آیا پشم شیشه سرطان زاست؟


پشم شیشه یکی از قدیمی‌ترین عایق‌هایی است معمولا برای عایق بندی حرارتی به کار برده می‌شود. با این حال این عایق ممکن است معایبی هم داشته باشد که گستره کاربرد آن را تا حدودی محدود کند. در این مطلب از سالار فایبر خواهیم گفت آیا پشم شیشه سرطان زاست و استفاده از آن چه مشکلاتی می‌تواند داشته باشد. همچنین مهم‌ترین مزیت‌ها و معایب پشم شیشه را برخواهیم شمرد. با ما همراه باشید.

پشم شیشه چیست

پشم شیشه چیست؟ در حالت کلی نوعی الیاف معدنی است که از شیشه‌های بازیافتی تولید می‌شود. شیشه‌های بازیافتی به کمک تکنولوژی‌های نوین به الیافی نازک و کوتاه تبدیل می‌شود. شکل ظاهری این الیاف به صورت استوانه‌هایی سوزنی و بسیار نازک در اندازه‌های کوتاه است. سپس این الیاف تحت پرس و حرارت به صفحه‌هایی با ابعاد و ضخامت مشخص در می‌آید. ورقه‌های حاصل در برابر حرارت، رطوبت و صوت عایقی قوی هستند.
از طرفی قبل از پاسخ به اینکه آیا پشم شیشه سرطان زاست یا خیر باید گفت به پشم شیشه فیبر بازیافتی هم گفته می‌شود. چرا که پشم شیشه را از شیشه‌های بازیافتی تولید می‌کنند. برای مثال برای تولید یک رول عایق پشم شیشه حدود ۱۰ بطری شیشه بازیافتی نیاز است. هر چند که این امر نمی‌تواند دلیلی بر سرطان زا بودن آن باشد.
از آنجایی که پشم شیشه حاصل الیافی معدنی از شیشه‌های بازیافتی است، وزن آن نسبت به حجم پشم شیشه موجود بسیار کمتر است. از طرفی این امر موجب قیمت مقرون به صرفه‌تر پشم شیشه نسبت به سایر عایق‌های موجود در بازار شده است. لذا استفاده از آن به عنوان عایق حرارتی، رطوبتی و صوتی بسیار رایج است.
قابلیت عایق حرارتی بودن پشم شیشه کاربرد آن در صنعت ساختمان سازی، عایق کاری لوله‌های آب گرم و سرد، عایق کاری تانک‌ها و مخازن و… را تا حدود زیادی گسترش داده است. از طرفی از عایق پشم شیشه در ساخت سوله و سازه‌های صنعتی، کاشی‌های سقفی، تاسیسات لوله کشی و عایق کاری آن‌ها، عایق کاری کانال‌های هوایی، عایق کاری سیستم‌های گرمایشی و سرمایشی و… به وفور استفاده می‌شود.

 

ایا پشم شیشه ضرر دارد؟

 

مزایا و معایب پشم شیشه

آیا پشم شیشه سرطان زاست؟ مزیت‌ها و معایب آن چیست؟ پشم شیشه مزیت‌های بسیاری دارد که استفاده از آن را در طول سالیان گذشته به خوبی گسترش داده است. در کنار مزیت‌های پرشمار، معایبی هم وجود دارد که کاربرد این عایق را در برخی موارد محدود می‌کند. در ادامه برخی از مهم‌ترین مزایا و معایب پشم شیشه را معرفی کرده‌ایم.

مزایای پشم شیشه

۱. دانسیته متنوع: دانسیته‌های متنوع پشم شیشه بازه کاربرد آن را بر حسب نیاز گسترش داده است.
۲. نصب آسان: وزن سبک و انعطاف کافی عایق پشم شیشه نصب و استفاده از پشم شیشه را بسیار ساده کرده است.
۳. قیمت مقرون به صرفه: پشم شیشه از شیشه‌های بازیافتی تولید می‌شود. لذا قیمت پشم شیشه نسبت به سایر عایق‌های موجود پایین‌تر است.
۴. ضد آتش: هنگام حریق آیا پشم شیشه سرطان زاست؟ باید گفت این عایق خاصیت ضد آتش داشته و در مواجهه با آتش بسیار کند می‌سوزد. تولید و انتشار گاز سمی پشم شیشه هنگام سوختن بسیار پایین است.
۵. عایق صوتی: پشم شیشه علاوه بر خصلت عایق حرارتی و رطوبتی، عایق صوتی هم هست. این عایق امواج صوتی را به خود جذب کرده و مانع ورود و خروج امواج از محیط می‌شود.

معایب پشم شیشه

۱. آیا پشم شیشه سرطان زاست؟ طبق تحقیقات یکی از مضرات پشم شیشه در تماس مستقیم با پوست است که ممکن است مشکلاتی برای پوست و سیستم تنفسی ایجاد کند.

۲. عایق رطوبتی ضعیف: بافت فیبری پشم شیشه خصلت عایق رطوبتی آن را تا حدودی تضعیف می‌کند. هر چند که مقایسه پشم شیشه و پشم سنگ (از سایر عایق‌های موجود در بازار) نشان می‌دهد پشم شیشه هنوز هم عایق مناسب‌تری است.

 

مضرات پشم شیشه

 

آیا پشم شیشه سرطان زاست

انجمن‌های بهداشتی و تحقیقاتی بسیاری در پی پاسخ به اینکه آیا پشم شیشه سرطان زاست یا خیر آزمایشات متعددی انجام داده‌اند. چند مورد از مهم‌ترین این موسسات شامل آژانس بین المللی سرطان، مرکز سم شناسی آمریکا و مجمع سلامت کاناد می‌شود. طبق نتایج حاصل اعلام شد در صورتی که جوانب احتیاط و تست‌ها و آزمایشات لازم روی محصول انجام شده و نتیجه مثبت اعلام شود، پشم شیشه فاقد هر گونه خطر و تهدیدی خواهد بود.
با این حال برای افرادی که به طور مستقیم با پشم شیشه در ارتباط هستند، آیا پشم شیشه سرطان زاست و خطر جدی دارد؟ باید گفت بررسی‌های انجام شده روی افرادی مانند کارکنان واحدهای تولیدی پشم شیشه که به طور مستقیم با بو و گرد و غبار حاصل از الیاف پشم شیشه در ارتباط هستند نشان داد که مشکلات جدی تنفسی، پوستی و… بروز نکرده است. این تحقیقات با توجه به سن و مدت زمان تماس فرد با پشم شیشه انجام شد.
هر چند که رعایت نکات ایمنی از قبیل استفاده از دستکش و عینک ایمنی، ماسک مخصوص، لباس‌های مخصوص یکبار مصرف، لباس آستین بلند و… برای پیشگیری از بروز هر گونه عوارض پشم شیشه ضروری است.
در این مطلب گفتیم که آیا پشم شیشه سرطان زاست یا خیر. همچنین مزیت‌ها و خطرات پشم شیشه را برشمردیم. امیدواریم اطلاعات ارائه شده در انتخابی هر چه مناسب‌تر کمک کننده باشد.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *