بررسی کاربرد پشم شیشه


پشم شیشه در واقع متشکل از تارهای نازکی از الیاف شیشه است که از شیشه‌های بازیافتی تولید می‌شود. این تارها در کنار یکدیگر قرار گرفته و صفحه‌های پشم شیشه را به وجود می‌آورند. صفحه‌هایی که به اندازه‌های مختلف قابلیت برش داشته و انعطاف پذیر هستند. در این مطلب کاربرد پشم شیشه را معرفی کرده و برخی از مزایا و معایب آن را برخواهیم شمرد. با ما همراه باشید.

کاربرد پشم شیشه

برای اینکه به خوبی درک کنیم پشم شیشه چیست باید به ساختار آن نگاهی دقیق‌تر داشته باشیم. همانطور که گفتیم تارهای نازکی از پشم شیشه تحت پرس و گرما کنار یگدیگر قرار گرفته و ورق هایی با ابعاد مشخص تولید می‌شود. ورق‌هایی که کاربردهای ویژه‌ای در برخی زمینه‌ها دارند. در این بخش خواهیم گفت پشم شیشه چه کاربردی دارد.

۱. عایق حرارتی

مهم‌ترین کاربرد پشم شیشه عایق بودن آن در برابر سرما و گرما است. برای مثال ورق‌های پشم شیشه روی دیوارها نصب شده یا در ساختار دیوار به کار برده می‌شوند و قابلیت عایق حرارتی دیوار را تا حدود زیادی افزایش می‌دهند. محدوده دمایی پشم شیشه از ۱۲۵ درجه سانتی گراد زیر صفر تا ۱۲۵ درجه سانتی گراد بالای صفر گسترش دارد. به این معنی که پشم شیشه می‌تواند دمای داخلی محیط را در این گستره دمایی تا حدود زیادی ثابت نگه دارد. این نوع عایق می‌تواند برای دیوار ساختمان‌های مسکونی و غیرمسکونی، عایق کاری لوله‌های آب گرم و سرد و… استفاده شود.

کاربرد پشم شیشه چیست
۲. عایق رطوبتی

علاوه بر عایق حرارتی، پشم شیشه چه کاربردی دارد؟ باید گفت پشم شیشه عایق رطوبتی نیز هست. به این صورت که به خوبی می‌تواند مانع ورود و خروج مولکول‌های آب و رطوبت موجود در هوا شود. به کمک این ویژگی می‌توان بسیاری از محیط‌هایی که نیاز به ایزوله شدن کامل دارند از ذرات رطوبت و گرد و غبار در امان نگاه داشت. از این خصلت پشم شیشه می‌توان در مراکز درمانی، گلخانه‌ها، لوله‌ کشی‌ها، عایق بندی مخازن جهت جلوگیری از زنگ زدن آن‌ها و… استفاده کرد.

۳. عایق صوتی

کاربرد پشم شیشه به عنوان عایق صوتی هم گسترده شده است. انواع پشم شیشه به دلیل ساختار خاص خود می‌توانند در مقابل امواج صوتی هم مقاومت کند. این نوع عایق، امواج صوتی را به خود جذب کرده و تا حدود زیادی مانع ورود و خروج امواج به داخل یا خارج از محیط مشخص می‌شود. از این ویژگی می‌توان برای عایق کردن دیوارها، سقف و کف اتاق در برابر امواج صوتی در محیط‌های مسکونی و اداری استفاده کرد.

۴. ضد آتش

در پاسخ به پشم شیشه چه کاربردی دارد باید گفت در کنار کاربردهایی که معرفی کردیم، پشم شیشه عایقی کندسوز نیز هست. به این صورت که هنگام مواجهه با حریق در مقابل سوختن مقاومت کرده و نقشی در گسترش آتش ایفا نمی‌کند. پشم شیشه تا دمای ۵۵۰ درجه سانتی گراد را هم به خوبی تحمل کرده و آتش نمی‌گیرد. بنابراین علاوه بر جلوگیری از گسترش آتش خود نیز به عنوان عایقی در برابر آتش عمل کرده و نمی‌سوزد.

۵. ساخت انواع ساندویچ پانل‌ ها

کاربرد پشم شیشه در ساخت انواع ساندویچ پنل‌ها قابل توجه است. خصلت عایق حرارتی و رطوبتی پشم شیشه این کاربرد را به ساندویچ پانل‌ها گسترش داده است. ساندوبچ پانل‌ها در واقع از سه لایه تشکیل می‌شوند. به طوری دو لایه روکش و یک لایه فوم عایق میانی یک ساندویچ پانل را تشکیل می‌دهد. فوم عایق میانی معمولا پشم شیشه است. وزن سبک پشم شیشه یکی دیگر از عواملی که استفاده از آن را به عنوان عایقی مناسب در ساندویچ پانل‌ها مناسب کرده است. البته با توجه به کاربرد ساندویچ پانل این فوم عایق پشم شیشه می‌تواند اندازه و ضخامت متفاوتی داشته باشد.

۶. ساخت مخازن

از کاربردهای ویژه پشم شیشه به عنوان یک عایق حرارتی می‌توان به ساخت مخازن اشاره کرد. در صنایع مختلف مخازن فلزی یا پلاستیکی در هوای آزاد قرار داشته و تغییرات دمایی شدیدی تجربه می‌کنند، نیاز به عایقی قابل اطمینان کاملا جدی است. به همین منظور از عایق حرارتی پشم شیشه استفاده می‌شود تا تغییرات دمایی شدید در فصولی مانند تابستان و زمستان آسیب جدی به مخازن وارد نکند. از طرفی می‌توان از پشم شیشه به عنوان یک لایه عایق حرارتی میانی هم استفاده کرد.
کاربرد پشم شیشه بسیار گسترده‌تر از موارد معرفی شده است. از دیگر کاربردهای این نوع عایق می‌توان به کاربرد آن در ساخت سوله و سازه‌های صنعتی، دیوار پرده، عایق دیوار حفره، کاشی‌های سقف، مجرای لوله کشی، کانال‌های هوایی، ساخت و ساز در ساختمان‌ها، عایق کاری تانک‌ها، خطوط لوله‌های آب گرم و سرد، دیگ‌های بخار، سیستم‌های گرمایشی و سرمایشی و… اشاره کرد.

پشم شیشه چه کاربردهایی دارد

مزایا و معایب پشم شیشه

گفتیم که پشم شیشه چه کاربردی دارد. اکنون نوبت به مزیت‌ها و معایب پشم شیشه می‌رسد. گفتنی است هر محصولی در کنار مزیت‌های بی‌شمار معایبی هم دارد که کاربرد آن را در برخی مواقع محدود می‌کند. در ادامه به برخی از مهم‌ترین مزیت‌ها و معایب آن اشاره کرده‌ایم.
مزیت های پشم شیشه عبارتند از:
• عایق حرارتی، رطوبتی و صوتی
• وزن سبک
• نصب ساده
• قیمت مقرون به صرفه
• قدرت شکل پذیری و انعطاف مناسب
• ابعاد، ضخامت و دانسیته متنوع
• ضدآتش و مقاومت خوب در برابر دمای بالا
• سازگار با محیط زیست
معایب پشم شیشه شامل موارد زیر می‌شود:
• ساختار فیبری آن خاصیت عایق رطوبتی پشم شیشه را محدود می‌کند.
• گرد و غبار حاصل از پشم شیشه تا حدودی سرطان زا بوده و منجر به مشکلات پوستی، تنفسی و ریوی و ضعف در دید می‌شود.

 

سخن آخر:

در این مطلب کاربرد پشم شیشه در مهم‌ترین زمینه‌ها را معرفی کردیم. همچنین مزیت‌ها و معایب آن را برشمردیم. امیدواریم اطلاعات ارائه شده راهنمای خوبی هنگام خرید پشم شیشه بوده و در انتخابی هر چه درست‌تر کمک کننده باشد.

1 دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *