آشنایی با مراحل و فرایند تولید پشم سنگ


می‌توان به جرات گفت که در میان تمامی گزینه‌هایی که برای عایق کاری صوتی و حرارتی سازه‌های ساختمانی وجود دارند، پشم سنگ و پشم شیشه جزو بهترین‌ها هستند. پشم سنگ، با داشتن مزایای فراوان و بهره بردن از کاربردهای متنوع، برای سال‌های طولانی یکی از مناسب‌ترین گزینه‌ها بوده است. در این مقاله قصد داریم تا شما عزیزان را با مراحل و نحوه تولید پشم سنگ آشنا کنیم. پس با ما همراه شوید.

تولید پشم سنگ

پشم سنگ چیست؟

ممکن است بخواهید بدانید که پشم سنگ چیست. پشم سنگ، به نوعی عایق حرارتی و صوتی گفته می‌شود. برای ساخت این مدل عایق، انواع سنگ‌های موجود در پوسته‌ی زمین را با روشی ساده اما پیشرفته، ذوب می‌کنند و پس از تبدیل به الیاف مورد نیاز، آن را در قالب پنل یا رول به بازار می‌فرستند و در اختیار مصرف کنندگان قرار می‌دهند.
این ماده، در برابر حرارت مقاومت بسیار بالایی دارد و استفاده از آن بسیار گسترده است. به طوری که بسیاری از افراد از آن در کف و دیواره‌های سازه‌های خود استفاده می‌کنند تا ساختمان خود را از جهت صوتی و حرارتی عایق کرده باشند.
با این وجود، طبیعی است که این ماده، نسبت به سایر عایق‌های مشهور مانند پشم سنگ، فرایند تولید متفاوتی داشته باشد. به همین علت، در ادامه قصد داریم تمام نکات موجود را در خصوص مواد اولیه و نحوه تولید پشم سنگ، برای شما شرح دهیم.

مراحل تولید پشم سنگ

چه موادی در فرایند تولید پشم سنگ به کار می‌روند؟

موادی که در نحوه تولید پشم سنگ به کار می‌روند عبارتند از:
1ـ 1.5 درصد اکسید تیتانیوم
2ـ 10 درصد اکسید منیزیم
3ـ 14 درصد اکسید آلومینیوم
4ـ 18 درصد اکسید کلسیم
5ـ 46 درصد اکسید سیلیس
6ـ 7.5 الی 8 درصد اکسیدهای آهن
معمولا ماده‌ی اولیه‌ی اصلی که در ساخت پشم سنگ به کار می‌رود، سنگ بازالت است. سنگ بازالت، یکی از نمونه‌های سنگ‌های آذین است که به بازمانده‌ی تفاله سنگ‌های آتش فشانی گفته می‌شود. این نوع سنگ‌ها معمولا پس از فوران آتش فشان در نزدیکی آن یافت می‌شوند و بهترین ماده برای ساخت پشم سنگ به شمار می‌روند.

مراحل تولید پشم سنگ

برای تولید پشم سنگ، باید ابتدا ماده‌ی خام اولیه، مانند سنگ بازالت یا سرباره را خرد کنند و آن را وزن کنند تا به میزان دلخواه برسد. سپس، مواد خرد شده را به داخل کوره‌ی ذوب هدایت می‌کنند و آن‌ها را در دمای 1500 درجه‌ی سانتی گراد قرار می‌دهند تا ذوب شوند.
در مرحله‌ی بعد در نحوه تولید پشم سنگ، مواد مذاب بر روی یک سری غلتک ریخته می‌شوند که با سرعت بالا در حال چرخش هستند. درخط تولید پشم سنگ، از عوامل گوناگونی مانند فشار هوای گرم و همچنین تزریق کردن مواد رزینی استفاده می‌کنند تا بافت مواد مذاب به کلی تغییر کرده و شکل الیافی به خود بگیرند.
یک دستگاه مخصوص، الیاف را از درون سانتریفیوژ جمع می‌کند و آن‌ها را بر روی یک خط صاف، مرتب می‌کند. در قدم بعد، دستگاهی که کار آن پرس و بافتن الیاف است، اجزای الیاف که از هم جدا هستند را به هم متصل می‌کند.
پس از این که کار دستگاه پرس و بافنده به اتمام رسید، مواد درون یک کوره قرار داده می‌شوند. جریان هوای گرم کوره، به پخته شدن الیاف و سفت شدن رزین موجود در آن می‌انجامد. الیاف در مرحله‌ی آخر به اندازه‌های مورد نظر برش می‌خورند و در صورت نیاز، به هر پنل پشم سنگ، فویل آلومینیوم چسبانده یا دوخته می‌شود.

بیشتر بخوانید:پشم سنگ از کجا بخرم

فرایند تولید پشم سنگ

مزایای پشم سنگ

1.نصب آسان: روش نصب پشم سنگ آسان است و آن را به انتخابی مناسب برای پروژه های ساختمانی تبدیل می کند.

2.عایق حرارتی عالی: پشم سنگ دارای R-value بالایی است که آن را به یک عایق موثر برای ساختمان ها تبدیل می کند و به کاهش مصرف انرژی و هزینه های گرمایش کمک می کند.

3.مقاومت در برابر آتش: پشم سنگ غیر قابل اشتعال است و می تواند دمای بالا را تحمل کند و آن را به انتخابی مطمئن برای عایق کاری در ساختمان ها تبدیل می کند.

4.مقاومت در برابر آب و رطوبت: مقاومت در برابر آب و رطوبت پشم سنگ را به یک ماده عایق بادوام و ماندگار تبدیل می کند.

5.عایق صدا: پشم سنگ دارای خواص صوتی عالی است، انتقال صدا را کاهش می دهد و محیط داخلی راحت تری ایجاد می کند. بهترین پشم سنگ برای عایق صوتی پشم سنگ لیجنیتی است.

6.پایدار و سازگار با محیط زیست: پشم سنگ قابل بازیافت است زیرا از مواد طبیعی ساخته شده است و آن را به یک انتخاب پایدار برای عایق تبدیل می کند.

7.بادوام : عایق پشم سنگ در برابر فشرده سازی مقاوم است و عملکرد خود را در طول زمان حفظ می کند و ارزش بلندمدتی را برای صاحبان ساختمان فراهم می کند.

8.مقاومت در برابر کپک: پشم سنگ منبع غذایی برای کپک نیست و به حفظ کیفیت هوای داخل خانه و جلوگیری از مشکلات بهداشتی مرتبط با رشد کپک کمک می کند.

سخن آخر:

در این مقاله با فرایند تولید پشم سنگ آشنا شده و مزایای استفاده از آن را برشمردیم.  گروه صنعتی سالار فایبر، با بیش از بیست سال فعالیت در عرصه‌ی انواع محصولات پلیمری و عایق‌های گوناگون، آماده است تا به شما در انتخاب بهترین گزینه برای نیاز خود، و خرید بالاترین کیفیت موجود در بازار کمک کند. برای اطلاعات بیشتر، با تیم مشاوره‌ی ما در ارتباط باشید. از توجه شما عزیزان متشکریم.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *