تفاوت پلی کربنات و شیشه


برای مدت زمانی طولانی، شیشه به دلیل شفافیت در تمامی صنایع و فعالیت‌های ساختمانی به کار گرفته می‌شد. در چند دهه‌ی اخیر، مواد دیگری پای خود را به این عرصه باز کرده‌اند.

در این مقاله از گروه صنعتی فایبرگلاس، قصد داریم با بیان تفاوت پلی کربنات و شیشه، به این سوال مهم پاسخ دهیم که کدام یک گزینه‌ی بهتری است؛ پلی کربنات یا شیشه؟ بنابراین با ما همراه باشید.

تفاوت پلی کربنات و شیشه

مطالعه بیشتر: تفاوت پلکسی و پلی کربنات

آشنایی اجمالی با ورقه‌های پلی کربنات

سوال اولی که باید به پاسخ آن برسیم این است که پلی کربنات چیست. همان طور که احتمالا از اسم آن نیز می‌توانید حدس بزنید، ورقه‌های پلی کربنات از جنس پلاستیک هستند. این مواد در بازار با نام شیشه‌ی پلاستیکی و یا لکسان نیز شناخته شده‌اند.

لکسان یا پلی کربنات جزو پرکاربردترین مواد در صنایع گوناگون از جمله ساختمان سازی و خیابان سازی هستند. شباهت بسیار زیاد این دو ماده به یکدیگر، و مزایایی که پلی کربنات در برخی موارد نسبت به شیشه دارد، باعث افزایش کاربرد این ورقه‌ها شده است.

در دنیای امروز، استفاده از ورقه‌های پلی کربنات روز به روز افزایش پیدا می‌کند و به همین دلیل حتی توجه افراد بیشتری را نیز به خود جلب کرده است. اکثرا این ورقه‌ها را با ضخامت‌های متنوعی در حدود 2، 3، 4، 6، 8، 10 و 12 میلی متر می‌سازند که استفاده از آن را برای موقعیت‌ها و محیط‌های متفاوت، آسان‌تر خواهد ساخت.

این ورقه‌های پلاستیکی در رنگ‌های گوناگون نیز ساخته شده‌اند. با داشتن تمام رنگ‌های اصلی مانند شیری، آبی، سبز، زرد، قرمز و برنز، دیگر نیازی نیست که نگران پیدا کردن یک رنگ مناسب از ورقه‌های پلی کربنات برای استفاده در پروژه‌ها و طرح‌های خود باشید.

تفاوت پلی کربنات و شیشه، جدا از مواد تشکیل دهنده و شیوه‌ی ساخت، در کاربردهای متفاوت است. درست است که از نظر ظاهری، ورقه‌های پلی کربنات به شیشه شباهت بسیاری دارند؛ اما با این وجود، در بسیاری از موقعیت‌هایی که فکر می‌کنید از شیشه استفاده شده است و یا باید بشود، استفاده از ورقه‌های پلی کربنات راهکار بهتری است.

از مهم‌ترین کاربردهای ورقه‌ی پلی کربنات می‌توان به استفاده در سقف و دیواره‎های گلخانه‌ها، انواع پوشش سقف سازه‌ها و ساختمان‌ها، دیواره‌های فضاهای سوله مانند، پوشش پارکینگ یا سقف کاذب، سایبان و استفاده در بسیاری از موارد دیگر اشاره کرد.

مطالعه بیشتر: تفاوت پلی کربنات و کارتن پلاست

تفاوت پلی کربنات و شیشه

مطالعه بیشتر: تفاوت پلی کربنات و فایبر گلاس

آشنایی اجمالی با شیشه

در زمان مردم دوران سنگی، از نوعی از شیشه استفاده می‌شد که حاصل واکنش‌های فیزیکی و شیمیایی برخی سنگ‌های خاص در برخورد با مواد مذاب آتشفشان بوده است. رفته رفته، مردم مصر باستان موفق شدند تا نخستین شیشه‌ی دست‌ساز را تولید کنند.

در دوران قرون وسطی، به صورت گسترده از شیشه استفاده می‌شد. به طوری که تمامی آثار ساخته شده در زمان معماری اسلامی، از انواع شیشه‌ها در شکل‌ها و رنگ‌های مختلف استفاده شده است. پس از آن، در دوران رنسانس، کاربرد شیشه در خانه‌های مردم نیز افزایش یافت.

با وجود تمامی این تاریخچه، شیشه به دلیل مقاومتی که در برابر نور آفتاب دارد و شفافیت سطح آن، همچنان جزو پرکاربردترین موادی است که در صنایع گوناگون به کار می‌رود.

در چند دهه‌ی گذشته، به دلیل برخی از معایب شیشه و مزایای ورقه‌های پلی کربنات، کاربرد این ورق‌های پلاستیکی افزایش یافت و شیشه، در برخی موارد استفاده جای خود را به پلی کربنات داد. در بخش بعدی، قصد داریم تا با بیان تفاوت پلی کربنات و شیشه، بهترین گزینه را برای استفاده‌ی شما پیدا کنیم.

مقایسه پلی کربنات و شیشه

مطالعه بیشتر:  تفاوت پلی کربنات با اکریلیک

مقایسه پلی کربنات و شیشه

اولین تفاوت پلی کربنات و شیشه، در مقاومت بالای پلی کربنات است. این ورقه‌های پلاستیکی مقاومت بسیار زیادی دارند. علاوه بر آن، وزن شیشه باعث می‌شود تا استفاده از آن در برخی سازه‌ها دشوار یا خطرناک باشد. به همین دلیل بسیاری از افراد در چنین مواقعی از ورق پلی کربنات استفاده می‌کنند تا کار خود را راحت‌تر کنند.

مهم‌ترین تفاوت پلی کربنات و شیشه، غیرقابل تجزیه بودن پلی کربنات است. استفاده از شیشه در سقف یا دیواره‌های ساختمان، باعث می‌شود که در مواقع حادثه یا اتفاقاتی از قبیل زلزله و …، سقوط این بخش‌ها یا شکستن آن‌ها خطرناک باشد. در صورتی که سقوط پلی کربنات، به اندازه‌ی شیشه خطر ندارد.

از نظر هزینه نیز شیشه گران‌تر از ورقه‌های پلاستیکی است. لازم به ذکر است که یکی از مهم‌ترین معایب ورق پلی کربنات، این است که بعد از مدتی خط و خش برمی‌دارد و کمی از شباهت آن به شیشه کاسته می‌شود.

با این وجود، با توجه به مقاومت بالای این ماده و قیمت ارزان آن، همچنان می‌توان گفت که در بسیاری از موارد، تفاوت پلی کربنات و شیشه در حدی زیاد است که بتوان پلی کربنات را جایگزین شیشه کرد.

مطالعه بیشتر: تفاوت پلی کربنات با پلاستیک

مجموعه‌ی سالار فایبر

گروه صنعتی سالار فایبر، بیش از بیست سال است که در زمینه‌ی تولید ورقه‌های پلی کربنات، کارتن پلاست و … فعالیت می‌کند و با کیفیت‌ترین محصولات موجود در بازار را تولید می‌کند.

برای مشاوره خرید ورق پلی کربنات، پلیمر طلایی یزد، می‌توانید با ما تماس برقرار کنید. از همراهی شما تا این لحظه سپاسگزاریم.

1 دیدگاه

  • سلام. خسته نباشید. ببخشید گلخانه شیشه ای بهتر است یا پلاستیکی ؟

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *