انواع کاربرد فایبرگلاس در ساختمان


امروزه تمام صنایع دنبال راهی برای کاهش آسیب رسیدن به محیط‌زیست و هزینه‌ها هستند.

فایبرگلاس یکی از مصالح ساختمانی است که در دنیای امروزی در صنعت ساخت‌وساز بسیار محبوب شده است. این ماده یک نوع از کامپوزیت بوده که از ترکیب الیاف شیشه‌ای و رزین ساخته می‌شود. به دلیل خصوصیات منحصربه‌فردی که دارد از فایبر گلاس در ساختمان استفاده می‌شود.

در این مطلب قصد داریم در رابطه با کاربرد فایبرگلاس در ساختمان صحبت کنیم. چنانچه قصد بازسازی یا ساخت ساختمانی را دارید و می‌خواهید از فایبرگلاس در ساختمان خود بهره‌مند شوید این مقاله از گروه صنعتی سالار فایبرگلاس را تا انتها دنبال کنید.

 

خصوصیات فایبرگلاس

فایبرگلاس دارای خصوصیات و ویژگی‌های خاصی است که آن را به یکی از مصالح پرکاربرد ساختمانی تبدیل کرده. این خصوصیات عبارتند از:

1. وزن پایین:

این ماده وزنی در حدود 1820 تا 2000 کیلوگرم در مترمربع دارد که نسبت به آهن که وزنی معادل با 7860 کیلوگرم دارد، بسیار سبک‌تر است.

2. قابلیت شکل‌پذیری:

ماهیت فایبرگلاس بخاطر الیاف پشم شیشه‌ای که دارد، قابلیت شکل‌گیری در طرح‌های مختلف را دارد. که این خاصیت برای فایبرگلاس در ساختمان بسیار مفید است. زیرا می‌توان این ماده را در ظاهری دلخواه آن را تولید کرد.

3. دوام و طول عمر زیاد:

فایبرگلاس با وجود متریالی که دارد، دربرابر شرایط سخت (باد، باران، فشار و…) مقاومت خوبی از خود نشان می‌دهد. این ویژگی باعث شده تا این ماده در دسته مصالح ساختمانی ایده‌آل قرار بگیرد.

4. مقاوم دربرابر اشعه UV:

این ماده یک عایق دربرابر اشعه UV خورشید بوده و از محیط درمقابل آن محافظت می‌کند.

 

کاربرد فایبرگلاس در ساختمان

 

فایبر گلاس در ساختمان کاربرد بسیار زیادی دارد. این ماده با ویژگی‌های منحصربه‌فردی که دارد مورد توجه بسیاری از افراد در صنعت ساختمان‌سازی قرار گرفته است. در ادامه با کاربردهای فایبرگلاس در ساختمان آشنا خواهید شد.

 

کاربرد فایبرگلاس در سقف

 

1. کاربرد فایبرگلاس در سقف

همانطور که گفته شد فایبرگلاس به‌عنوان یکی از مصالح ساختمانی یک جایگزین مناسب برای مصالح ساختمانی سنتی مانند آجر، بتن و فلز در ساخت سقف است. با استفاده از فایبرگلاس در ساختمان، سقف وزن کمتر، مقاومت بیشتر در برابر آتش‌سوزی و عمر طولانی‌تر خواهد داشت.

استفاده از انواع فایبرگلاس در سقف‌ها می‌تواند به صرفه و اقتصادی باشد، زیرا این ماده ساختمانی به دلیل وزن کمتر نسبت به مواد سنتی، نیاز به سازه‌های پشتیبان کمتری دارد و نصب آن سریع‌تر و ساده‌تر است. به‌علاوه، فایبرگلاس دارای مقاومت بالا در برابر ضربه و خرابی است، بنابراین سقف‌های ساخته شده از این ماده ساختمانی، مقاومت بیشتری در برابر ضربه‌های مختلف مانند سقوط شیء‌ها دارند.

فایبرگلاس می‌تواند در اشکال مختلفی شامل منحنی‌ها، زوایای مختلف و سایر جزئیات طراحی شده برای سقف شکل داده شود. این ماده طیف رنگی زیادی دارد و می‌توان با استفاده از رنگ‌های مختلف، ظاهری زیبا و جذابی به سقف ببخشد. به همین خاطر از فایبرگلاس برای استخرها به‌کار برده می‌شود تا هم نور کافی به فضا برسد هم از دیگر مزایای آن استفاده شود.

 

2. کاربرد فایبرگلاس در ساختمان برای دیوارها

فایبرگلاس می‌تواند جایگزینی بسیار مناسب برای دیوارهای سنتی مانند دیوارهای بتنی و آجری استفاده شود. دیوارهای فایبرگلاسی دارای وزن کمتری هستند و می‌توانند در برابر ضربه و خرابی مقاومت کنند.

استفاده از فایبرگلاس در دیوارهای ساختمان می‌تواند به صرفه و اقتصادی باشد، زیرا این ماده به دلیل وزن کمتر نسبت به مواد سنتی، نیاز به سازه‌های پشتیبان کمتری دارد. به علاوه، مواد فایبرگلاس دارای مقاومت بالا در برابر ضربه و خرابی است، بنابراین دیوارهای ساخته شده از فایبرگلاس، مقاومت بیشتری در برابر ضربه‌های مختلف مانند پرتاب شدن اشیا دارند.

همچنین، فایبرگلاس با توجه به خصوصیاتی که دارد، نیاز به تعمیرات و نگهداری کمتری نسبت به مواد ساختمانی سنتی دارد. به همین دلیل، استفاده از فایبرگلاس در دیوارها می‌تواند در طولانی مدت به صرفه و اقتصادی باشد. با توجه به این کاربرد از فایبرگلاس برای تراس هم استفاده می‌شود.

 

3. کاربرد فایبرگلاس در پوشش‌های داخلی و خارجی

ورق فایبر گلاس در ساختمان می‌تواند به‌عنوان جایگزینی مناسب برای پوشش‌های داخلی و خارجی مانند پوشش‌های چوبی و فلزی استفاده شود. پوشش‌های فایبرگلاسی دارای ظاهری بسیار زیبا و طیف رنگی زیادی هستند که به فضاهای مختلف جلوه‌ای ویژه می‌دهند.

علاوه بر این، پوشش‌های فایبرگلاسی نیاز به تعمیرات و نگهداری کمتری نسبت به پوشش‌های سنتی دارند. به همین علت از فایبرگلاس برای گلخانه‌ها هم استفاده می‌کنند.

 

4. کاربرد فایبرگلاس در نمای ساختمان

استفاده از فایبرگلاس در نمای ساختمان یکی از کاربردهای فایبرگلاس در ساختمان است. نمای ساختمان علاوه بر این که جنبه زیبایی و تزئینی دارد، نقش مهمی در حفاظت از ساختمان در برابر عوامل جوی، خوردگی و خرابی دارد. برای این منظور، مصالح ساختمانی انتخاب شده باید دارای مقاومت بالا و ظاهری زیبا باشند.

فایبرگلاس به‌عنوان یکی از مصالح ساختمانی می‌تواند یک جایگزین عالی برای مصالح سنتی مانند سرامیک، سنگ و برنز در نمای ساختمان باشد. با استفاده از فایبرگلاس به جای مواد سنتی، نمای ساختمان دارای وزن کمتر، مقاومت بیشتر در برابر آتش، مقاومت زیاد خوردگی یا خرابی و ظاهری زیبا خواهد بود.

 

فایبرگلاس در ساختمان

 

5. کاربرد فایبرگلاس در ساختمان و محوطه‌سازی آن

از فایبرگلاس بجای مواد سنتی مانند سنگ، بتن و چوب در محوطه‌سازی استفاده می‌شود. فایبرگلاس دارای مقاومت بالا در برابر ضربه و خرابی است، بنابراین عناصر محوطه‌سازی ساخته شده از این ماده ساختمانی، مقاومت بیشتری در برابر ضربه‌های مختلف مانند سقوط شیء‌ها و تغییرات دمایی دارند.

فایبرگلاس بخاطر خاصیت شکل‌پذیری و رنگبندی متنوعی که دارد، یک عنصر بسیار زیبا برای محوطه‌سازی است. همچنین، فایبرگلاس نیاز به تعمیرات و نگهداری کمتری نسبت به دیگر مصالح ساختمانی سنتی دارد. به همین دلیل، استفاده از فایبرگلاس در محوطه‌سازی می‌تواند در طولانی مدت به صرفه و اقتصادی باشد.

 

کلام آخر
در این مقاله با کاربردهای فایبرگلاس در ساختمان آشنا شدید. این ماده منحصربه‌فرد به دلیل خواصی که دارد جایگزین بسیار خوبی برای مصالح ساختمانی مختلف است. انواع فایبرگلاس وجود دارد که هر کدام برای یک کاربرد خاص مناسب خواهد بود. حالا شما دید اطلاعات زیادی درباره فایبرگلاس چیست و چه کاربردی دارد؛ دارید که می‌توانید بهترین انتخاب را برای نیاز خود داشته باشید.

چنانچه قصد خرید ورق فایبرگلاس را دارید، می‌توانید به گروه صنعتی سالار فایبرگلاس مراجعه کنید. برای خرید فایبرگلاس، کافیست وارد سایت سالار فایبرگلاس شده و با ما تماس بگیرید تا فایبرگلاسی بسیار باکیفیت برای استفاده در فضای موردنظر خود دریافت کنید.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *