معایب و مضرات پشم سنگ


پشم سنگ یکی از پراستفاده‌ترین انواع عایق‌های صوتی و حرارتی است که به دلیل مقاومت در برابر آتش و خواص حرارتی، یک ماده عایق محبوب است. با این حال، معایبی نیز دارد که باید در نظر گرفته شود.

در این مقاله از گروه صنعتی سالار فایبر قصد داریم شما را با مضرات پشم سنگ آشنا کنیم.  برای آشنایی بیشتر با این محصول، کاربردها و همچنین مزایا و معایب پشم سنگ در ادامه با ما همراه باشید.
مضرات پشم سنگ

پشم سنگ چیست؟

پشم سنگ حاصل حرارت دادن سنگ بازالت و ماده سوختنی یعنی کک است. بعد از آب شدن سنگ بازالت در اثر حرارت، مایع به دست آمده سمت یک سانتریفیوژ منتقل می‌شود تا به واسطه قانون گریز از مرکز به صورت الیاف درآید.

در مرحله پایانی الیاف‌های تولید شده روی صفحه‌ای قرار گرفته و بهم می‌چسبند. گاهی ممکن است در این مرحله از رزین نیز استفاده شود. از محصول نهایی تولید شده به عنوان عایق در سقف و دیوار استفاده می‌شود. تفاوتی نمی‌کند در چه مکانی، هر جا نیاز به یک عایق صوتی و حرارتی باشد، پشم سنگ قابل استفاده است.

ذکر این نکته خالی از لطف نیست که در زمانی که الیاف‌های بازالت به مرحله نهایی یعنی پخت می‌رسند، تعیین اندازه و ضخامت محصول نهایی با توجه به سفارش مشتری و کاربری مدنظر او انجام خواهد شد.  انواع پشم سنگ عبارتند از:

1. لحافی
2. تخته‌ای
3. لوله‌ای
4. پتویی

دانستیم که پشم سنگ چیست و چه کاربردی دارد. با وجود مزایای فراوان هیچ محصولی خالی از ایراد نیست. پس در ادامه با مضرات پشم سنگ آشنا می‌شویم.

مضرات پشم سنگ

به خاطر مزایای فراوان پشم سنگ مانند مقاومت بسیار بالای آن به‌خصوص در برابر حرارت (750 درجه) این محصول ممکن است اولین انتخاب بسیاری از افراد به عنوان عایق باشد. اما بهتر است پیش از خرید پشم سنگ با معایب پشم سنگ نیز آشنا شد.

با وجود سازگاری پشم سنگ با محیط زیست، این محصول اثرات مخربی بر سلامتی انسان دارد. مهم‌ترین و یکی از اصلی‌ترین مضرات پشم سنگ تحریک سیستم تنفسی و ایجاد خارش و خونریزی در بینی و گلو است. خارش پوست و خارش و سوزش چشم از دیگر عوارض پشم سنگ است.

یکی از سوالا مهم این است: آیا پشم سنگ سرطان زاست ؟ در پاسخ می‌توان گفت تنفس مداوم پشم سنگ ممکن است باعث ایجاد سرطان در انسان نیز بشود. به‌علاوه تماس مداوم و طولانی مدت بخش‌های مختلف بدن با پشم سنگ می‌تواند دستگاه عروق و قلب را نیز دچار مشکلات جدی کند. علاوه‌بر ایجاد بیماری فشار خون، جدی نگرفتن اثرات مخرب پشم سنگ ممکن است باعث ایجاد آسیب‌های ریوی نیز شود.

درباره مضرات پشم سنگ برای دستگاه تنفسی گفتیم. خوب است بدانید که الیاف استنشاق‌شده بعد از ته‌نشین‌شدن در مجاری تنفسی به حلق رفته و همراه بزاق وارد معده خواهند شد. در نهایت مجاورت این الیاف‌ها با بافت معده می‌تواند دستگاه گوارشی را دچار مشکل کند.

 

معایب پشم سنگ

مزایای پشم سنگ

جدا از معایب پشم سنگ، استفاده از آن مزایایی نیز دارد:

  1. مقاومت در برابر آتش: پشم سنگ غیر قابل اشتعال است و می تواند در برابر درجه حرارت بالا مقاومت کند و آن را به انتخابی مطمئن برای عایق کاری ساختمان ها و سازه ها تبدیل می کند.
  2. عایق صوتی: پشم سنگ دارای خواص آکوستیک خوبی است، به طور موثر انتقال نویز را کاهش می دهد و کیفیت صدای داخل خانه را بهبود می بخشد.
  3. سازگار با محیط زیست:  زیرا از مواد طبیعی و فراوان ساخته شده و قابل بازیافت است.

احتمال وجود آزبست در پشم سنگ

آزبست نوعی الیاف یا پنبه‌نسوز است. آزبست مقاومت بالایی در برابر حرارت دارد و می‌تواند به عنوان عایق در مصالح ساختمانی به کار گرفته شود. با این وجود به خاطر مضرات فراوانش در سال‌های اخیر استفاده از آن ممنوع شده است. البته ممکن است برخی افراد به‌طور غیرمجاز از آزبست استفاده کنند.

از عوارض خطرناک آزبست می‌تواند به احتمال بروز سرطان و انواع بیماری‌های ریوی اشاره کرد. حتی ممکن است عوارض آزبست بعد از چندین سال خود را نشان دهد. در حال حاضر پس از سرب و جیوه، آزبست خطرناک‌ترین ماده برای انسان و محیط زیست است. برخی عوارض ریوی این ماده را از سیگار خطرناک‌تر می‌دانند.

حال این سوال پیش می‌آید که آیا در پشم سنگ آزبست وجود دارد؟ پاسخ این سوال خیر است. پس تفاوت پشم سنگ و آزبست در چیست؟ ماده اصلی تشکیل‌دهنده پشم سنگ سیلیس است‌ درحالی که آزبست از منیزیم و سیلیسیم تشکیل شده است. در نتیجه اطمینان داشته باشید که در پشم سنگ آزبست وجود ندارد.

 

معایب پشم سنگ چیست

بیشتر بخوانید: نحوه تولید پشم سنگ

نکات ایمنی برای استفاده از پشم سنگ

حالا که با مضرات پشم سنگ آشنا شدید، خوب است بدانید که با رعایت برخی نکات هنگام کار می‌توان احتمال بروز آسیب و خطرات پشم سنگ را به صفر رساند. در ادامه برخی از مهم‌ترین نکات ایمنی که معایب پشم سنگ را کاهش می‌دهند، مرور می‌کنیم.

1. پوشیدن لباس کار:

هنگام اجرای عایق پشم سنگ بدن خود را کاملا بپوشانید. لباس کارهای سرهمی، دستکش و ماسک برای کار با پشم سنگ بهترین انتخاب‌ها هستند. به‌خصوص اگر فضای کار دارای تهویه مناسب نیست حتما از ماسک استفاده کنید.

2. دور ریختن قسمت های اضافی

بعد از برش و جدا کردن قسمت‌های اضافی پشم سنگ، برش‌های دورریز و بلااستفاده را از محیط کار خود دور کنید. به عبارت دیگر محل کار خود را تمیز و عاری از اضافات پشم سنگ نگه دارید.

3. استفاده از عینک ایمنی

برای جلوگیری از بروز آسیب و خارش در چشم حتما هنگام کار از عینک‌های ایمنی استفاده کنید.

4.باز کردن پنجره ها

در صورت ممکن تمام در و پنجره‌های محلی که در آن مشغول به کار هستید را باز کنید. این کار به بهبود تهویه هوا کمک خواهد کرد. همچنین احتمال بروز اثرات و مضرات پشم سنگ را کاهش می‌دهد.

5. شستن دست ها پس از پایان کار

پس از اتمام کار دست‌ها و صورت خود را به‌طور کامل بشویید. با این کار اگر احیانا الیافی روی پوست شما باقی مانده باشد، شسته خواهد شد.

 

کلام پایانی
در این مقاله در مورد مزایا و معایب پشم سنگ صحبت کردیم و دانستیم با وجود مضرات پشم سنگ این محصول یکی از بهترین انتخاب‌ها به عنوان عایق است. با رعایت نکات ذکر شده در مقاله می‌توان آسیب‌ها و معایب پشم سنگ را به حداقل رساند.

یکی از معایب پشم سنگ قیمت بالای آن نسبت به سایر عایق ها است. جایگزین این محصول پشم شیشه است. با مقایسه پشم شیشه و پشم سنگ و بررسی مزایا و معایب هرکدام می‌توانید بهترین انتخاب برای کار خود را داشته باشید.

گروه صنعتی سالار فایبر با سابقه طولانی در تولید انواع فایبرگلاس و کارتن پلاست و ورق های پلی کربنات، ارائه کنند محصولات پشم شیشه و پشم سنگ بوده، و این محصولات را با قیمت مناسب به فروش می‌رساند.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *