تفاوت پشم شیشه و فوم چیست؟


جهان امروز همواره به سوی بهینه سازی مصرف انرژی به کمک مصالح جدید در حرکت است. یکی از عمده‌ترین زمینه‌های هدررفت انرژی در منازل مسکونی است. عایق بندی سقف و دیوارهای ساختمان‌ها تا حدود زیادی می‌تواند این مشکل را مرتفع کند. برای عایق بندی فوم بهتر است یا پشم شیشه؟ در این مطلب به بررسی تفاوت پشم شیشه و فوم خواهیم پرداخت تا انتهای این مطلب از سالار فایبر با ما همراه باشید.

فوم بهتر است یا پشم شیشه

پشم شیشه چیست؟

برای بررسی اینکه پشم شیشه چیست باید گفت که در واقع تارها و الیاف نازکی از شیشه است که از فرآیند بازیافت شیشه تولید می‌شود. الیافت پشم شیشه به صورت سوزنی و بسیار نازک در اندازه‌های کوتاه ساخته می‌شوند. از طرفی به پشم شیشه در اصطلاح فیبر بازیافتی هم گفته می‌شود. چرا که پشم شیشه در واقع محصولی بازیافتی از شیشه‌هایی است که قبلا استفاده شده‌اند. به عنوان مثال برای تولید یک رول پشم شیشه در حدود ۱۰ بطری شیشه‌ای بازیافت شده و به الیاف نازک پشم شیشه تبدیل می‌شود. در نهایت الیاف در کنار یکدیگر قرار گرفته و یک رول پشم شیشه‌ای را تولید می‌کنند.

اینکه چرا پشم شیشه عایق خوبی برای گرما است اینگونه می‌توان پاسخ داد که پشم شیشه به دلیل رسانایی حرارتی پایینی کع دارد به طور موثر انتقال گرما را از طریق یک ماده کاهش دهد و آن را به یک عایق خوب تبدیل می‌کند.

از دیگر کاربردهای انواع پشم شیشه می‌توان به ساخت دیوار پرده و عایق دیوار حفره، کانال‌های هوایی، کاشی‌های سقفی، عایق‌ کاری مخازن، ساخت تاسیسات لوله کشی برای جلوگیری از پخش صدا و حفظ دما، عایق کاری لوله‌های گرم، عایق سازی دیگ‌های بخار، ساخت انواع ساندویچ پنل‌های سقفی و دیواری به عنوان عایق میانی و… اشاره کرد.

تفاوت پشم شیشه و فوم

فوم چیست؟

در زمینه تفاوت بین پشم شیشه و پلی فوم می‌توان گفت پلی فوم‌ها بر خلاف پشم شیشه از مواد بازیافتی تولید نمی‌شوند. بلکه نوعی رزین ترموپلاستیک هستند. در واقع یک صفحه پلی فوم متشکل از حباب‌های ریز هوا و پلی اتیلن فشرده است. حباب‌هایی ریز که به تعداد بسیار زیاد و به صورت فشرده و جدایی ناپذیر در کنار یکدیگر قرار گرفته‌اند.
حباب‌های هوا ورق‌های پلی فوم را به صفحه‌هایی سبک و کم وزن تبدیل کرده‌اند. همچنین تراکم بالای مولکول‌ها از پلی فوم عایق خوبی در برابر حرارت، رطوبت و صوت ساخته است. از طرفی باید گفت پلی فوم‌ها حالت ارتجاعی و انعطاف پذیری هم دارند. به طوری که در برابر هر گونه فشار یا ضربه به خوبی ارتجاع یافته و در مقابل ضربه یا فشار مقاومت می‌کنند.
تمامی ویژگی‌های معرفی شده در کنار تفاوت پشم شیشه و فوم این محصول را به گزینه‌ای مناسب برای بسته بندی تبدیل کرده است. چرا که به اندازه کافی ضدضربه بوده و در مقابل ضربات و فشارهای بیرونی تا حدود زیادی مقاوم است.
استفاده از فوم زیر سقف شیروانی برای عایق سازی حرارتی و صوتی و همچنین در صنایعی مانند مبلمان کاربرد دارد. البته گفتنی است فوم‌هایی با ضخامتی بیش از ۴ سانتی متر را برای ساخت انواع تشک به کار می‌برند. فوم‌هایی با ضخامت ۵ میلی متر تا ۲ سانتی متر را معمولا برای بسته بندی کالا استفاده می‌کنند. انواع فوم‌ها با ضخامت ۱ تا ۲ سانتی متر نیز اغلب برای عایق سازی حرارتی کف به کار برده می‌شود.

تفاوت بین پشم شیشه و پلی فوم

فوم بهتر است یا پشم شیشه

برای اینکه به سوال فوم بهتر است یا پشم شیشه پاسخ دهیم بهتر است بدانیم تفاوت پشم شیشه و فوم در چیست؟

 تفاوت‌هایی میان این دو محصول وجود دارد که کاربرد هر کدام را در شاخه مخصوص به خود برتری می‌بخشد. کاربرد پشم شیشه و فوم باتوجه ویژگی‌هایی که دارند تعیین می‌شود. در ادامه برخی از چندین تفاوت پشم شیشه و فوم را آورده‌ایم

1.قیمت

پشم شیشه از شیشه‌های بازیافتی تولید می‌شود. به همین دلیل بسیار مقرون به صرفه بوده و تولید آن ساده است. قیمت مقرون به صرفه پشم شیشه آن را به انتخابی پرطرفدار در میان سایر عایق‌های موجود تبدیل کرده است. پشم شیشه در حالتی که به عنوان عایق استفاده می‌شود به خوبی عایق حرارتی، صورتی و رطوبتی است. برای همین در صنایع بسیاری مانند ساختمان سازی و ساخت سوله بسیار پرکاربرد است.

2. تفاوت پشم شیشه و فوم در نصب

نصب پلی فوم‌ها به دلیل اینکه مجهز به خودبست هستند نسبت به روش نصب پشم شیشه بسیار ساده‌تر است. همچنین این نوع عایق‌ها برای محیط‌هایی که فضای چندان شلوغی ندارند بسیار مناسبند. اما با توجه به تفاوت بین پشم شیشه و پلی فوم نصب پشم شیشه در چند مرحله صورت می‌گیرد.

پشم شیشه یا فوم

 

3. تفاوت پشم شیشه و فوم در میزان مقاومت

ساختار سلولی بسته پلی فوم‌ها از آن‌ها عایقی بسیار قوی در برابر حرارت‌، رطوبت و صوت ساخته است. چنین ساختاری مانع عبور هر گونه بخار آب، گرد و خاک، آلودگی، سر و صدا، گرما، سرما و… مي‌شود. اما به دلیل تفاوت بین پشم شیشه و پلی فوم در ساختار، پشم شیشه به اندازه پلی فوم‌ها مقاوم نیست. چرا که ساختار آن فیبری و متخلخل بوده و مقاومت پایین‌تری در برابر رطوبت از خود نشان می‌دهد. بخار آب به ساختار پشم شیشه نفوذ کرده و قابلیت عایق حرارتی آن را نیز تحت تاثیر قرار می‌دهد.

4. ضرر و زیان

تفاوت پشم شیشه و فوم در میزان مضر بودن آن‌ها هم قابل توجه است. تماس مستقیم پشم شیشه با پوست، چشم و سیستم تنفسی می‌تواند مضرات خاص خود را بر جای گذارد. به طوری که تنفس طولانی مدت گرد حاصل از پشم شیشه می‌تواند خطر ابتلا به سرطان دستگاه تنفسی را افزایش دهد. در صورتی که پلی فوم‌ها هیچگونه گرد و غباری بر جای نگذاشته و ضرری برای محیط و سیستم بدن انسان ندارند. لذا ضرورری است هنگام خرید پشم شیشه و نصب آن به این نکته به اندازه کافی توجه شود.

5. مقاومت در برابر خوردگی

مقاومت در برابر خوردگی در فوم بهتر است یا پشم شیشه؟ تفاوت پشم شیشه و فوم در زمینه میزان خوردگی آن‌ها نیز قابل بحث است. پشم شیشه به دلیل ساختار پلی مری مقاوم و حباب‌های متراکم هوا به خوبی در برابر خوردگی مقاومت می‌کند. اما ساختار بخصوص پشم شیشه نسبت به پلی فوم‌ها مقاومت کمتری در برابر خوردگی دارند.

سخن پایانی
در این مطلب با بررسی تفاوت پشم شیشه و فوم به عنوان دو مورد از پرفروش‌ترین عایق‌های موجود در بازار به سوال فوم بهتر است یا پشم شیشه پاسخ دادیم. هر چند که عایق‌های دیگری هم مانند پشم سنگ وجود دارد. اما مقایسه پشم شیشه و پشم سنگ ثابت کرده است پشم سنگ نسبت به پشم شیشه و پلی فوم‌ها عایق حرارتی چندان خوبی نیست. البته گفتنی است هر کدام از عایق‌ها مزایای بخصوص خود را دارند. برای یک انتخاب هرچه بهتر باید نیاز اصلی خود را به خوبی شناسایی کنید.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *