معرفی انواع پشم سنگ


آشنایی با انواع پشم سنگ اولین لازمه برای خرید این محصول است. می‌توان پشم سنگ را بهترین انتخاب برای عایق بندی انواع سقف، دیوار، تاسیسات و سوله‌ها دانست.

در ادامه تلاش می‌کنیم تا با معرفی انواع پشم سنگ و همچنین بررسی مضرات پشم سنگ یک راهنمای جامع برای خرید این محصول ارائه دهیم. با ما همراه باشید.

پشم سنگ چیست؟

قبل از بررسی و معرفی انواع پشم سنگ برای افراد ناآشنا به این پرسش پاسخ می‌دهیم که اصلا پشم سنگ چیست؟ پشم سنگ یک محصول پوششی مخصوص عایق بندی انواع ساختمان، سوله و گلخانه است.

از این محصول برای انواع عایق بندی‌های صوتی، حرارتی و رطوبتی استفاده می‌شود. البته باید این نکته را در نظر داشت که پشم سنگ به تنهایی مقاومت چندان بالایی در برابر رطوبت ندارد. با این حال با اضافه کردن برخی مواد، پشم سنگ می‌تواند در برابر رطوبت نیز عایق قابل قبول و بادوامی باشد.

پشم سنگ چیست

شیوه تولید پشم سنگ

سنگ بازالت ماده اصلی و تشکیل دهنده پشم سنگ است. بازالت یک سنگ آذرین بوده و حاصل سخت شدن مواد مذاب آتشفشانی است. نحوه تولید پشم سنگ بدین صورت است که باید بازالت را در دمای 1400 تا 1600 درجه سانتی گراد حرارت داد.

پس از ذوب شدن، مایع به داخل مخازن چرخنده منتقل می‌شود. این گرداننده‌ها با چرخش خود مایع ذوب شده را تبدیل به الیاف می‌کنند. در این مرحله ممکن است برخی مواد مانند رزین به الیاف‌ها اضافه شود. دلیل این کار افزایش چسبندگی در محصول است.

در نهایت الیاف تولید شده در اندازه و قالب دلخواه روی هم قرار گرفته و پرس می‌شوند. قالب‌های فشرده شده در مرحله پایانی تولید برش خورده و برای فروش به بازار عرضه خواهند شد.

انواع پشم سنگ

تا اینجا دانستیم که پشم سنگ چیست و چگونه تولید می‌شود. حالا نوبت آن شده که به موضوع اصلی این مقاله یعنی معرفی انواع پشم سنگ بپردازیم. با توجه به ویژگی‌های متفاوت این مدل‌ها از نظر ظاهر، هرکدام برای پروژه‌ای متفاوت مناسب خواهند بود.

پیش از معرفی انواع پشم سنگ به این نکته اشاره کنیم که در ادامه مقاله حتما درباره بهترین راه‌های خرید این محصول صحبت کرده و در حقیقت به این سوال پاسخ می‌دهیم که پشم سنگ از کجا بخرم؟

پشم سنگ فله

این مدل در واقع ساده‌ترین شکل پشم سنگ است. پشم سنگ فله هیچ قالب‌بندی و برش خاصی ندارد. به عبارت دیگر این مدل پشم سنگ به صورت خام برای مصرف به بازار عرضه می‌شود. از پشم سنگ فله برای بخش‌هایی از یک پروژه که شکل هندسی مشخصی نداشته و صرفا با پشم سنگ پر می‌شوند، مورد استفاده قرار می‌گیرد.

پشم سنگ فله

پشم سنگ رولی

در بازار پشم سنگ رولی را با نام پشم سنگ لحافی یا پتویی نیز می‌شناسند. ویژگی مهم این مدل انعطاف‌پذیری آن است. این مدل پشم سنگ را می‌توان برای پروژه‌های مختلف به آسانی حالت داد. عایق‌بندی انواع سقف کاذب، کانال تهویه هوا، سوله و کف با پشم سنگ رولی امکان‌پذیر است.

به طور معمول یک سمت پشم سنگ رولی لایه‌ای از کاغذ کرافت یا آلومینیوم دارد. عرض این مدل غالبا 120 سانتی متر و طول آن 10 متر است. به عبارت دیگر هر رول این محصول 12 متر مربع می‌باشد.

پشم سنگ رولی

پشم سنگ تخته‌ای

پشم سنگ مدل تخته‌ای یکی از پرطرفدارترین انواع پشم سنگ است. خوب است بدانید که این مدل با نام پشم سنگ پانلی هم شناخته می‌شود. با توجه به شکل برش، این مدل غالبا برای عایق‌بندی انواع کف، سقف و دیوار استفاده می‌شود. اندازه استاندارد پشم سنگ تخته‌ای 120 سانتی متر در 60 سانتی متر است.

پشم سنگ تخته ای

پشم سنگ هیدروپونیک

پشم سنگ هیدروپونیک همان پشم سنگ تخته ای است که دانسیته پایانی دارد و اغلب برای رشد گیاهان بدون خاک استفاده می شود، زیرا محیطی پایدار و استریل برای ریشه های گیاهان فراهم می کند. معمولاً در عملیات گلخانه‌های تجاری و همچنین باغبان‌های خانگی برای پرورش انواع محصولات زراعی مانند گوجه‌فرنگی، فلفل، خیار و گیاهان دارویی استفاده می‌شود.

یکی از مزایای کلیدی پشم سنگ هیدروپونیک توانایی آن در نگهداری آب و مواد مغذی است و در عین حال هوادهی خوبی به ناحیه ریشه می دهد. علاوه بر این، می توان آن را به راحتی شکل داد و دستکاری کرد تا انواع مختلف گیاهان و سیستم های رشد را در خود جای دهد.

پشم سنگ لوله‌ای

این مدل همانطور که از نام آن پیداست مختص عایق‌بندی لوله‌ها و تاسیسات ساختمان است. با توجه به ابعاد متفاوت لوله‌ها، پشم سنگ‌های لوله‌ای نیز با قطرها و ضخامت‌های مختلف تولید می‌شود.

ظاهر این مدل کاملا مشابه لوله، استوانه‌ای شکل است. با این تفاوت که یک سمت آن برش خورده تا به سادگی دور لوله را بگیرد. جالب است بدانید که استفاده از این عایق دور لوله علاوه‌بر جلوگیری از انتقال دما و حرارت، اجازه عبور صدا از داخل لوله به بیرون آن را نیز نخواهد داد.

پشم سنگ لوله ای

پشم سنگ توری‌دار

این مدل در واقع از پشم سنگ پتویی و توری ساخته شده است. برای توری سطح محصول از مدل مش و یا توری مرغی استفاده خواهد شد. علت اضافه کردن توری بالا بردن مقاومت عایق در برابر ضربه و همچنین افزایش توان کششی پشم سنگ می‌باشد.

پشم سنگ توری دار

کاربرد پشم سنگ

اصلی‌ترین کاربرد پشم سنگ استفاده از آن به عنوان عایق برای کاهش ضریب انتقال دما، صوت، حرارت و رطوبت است. با توجه به این امر صنعت ساختمان سازی و سوله سازی بیشترین میزان استفاده از انواع پشم سنگ را دارد.

به دلیل ضریب پایین انتقال صدا در پشم سنگ، یکی دیگر از کاربردهای این محصول در استودیوهاست. فلذا در استودیوها فضای آکوستیک مورد نیاز بوده و باید مهندسی صدا انجام شود، بهترین راه برای حذف صداهای اضافی و مناسب عایق کاری فضا با انواع پشم سنگ است.

اما در سال‌های اخیر پشم سنگ در صنعت کشاورزی نیز کاربرد پیدا کرده است. از پشم سنگ در گلخانه‌ها برای کشت هیدروپونیک استفاده می‌شود. اما کشت هیدروپونیک چیست؟ در این کشت به جای خاک از آب به عنوان بستر کشت گیاه استفاده می‌شود.

با توجه به بافت اسفنجی این محصول و حرارت بالایی که پشم سنگ به هنگام تولید می‌بیند، یک محیط استریل و عاری از آلودگی برای رشد گیاه فراهم می‌کند. به علاوه استفاده از این محصول در پنل‌های کشت هیدروپونیک به پخش یکنواخت آب در بین گیاهان کمک می‌کند.

مطالعه بیشتر: پشم سنگ یا یونولیت

کاربرد پشم سنگ

مزایای پشم سنگ

اکثر کارشناسان معتقدند انواع پشم سنگ از بهترین انتخاب‌ها برای عایق بندی است. خوب است پیش از معرفی انواع پشم سنگ با یکدیگر مزایای این محصول را به شکل مختصر بررسی کنیم. طبیعتا آشنایی با این موارد می‌تواند در تصمیم‌گیری شما برای خرید انواع پشم سنگ بسیار موثر باشد.

• پشم سنگ یک محصول بدست آمده از طبیعت است. در نتیجه با محیط زیست سازگار بوده و فاقد مواد سمی است. به علاوه پشم سنگ حساسیت‌زا نبوده و باعث ایجاد آلرژی‌های شدید نخواهد شد.

• ضریب انتقال حرارت در پشم سنگ بسیار پایین است. این عایق می‌تواند تا دمای بالای ۷۰۰ درجه سانتی گراد را تحمل کند. با توجه به این امر استفاده از پشم سنگ به عنوان عایق از شعله‌ور و پخش شدن بیشتر اتش جلوگیری خواهد کرد.

• علاوه‌بر حریق، ضریب انتقال دما نیز در این محصول پایین می‌باشد. به همین علت به کارگیری پشم سنگ به عنوان عایق کمک بسیاری در صرفه‌جویی انرژی خواهد کرد.

• مزیت دیگر پشم سنگ دوام بالا و عمر طولانی آن می‌باشد. اگرچه ممکن است هزینه خرید آن نسبت به برخی دیگر از انواع عایق بیشتر باشد، اما با این همه تا نصب پشم سنگ تا سالها خیالتان از بابت عایق‌کاری سازه خود راحت خواهد بود.

• نصب و تعبیه پشم سنگ بسیار آسان است. برای این کار به تجهیزات خاص و پیچیده نیازی نیست. در مقاله‌های دیگر بیشتر درباره روش نصب پشم سنگ توضیح داده‌ایم.

معایب پشم سنگ

مزایای فراوان پشم سنگ موجب شده تا این محصول انتخاب اول بسیاری از افراد برای عایق کاری باشد. اما باید در نظر داشت که پشم سنگ خالی از عیب نیست. اولین و مهم‌ترین عیب پشم سنگ این است که در صورت تماس مستقیم با محصول بدون رعایت نکات ایمنی موجب آسیب جسمی خواهد شد.

خارش و قرمز شدن پوست و چشم و ایجاد خارش و سوزش در دستگاه تنفسی از جمله عوارض آسیب‌رسان پشم سنگ هستند. البته در صورتی که به هنگام نصب از تجهیزات ایمنی استفاده کنید از بروز چنین آسیب‌هایی جلوگیری می‌شود.

مشکل دیگری که به عنوان ایراد پشم سنگ می‌توان مطرح کرد از دست دادن خاصیت آن به مرور زمان است. با گذشت زمان کیفیت اولیه عایق از دست رفته و محصول به اصطلاح ریزش خواهد کرد. البته در نظر بگیرید که هر نوع عایقی را انتخاب کنید، در هر حال بعد از چند سال نیاز به عایق کاری مجدد دارید.

معایب پشم سنگ

راه های خرید پشم سنگ

به صورت کلی برای خرید پشم سنگ دو راه پیش روی شماست. شما بسته به شرایط و امکانات خود می‌توانید از هر کدام از این روش‌ها اقدام به خرید پشم سنگ نمایید. این دو راه عبارتند از:

1. خرید پشم سنگ به صورت اینترنتی

برای خرید اینترنتی نخستین گام پیدا کردن یک فروشگاه اینترنتی معتبر است. سالار فایبر گلاس یکی از قدیمی‌ترین و معتبرترین تولیدکننده‌های محصولات پوششی است. این شرکت بیش از دو دهه است که در زمینه تولید و فروش انواع پشم سنگ و عایق‌های دیگر فعالیت می‌کند. اطمینان از کیفیت محصول، ارسال سریع کالا و مناسب بودن قیمت از جمله مزایای خرید از گروه تولیدی سالار فایبر گلاس است.

مطالعه بیشتر: راهنمای خرید پشم سنگ

مرکز آهن و نوین عایق از دیگر سایت‌های فعال در این زمینه هستند. اما در صورتی که شما از جمله افرادی هستید که در هر حال خرید حضوری را به سایر روش‌ها ترجیح می‌دهید، چند گزینه پیش رو دارید.

2. خرید پشم سنگ به صورت حضوری

بازار آهن مکان یکی از این گزینه‌های پاسخ به سوال پشم سنگ از کجا بخرم است. این بازار در نزدیکی پل صنیع خانی در جنوب بزرگراه آزادگان قرار گرفته است. دفاتر فروش بسیاری در این بازار به خرید فروش مشغول هستند. انواع تجهیزات ساختمانی و محصولات فلزی و غیرفلزی در این دفترها به فروش می‌رسند.

البته بازار آهن شادآباد نیز شرایطی مشابه بازار آهن مکان دارد. این بازار در منطقه 18 و نزدیک خیابان الغدیر قرار دارد. گزینه دیگر محله پامنار است. پامنار یکی از محلات قدیمی تهران است. از سال‌های دور فروشگاه‌های بسیاری در این منطقه به فروش پشم سنگ و سایر محصولات مشابه مشغول هستند.

به این نکته توجه کنید که در صورت تمایل به خرید حضوری از اماکنی که به عنوان بورس فروش انواع پشم سنگ شناخته می‌شوند باید زمان و انرژی بیشتری نسبت به خرید اینترنتی صرف کنید.

کلام پایانی
یکی از لازمه‌های خرید موفق آشنایی کامل با زوایای مختلف محصول مدنظر است. به همین علت در این مطلب ضمن معرفی انواع پشم سنگ اطلاعات جامعی از این محصول را در اختیار شما عزیزان قرار دادیم.

در صورت نیاز به کسب اطلاعات بیشتر یا دریافت مشاوره جهت خرید انواع پشم سنگ با کارشناسان ما در سالار فایبر تماس بگیرید.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *