اکریلیک پلکسی گلاس چیست؟


با توجه به محبوبیت طلق اکریلیک در سال‌های اخیر در این مقاله قصد داریم با بررسی کاربرد ویژگی‌های این محصول دریابیم که دلیل محبوبیت اکریلیک پلکسی گلاس چیست. برای آشنایی با انواع اکریلیک و کاربرد ورق اکریلیک در ادامه مقاله با ما همراه باشید.

 

معرفی اکریلیک

 

معرفی اکریلیک پلکسی گلاس

در پاسخ به این سوال که اکریلیک پلکسی گلاس چیست، می‌توان اینطور پاسخ داد که این محصول یکی از شناخته‌شده‌ترین و رایج‌ترین انواع ترموپلاستیک است.

اصلی‌ترین کاربرد اکریلیک پلکسی گلاس چیست؟ از این محصول به عنوان جایگزین اصلی شیشه استفاده می‌شود. در تعریفی کوتاه و جامع از طلق پلکسی می‌توان اینطور گفت که این محصول، پلاستیکی بسیار شفاف بوده و دارای استحکام و مقاومت فوق‌العاده زیادی به خصوص در مقابل شیشه است.

نحوه تولید ورق اکریلیک

کاربرد ورق اکریلیک در صنایع مختلف بسیار متنوع است. اما پیش از آشنایی با این موارد، اجازه دهید کمی درباره اینکه روش تولید پلکسی گلاس چیست صحبت کنیم. روش‌ها و فرمول‌های مختلفی برای تولید اکریلیک وجود دارد.

دلیل این امر وجود متغیرهایی مانند خواص فیزیکی مکانیکی و وزن مولکولی است که باعث تولید محصولات متفاوتی خواهد شد. ویژگی‌هایی مانند عبور یا جذب پرتو ماورابنفش و همچنین میزان شفافیت یا مات بودن محصول به دلیل همین تفاوت‌ها در فرمولاسیون ایجاد می‌شود‌.

با این همه فرمول اولیه این محصول بدین شرح است: با ایجاد واکنش شیمیایی بین هیدروژن سیانید و استون، استون سیانید هیدرین و در نتیجه متیل متاکریلات بوجود می‌آید. ترکیب ایجاد شده به همراه متانول و سولفوریک اسید غلیظ حرارت می‌بیند.

با این کار منومر به دست می‌آید. منومرهای اکریلیک به کمک آغازگرهای پروکسیدی، فرآیندی به نام پلیمریزاسیون رادیکال آزاد آغاز خواهند کرد.

در نتیجه این فرایند، منومرها پلیمریزه شده و PMMA ایجاد می‌شود‌. در نهایت در دماهای بالاتر، یک آغازگر منومری فعال واکنشی شدید و گرمازا ایجاد خواهد کرد. این گرما به حدی بالاست که باید به هر شکلی از سیستم خارج شده و مهار شود‌. در ادامه به معرفی انواع ورق پلکسی گلاس می‌پردازیم.

انواع ورق اکریلیک پلکسی گلاس

 

انواع ورق اکریلیک

حالا که دانستیم اکریلیک پلکسی گلاس چیست و چگونه ایجاد می‌شود، خوب است کمی درباره انواع مختلف این محصول صحبت کنیم. همانطور که پیشتر گفتیم فرمولاسیون‌های مختلف باعث ایجاد ویژگی‌های متفاوت در اکریلیک (PMMA) خواهد شد‌. انواع پلکسی گلاس یا ورق اکریلیک عبارت است از:

طلق اکریلیک شفاف

رایج‌ترین و پرکاربردترین مدل ورق اکریلیک مدل شفاف آن است. اکریلیک پلکسی گلاس شفاف کاملا مشابه شیشه است. مقاومت این محصول بسیار بالاست. به همین دلیل اصلی‌ترین کاربرد ورق اکریلیک شفاف به عنوان جایگزین برای شیشه است.

ورق اکریلیک رنگی

ورق اکریلیک رنگی در دو مدل شفاف و مات تولید می‌شود. همچنین توجه داشته باشید که این مدل همانطور که از نام آن پیداست در رنگ‌های مختلفی در بازار عرضه می‌شود. مدل رنگی برای ساخت تندیس‌های جایزه و اشیا تزیینی کاربرد دارد.

ورق اکریلیک ترنسپارنت

اکریلیک پلکسی گلاس ترنسپارنت در عین رنگی بودن دارای شفافیت بسیار زیادی‌ست. به صورتی که تصاویر پشت آن به سادگی قابل مشاهده هستند. به همین دلیل ورق اکریلیک مدل ترنسپارنت کاملا با شیشه‌های رنگی مشابهت دارد.

ورق اکریلیک UV دار

اکریلیک پلکسی گلاس‌های یو وی دار دارای یک لایه ضد اشعه ماورابنفش خورشید روی سطح خود هستند. به همین دلیل معمولا از این مدل برای مصارف بیرونی استفاده می‌شود. به طور مثال برای ساخت تابلوهای تبلیغاتی یا پنجره‌های نورگیر بهتر است ورق اکریلیک UV دار استفاده شود.

خرید اکریلیک پلکسی گلاس

برای خرید اکریلیک پلکسی گلاس پیش از هر چیز باید با انواع این محصول آشنا باشید. با داشتن چنین اطلاعاتی می‌توانید انتخاب بهتر و کارآمدتری داشته باشید. شما می‌توانید این محصول را به صورت اینترنتی یا حضئری خریداری کنید.

نکته مهم دیگر خرید از یک فروشگاه معتبر با ضمانت اصالت کالاست که محصول را در کوتاه‌ترین زمان ممکن به شما تحویل دهد. در صورت نیاز به اطلاعات بیشتر می‌توانید به مقاله راهنمای خرید پلکسی گلاس مراجعه فرمایید.

کاربرد ورق اکریلیک پلکسی گلاس

اصلی‌ترین کاربرد ورق اکریلیک همانطور که پیشتر گفته شد جایگزینی با شیشه در پروژه‌های مختلف است. با این وجود در ادامه به اختصار خواهیم گفت که رایج‌ترین انواع کاربرد ورق اکریلیک پلکسی گلاس چیست.

با توجه به استحکام این محصول، شناخته شده‌ترین کاربرد ورق اکریلیک در ساختمان سازی برای سقف و دیوارهای کاذب است. به خصوص مکان‌هایی مانند گلخانه و پاسیو که به سقفی نورگیر نیازمند هستند.

کاربرد دیگر این محصول ساخت لوازم و اشیا تزئینی است. به خصوص که امکان برش و ایجاد طرح‌های بسیار زیبایی توسط لیزر روی ورق اکریلیک وجود دارد.

کاربرد دیگر ورق اکریلیک در صنعت تبلیغات و برای ساخت استندها و تابلوهای تبلیغاتی است. ساخت مخزن و لوله‌های شفاف برای برخی کارخانه‌ها و آزمایشگاه‌ها، ساخت عدسی‌های نشکن و محافظ لامپ از دیگر کاربردهای ورق اکریلیک می‌باشند.

 

کاربرد ورق اکریلیک

 

نقاط قوت و ضعف ورق اکریلیک

در این قسمت از مقاله با یکدیگر خواهیم دانست که نقاط قوت و ضعف اکریلیک پلکسی گلاس چیست. این امر علاوه‌بر اینکه شما را بیشتر با این محصول محبوب و پرکاربرد آشنا می‌کند، می‌تواند در تصمیم‌گیری برای خرید ورق پلکسی گلاس اکریلیک نیز موثر باشد.

نقاط قوت

  • مقاومت خوب در برابر نور خورشید
  • تحمل تغییرات دمایی و عدم تغییر ظاهری در محیط باز
  • استحکام بالا در مقابل ضربه
  • وزن سبک
  • حمل و نقل آسان و کم هزینه
  • نصب راحت
  • وجود نمونه‌ها مات و شفاف برای پروژه‌های مختلف

نقاط ضعف

  • با وجود مقاومت بالا این محصول انعطاف‌پذیری بسیار زیادی ندارد.
  • حلال‌های مانند فرئون‌ها، اروماتیک‌ها و هیدروبانک به سادگی مقاومت ورق اکریلیک را از بین می‌برند.
  • اشتعال پذیری در برابر حریق
  • رطوبت زیاد می‌تواند ابعاد و ظاهر طلق اکریلیک را تغییر دهد.

 

سخن پایانی

در این مطلب اطلاعات کارآمدی درباره کاربرد ورق اکریلیک به شما عزیزان ارائه شد. همچنین دانستیم مهم‌ترین نقاط قوت و ضعف اکریلیک پلکسی گلاس چیست.

برای کسب اطلاعات بیشتر درباره این محصول و سفارش کالا با واحد فروش سالار فایبر گلاس تماس بگیرید. به علاوه در صورت تمایل می‌توانید از مشاورین متخصص سایت به صورت رایگان مشاوره خرید دریافت نمایید.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *