روش تولید پشم شیشه مرحله به مرحله


روش تولید پشم شیشه بسیار جالب است. در این مقاله از سالار فایبر، قصد داریم، ابتدا اندکی درباره پشم شیشه صحبت کنیم و کم کم مراحل تولید پشم شیشه را توضیح دهیم تا بتوانید به خوبی با روش تولید پشم شیشه فشرده آشنا شوید.

ممکن است بپرسید که پشم شیشه فشرده چیست؟ پشم شیشه فشرده، همان پشم شیشه کوبیده شده است که به عنوان عایق استفاده می‌شود.

پشم شیشه چیست؟

اولین سوالی که پیش می‌آید اینست: پشم شیشه چیست؟

معمولاً پشم شیشه را نوعی عایق حرارتی می‌شناسند؛ اما طی گذر زمان، وقتی که ساختمان‌های چند طبقه و چند واحدی سر از زمین بلند کردند؛ استفاده از آن به عنوان عایق صوتی هم مورد توجه قرار گرفت. امروزه، از این عایق حرارتی صوتی، به وفور استفاده می‌شود.
پشم شیشه یک نوع الیاف معدنی است که سن آن در ایران، به حدود 40 سال می‌رسد. به عبارتی می‌توان گفت که پشم شیشه، قدیمی‌ترین و رایج‌ترین عایق صوتی حرارتی است که امروزه در بازار وجود دارد. بافت مواد پشم شیشه از ذرات ریز و سوزنی شکلی تشکیل شده است.
پشم شیشه با پشم سنگ دو چیز متفاوت‌اند. تفاوت پشم شیشه با پشم سنگ، در این است که مقاومت حرارتی آن‌ها با هم تفاوت دارد و مقاومت حرارتی پشم شیشه 250 درجه سانتی گراد است و مقاومت حرارتی پشم سنگ 750 درجه سانتی گراد.

 

پشم شیشه چیست

 

 

مواد تشکیل دهنده پشم شیشه چیست؟

قبل از اینکه بخواهیم ببینیم که روش تولید پشم شیشه چیست، بهتر است بدانیم که مواد تشکیل دهنده پشم شیشه چیست و از چه موادی تشکیل شده است؟
برای ساخت پشم شیشه از دو ماده اصلی سیلیس و شیشه استفاده می‌شود. هر چه قدر که این مواد اولیه، خلوص بیشتری داشته باشند کیفیت الیاف پشم شیشه هم بیشتر خواهد بود.

اگر بخواهیم به مواد تشکیل دهنده پشم شیشه نگاه دقیق‌تری داشته باشیم، این مواد تشکیل دهنده و درصد ترکیب‌آنها به این صورت است:

  • 14 درصد سلیلیس
  • 18 درصد کربنات سدیم
  • 12 درصد فلدسپات
  • 11 درصد دولومیت
  • 7 درصد براکس
  • 4 درصد سنگ آهک
  • 3 درصد کربنات باریم
  • 1 درصد سولفات سدیم

 

مواد تشکیل دهنده پشم شیشه

بیشتر بخوانید: پشم شیشه فیلتری چیست؟

فرایند تولید پشم شیشه

روش تولید پشم شیشه دارای چند مرحله است. 6 مرحله که می‌توان طی آن پشم شیشه را تولید کرد به صورت زیر است:

 

1. ترکیب کردن و مخلوط کردن:

اولین مرحله از مراحل تولید پشم شیشه، روش ترکیب و مخلوط است. در این مرحله موادی چون خاکستر سودا، ماسه، سنگ آهک و شیشه که بازیافت شده است در سیلوهایی غربالگری می‌شوند و از ناخالصی‌ها و مواد زائد حذف می‌شوند و با یکدیگر مخلوط خواهند شد.

2. ذوب ترکیبات:

بعد از غربالگری و مخلوط شدن، مواد آماده می‌شوند تا ذوب گردند و به صورت کامل میکس شوند. این مواد در کوره‌هایی با دمای 1400 درجه سانتی گراد تهیه می‌شوند.

3.الیاف سازی:

یکی از مراحل روش تولید پشم شیشه  الیاف سازی است که مواد ذوب شده به تشکیل الیاف پیوسته منجر شوند. در مرحله الیاف سازی، مواد تحت تغییرات دمایی قرار می‌گیرند و این تغییرات دمایی باعث می‌شوند که الیاف تشکیل شده از مخلوط ذوب شده، تفکیک شود. دستگاه ذوب الیاف، یک بخش اصلی دارد که اسپینر گریز از مرکز است. این اسپینر حول یک محور عمودی چرخ میخورد و باعث جداسازی رشته‌های الیاف از مخلوط ذوب می‌شود.

 

مراحل تولید پشم شیشه

4. عمل آوری:

شکل گیری و عمل آوری بعد از الیاف سازی شروع می‌شود و این مرحله، مهمترین مرحله است. رزین‌ها به الیاف به دست آمده اضافه می‌شوند و به کوره‌هایی با دمای بالا(250 درجه) وارد می‌شوند. در این پروسه، هوای گرم از طریق الیاف پشم شیشه به جریان می‌افتد و موجب سختی و مقاومت محصول خواهد شد. در این مرحله از روش تولید پشم شیشه است که رنگ الیاف به زردی می‌گراید.

5. برش:

برش مرحله پنجم است. در این مرحله الیاف حاصل از مرحله قبلی توسط فشار جریان آب برش داده خواهند شد. حاصل این مرحله الیاف‌هایی در ابعاد و اندازه‌های مختلف است. همچنین مقداری خرده الیاف که مجددا بازیافت می‌شود و سری‌های بعدی، به الیاف سالم تبدیل خواهد شد.

6. بسته بندی:

در مرحله بسته بندی از روش تولید پشم شیشه الیاف ها وارد دستگاه های پرس می‌شوند و به صورت توپی یا لوله‌ای درمی‌آیند. پشم شیشه قابلیت فشردگی بالایی دارد که این جزو مزایای آن است و کار بسته بندی و حمل و نقل را تا حد زیادی راحت می‌کند.

قیمت پشم شیشه با توجه به این که خلوص مواد اولیه آن چقدر است و از چه کیفیت و ابعادی برخوردار است، متفاوت است.

 

انواع پشم شیشه

پشم شیشه انواع مختلفی دارد که ممکن است اندکی مراحل تولید پشم شیشه در جزئیات این انواع با هم تفاوت داشته باشد. اما به صورت کلی، مراحل ساخت انواع پشم شیشه، یکی است و روش تولید پشم شیشه یکسان است.

از انواع پشم شیشه می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

– لوله‌ای یا پشم عایق لوله‌ یا عایق پیش ساخته
– پشم شیشه رولی یا پتویی که در طول‌های مختلف ساخته می‌شود و در دو نوع بدون روکش و با روکش فویل آلمینیوم یا کاغذ کرافت به بازار عرضه می‌گردد.
– پشم شیشه پانل یا تخته‌ای به صورت تخته‌هایی با ابعاد استاندارد وارد بازار می‌شود.
– پشم شیشه فله‌ای که در مراحل تولید پشم شیشه فله‌ای از رزین استفاده نمی‌شود و به همین خاطر به پشم شیشه سفید یا بدون رزین معروف است.

سوال پیش می‌آید که کدام نوع پشم شیشه بهتر است؟ در جواب باید گفت که ابتدا باید کاری که برای انجام آن نیاز به پشم شیشه دارید را مشخص کنید و سپس با توجه به ویژگی‌های هر کدام از این انواع، یکی را انتخاب نمایید.

 

عوارض پشم شیشه

 

عوارض پشم شیشه

پشم شیشه، معایب و عوارضی هم دارد. که باید از آن‌ها اطلاع داشت. این معایب، در صورت استفاده نامناسب بروز می‌کنند و اگر شما ایمنی را حین کار در نظر بگیرید، برای شما به وجود نخواهند آمد.
پشم شیشه ساختاری متخلخل دارد و این مسئله باعث می‌شود که حساسیت‌های پوستی، تنفسی و بروز بیماری ایجاد شود. البته این مسائل وقتی ایجاد خواهند شد که فرد، به صورت مستقیم با آن در ارتباط باشد.
در قسمت عوارض پشم شیشه این سوال پیش می‌آید که آیا پشم شیشه سرطان زا است؟ باید گفت که جواب بله یا خیر مطلقی نمی‎‌‌توان داد. در صورتی که جوانب احتیاط، آزمایشات لازم، تست‌های مورد نیاز روی محصول انجام شوند و نتیجه خوب باشد، آن پشم شیشه مورد آزمایش قرار گرفته، از خطر و تهدید مبرا است.
به همین خاطر، باید به درستی روش نصب پشم شیشه را با در نظر گرفتن ایمنی فراگرفت و کار را انجام داد. در این صورت نگرانی و تهدید وجود ندارد.

کلام آخر

پشم شیشه، عایق به صرفه‌ای است که امتحان خودش را به خوبی پس داده است. بهتر است هنگام خرید، از جای معتبری اقدام کنید تا بهترین کارایی را از آن دریافت کنید. گروه صنعتی سالار فایبر توزیع کننده انواع پشم شیشه با قیمت مناسب می‌باشد جهت خرید می‎‌توانید با کارشناسان ما در ارتباط باشید.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *