عوارض استفاده از پشم شیشه


در این مقاله قصد داریم عوارض پشم شیشه را با یکدیگر بررسی کنیم. همه ما کم و بیش با این محصول آشنا بوده یا دست کم اسم آن به گوشمان خورده است. پشم شیشه یکی از الیاف‌های قدیمی و پرکاربرد در صنایع مختلف است.

اما همواره درباره خطرات پشم شیشه و اینکه آیا پشم شیشه سرطان زاست یا خیر پرسش‌هایی مطرح می‌شود. برای دریافت اطلاعات بیشتر در این زمینه و پاسخ به سوالات مطرح شده در ادامه مقاله با ما همراه باشید.

 

آیا پشم شیشه سرطان زاست

 

کاربرد پشم شیشه

پیش از بررسی عوارض پشم شیشه بهتر است به طور مختصر بگوییم پشم شیشه چیست و چه کاربردهایی دارد. پشم شیشه در واقع الیاف‌های بسیار نازک شیشه است. این الیاف‌ها در قالب‌های مختلف و با اندازه‌های گوناگون برای پروژ‌های مختلف در کنار هم قرار می‌گیرند و انواع پشم شیشه را تشکیل می‌دهند.

مهم‌ترین ویژگی پشم شیشه جلوگیری از عبور گرما است. به بیان بهتر پشم شیشه با حفظ حرارت اجازه خروج گرما را نمی‌دهد. به همین علت است که مهم‌ترین کاربرد پشم شیشه به عنوان روکش لوله‌ها و تاسیسات در اماکن مختلف می‌باشد.

در واقع می‌توان پشم شیشه را از شناخته‌شده‌ترین، قدیمی‌ترین و اقتصادی‌ترین عایق‌های حرارتی در ساختمان‌ها و مراکز مختلف دانست.

کاربرد دیگر پشم شیشه پر کردن انواع بالش، تشک و لحاف است. دلیل این امر هم قابلیت ارتجاعی پشم شیشه است. به عبارت دیگر پشم شیشه بعد از فشرده شدن به حالت قبلی خود برمی‌گردد.

به همین علت در گذشته انتخاب مطلوبی برای رختخواب به نظر می‌رسید. البته با توجه به عوارض پشم شیشه در سال‌های اخیر کمتر از پشم شیشه برای این منظور استفاده می‌شود. از مضرات تشک پشم شیشه و مضرات بالش پشم شیشه در دراز مدت ابتلا به بیماری های تنفسی است.

 

مضرات بالش پشم شیشه

بیشتر بخوانید: روش تولید پشم شیشه

عوارض پشم شیشه

گفتیم که در زمان‌های قدیم‌تر استفاده از پشم شیشه برای پر کردن انواع رختخواب بسیار مرسوم بوده است. اما در طول سال‌های اخیر با توجه به مطالعات انجام شده درباره این ماده، تلاش می‌شود تا از تماس آن با بدن انسان جلوگیری شود. دلیل این امر عوارض پشم شیشه و خطرات استفاده از پشم شیشه برای انسان عنوان شده است. در ادامه با مضرات پشم شیشه آشنا خواهیم شد:

مشکلات پوستی

در صورتی که پشم شیشه با هر بخش از پوست شما تماس پیدا کند، سبب ایجاد خارش‌های شدید و به وجود آمدن قرمزی روی پوست خواهد شد که از علائم حساسیت به پشم شیشه است. در نتیجه در صورت نیاز به استفاده از پشم شیشه حتما از پوشش کامل بدن و دستکش استفاده نمایید.

مشکلات تنفسی

در پشم شیشه‌ ماده‌ای بسیار خطرناک و مضر وجود دارد به نام آزبست. تنفس هوایی که در آن آزبست وجود دارد ممکن است باعث مشکلات بسیار جدی نظیر دشواری در تنفس، خارش گلو و سرفه‌های شدید گردد. به همین دلیل است که اکیدا توصیه می‌شود در زمان کار با این محصول برای جلوگیری ناشی از خارش پشم شیشه از ماسک‌های مخصوص استفاده کنید.

مشکلات بینایی

هنگام کار با پشم شیشه و قرار گرفتن در مجاورت آن می‌تواند حتی چشمان شما را دچار مشکل کند. ایجاد اشک، سوزش چشم و ایجاد خارش از جمله  عوارض پشم شیشه است. در نتیجه استفاده از عینک ایمنی در زمان کار را فراموش نکنید.

با وجود تمامی معایب پشم شیشه و خطرات استفاده از پشم شیشه برای انسان، که به آنها اشاره کردیم، اینکه پشم شیشه به طور مستقیم باعث ایجاد سرطان می‌شود اثبات نشده است. حتی برخی تحقیقات دانشگاهی در امریکا، به این نتیجه رسیده‌اند که این محصول بر سرطان بی‌اثر است.

البته طبیعتا این تحقیقات معنای بی‌خطر بودن آن نیست. جمع کثیری از غده‌شناسان معتقدند تنفس پشم شیشه منجر به ایجاد توده و غده در ریه و سیستم تنفسی خواهد شد. برای در امان بودن از عوارض پشم شیشه حتما به هنگام کار از تجهیزات ایمنی استفاده نمایید.

 

مضرات پشم شیشه

 

فواید پشم شیشه

با وجود برخی معایب و عوارض پشم شیشه که پیش‌تر به آن‌ها اشاره کردیم، این محصول دارای محاسنی نیز هست. در واقع همین ویژگی‌ها و محاسن مثبت هستند که موجب شده تا پشم شیشه همچنان به عنوان یک محصول پرکاربرد استفاده شود.

پشم شیشه علاوه‌بر اینکه عایق خوبی برای دما می‌باشد، به عنوان یک عایق صوتی نیز عملکرد قابل قبولی از خود نشان می‌دهد. در نتیجه برای آکوستیک کردن انواع اتاق و استودیو مناسب خواهد بود.

از مزایای دیگر این محصول وجود دانسیته‌های مختلف است. به عبارت دیگر پشم شیشه با چگالی‌های متنوعی در بازار عرضه می‌گردد. به علاوه روش نصب پشم شیشه آسان است. با کمی دقت و البته تجهیزات ایمنی از جمله لباس کار مخصوص، می‌توان به سادگی این محصول را در مکان‌های مدنظر نصب کرد‌.

قیمت اقتصادی مزیت دیگر پشم شیشه نسبت به محصولات مشابه است. استفاده از پشم شیشه به منظور عایق کاری ساختمان می‌تواند هزینه نهایی را برای سازنده به طور چشمگیری کاهش دهد.

به علاوه قدرت تحمل گرما در پشم شیشه بسیار بالاست. این محصول در صورت بروز آتش سوزی به آرامی سوخته و موجب پخش بیشتر حریق نخواهد شد. همچنین پشم شیشه به هنگام سوختن گازهای سمی از خود تولید نخواهد کرد.

 

ممنوعیت استفاده از پشم شیشه

 

خرید پشم شیشه

تفاوتی ندارد که قصد خرید اینترنتی پشم شیشه را دارید یا ترجیحتان خرید حضوری است. مهم‌ترین نکته در خرید پشم شیشه پیدا کردن یک فروشنده یا فروشگاه مطمئن است. نکته بعدی اطمینان از کیفیت محصول و اصالت کالا می‌باشد.

پشم شیشه را می‌توان به صورت رولی، تخته‌ای، عایق لوله و یا کیلویی خریداری کرد. معمولا از مدل کیلویی برای پر کردن عروسک و ساخت لوازم تزیینی استفاده می‌شود. این محصول با کیفیت‌های مختلفی در بازار وجود دارد.

اگر قصد خرید یکی از باکیفیت‌ترین انواع پشم موجود در بازار را به شیوه اینترنتی یا تلفنی دارید، توصیه ما به شما گروه صنعتی سالار فایبر گلاس است. این شرکت با بیش از دو دهه فعالیت در زمینه ساخت و فروش تجهیزات و ملزومات ساختمانی، یکی از بهترین گزینه‌ها برای خرید است. برای آگاهی از آخرین قیمت‌ها با ما تماس بگیرید.

سخن پایانی
وجود برخی عوارض پشم شیشه که در این مقاله به آنها اشاره شد، استفاده از این محصول در برخی پروژه‌ها اجتناب ناپذیر است. تنها راه کم کردن خطرات پشم شیشه استفاده از تجهیزات ایمنی به هنگام نصب می‌باشد.

شما عزیزان برای خرید این محصول پرطرفدار می‌توانید با واحد فروش ما در سایت سالار فایبر گلاس تماس بگیرید. همچنین در صورت نیاز مشاورین متخصص ما به طور رایگان به شما مشاوره خرید خواهند داد.

1 دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *