مقایسه و تفاوت پلکسی و پلی کربنات


پلی کربنات و پلکسی گلس، دو ماده‌ای هستند که به مدت سال‌های طولانی، به عنوان بهترین جانشین‌های شیشه در صنایع گوناگون به کار می‌روند.

با این وجود، مزایا و معایب خاص هر کدام از این دو ماده باعث می‌شود تا بسیاری از افراد، هنگام انتخاب به شک بیفتند.

این مقاله از سالار فایبر گلاس تفاوت پلکسی و پلی کربنات را برای شما بیان خواهد کرد تا با کمک آن انتخاب راحت‌تری را تجربه کنید. پس این متن را از دست ندهید.

پلکسی گلاس چیست؟

پلی کربنات چیست؟

پیش از آن که به بررسی تفاوت پلکسی گلاس با پلی کربنات برسیم، نیاز است که از هر کدام از این دو محصول، اطلاعات کافی داشته باشیم. بنابراین بهتر است در ابتدا با تعریف این دو ماده‌ی شیمیایی آشنا شویم و سپس به سراغ بیان تفاوت‌ها برویم.

در پاسخ به سوال پلی کربنات چیست ، باید گفت که پلی کربنات ماده‌ی محکم و شفاف است که از سال 1958، در معرض استفاده‌ی عموم قرار گرفت و جریان بازار را به کلی و به نفع خود تغییر داد.

پس از کشف فرمول این ماده و با تولید ورق پلی کربنات از سال 1968، کاربرد این متریال به شدت افزایش پیدا کرد. به طوری که این ماده را به یکی از محصولات مشهور در عرصه‌های مختلف شیمیایی، ساخت و ساز و حتی دفاعی تبدل کرد.

پلی کربنات با داشتن ویژگی‌هایی مانند مقاومت بالا، شفافیت مشابه شیشه، داشتن وزن کم و عایق سرما و گرما بودن، از متریال‌های پوششی دیگر پیشی گرفت و به یکی از محبوب‌ترین محصولات پتروشیمی و شیمیایی تبدیل شد.

امروزه از این ماده برای سقف کاذب، دیوارهای گلخانه‌ها، سایه بان‌های مخصوص پارکینگ یا استخر، و بسیاری از سازه‌های دیگر استفاده می‌شود.

علاوه بر این، استفاده از پلی کربنات به جای شیشه، جدا از هزینه‌ی کمتر و حمل و نقل آسان‌تر به دلیل وزن پایین، امنیت بالاتری نیز دارد. چرا که در صورت خرد شدن، همچون شیشه خطرساز نخواهد بود و در مقابل حرارت بالای آتش نیز نمی‌سوزد، بلکه آب می‌شود و خطری از نظر اشتعال زایی ندارد.

 

 

تفاوت پلکسی و پلی کربنات

 

پلکسی گلاس چیست؟

پلکسی گلاس یا گلس با نام‌های دیگری همچون پلکسی، پلی متیل متاکریلات، آکلریک و یا طلق شفاف نیز شناخته می‌شود که در طرح‌ها و رنگ‌های گوناگون تولید شده و در بازار، در اندازه‌های مختلف طبق خواسته و نیاز مشتری به فروش می‌رسد.

این درست است که پلکسی گلس، انعطاف پذیری بالایی دارد، با این وجود، این موضوع هرگز به معنای نرم بودن بافت این متریال نیست. ورقه‌های پلکسی گلس بافتی سفت و حتی تا حدودی خشک دارند. به حدی که ممکن است در اثر وزن و فشار زیاد یا ضربه، بشکنند یا خرد شوند.

پلکسی گلس نیز درست همانند پلی کربنات، وزن کمی دارد و سبک بودن آن نقش مهمی در افزایش کاربرد این ماده در صنایع گوناگون، به خصوص ساختمان سازی و معماری داشته است.

در قسمت بعد، به بررسی تفاوت پلکسی گلاس با پلی کربنات خواهیم پرداخت.

 

تفاوت پلکسی و پلی کربنات

ممکن است که با بیان تعاریف هرکدام از این دو ماده، تا حدودی به تفاوت‌های بین آن‌ها نیز پی برده باشید. با این وجود، در ادامه سعی کرده‌ایم به شکل مختصر و مفید، تفاوت پلکسی و پلی کربنات را شرح دهیم.

1. انعطاف پذیری بالا

در اولین مورد، باید به این موضوع اشاره کنیم که پلی کربنات، انعطاف پذیری بالاتری نسبت به پلکسی دارد. به همین دلیل، احتمال این که طلق شیشه‌ای در زمان سوراخ شدن، خرد شود و یا بشکند بالا است. در حالی که چنین اتفاقی برای پلی کربنات نخواهد افتاد و به راحتی قابل سوراخ کردن است.

2.قابلیت پولیش شدن

مورد دوم، به قابلیت پولیش شدن یا نشدن هر کدام از این دو ماده برمی‌گردد. ورق پلکسی گلاس، به راحتی قابل پولیش شدن است؛ اما ورق پلی کربنات چنین قابلیتی ندارد. بنابراین، اگر پروژه‌ی شما شامل مرحله‌ی پولیش زدن می‌شود، باید از پلی کربنات صرف نظر کنید.

 

پلکسی گلاس یا پلی کربنات

 

3.رنگ و شفافیت

برای سومین تفاوت پلکسی و پلی کربنات، می‌توان به رنگ و میزان شفافیت محصول اشاره کرد. با این که ورق پلی کربنات در رنگ‌های گوناگون و میزان شفافیت‌های متفاوت ساخته می‌شود، اما در هر صورت، شفافیت بالاتری نسبت به پلکسی گلاس دارد.

لازم به ذکر است که باوجود تفاوت پلی کربنات و شیشه اما پلی کربنات تا به امروز، نزدیک‌ترین ماده‌ی شبیه به شیشه است که شیمی‌دان‌ها موفق به ساخت آن شده‌اند.

4.قابلیت جلا خوردن

تفاوت چهارم، در واقع مربوط به دومین موردی بود که به آن اشاره کردیم. با توجه به این مورد که پلکسی گلاس قابلیت پولیش خوردن دارد، بنابراین لبه‌های ورقه‌هایی که از این جنس هستند صاف هستند و از سوی شما نیز قابلیت جلا خوردن را دارند. در حالی که لبه‌های ورق پلی کربنات، جلا داده نمی‌شوند. پس صاف و یکدست نیز نخواهند بود.

 

به دلیل این که سطح پلکسی گلاس صاف‌تر است و می‌توان آن را پولیش زد، چسب کاری این سطح نیز آسان‌تر از چسباندن پلی کربنات است. بنابراین، اگر به هر دلیلی قصد چسباندن این قطعات را به هم، یا به سایر قطعات سازه‌ی خود دارید، پلکسی گلس انتخاب مناسبی خواهد بود. پس قابلیت چسبندگی، پنجمین تفاوت پلکسی و پلی کربنات خواهد بود.

 

پیشنهاد مطالعه: تفاوت پلی کربنات با اکریلیک

 

 پلکسی گلاس یا پلی کربنات؟ مسئله این است!

اکنون که با ماهیت و کاربرد هر کدام از این دو ماده آشنا شده‌اید، زمان آن فرا رسیده است که بر اساس تفاوت پلکسی و پلی کربنات، انتخاب خود را انجام دهید.

چه پلی کربنات و چه پلکسی گلس، هر دو بر پایه‌ی متریال پلیمری هستند و بنابراین، قیمت آن‌ها نیز بر همین پایه و اساس مشخص می‌شود.

با این وجود، در حالت عادی، این پلکسی گلس است که قیمت پایین‌تری نسبت به پلی کربنات دارد.

همچنین، اگر حفاظت از محیط زیست جزو دغدغه‌های شما به شمار می‌رود، می‌توانید پلکسی گلس را انتخاب کنید که قابل بازیافت است.

البته به این موضوع نیز توجه داشته باشید که پلی کربنات، مقاومت بالاتری از نظر خط و خش، ضربه و وزن را دارد.

همچنین به دلیل این که پلی کربنات در برابر مواد شیمیایی نیز مقاوم است، کار شست و شو و لکه بری آن نیز راحت خواهد بود.

اکنون که تفاوت پلی کربنات و پلکسی گلاس را به خوبی درک می‌کنید، احتمالا می‌دانید که نمی‌توان میان این دو ماده، یک گزینه را به عنوان بهترین محصول انتخاب کرد. بلکه باید با در نظر گرفتن شرایط و گزینه‌های مختلف، مناسب‌ترین انتخاب را برای پروژه‌ی خود داشته باشیم.

با این وجود، اگر هنوز هم در خصوص تفاوت پلکسی و پلی کربنات شک دارید، می‌توانید با متخصصان سالار فایبر مشورت کنید. گروه صنعتی سالار فایبر، همواره در تلاش است تا بهترین محصولات را برای شما فراهم آورد.

این گروه، به عنوان تنها نمایندگی اصلی پلیمر طلایی یزد، انواع ورقه‌های پلکسی گلاس و پلی کربنات را با بالاترین کیفیت، وارد بازار می‌کند تا شما عزیزان بتوانید با کمترین قیمت، بهترین انتخاب را داشته باشید. برای اطلاعات بیشتر می‌توانید از سایت سالار فایبر دیدن فرمایید. از توجه شما عزیزان سپاسگزاریم.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *