مقایسه پشم شیشه و پشم سنگ


در این مقاله از گروه صنعتی سالار فایبر قصد داریم به مقایسه پشم شیشه و پشم سنگ بپردازیم. این دو محصول مهم‌ترین و پراستفاده‌ترین انواع عایق در اماکن مختلف هستند. برای آشنایی کامل با این محصولات و همچنین آشنایی با تفاوت ظاهری پشم شیشه و پشم سنگ با ما همراه باشید.

آشنایی بیشتر با پشم شیشه و پشم سنگ

پیش از مقایسه پشم شیشه و پشم سنگ خوب است با نحوه تشکیل و ساختار این دو محصول آشنا شویم. در واقع تفاوت ظاهری پشم شیشه و پشم سنگ ریشه در همین تفاوت ماده اولیه ساخت دارد.

پشم شیشه چیست؟

در توضیح اینکه پشم شیشه چیست باید گفت که برای تولید پشم شیشه باید انواع شیشه اعم از بازیافتی و طبیعی را در دمای بالاتر از 1400 درجه سانتی گراد حرارت داد. ممکن است در این مرحله رزین و ماسه نیز به شیشه اضافه شود. در نهایت شدت حرارت این ترکیب را به الیاف تبدیل می‌کند. محصول نهایی پشم شیشه نامیده می‌شود.

مقایسه پشم شیشه و پشم سنگ

پشم سنگ چیست؟

در توصیف اینکه پشم سنگ چیست می‌توان گفت که پشم سنگ حاصل حرارت دادن سنگ بازالت و کک است. پس از ذوب شدن بازالت، مایع به دست آمده در سانتریفیوژ به شکل الیاف درمی‌آید. در نهایت الیاف‌های تولید شده در کنار هم قرار می‌گیرند. میزان ضخامت و اندازه پشم سنگ بستگی به سفارش مشتری دارد.

مزایا و معایب پشم شیشه و پشم سنگ

با نحوه ساخت این دو محصول آشنا شدیم. همچنین دانستیم فرق پشم شیشه و پشم سنگ به‌خاطر تفاوت ماده اولیه این دو محصول است. حالا برای درک بهتر تفاوت‌ها و مقایسه پشم شیشه و پشم سنگ خوب است برخی از مهم‌ترین مزایا و معایب هر دو محصول را بررسی کنیم تا بفهمیم فرق پشم سنگ با پشم شیشه در چیست؟

مزایا و معایب پشم شیشه

مهم‌ترین مزیت پشم شیشه به عنوان یک عایق، مقاومت نسبتا خوب در برابر حرارت و آتش است. در واقع پشم شیشه یک عایق نسوز است. همچنین این محصول تا حدودی دارای قابلیت آکوستیک نیز هست. البته توجه داشته باشید که مقاومت پشم شیشه در مقابل صدا به اندازه پشم سنگ نیست. به همین دلیل اگر هدف اصلی شما از عایق‌کاری کاهش صداست، پشم شیشه انتخاب مناسبی نخواهد بود.
علاوه‌بر این پشم شیشه مقاومت خوبی در برابر نفوذ حشرات و جویده شدن توسط آنها دارد. قیمت پشم شیشه نسبت به سایر انواع عایق مقرون به‌صرفه‌تر و اقتصادی است. همچنین این محصول برخلاف پشم سنگ نصب بسیار ساده آسان و کم‌هزینه‌ای دارد.
با مقایسه پشم شیشه و پشم سنگ می‌توان متوجه شد که شاید اصلی‌ترین عیب و نقطه ضعف پشم شیشه مقاومت بسیار پایین در مقابل رطوبت است. به همین دلیل این عایق برای مناطق مرطوب و فضاهای باز مناسب نخواهد بود.
به علاوه پشم شیشه برای بخش‌های مختلف بدن بخصوص دست‌ها، چشم‌ها و بینی ایجاد خارش‌های شدید می‌کند. بنابراین در هنگام نصب باید حتما از دستکش، ماسک و عینک ایمنی استفاده کرد. تماس طولانی مدت با پشم شیشه مخصوصا بدون تجهیزات ایمنی می‌تواند آسیب‌های جبران‌ناپذیر و ماندگاری به ریه افراد وارد کند.

مزایا و معایب پشم سنگ

مهم‌ترین و اصلی‌ترین مزیت پشم سنگ با دانسیته بالا مقاومت بسیار بالای آن برابر رطوبت، حرارت و صدا است. ویژگی ضد رطوبت بودن پشم سنگ این امکان را به فرد می‌دهد که در هر شرایط آب و هوایی به‌خصوص در مناطق مرطوب، از این عایق استفاده کند.

دومین مزیت این محصول صفر بودن هدایت الکتریکی آن است. در واقع پشم سنگ یک عایق کاملاً نارسانا است. به‌علاوه این محصول به‌‌طور کامل با محیط زیست سازگار بوده و قابل بازیافت خواهد بود. به خاطر مقاومت بالا در برابر حرارت و صوت پشم سنگ انتخاب ایده آلی در صنایع پتروشیمی،نفت و گاز به عنوان عایق است.
یکی از آسیب‌هایی که به‌خصوص در نقاط مرطوب دیوارها را تهدید می‌کند، ایجاد قارچ و حمله حشرات و آفات است. عایق‌کاری با پشم سنگ از رشد قارچ، ایجاد کپک و لانه‌سازی حشرات جلوگیری خواهد کرد.
با وجود مزایای فراوان پشم سنگ دارای معایبی نیز هست. این عایق به مرور زمان دچار ریزش و افت کیفیت می‌شود. همچنین افراد دارای حساسیت پوستی ممکن است بعد از نصب نیز دچار خارش شود. از مضرات پشم سنگ می‌توان گفت که تماس با پشم سنگ برای مدت طولانی می‌تواند باعث بروز سرطان در بدن شود. علاوه‌بر اینها هزینه نصب پشم سنگ بالا بوده و نیاز به شاسی کشی دارد.

مقایسه پشم سنگ و پشم شیشه

مطالعه بیشتر: تفاوت پشم شیشه و فوم

پشم شیشه بهتر است یا پشم سنگ

همانطور که پیشتر اشاره کردیم هر دو این محصولات به عنوان عایق مورد استفاده می‌گیرند. همچنین از مزایا و معایب پشم شیشه و پشم سنگ مطلع شدیم. اما نوع نیاز مشتری اصلی‌ترین موردی است که مشخص می‌کند کدام عایق برای او مناسب‌تر است. برای مقایسه پشم شیشه و پشم سنگ بهتر است چند معیار از جمله
• ساختار
• مقاومت حرارتی
• قیمت
• کاربرد
• عوارض استفاده
را مدنظر قرار داد. در ادامه برای اینکه بفهمیم پشم شیشه بهتر است یا پشم سنگ، تک‌تک این موارد را بررسی می‌کنیم. این کار کمک می‌کند تا علاوه‌بر تفاوت ظاهری پشم شیشه و پشم سنگ متوجه سایر تفاوت‌های این دو عایق بشویم.

1. فرق پشم شیشه و پشم سنگ از نظر ساختار

همانطور که پیشتر گفتیم ماده اولیه پشم شیشه، علاوه‌بر شیشه،ماسه و رزین است. همینطور ماده اولیه پشم سنگ، سنگ بازالت می‌باشد. این تفاوت ماده اولیه موجب می‌شود که بتوانیم پشم سنگ را با تراکم بیشتری نسبت به پشم شیشه تولید کرد.
این تراکم بالا پشم سنگ را به گزینه مناسب‌تری برای عایق‌بندی صوتی تبدیل می‌کند. همچنین پشم سنگ به علت ساختار مقاومش از اتلاف انرژی نیز جلوگیری خواهد کرد. اصلی‌ترین عامل تفاوت ظاهری پشم شیشه و پشم سنگ نیز تفاوت ساختاری این دو محصول است.

2. تفاوت پشم سنگ و پشم شیشه از نظر تحمل حرارت

گفتیم که پشم سنگ نسبت به پشم شیشه دانسیته بالاتری داشته در نتیجه تراکم و فشردگی بیشتری نیز دارد. به همین دلیل این محصول در مقایسه با پشم شیشه در برابر گرما و حرارت مقاومت بیشتری از خود نشان می‌دهد.
علاوه‌بر تراکم بالا و فشردگی، دلیل دیگری که تحمل حرارت در سنگ پشم را بالا می‌برد، ماده اولیه آن یعنی سنگ بازالت است. طبیعتا سنگ بازالت مقاومت حرارتی بالاتری نسبت به شیشه دارد.
حداکثر دمایی که پشم شیشه تحمل می‌کند 250 درجه سانتی گراد است. در مقابل پشم سنگ می‌تواند تا 750 درجه سانتی گراد در برابر حرارت از خود مقاومت نشان بدهد.

3. مقایسه پشم شیشه و پشم سنگ از نظر قیمت

قیمت تمام شده پشم شیشه کمتر از پشم سنگ است. به همین دلیل برای سقف، به‌خصوص سقف سوله‌ها و همچنین عایق‌کاری لوله‌ها خرید پشم شیشه متداول‌تر است. همچنین پشم شیشه هزینه نصب چندانی به شما تحمل نمی‌کند. با این حال برای اماکن حساس در طولانی مدت و به دلایل فنی، نصب پشم سنگ برای دیوارها صرفه اقتصادی بیشتری دارد.

تفاوت ظاهری پشم شیشه و پشم سنگ

4. تفاوت پشم شیشه و پشم سنگ از نظر کاربرد

پشم شیشه و پشم سنگ هر دو عایق محسوب می‌شوند. پشم سنگ مقاومت بسیار خوبی برابر حرارت از خود نشان می‌دهد. پشم سنگ متراکم عایقی غیرقابل اشتعال است. همچنین این محصول آکوستیک خوبی دارد. اگر مکانی به عایق صوتی خوب نیاز دارد، پشم سنگ گزینه مناسب‌تری نسبت به پشم شیشه خواهد بود.
در مقابل پشم شیشه دانسیته پایین‌تری داشته و مقاومت پشم سنگ را ندارد. با این وجود برای کاربردهای عمومی‌تر مانند عایق‌بندی شیرآلات و لوله‌ها پشم شیشه مناسب‌تر است. زیرا علاوه‌بر قیمت کمتر، انعطاف بهتری داشته و نصب ساده‌تر و بی‌دردسری دارد.
با در نظر گرفتن این اطلاعات افراد می‌توانند با توجه به فرق پشم شیشه و پشم سنگ در کاربری مکان مدنظر خود و بودجه‌ای که برای عایق‌بندی درنظر گرفته‌اند بهترین گزینه را انتخاب کنند.

5.تفاوت پشم شیشه و پشم سنگ از نظر عوارض استفاده

پشم شیشه یا پشم سنگ کدامیک عوارض جدی‌تری دارند؟ یکی از موارد مهمی که در مقایسه پشم شیشه و پشم سنگ باید به آن توجه داشت، میزان تاثیرات منفی این محصولات بر سلامتی است. از عوارض پشم شیشه و پشم سنگ ایجاد خارش‌های شدید در بدن است.
با این حال در الیاف پشم شیشه گردهای بسیار ریزی وجود دارد. تنفس این گردها و ذرات ریز در طولانی مدت ممکن است منجر به فیبروز ریه و تنگی نفس برای افراد شود.

کلام پایانی
عایق‌ها ویژگی‌های مختلفی دارند. پشم شیشه و پشم سنگ دو مورد از شناخته‌شده‌ترین انواع عایق هستند. مقایسه پشم شیشه و پشم سنگ می‌تواند برای داشتن یک انتخاب ایده‌آل و مقرون به صرفه به شما کمک کند. در این مقاله با فرق پشم شیشه و پشم سنگ آشنا شدیم و دانستیم با وجود تفاوت‌های متعدد، اصلی‌ترین تفاوت ظاهری پشم شیشه و پشم سنگ در رنگ و میزان تراکم این دو محصول است.

1 دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *