگ مشترک است، می‌توان به این موضوع اشاره کرد که هردوی این محصولات هم در چگالی‌های گوناگون و هم در ضخامت‌های مختلف تولید می‌شوند.

به همین علت، شما عزیزان می‌توانید بر اساس نیاز خود و با توجه به سازه‌ای که نیاز به عایق کاری آن دارید، مناسب ترین مدل را برای خود سفارش دهید و خریداری کنید.

به طور مثال، در صورتی که قصد دارید از پشم سنگ به عنوان عایق حرارتی استفاده کنید، بهتر است به این موضوع نیز توجه نشان دهید که ضخامت پشم سنگ، رابطه‌ی مستقیمی با میزان مقاومت آن در برابر دماهای گوناگون دارد.

بیشتر بخوانید: پشم سنگ از کجا بخرم

مزایا و معایب پشم سنگ و پشم شیشه

 

پشم شیشه بهتر است یا پشم سنگ؟

با توجه به تمامی نکاتی که گفته شد، نمی‌توان به صورت کلی یکی از این موارد را به عنوان گزینه‌ی بهتر انتخاب کرد. در واقع، برای این که مشخص کنیم از میان پشم سنگ و پشم شیشه، کدام یک محصول بهتری است، باید به کاربرد آن توجه کنیم و بر این اساس انتخاب کنیم.

1.انعطاف پذیری

 به طور مثال، روش نصب پشم سنگ و یا حمل و نقل آن بسیار راحت است. همچنین، قابل بازیافت است و به همین دلیل برای افرادی که دغدغه‌ی محیط زیست و طبیعت را دارند بهترین گزینه‌ی موجود به شمار می‌رود. از سوی دیگر، پشم شیشه بسیار انعطاف پذیر است و می‌تواند به راحتی شکل‌های گوناگون بپذیرد.

2.عایق حرارتی

علاوه بر آن، بهترین عملکرد ممکن را در جایگاه عایق حرارتی از خود نشان خواهد داد. پشم شیشه می‌تواند با متعادل سازی دمای فضا و اتاق، به شما در صرفه جویی در مصرف انرژی کمک کند و از هدر رفتن انرژی سرمایشی، گرمایشی و منابع طبیعی جلوگیری کند.

با این وجود، این ماده نسبت به پشم سنگ مقاومت حرارتی کمتری دارد. به طوری که پشم سنگ می‌تواند تا 750 درجه سانتی گراد دما را تحمل کند، اما این مقدار برای پشم شیشه تنها به 250 درجه سانتی گراد می‌رسد.

 

سخن آخر 

به یاد داشته باشید که در زمان انتخاب میان پشم سنگ و پشم شیشه نمی‌توان به صورت کلی یکی از آن‌ها را بر دیگری برتری داد.

 با در نظر گرفتن تفاوت پشم سنگ و پشم شیشه باید به نیاز خود و نقشی که این عایق قرار است در ساختمان شما ایفا کند توجه کنید تا بفهمید کدام یک برای شما مناسب‌تر است.

 پیشنهاد می‌شود تا قبل از قطعی کردن انتخاب و خرید عایق حرارتی خود، با یک متخصص مشورت کنید تا بهترین گزینه را انتخاب کنید. گروه صنعتی سالار فایبر، همواره در تلاش است تا بهترین محصولات را در اختیار مشتریان خود قرار دهد.

گروه صنعتی سالار فایبر، از تیمی متخصص و حرفه‌ای برخوردار است که به شما در انتخاب بهترین محصولات کمک می‌کنند. برای اطلاعات بیشتر، با ما در تماس باشید. از توجه شما سپاسگزاریم.

2 دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *