معرفی و بررسی انواع پوشش سقف و شیروانی


سقف و شیروانی اجزای ضروری سازه هر ساختمانی هستند.  آنها از فضای داخلی در برابر عناصر خارجی محافظت می‌کنند. انتخاب مناسب پوشش سقف پارکینگ و ساختمان، به شما کمک می‌کند تا در هیچ آب و هوایی نگران نباشید.

در این مقاله از گروه سالار فایبر گلاس، سعی کرده‌ایم تا با معرفی انواع پوشش سقف، به شما کمک کنیم تا بهترین مدل را برای ساختمان خود انتخاب کنید. پس با ما همراه شوید.

 

انواع پوشش سقف و شیروانی

 

انواع پوشش سقف شیروانی و ساختمان کدام است؟

پیش از هر چیزی، برای انتخاب نوع پوشش سقف یا شیروانی، باید به موارد مختلفی توجه کرد. به طور مثال، محل زندگی شما یکی از فاکتورهای مهمی است که در انتخاب انواع سایبان ساختمان و پوشش سقف شما تاثیر بسیاری خواهد گذاشت. در مناطقی که بارش باران و برف زیاد است، مانند نواحی شمالی کشور، باید از انواع سقفهای شیروانی و سقف‌های مخصوص این نقاط استفاده کنید.

نکته‌ی بعدی نیز جنس پوشش سقف است. شما باید بر اساس ویژگی‌های گوناگون هر جنس و نیاز خود، جنسی را انتخاب کنید که علاوه بر این که بهترین کارایی را برای شما دارد، قیمت مناسبی نیز داشته باشد و شما را به هزینه کردن‌های گزاف نیندازد. در ادامه، هفت نوع از معروف‌ترین انواع پوشش سقف ساختمان و شیروانی را بررسی کرده و با هم مقایسه خواهیم کرد. پس بخش بعدی را از دست ندهید.

 

انواع پوشش سقف

 

1.پوشش سقف ایرانیت

در کل، ایرانیت به نوعی ورقه‌های موج دار گفته می‌شود که کاربرد اصلی آن‌ها، پوشش سقف مناطق و سازه‌های گوناگون، مانند پوشش سقف پارکینگ‌ها، ساختمان‌ها، و یا انبارها است. یکی دیگر از کاربردهای فراوان این جنس، استفاده در معابر شهری به منظور زیباسازی ظاهر آن‌ها است.

 

پوشش ایرانیت

 

 2.سقف دکرا

دکرا، از هشت لایه تشکیل شده است. لایه‌های این جنس عبارتند از: آنتی باکتریال، اکرولیک پرایمر، سنگ ریزه‌های طبیعی، آلوزینک، آلومینیوم، رزین دو میکرونی، گالوانیوم و آلیاژ مس. برای زیرسازی دکرا، از پروفیل استفاده می‌کنند. سپس آن را با استفاده از پشم سنگ، که ماده‌ای ضخیم برای عایق سازی است، عایق می‌کنند و در نهایت آن را با میخ بر روی چوب نصب می‌کنند.

پوشش سقف دکرا از انواع پوشش سقف و شیروانی است که از نظر ظاهری جذابیت و زیبایی بسیار دارد. این ماده وزن کمی نیز دارد و با انواع شرایط آب و هوایی سازگار است. بر خلاف پوشش سقف ایرانیت، دکرا در اثر تابش نور خورشید و اشعه‌هایش، تغییر رنگ نخواهد داد. علاوه بر همه‌ی این‌ها، دکرا در برابر ضربه و رطوبت مقاوم است، بنابراین نه به راحتی می‌شکند و نه رطوبت و آب به راحتی در آن نفوذ خواهد کرد.

 

پوشش سقف دکرا

 

3.پوشش سقف طرح سفال

یکی از انواع پوشش سقف که برای شیروانی‌های گوناگون به کار می‌رود، پوشش سقف طرح سفال است. مهم‌ترین ویژگی این نوع طرح سقف، این است که در کنار داشتن وزن کم، عمر بسیار زیادی دارد. حمل و نقل آن راحت است و به آسانی نیز نصب خواهد شد.

البته باید توجه کرد که پوشش سقف طرح سفال در هر آب و هوا و شرایط اقلیمی قابل استفاده نیست و تنها در برخی نقاط کاربرد دارد که این موضوع باعث می‌شود تا استفاده از این جنس تا حدی محدود شود.

 

 سقف شیروانی طرح سفال

 

4.پوشش سقف ورق پلی کربنات

برای پاسخ به این که پلی کربنات چیست، باید بگوییم که در میان انواع پوشش سقف و شیروانی، پلی کربنات یکی از بهترین نمونه‌هایی است که تا به امروز تولید شده است. این ماده از نظر ظاهری، شباهت فوق العاده‌ای به شیشه دارد و با این حال، وزن آن بسیار کمتر، و مقاومت آن بسیار بیشتر است.

ورق‌های پلی کربنات، در دو نوع یک لایه و چند لایه تولید می‌شوند. در کنار این که استحکام بالایی در مقابل ضربه دارند، در برابر نور خورشید نیز مقاوم هستند. علاوه بر این، نوع خاصی از ورق پلی کربنات وجود دارد که این توانایی را دارد تا جلوی اشعه‌های مضر نور آفتاب را گرفته و آن را از خود عبور ندهد.

علاوه بر تمام این نکات، پلی کربنات آتش نمی‌گیرد، بلکه آب می‌شود. که این نکته از نظر امنیتی، بسیار مهم است. وزن پایین این جنس، کمک می‌کند تا حمل و نقل آن راحت باشد و بتوان مقادیر بیشتری را در زمان کمتری جابجا کرد. همچنین، نصب و استفاده از این نوع پوشش نیز بسیار آسان است.

از سقف پلی کربنات، برای موارد مختلف، از جمله پوشش سقف پاسیو و دیواره‌های گلخانه‌ها، و حتی عایق صوتی برای اتاق‌های همایش و یا کنفرانس استفاده می‌شود.

پوشش سقف ورق پلی کربنات

 5.سقف آندولین

آندولین، از انواع پوشش سقف است که برای پوشش دادن سطوح شیب دار سقف استفاده می‌شود. ترکیب این جنس، مواد خالص الیاف طبیعی است که از داخل رنگ پذیر شده‌اند. بنابراین، رنگ این جنس ثابت است و در اثر گذر زمان طولانی و یا حتی تابش مستقیم نور خورشید و اشعه‌هایش از بین نخواهد رفت.

آندولین، نوعی عایق صوتی به شمار می‌رود که در شرایط جوی و آب و هوایی گوناگون و متغیر بسیار مقاوم است. از سوی دیگر، با داشتن تحمل وزن بالا، از عمر مفید زیادی نیز بهره برده است و برای پوشش سقف شیبدار مناسب است.

 

6.پوشش سقف کناف

این مدل از پوشش سقف ساختمان، از انواع پوشش سقف مدرن به شمار می‌رود. لازم به ذکر است که به دلیل داشتن طرح‌های برجسته و شلوغ، پوشش سقف کناف، برای فضاهای کوچک و سقف‌هایی که فضای کمی دارند مناسب است. چرا که اگر از آن برای سقف‌هایی با مساحت بالا استفاده شود، ممکن است شلوغی بیش از حد آن در چشم باشد و یا زیبا به نظر نرسد.

با این وجود، کناف مزیت‌های فراوانی دارد. این نوع پوشش، یک عایق حرارتی عالی است که استفاده از آن، بسیار مقرون به صرفه است. در زمان زلزله، این جنس مقاومت بالایی دارد و نصب و استفاده از آن نیز بسیار سریع و بدون زحمت است.

پوشش سقف ساختمان کناف

 7.سقف شینگل

پوشش شینگل در اصل، از قیرهای پلیمری ساخته می‌شود و سپس سطح بالایی آن را با استفاده از گرانول معدنی پوشش می‌دهند. این جنس در سایز و ابعاد گوناگونی ساخته می‌شود؛ با این وجود، سایز رایج آن یک متر در سی و پنج سانتی متر است که هر ورق آن با یک شبکه‌ی شیشه‌ای مات محکم شده است.

علاوه بر این که شینگل از رنگ و طرح‌های گوناگون برخوردار است، نور خورشید را به خوبی منعکس می‌کند. همچنین، رنگ آن ثابت است به همین دلیل، حتی پس از مدت طولانی استفاده کردن، رنگ آن زرد و یا بی‌روح نخواهد شد. وزن این جنس نیز سبک است و حمل و نقل، و نصب آن آسان است.

 

پوشش سقف شیروانی شینگل

 

8.پوشش سقف فایبرگلاس

درصورتی که بدانید فایبر گلاس چیست، با نام ورق ایرانیت پلاستیکی نیز شناخته می‌شود. در ساخت این مدل از انواع پوشش سقف و شیروانی، از الیاف شیشه، رنگ و رزین پلی استر استفاده می‌شود. این ورق در رنگ‌های گوناگون ساخته می‌شود و در مخازن سپتیک، گلخانه‌ها، کابینت یا کفی ماشین، سونا و استخر، پارکینگ‌ها، نورگیر سالن‌ها و یا سوله‌ها و بسیاری از موارد دیگر کاربرد دارد.

 سقف فایبرگلاس

لازم به ذکر است که فایبرگلاس در طبیعت تجزیه نمی‌شود و تا سال‌های بسیار طولانی باقی خواهد ماند. ورقه‌هایی که از جنس فایبر گلاس تولید می‌شوند، با داشتن مقاومت بالا در برابر گرما و سرما، نوعی عایق به شمار می‌روند.

 

ارزان ترین پوشش سقف کدام است؟

در میان انواع پوشش سقف، ایرانیت ارزانترین پوشش سقف به شمار می‌رود. همچنین، با توجه به این که این جنس مقاومت بسیار بالایی دارد و این توانایی را دارد که در برابر انواع مختلف شرایط آب و هوایی دوام بیاورد، می‌توانید از این جنس برای هر پروژه و سازه‌ای استفاده کنید.

علاوه بر همه‌‌ی این‌ها، ایرانیت در برابر رطوبت نیز مقاوم است و عایق محسوب می‌شود که این موضوع تنها به مزیت‌های آن اضافه می‌کند. از معایب ایرانیت، می‌توان به این موضوع اشاره کرد که این جنس پس از مدتی که در برابر اشعه‌ی نور آفتاب باقی می‌ماند، تغییر رنگ می‌دهد و زرد می‌شود. همچنین، با وجود داشتن مقاومت مناسب، این جنس طاقت وزن بالای برف را ندارد و در برابر آن ضعیف است.

 

کلام آخر

پس از آشنایی با انواع پوشش سقف و تفاوت‌های آن‌ها، قادر خواهید بود تا به یک دید کلی نسبت به محصول ایده آل خود برسید. دانستن این نکات به شما کمک می‌کنند تا علاوه بر شناخت هر نوع پوشش، با داشتن یک انتخاب مناسب، از نظر اقتصادی نیز بهتر عمل کنید.

گروه صنعتی سالار فایبر با داشتن بیش از 20 سال تجربه در خصوص صنایع شیمیایی و پتروشیمی، آماده است تا انواع محصولات پلیمری از جمله ورق فایبرگلاس، پلی کربنات و کارتن پلاست را با بهترین کیفیت در اختیار شما قرار دهد. همچنین شما عزیزان می‌توانید برای دریافت اطلاعات بیشتر در خصوص قیمت پلی کربنات و انواع پوشش سقف و شیروانی و جنس‌های گوناگون آن، از مشاوره‌ی متخصصان سایت سالار فایبر کمک بگیرید. از توجه شما تا این لحظه متشکریم.

2 دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *