معایب پشم شیشه چیست؟


پشم شیشه یک ماده عایق ساخته شده از الیاف شیشه است که با شیشه بوروسیلیکات معروف هم شناخته می‌شود و با استفاده از چسب مشابه بافت پشمی در کنار هم قرار گرفته است. این محصول عایقی در بسیاری از صنایع کاربرد دارد ‌و با افزایش جمعیت و آپارتمان نشینی استفاده از آن بسیار رواج پیدا کرد.
برخی ممکن است فکر کنند که آیا پشم شیشه سرطان زاست؟ متاسفانه باید گفت که با وجود کاربردهای وسیع و کاربردی آن، معایبی نیز دارد. در ادامه مزایا و معایب پشم شیشه، تفاوت آن با پشم سنگ و عوامل موثر بر قیمت پشم شیشه را مورد بررسی قرار خواهیم داد.

 

مزایا و معایب پشم شیشه

در مقالات پیشین گفتیم پشم شیشه چیست و چه کاربردی دارد. در این بخش از مقاله یه طور جداگانه مزایا و معایب پشم شیشه را بررسی می‌کنیم.

مزایا پشم شیشه:

پشم شیشه دارای ویژگی‌های عالی مانند عایق حرارتی و عایق صدا است و به لحاظ اقتصادی مقرون به صرفه و نسبتاً ارزان‌تر از دیگر عایق‌های موجود در بازار است.

+ مقاومت در برابر آتش دیگر مزیت آن است که می‌تواند تا دمای 300 درجه سانتیگراد مقاومت کند و دچار تغییر، سوختگی و واکنش نشود.

+ به راحتی در هر فروشگاه ابزار فروشی با سایر تجهیزات تعمیر در دسترس است.

+ همچنین بعنوان عایق ایده‌آل برای اتاق زیر شیروانی، زیر‌زمین و سرپناه در فضای باز باشد، از پشم شیشه استفاده می‌شود. زیرا در برابر جوندگان و سایر آفات نیز به خوبی مقاوم است.

+ علاوه بر اتاق زیر شیروانی، زیر‌زمین و سرپناه در فضای باز، می‌تواند انواع سطوح مانند سقف، فضاهای پشت بام، فضاهای سقف مسکونی، دیوارها، پارتیشن‌ها، سقف‌ها و غیره را نیز عایق بندی کند.

+ در نهایت به دلیل خاصیت ارتجاعی و انعطاف‌پذیر به‌راحتی نصب می‌شود و با تمام فضاهای کف، سقف و دیوار سازگار است.

+پشم شیشه‌ای که برای ضد‌پوسیدگی ساخته شده است، دارای طول عمر بالا و به طور کلی برای سلامتی اهالی خانه خطرناک نیست.

 

معایب پشم شیشه:

– به دلیل حساسیت پشم شیشه نسبت به آب، در تماس با آب یا رطوبت، در آن حل می‌شود. بنابراین در صورتی که خانه شما در معرض چنین شرایطی قرار گیرد، هر از چند گاهی نیاز به تعویض دارد.

– همچنین به آب حساس است، به همین دلیل فقط برای اتاق‌هایی مناسب است که کاملاً ضد‌آب هستند و مرطوب نیستند.

– پشم شیشه برای پوست و چشم بسیار تحریک کننده است. یکی ار عوارض پشم شیشه خارش پوست است. بنابراین نصب آن بدون دستکش، ماسک، عینک و لباس محافظ قابل انجام نیست.

– اگرچه پشم شیشه از مواد قابل بازیافت ساخته شده است، اما به آسانی به طبیعت باز نمی‌گردد، به ویژه به دلیل اینکه مواد اولیه آن تجدید‌ناپذیر هستند.

– همچنین خاصیت مقاومت در برابر صدا پشم شیشه محدود است و 100 درصدی نیست.

 

مزایا و معایب پشم شیشه

 

عوامل موثر در ارزش‌گذاری و قیمت پشم شیشه

انتظار می‌رود بازار پشم شیشه به دلیل افزایش کاربردهای مختلف آن در صنایع مختلف در سطوح مسکونی و تجاری، شاهد رشد قوی باشد. بازار پشم شیشه خط تولیدی ماده‌ای را بوجود آورده است که به طور قابل‌توجهی در عایق حرارتی و عایق صوتی در محیط‌های کاری مفید است. بسته به کاربرد، بازار پشم شیشه را در زمینه‌های مختلف از جمله پالایشگاه‌ها، صنایع فرآیندی، واحدهای شیمیایی، نیروگاه‌های حرارتی، ساختمان‌های فلزی از پیش مهندسی شده و بسیاری دیگر استفاده می‌شود.
با توسعه سریع فناوری، صنایع متعددی محصولات پشم شیشه را انتخاب می‌کنند، زیرا وزن سبک و حمل و نقل آسان دارند. انتظار می‌رود افزایش تمرکز بر روی نیروگاه‌های خورشیدی باعث افزایش تقاضا برای پشم شیشه در عایق حرارتی شود. به طور مشابه، افزایش کارخانه‌های تبدیل LNG و استفاده از سیستم‌های HVAC انتظار می‌رود رشد بازار پشم شیشه را در دوره پیش‌بینی افزایش دهد. نوسازی و بازسازی ساختمان‌های قدیمی، همراه با پروژه‌های ساخت مسکن جدید، برخی از عوامل رشد بازار پشم شیشه در دوره پیش‌بینی است.
سه عامل اصلی در قیمت پشم شیشه موثر هستند که عبارتند از:
1. چگالی یا دانسیته (تراکم‌های 8، 10، 12 و 16)
2. ضخامت‌ها (ضخامت‌های 1، 2، 4 اینچ)
3. نوع روکش و لفاف.
*البته طبق دستور سازمان جهانی استاندارد، پشم شیشه در ایران فقط در ضخامت‌های 2 و 5 اینچ مجازند.
هر ساله قیمت پشم شیشه با توجه به قیمت روکش و قیمت الیاف آن تغییر می‌کند. گاهی اوقات با افزایش قیمت پشم شیشه دارای روکش فویل آلومینیومی، مواجه می‌شویم که این افزایش قیمت متاثر از قیمت روکش‌های آن است. اما این افزایش قیمت در خرید پشم شیشه ناچیز است و تاثیر چندانی بر آن ندارد و چالش اصلی گرانی این محصول در ایران، تورم ناشی و عدم ثبات اقتصادی است.

 

تفاوت پشم سنگ و پشم شیشه

عایق پشم شیشه که به عنوان فایبرگلاس نیز شناخته می‌شود از الیاف شیشه ساخته می‌شود. شیشه تا زمانی که ذوب شود تا دمای بسیار بالا حرارت می‌دهند و سپس به سرعت دچار تغییر می‌شود تا الیاف ایجاد بوجود آید. سپس این الیاف به یکدیگر متصل می‌شوند تا به عنوان عایق مورد استفاده قرار گیرند. الیاف شیشه حباب‌هایی از هوا ایجاد می‌کند که به عنوان مانعی برای جلوگیری از اتلاف گرما عمل می‌کنند، زیرا هوا رسانای ضعیفی برای گرما است.
اما پشم معدنی که به عنوان پشم سنگ نیز شناخته می‌شود، از مجموعه‌ای از مواد اولیه مانند سنگ و شیشه ساخته می‌شود. این مواد خام به روشی مشابه شیشه پردازش می‌شوند، به این ترتیب که در دمای بالا ذوب می‌شوند تا زمانی که ذوب شوند، و سپس آنها را به الیافی شبیه پشم مبدل کنند.

قیمت

اگر از بودجه محدود آگاه هستید، پشم شیشه ممکن است عایق انتخابی برای شما باشد. این می‌تواند حدود 10٪ کمتر از پشم سنگ هزینه داشته باشد و همچنان در عایق کاری خانه شما برای کاهش اتلاف گرما و قبض انرژی موثر است.
در مقایسه قیمت پشم شیشه و پشم سنگ، اگر برای اندازه‌گیری قیمت روی تراکم و تناژ تمرکز کنید، متوجه می‌شوید که پشم شیشه، معمولاً گران‌تر است. اگر برای اندازه‌گیری قیمت روی اندازه بر متر مربع تمرکز کنید، پشم سنگ گران‌تر از پشم شیشه است. این بستگی به نحوه اندازه گیری قیمت دارد.

مواد بازیافتی

پشم شیشه به طور کلی از 86٪ مواد بازیافتی تشکیل شده است، در حالی که پشم سنگ در مقایسه از 70٪ مواد بازیافتی تشکیل شده است. از آنجایی که تاثیرات زیست‌محیطی همیشه مورد توجه قرار می‌گیرد، این موضوع در انتخاب مواد عایق مناسب پشم شیشه شرایط بهتری را دارد.

وزن

اگر می‌خواهید خودتان عایق را نصب کنید، کار با پشم سنگ بسیار آسان‌تر است. اگرچه سنگین‌تر از پشم شیشه است، اما برش و جابجایی پشم سنگ بسیار آسان‌تر  از روش نصب پشم شیشه است.

 

تراکم

از نظر عایق صدا، پشم سنگ اغلب انتخاب ارجحی برای مناطق پر سر و صدا است. این به این دلیل است که بسیار متراکم‌تر از پشم شیشه است، بنابراین صدای کمتری از عایق عبور می‌کند. این می‌تواند یکی از معایب پشم شیشه باشد.

 

مقاومت در برابر آتش

اگرچه پشم معدنی و پشم شیشه هر دو غیر‌قابل احتراق هستند، اما پشم معدنی کیفیت بسیار بهتری در برابر آتش دارد، به طوری که می‌توان از آن به عنوان یک توقف آتش استفاده کرد. بنابراین، این موضوعی است که باید در نظر بگیرید که آیا جایی که شما عایق را نصب می‌کنید در معرض خطر آتش سوزی قرار دارد و تا چه حد؟!

معایب پشم شیشه چیست

 

جمع‌بندی

در این مقاله سعی کردیم مزایا و معایب پشم شیشه را مورد بررسی قرار دهیم. به عنوان مثال مقاومت دربرابر حرارت یکی از مزایای آن و اینکه مواد اولیه آن باوجود اینکه از مواد قابل بازیافت است اما به آسانیبازیافت نمی‌شوند و این یکی از معایب‌ش به شمار می‌رود. همچنین اشاره شد که قیمت، مواد بازیافتی، وزن و غیره نیز تفاوت پشم سنگ و پشم شیشه است و هر کدام را شرح دادیم.

 

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *