پشم شیشه چیست؟


پشم شیشه بازیافتی بوده و الیاف استوانه‌ای شکل بسیار ریز، کوچک و ظریفی دارد. این الیاف در هم تنیده شده و سوراخ‌های زیادی در محصول ایجاد می‌کنند. در نتیجه هوای محبوس شده در سوراخ بر روی خواص عایق پشم شیشه تاثیر می‌گذارد و به همین دلیل این محصول محبوبیت دارد.

تولید و استفاده از این نوع الیاف در دنیا بیش از 70 سال سابقه دارد. اما در ایران حدود 40 سال است که توسط صنایع خصوصی و ملی تولید می‌شود. در ادامه مقاله می‌خواهیم بدانیم پشم شیشه چیست و به مزایا و معایب آن بپردازیم. همچنین اطلاعاتی از عواملی که تعیین‌کننده قیمت آن است در اختیار شما قرار دهیم.

مزایای پشم شیشه چیست

مزایا و کاربرد پشم شیشه چیست؟

پشم شیشه یکی از انواع الیاف معدنی و یک عایق مقرون به صرفه است. از سویی دیگر اگر می‌خواهید بدانید که کاربرد‌های پشم شیشه چیست باید بگوییم که وجود عایق در ساختمان‌سازی هر روز به دلیل گران بودن انرژی در سراسر جهان اهمیت بیشتری پیدا می‌کند.

همچنین به دلیل وزن سبک و انعطاف‌پذیری بالای پشم شیشه، یکی از پرکاربرد‌ترین و پرفروش‌ترین عایق‌های حرارتی و صوتی است. در واقع به دلیل آپارتمان‌سازی و ساخت واحدها در کنار یکدیگر، وجود یک عایق صوتی مثل پشم شیشه که قیمت مناسبی هم دارد ضروری است. دیگر کاربردهای آن به طور مختصر در پایین آمده است.

 

  • ساخت سازه‌های صنعتی، ساختمانی و سوله
  • در ساخت لوله‌کشی برای حفظ دما و جلوگیری از انتشار صدا
  • ساخت انواع ساندویچ پانل سقفی و دیواری

به عنوان عایق میانی

  • ساخت مخازن فلزی و پلاستیکی در فضای باز
  • ساخت دیوار پرده و عایق دیوار حفره‌ای
  • عایق‌بندی سیستم‌های سرمایشی و گرمایشی
  • عایق‌سازی دیگ‌های بخار
  • عایق لوله سرد و گرم
  • کاشی‌های سقفی
  • عایق کانال‌های هوا
  • عایق‌بندی مخازن

 

به طور کلی در عایق کاری‌های بزرگ و سراسری، هم در صنعت و هم در ساختمان‌سازی از پشم شیشه استفاده می‌شود.

الیاف پشم شیشه چیست؟

آیا می‌دانید که تفاوت پشم شیشه با الیاف پشم شیشه در چیست؟ الیاف شیشه‌ای (فایبر‌گلاس) بسیار نازک، قطر ثابت (حدود 5 تا 25 میکرون) و طول نامحدودی دارد. در صورتی که تار‌های پشم شیشه محدود و غیر‌یکنواخت است.

علاوه بر این، به دلیل تفاوت در الگوهای خنک‌کننده در طول فرایند تولید، پشم شیشه ساختار شکننده‌ای دارد. از طرفی «الیاف شیشه» برای افزایش استحکام کششی و تقویت کامپوزیت‌ها استفاده می‌شود، در حالی که «پشم شیشه» به عنوان عایق مورد استفاده قرار می‌گیرند. البته استفاده از فایبر‌گلاس‌ها به عنوان عایق نیز بسیار رایج است.

معایب پشم شیشه

  1. یکی از معایب پشم شیشه این است که ساختار اصلی پشم شیشه حفره‌دار است و مقاومت آن در برابر نفوذ آب و همچنین عایق رطوبتی حساس بوده و با نفوذ رطوبت و بخار آب به درون این عایق، از مقاومت حرارتی آن کاسته می‌شود.

 

  1. تماس مستقیم این نوع عایق با پوست، چشم و سیستم تنفسی مشکل اساسی برای انسان بوجود می‌آورد. گزارش‌ها حاکی از آن است که در بسیاری از موارد افزایش نرخ ابتلا به سرطان به خصوص سرطان ریه، به دلیل تنفس مستقیم گرد پشم شیشه است.

 

  1. اگر به مدت طولانی در معرض این محصول باشید و اقدامات احتیاطی را رعایت نکنید، ممکن است بیماری هایی مثل: آسم، بثورات پوستی، آلرژی و غیره برای شما ایجاد شود.

تفاوت پشم سنگ و پشم شیشه

احتمالا اسم پشم سنگ را برای یک بار هم که شده شنیده‌اید و برای‌تان سوال شده که تفاوت پشم سنگ و پشم شیشه چیست؟ ابتدا تعریف کوتاهی از پشم سنگ خواهیم داشت.

پشم سنگ (Mineral wool) از الیاف معدنی تهیه می‌شود. کاربرد این محصول به عنوان عایق حرارتی و صوتی است و به نسبت کاربردی که دارد شکل‌ داده می‌شود. از مزایای آن می‌توان به مقاومت بالا (تا دمای ۹۰۰ درجه سانتی‌گراد) در برابر آتش و عدم واکنش شیمیایی آن اشاره کرد.

کاربرد پشم شیشه

اکنون می‌توان تفاوت‌های بین پشم سنگ و پشم شیشه را گفت:

 

  1. پشم سنگ به علت وجود درصد بیشتر بازالت (یک سنگ سخت و دانه ریز آتشفشانی) نسبت به پشم شیشه مقاوم‌تراست.

 

  1. پشم سنگ می‌تواند نسبت به پشم شیشه تراکم بیشتری داشته باشد.

 

  1. الیاف سنگ به علت تراکم بیشتر از نظر اقتصادی مقرون به صرفه‌تر هستند.

 

  1. هر کدام از آن‌ها به دلیل کاربرد‌شان به نوعی صرفه اقتصادی دارند.‌ به عنوان مثال بهتر است که برای عایق‌کاری سقف سوله‌ها از پشم سنگ و برای عایق‌کاری دیوارها و کف از پشم شیشه استفاده شود. چون صرفه اقتصادی این دو کار با این نوع محصولات بهتر است.

 

  1. عایق صوتی پشم سنگ نسبت به پشم شیشه بهتر است؛ زیرا چگالی (دانسیته) و وزن بیشتری دارد.

 

قیمت پشم شیشه

آیا می‌دانید عوامل موثر بر قیمت پشم شیشه چیست؟ قیمت پشم شیشه به عوامل مختلفی از جمله شاخص فنی آن بستگی دارد. تراکم، ضخامت و نوع پوشش از شاخص‌های فنی آن به شمار می‌آید. دانسیته یا چگالی نیز یکی دیگر از عوامل موثر بر قیمت پشم شیشه و مزایای این محصول است.

چگالی پشم شیشه بین 24 تا 96 کیلوگرم بر متر مکعب متغیر است. بافت سیاه شیشه‌ای، الیاف شیشه‌ای پارچه‌ای و فویل آلومینیومی به صورت پتویی یا رولی، تخته‌ای یا پانل و عایق لوله در بازار موجود است. در نتیجه قیمت بر اساس نیازهای مورد انتظار تعیین و محاسبه می‌شود.

جدای از موارد گفته شده، میزان مقاومت حرارتی یکی از عوامل مهمی است که هنگام خرید پشم شیشه باید به آن توجه کرد. این عامل، تاثیر بسزایی در قیمت پشم شیشه خواهد داشت.

 

به طور کلی باید سه عامل مهم را برای خرید پشم شیشه در نظر گرفت:

 

  • دانسیته (density) که به آن یک متر مکعب وزن در کیلوگرم می‌گویند.
  • ضخامت که مهم‌ترین عامل ضرایب و انتقال حرارتی و جذب صوت محسوب می‌شود.
  • جنس لفاف یا روکش که برای جلوگیری از ورود رطوبت به فضا و حفظ فضای خالی بین الیاف طراحی شده است.

قیمت پشم سنگ

عواملی وجود دارند که توسط تولید‌کنندگان عایق مشخص می‌شوند و بر قیمت پشم سنگ تاثیر می‌گذارند. این عوامل به شرح زیر‌ هستند:

 

  • کیفیت مواد اولیه
  • دانسیته و ضخامت
  • نوع عایق
  • نحوه خرید
  • مقدار خرید
  • نوع روکش

 

مشتری در هنگام خرید پشم سنگ باید به موارد بالا توجه کند. به دلیل اینکه هر کدام از آن‌ها به نحوی بر قیمت پشم سنگ تاثیر گذارند.

 


پشم شیشه چیست

 

جمع‌بندی

ما در این مقاله به این موضوع پرداختیم که پشم شیشه چیست و چه کاربرد و مزایایی دارد. گفته شد که با تمام مزایای خوبی که دارد می‌تواند معایبی نیز داشته باشد. به عنوان مثال این ماده در برابر رطوبت مقاومت کمی از خود نشان می‌دهد.

البته برای سلامتی انسان نیز خطراتی دارد، مثلا در تماس با این ماده مشکلاتی برای بینایی، تنفس و ریه ایجاد می‌کند. همچنین به تفاوت پشم شیشه و پشم سنگ نیز اشاره شد که مهم‌ترین آن صرفه اقتصادی هر دوآن‌ها برای مصارف متفاوت بود.

در نهایت به عوامل موثر بر قیمت هرکدام نیز اشاره کردیم. عواملی مثل چگالی، کیفیت، نوع عایق و غیره.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *