مهم‌ترین وجوه تفاوت پلی کربنات با اکریلیک


پلی کربنات و اکریلیک هر دو مواد ترموپلاستیک هستند که معمولا در کاربردهای مختلفی مانند ساخت و ساز، خودرو، الکترونیک و غیره استفاده می شوند. در حالی که آنها شباهت هایی دارند، اما تفاوت های کلیدی نیز بین این دو ماده وجود دارد

شناخت تفاوت پلی کربنات با اکریلیک نیازمند آن است که هریک از این دو ماده را جداگانه بررسی کنیم و بشناسیم. پس از معرفی هر ماده و ویژگی‌های خاص آن می‌توانیم گام بعدی را که مقایسه این دو است، برداریم. در این مقاله از سالار فایبر گلاس هم‌گام ما باشید.

معرفی پلی کربنات و اکریلیک

این دو از نظر ظاهری شباهت‌های فراوانی دارند و ممکن است در نظر عامه مردم یکسان باشند. باید گفت این دو ماده از نظر خواص تفاوت‌هایی دارند که کاربرد آن‌ها را تا حدی با یکدیگر متفاوت می‌کند. پس پیش از آن‌که به بیان تفاوت بین پلی کربنات و اکریلیک بپردازیم، هریک را جداگانه معرفی می‌کنیم. ابتدا به تعریف پلی کربنات چیست می‌پردازیم.

پلی کربنات چیست؟

پلی کربنات‌ (PC) به گروهی از پلیمرهای ترموپلاستیک گفته می‌شود که دارای گروه‌های کربنات در ساختار شیمیایی خود هستند. این مواد قوی و سخت و در برخی گریدها شفاف هستند. کار با پلی‌کربنات آسان است زیرا به راحتی می‌توان آن را قالب‌گیری کرد و شکل بخشید. از پلی‌کربنات به عنوان جایگزینی مناسب برای شیشه استفاده می‌شود.

پلاستیک‌های پلی‌کربنات (PC) در رنگ‌های مختلف (شفاف و غیرشفاف) در دسترس هستند. پلیمرهای پلی‌کربنات برای تولید انواع مواد مورد استفاده قرار می‌گیرند؛ به‌ویژه در جایی که مقاومت بسیار در برابر ضربه یا شفافیت یک محصول نیاز باشد.

شیشه‌های ضدگلوله یک مثال بارز از کاربرد پلی‌کربنات است. همچنین می‌توان به عدسی عینک، دستگاه‌های پزشکی، قطعات خودرو، دیوار و سقف گلخانه‌ها، دیسک‌های دیجیتال (مانند دی‌وی‌دی و …) وسایل روشنایی و … اشاره کرد.

مقاومت حرارتی پلی‌کربنات نیز در مجموع خواص آن قابل توجه است؛ به نحوی که می‌توان آن را با مواد مقاوم در تماس با شعله ترکیب کرد بی آن‌که تخریب چندانی داشته باشد.

ویژگی مهم دیگر پلی‌کربنات انعطاف زیاد آن است؛ تا جایی که می‌توان به آن بدون حرارت نیز تا حدی فرم داد.

تفاوت پلی کربنات با اکریلیک

 

اکریلیک چیست؟

اکریلیک یک هموپلیمر ترموپلاستیک شفاف است که با نام تجاری «پلکسی گلاس» نیز شناخته می‌شود. این ماده نیز همانند پلی‌کربنات است به عنوان جایگزین مقاوم در برابر ضربه به جای شیشه به کار می‌رود. اکریلیک یکی از شفاف‌ترین پلاستیک‌های موجود دانسته می‌شود.

استفاده در پریسکوپ‌ زیردریایی‌ها، پنجره هواپیما، برجک‌ها و سایه‌بان‌ها از نخستین کاربردهای اکریلیک در جنگ جهانی دوم بوده است. به این دلیل که اکریلیک در مقایسه با شیشه ایمنی بیشتری دارد و در صورت شکستن آسیب کمتری می‌رساند.

اکریلیک در عصر حاضر کاربردهای مختلفی دارد. در تولید رنگ، عدسی، سپرهای محافظ امنیتی، دستگاه‌های پزشکی، صفحات LCD، پنجره‌ها و … از اکریلیک استفاده می‌شود.

 

تفاوت پلی کربنات با اکریلیک در خواص

این‌که هردو ماده می‌توانند با داشتن نیمی از وزن شیشه همان کارایی را داشته باشند، وجه شباهت پلی کربنات و اکریلیک است. با این حال باید به تفاوت بین پلی‌کربنات و اکریلیک دقیق‌تر بپردازیم:

– اکریلیک در ترکیبات خود دارای ماده بیسفنول است. بیسفنول ماده‌ای مضر محسوب می‌شود که پلی‌کربنات فاقد آن است.

– مقاومت اکریلیک در برابر ضربه تقریبا 17 برابر شیشه است تفاوت پلی کربنات با اکریلیک در این است که ماده ای به مراتب قوی‌تر با مقاومت بیشتر در برابر ضربه یعنی 250 برابر شیشه استاندارد است. به همین تفاوت پلی کربنات و شیشه است که برای قطعات ضدگلوله از پلی‌کربنات استفاده می‌شود.

– اکریلیک نسبت به پلی‌کربنات براق‌تر و شفاف‌تر است و برای کاربردهایی که در آن‌ها جلوه ظاهری یا وضوح دید اهمیت دارد به کار می‌رود. مثلا برای ویترین، متریالی ایده‌آل است.

– امکان ترک خوردن اکریلیک نسبت به پلی‌کربنات بیشتر است. از سویی پلی‌کربنات نسبت به اکریلیک سریع‌تر خش برمی‌دارد.

– اکریلیک‌ها را می‌توان با حفظ کیفیت ظاهری بیش از یک بار حرارت داد و قالب‌گیری کرد.

 

تفاوت پلی کربنات با اکریلیک در کاربرد

تفاوت پلی کربنات با اکریلیک با تعاریفی که از هردو ماده ارائه دادیم و آنچه در تفاوت خواص بیان کردیم تا حدی روشن است. این تفاوت در خواص سبب می‌شود علی‌رغم شباهت‌های ظاهری بسیار، کاربردهای هریک متفاوت شود.

برای مثال از اکریلیک بیشتر در این موارد استفاده می‌شود:

– جایگزین برای شیشه در پنجره‌ها: شفافیت بالای اکریلیک سبب می‌شود بتوان از آن به عنوان جایگزینی مناسب برای شیشه خصوصا در جایی که وضوح دید اهمیت دارد استفاده کرد.

مهم‌ترین علت تمایل به استفاده از اکریلیک به جای شیشه ایمنی است. برخلاف شیشه که به وقت شکستن به تکه‌های بسیار ریز، تیز و خطرناک تبدیل می‌شود، اکریلیک به تکه‌هایی بزرگ تقسیم می‌شود.

– عایق‌ها: اکریلیک از گروه پلاستیک‌هاست بنابراین انتخاب خوبی به عنوان عایق است.

– پروژه‌های صنایع دستی: از الیاف و قطعات اکریلیک در صنایع دستی استفاده می‌شود.

– نمایشگرها: صفحات گوشی‌ها و مانیتورها معمولا از اکریلیک ساخته می‌شوند. این به دلیل همان شفافیت است. درواقع اکریلیک نور را به خوبی شیشه از خود عبور می‌دهد.

حال به تفاوت پلی کربنات با اکریلیک در کاربرد می‌پردازیم. از پلی کربنات بیشتر در این موارد بهره گرفته می‌شود:

– پنجره های ضد گلوله: گفتیم مقاومت پلی‌کربنات بسیار بالاست. وجه تفاوت پلی کربنات و شیشه این است که مقاومتی 250 برابر بیشتر دارد. به همین دلیل می‌توان در موارد محافظتی و امنیتی از آن بهره جست.

– قالب‌های شفاف برای ریخته‌گری: اگرچه یک وجه تفاوت بین پلی کربنات و اکریلیک در شفافیت است و در ویترین‌ها و پنجره‌ها استفاده از اکریلیک اولویت دارد، می‌توان از پلی‌کربنات به عنوان قالب شفاف ریخته‌گری استفاده کرد.

– پنجره‌های گلخانه: خرید پلی کربنات برای ساخت گلخانه‌ها رواج دارد. میزان عبور نور از پلی کربنات آن‌قدر هست که برای رشد گیاهان کافی باشد.

– در کاربردهای با حرارت بالا معمولا از پلی‌کربنات که مقاوم‌تر است، استفاده می‌شود.

– پنل‌های سقفی: مقاومت در برابر آسیب‌های محیطی، پلی‌کربنات را به ماده‌ای مناسب برای ساخت پنل‌های سقفی تبدیل می‌کند.

تفوات بین پلی کربنات و اکریلیک چیست

 

تفاوت پلی کربنات با اکریلیک در قیمت

درست که در گزینش بین پلی کربنات و اکریلیک  برای یک کاربرد خاص، در درجه اول ویژگی‌ها و قابلیت‌های این مواد و انتظارات ما هستند که نقش تعیین‌کننده دارند؛ با این حال این‌که تفاوت بین پلی کربنات و اکریلیک در قیمت چگونه است، نقش بسزایی در انتخاب دارد. علت آن است که هزینه‌های تولید اهمیتی انکار‌نشدنی دارند و اولویت با انتخاب ماده‌ای است که ضمن برآورده ساختن کیفیت مورد انتظار، هزینه کمتری داشته باشد.

اکریلیک نسبت به پلی‌کربنات ارزان‌تر و بیشتر در دسترس است. فراموش نکنیم که استحکام و مقاومت پلی‌کربنات نسبت به اکریلیک به مراتب بیشتر است؛ بنابراین در مواردی که استحکامی تا حد استحکام اکریلیک برای محصول کافی باشد، نیازی به استفاده از پلی‌کربنات و صرف هزینه زیاد نیست.

مقدار و وزن ماده نیز در قیمت تأثیر دارد. قطعا قیمت پلی کربنات چند جداره نسبت به انواع معمول فزایش پیدا می‌کند. ورق پلی کربنات چهار جداره از محصولات پرکاربرد است که ضمن مقاومت بسیار، عایق صوتی و حرارتی به شمار می‌رود.

معایب و مزایای پلی کربنات

ضمن بررسی وجوه تفاوت پلی کربنات با اکریلیک می‌توانیم با مزایا و معایب هر ماده نسبت به دیگری آشنا شویم. همه این بررسی‌ها ما را در انتخاب دقیق‌تر و کارآمدتر یاری می‌کند. برخی از مزیت‌های پلی‌کربنات را نسبت به اکریلیک بشناسید:

– استحکام بیشتر: چنان‌که بارها در این مقاله تأکید کردیم، مقاومت و استحکام پلی‌کربنات به شکل قابل توجهی از اکریلیک بیشتر است.

– انعطاف پذیرتر: پلی‌کربنات را می‌توان در دمای معمول (دمای اتاق) و بدون حرارت بیشتر تا حدی شکل داد. اکریلیک این ویژگی را ندارد.

– مقاومت در برابر حرارت و اشتعال: پلی‌کربنات را می توان در معرض دمای بالا و شعله مستقیم قرار داد. این ماده غیر قابل اشتعال است.

– مقاومت در برابر آسیب مواد شیمیایی: پلی‌کربنات می‌تواند به راحتی در معرض تماس با مواد شیمیایی گوناگون قرار گیرد و از آسیب آن‌ها مصون بماند.

– مقاومت در برابر ترک: ورق‌های پلی کربنات را می توان بدون ترک‌خوردگی سوراخ کرد.

– وزن سبک تر: پلی‌کربنات و اکریلیک هردو موادی سبک‌تر از شیشه هستند. بین این دو ماده، پلی‌کربنات وزن کمتری دارد.

با وجود این مزیت‌های چشم‌گیر، پلی‌کربنات نیز نسبت به اکریلیک دارای معایبی است. از جمله این‌که:

– پلی‌کربنات به‌راحتی خش برمی‌دارد. بنابراین برای مواردی که شفافیت و صیقلی بودن اهمیت دارد، جایگاه خود را تقدیم اکریلیک می‌کند؛

– پلی‌کربنات قابل صیقل دادن نیست؛

– شفافیت پلی‌کربنات به اندازه اکریلیک نیست.

 

بیشتر بخوانید: تفاوت پلی کربنات و کارتن پلاست

 

معایب و مزایای اکریلیک

برخی از مزایای اکریلیک نسبت به پلی‌کربنات این موارد هستند:

– ماشین‌کاری اکریلیک آسان‌تر از پلی‌کربنات است؛

– اکریلیک قابل جلا و صیقل دادن است و در صورت خراشیده شدن یا تیز بودن لبه‌ها اصلاح می‌شود؛

– قابلیت چسباندن اکریلیک بهتر از پلی‌کربنات است؛

– اکریلیک نسبت به پلی‌کربنات هم شفاف‌تر و هم براق‌تر است.

معایب اکریلیک نسبت به پلی‌کربنات:

– نسبت به پلی کربنات سخت‌تر است و انعطاف کمتری دارد؛ بنابراین نمی‌توان آن را به راحتی پلی‌کربنات شکل داد.

– احتمال ترک‌خوردن اکریلیک در حین سوراخ کردن یا در اثر ضربه، بسیار بیشتر از پلی‌کربنات است؛

– برخلاف پلی‌کربنات، اکریلیک را نمی‌توان در معرض شعله مستقیم قرار داد.

تفاوت پلی کربنات با اکریلیک چیست

سخن پایانی

با اصلی‌ترین وجوه تفاوت پلی کربنات با اکریلیک آشنا شدیم. دلیل تأکید بر دانستن تفاوت بین پلی کربنات و اکریلیک این است که این دو خصوصا از نظر ظاهری بسیار به هم شبیه هستند. هردوی این مواد می‌توانند جایگزینی مناسب برای شیشه باشند و هم هزینه و هم ایمنی را افزایش دهند.

مقاومت پلی‌کربنات نسبت به اکریلیک بسیار بیشتر است؛ درحالی‌که اکریلیک نسبت به پلی‌کربنات هم شفاف‌تر و هم ارزان‌تر است. آگاهی از این تفاوت‌ها به انتخاب مناسب‌تر کمک می‌کند.

چنانچه قصد خرید ورق پلی کربناتی را دارید، می‌‌توانید از نمایندگی پلیمر طلایی یزد سفارش دهید که محصولات آن از کیفیت مطلوبی برخوردار است.

 

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *