کارتن پلاست چیست؟ معرفی انواع کارتن پلاست و کاربرد آنها


در دنیای امروز استفاده از مواد قابل بازیافت اهمیت روزافزون پیدا کرده است. یکی از این مواد کارتن پلاست است. از کارتن پلاست که به شکل ورقه‌ای نازک اما مقاوم طراحی و ساخته می‌شود در زمینه‌های مختلفی می‌توان استفاده کرد.

در این مطلب از  گروه صنعتی سالار فایبر خواهیم گفت کارتن پلاست چیست و چه کاربردهایی دارد. همچنین انواع مختلف کارتن پلاست و مزایا و معایب آن را معرفی می‌کنیم. با ما همراه باشید.

کارتن پلاست چیست؟

کارتن پلاست در واقع ورقه پلاستیکی سه لایه بوده و از پلیمرهایی مانند پلی پروپیلن و… ساخته شده است. بین دو لایه بالایی و پایینی یک لایه دندانه‌ای شکل قرار گرفته و شیت کارتن پلاست را به ورقه‌ای مقاوم در برابر حرارت و فشار تبدیل کرده است. ورقه کارتن پلاست به ورقه‌های پلاستیکی دوجداره هم معروف هستند. به بیانی دیگر دو ورق مسطح و فیلم مانند خارجی به صورت موازی روی هم قرار گرفته و توسط صفحات باریک دندانه‌ای یا عمودی به یکدیگر متصل می‌شوند. روشی که این صفحات را به هم متصل می‌کند اکستروژن نام دارد. در نهایت به ورقه دوجداره و انعطاف پذیر حاصل کارتن پلاست گفته می‌شود.

 

کارتن پلاست چیست

ویژگی‌های کارتن پلاست

اگر بخواهیم بگوییم مهم‌ترین ویژگی ورق کارتن پلاست چیست می‌توان به مقاومت خوب آن در مقابل گرما، فشار و ضربه اشاره کرد. همچنین ورقه‌های کارتن پلاست در مقابل اغلب مواد شیمیایی هم مقاوم بوده و به سختی متحمل هر گونه تغییر فیزیکی یا شیمیایی می‌شوند. به علاوه کارتن پلاست‌ها انعطاف بالایی داشته و به راحتی می‌توان از آن در ساختمان سازی، دکوراسیون داخلی ساختمان و… استفاده کرد. ورقه‌های کارتن پلاست قابلیت پذیرش منگنه، مفتول و انواع چسب مانند چسب چوب و چسب حرارتی نیز دارند.

کاربرد کارتن پلاست

از جمله مهم‌ترین کاربرد کارتن پلاست می‌توان به استفاده از آن‌ها در صنایع مختلفی مانند قالب بندی ساختمانی و بلوک سقفی، خودروسازی، معماری داخلی، ماکت سازی، سوله سازی، استندهای تبلیغاتی، لوازم خانگی، ساخت تابلوهای راهنمایی و رانندگی، سلخت لوستر و دکوراسیون، لوکیشن‌های فیلم برداری و… اشاره کرد.
کارتن پلاست در بازار به نام‌های دیگری هم شناخته می‌شود که شامل کروگیت پلاستیک شیت، شیت پلاست، هالوپروفیل شیت و پلاست پک است.

 

کاربرد کارتن پلاست چیست

 

انواع کارتن پلاست

گفتیم که کارتن پلاست چیست و چه کاربردهایی دارد. اما کارتن پلاست‌ در طول سالیان طولانی با توجه به نیازهای روزافزون در انواع مختلفی طراحی و تولید شد. لذا هر کدام از انواع مختلف کارتن پلاست کاربردی مشخص دارند. تعدادی از مهم‌ترین انواع کارتن پلاست عبارتند از:

 

• کارتن پلاست ورقه‌ای یا ساده
• کارتن پلاست رولی
• کارتن پلاست یو وی (UV) دار
• کارتن پلاست عمودی
• کارتن پلاست کندویی یا حبابی
• کارتن پلاست هیدروپونیک
• کارتن پلاست تبدیلی
• کارتن پلاست ورقه ای یا ساده
اگر بخواهیم بگوییم قدیمی‌ترین نوع کارتون پلاست چیست باید به نوع ورقه‌ای آن اشاره کنیم. بافت کارتن پلاست ورقه‌ای یا ساده شباهت بسیاری به بافت کارتن‌های کاغذی دارد. به این صورت که یک لایه کارتن چین دار میان دو لایه کارتن ورقه‌ای قرار گرفته و یک ورقه کارتن پلاست ساده دوجداره را تشکیل می‌دهد. کارتن پلاست ساده حاصل، کاملا انعطاف پذیر بوده و به راحتی لوله می‌شود. جنس شیت پلاست ورقه‌ای ساده از پلی اتیلن بوده و در مقابل سرما مقاومت بالایی از خود نشان می‌دهند. ضخامت ورقه‌های کارتن پلاست ساده از ۷/۱ میلی متر تا ۱۲ میلی متر متغیر بوده و در رنگ‌های مختلفی مانند آبی، زرد، سبز، قرمز و… در بازار در دسترس است.

 

 

انواع کارتن پلاست چیست

 

کارتن پلاست رولی

پس از گسترش روزافزون کاربرد کارتن پلاست انواع دیگری از ورقه‌های کارتن پلاست طراحی و تولید شد. ورق کارتن پلاست رولی یکی دیگر از انواع مختلف کارتن پلاست است که شباهت ساختاری بسیاری به نوع ساده دارد. با این تفاوت که ضخامت کارتن پلاست رولی نهایتا ۴ میلی متر بوده و از جنس پلی پروپیلن ساخته می‌شود. وزن هر متر مربع از کارتن پلاست رولی از ۲۰۰ تا ۴۰۰ گرم متغیر است. لایه‌های این نوع کارتن پلاست با استفاده از گرما به یکدیگر متصل شده است. هر چه گرمای داده شده بیشتر باشد وزن ورقه رولی بیشتر خواهد بود. از طرفی کارتن پلاست رولی به دلیل مقاومت بالا در برابر گرما، رطوبت و مواد شیمیایی معمولا در سوله‌ها و کارخانجاتی استفاه می‌شود که نوسانات حرارتی وسیع داشته و مواد شیمیایی خطرناک مانند انواع اسید تولید می‌شود.

 

کارتن پلاست UV دار

کارتن پلاست uv دار چیست؟ نوع یو وی دار کارتن پلاست از نظر ابعاد بسیار مشابه کارتن پلاست رولی است. با این تفاوت که از مواد مقاوم در برابر اشعه UV در ساخت آن استفاده می‌شود. لذا این نوع کارتن پلاست علاوه بر ویژگی‌های اشاره شده در قسمت قبل، در برابر اشعه‌های خورشیدی هم مقاومت خوبی خواهد داشت. از طرفی این ویژگی قیمت این نوع کارتن پلاست را نسبتا بالاتر برده است. از دیگر ویژگی‌های کارتن پلاست یو وی دار می‌توان به قابلیت چاپ روی آن‌ اشاره کرد. بنابراین از این نوع کارتن پلاست بیشتر برای چاپ بنرهای تبلیغاتی و استندهای فروشگاهی استفاده می‌شود.

 

کارتن پلاست عمودی

در رابطه با تفاوت عمده انواع مختلف کارتون پلاست چیست باید گفت کارتن پلاست عمودی یکی از متفاوت‌ترین نوع کارتن پلاست‌هاست. چرا که شکل ظاهری آن کاملا مسطح و بدون چین خوردگی بوده و در نتیجه برش توسط دستگاهی مخصوص، از حواشی دور ورقه‌های کارتن خانه‌های عمودی و صاف دیده می‌شود. این نوع کارتن پلاست معمولا از جنس پلی اتیلن، پلی پروپیلن یا هر دو ساخته می‌شود. قطر ورقه کارتن پلاست عمودی از ۲ تا ۲۵ میلی متر متغیر است.

 

عمودی

 

کارتن پلاست کندویی یا حبابی

در انواع دیگر کارتن پلاست چیست جدیدترین نوع آن‌ها به نام کارتن پلاست کندویی یا حبابی طراحی و تولید شد. این نوع کارتن پلاست با توجه به مقاومت بالاتر در مقابل انواع محرک‌ها کاربرد وسیع‌تری در کارخانجات صنعتی و شیمیایی دارد. کارتن پلاست حبابی از جنس پلی پروپیلن ساخته شده و ظاهری شفاف و وزنی سبک دارد. این نوع کارتن پلاست به نام کارتن پلاست پلی کربنات هم شناخته می‌شود.

 

تفاوت پلی کربنات و کارتن پلاست در چیست؟

با توجه به تفاوت پلی کربنات و کارتن پلاست می‌توان گفت کارتن پلاست از پلی پروپیلن  و پلی کربنات از پلاستیک تشکیل شده است.  ورقه‌های کارتن پلاست مقاومت و انعطاف بیشتری در مقابل محرک‌های مختلف مانند ضربات فیزیکی، اشعه‌های خورشیدی، مواد شیمیایی و… دارند. اما میزان انعطاف‌پذیری در کارتن پلاست بیشتر از پلی کربنات است.

 

تفاوت کارتن پلاست با پلی کربنات

 

معایب کارتن پلاست چیست؟

از جمله معایب کارتن پلاست می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

جنس

قابلیت سایش و از بین رفتن دارد.

مقاومت

نسبت به محصولات مشابه استحکام کمتری در برابر ضربه‌های شدید دارد.

عبور نور

کارتن پلاست می‌تواند نور را از خود عبور دهد البته بسته به نوع کاربرد ممکن است این یک مزیت برای کارتن پلاست به حساب آید.

 

روش نصب کارتن پلاست

نحوه نصب کارتن پلاست به شیوه‌های مختلفی انجام می‌گیرد.

نصب با استفاده از:

منگنه برای سطل بازیافت

پیچ مناسب برای استندهای فروشگاهی

چسب در بسته بندی های که ظرافت در آن اهمیت دارد

و جوش برای محصولات تزئینی و حساس

از روش‌های مرسوم اتصال کارتن پلاست می باشند که در بین آنها نصب با منگنه دوام بیشتری نسبت به سایر روش ها دارد.

 

روش نصب

 

کارتن پلاست از کجا بخرم

گفتیم کارتن پلاست چیست؟ و انواع مختلف آن کدام است. حال می‌خواهیم مراکز مختلف برای خرید کارتن پلاست را معرفی کنیم. این محصول معمولا در شهرهای بزرگی مانند تهران، اصفهان، شیراز و… عرضه می‌شود. در پاسخ به سوال کارتن پلاست از کجا بخرم تهران باید گفت فروشگاه‌های متعددی در این شهر انواع مختلف کارتن پلاست را عرضه می‌کنند. برخی از مهم‌ترین مراکز فروش کارتن پلاست در تهران عبارتند از:
• خیابان قزوین
• خیابان حسنی
• تهران پارس شرقی ابتدای بلوار احسان
• احمدآباد مستوفی خیابان ولیعصر شمالی
• اتوبان آزادگان بازر آهن مکان فاز ۶
• تهران نو خیابان دماوند
در اصفهان برای خرید کارتن پلاست می‌توانید به مراکز زیر مراجعه کنید:
• خیابان معراج
• خیابان ارتش
• چهارباغ بالا خیابان شریعتی
• خیابان کاوه پل چمران
• خیابان جی خیابان لاهور

در شیراز برای خرید کارتن پلاست می‌توانید به دو مرکز موجود در چهارراه گمرک ابتدای مشیر غربی مجتمع بابک و چهارراه ادبیات بلوار چهل مقام بین کوچه ۱۰ و ۱۲ مراجعه کنید.

سخن پایانی
در این مطلب گفتیم کارتن پلاست چیست ؟ و مهم‌ترین مراکز فروش آن کجاست. همچنین در رابطه با کاربرد کارتن پلاست و انواع مختلف آن بحث کردیم.

گفتنی است در میان انواع مختلف کارتن پلاست صرفا نوع یو وی دار آن مقاومت خوبی در برابر اشعه‌های خورشیدی دارد. سایر انواع کارتن پلاست معمولا در طولانی مدت در مقابل نور آفتاب دچار تغییرات منفی شده و از بین می‌روند. لذا بهتر است طولانی مدت در مقابل نور خورشید قرار داده نشوند. از اینکه با ما همراه بودید سپاسگزاریم.

 

3 دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *