مزایا و معایب کارتن پلاست چیست؟


کارتن پلاست یک محصول پرطرف‌دار است که در صنایع مختلفی کاربرد دارد در این مقاله از سالار فایبر قصد داریم معایب کارتن پلاست را شرح دهیم.

با توجه به کاربردهای فراوان این محصول، خوب است تا با تمامی مزایای کارتن پلاست و معایب آن نیز آشنا شویم. برای دریافت اطلاعات بیشتر در این زمینه در ادامه مقاله با ما همراه باشید.

کارتن پلاست چیست؟

پیش از بیان اینکه معایب کارتن پلاست چیست اجازه دهید کمی بیشتر با این محصول و کاربردهای آن آشنا شویم. با چسباندن دو سطح خارجی و بسیار مقاوم به یکدیگر کارتن پلاست ساخته می‌شود. رایج ترین پلیمر برای ایجاد کارتن پلاست پلی پروپیلن است. کارتن پلاست انواع مختلفی دارد. برخی از مدل‌های این محصول عبارتند از:
• کارتن پلاست ورقه‌ای
• کارتن پلاست کندویی
• کارتن پلاست عمودی
• کارتن پلاست رولی
کارتن پلاست یک محصول بسیار مقاوم است. علاوه بر این ویژگی، وزن سبک، خاصیت ضد اشتعال و قابلیت عایق صوت بودن باعث شده تا انواع کارتن پلاست در صنایع مختلف از جمله ساخت و ساز، کشاورزی و تبلیغات به کار گرفته شود. برخی دیگر از کاربردهای کارتن پلاست عبارت است از:
• ساخت ماکت
• پوشش سقف
• بسته بندی
• بستر کشت گلخانه ای

مزایای کارتن پلاست
برخی ممکن است کارتن پلاست و پلی کربنات را دارای کاربرد مشابه بدانند، اما این نظر اشتباه است. مهم‌ترین تفاوت پلی کربنات و کارتن پلاست سطح و میزان مقاومت آنهاست. در واقع می‌توان اینگونه گفت که کارتن پلاست جایگزینی برای مقوا و کارتن است. در حالی که پلی کربنات بهترین جایگزین برای شیشه می‌باشد.

عمر کارتن پلاست

پیشتر اشاره کردیم که مقاومت کارتن پلاست بالا بوده و به همین دلیل این محصول عمر نسبتا زیادی دارد. محدوده دمایی که کارتن پلاست تحمل می‌کند بین منفی ۳۰ تا بالای ۸۰ درجه سانتیگراد است.
همچنین با اضافه کردن موادی شیمیایی به این محصول مقاومت آن تا حدودی در برابر اشعه UV نیز افزایش می‌یابد. در نتیجه سطح تحمل کارتن پلاست مقابل خورشید کمی بالاتر رفته است. با توجه به مواردی که گفتیم عمر محصول در شرایط مناسب بسیار طولانی بوده و با خرید کارتن پلاست می‌توانید از دوام آن اطمینان داشته باشید.
البته به این نکته توجه کنید که قرار دادن کارتن پلاست در محیط باز برای مدت طولانی می‌تواند عمر آن را کاهش دهد چرا که قرار گرفتن در معرض شرایط آب و هوایی مختلف مانند باد و باران ممکن است مقاومت محصول را کاهش دهد.

مزایای کارتن پلاست

یکی از مهم‌ترین مزایای کارتن پلاست به عنوان عایق در برابر حرارت و صدا، مقرون به صرفه بودن آن است. شما با صرف هزینه‌ای اندک می‌تواند به راحتی محیط مدنظر خود را عایق نمایید.
از دیگر مزایای کارتن پلاست امکان زدن چاپ روی آن است. همچنین این محصول قابلیت شست و شو نیز دارد. با توجه به دلایل ذکر شده استفاده از کارتن پلاست در صنعت تبلیغات رواج فراوانی پیدا کرده است.

کارتن پلاست بدون بو و غیرقابل اشتعال است و در دماهای بالا فقط ذوب می‌شود و دچار حریق نمی‌شود. غیر سمی بودن مواد تشکیل دهنده کارتن پلاست، عدم جذب رطوبت، قابلیت بازیافت و مطابقت با استانداردهای بین‌المللی از دیگر مزیت‌های کارتن پلاست است.

معایب کارتن پلاست

معایب کارتن پلاست

1.ضخامت

ضخامت کارتن پلاست ورقه‌ای در حدود 2 سانتی متر است. این ضخامت کم موجب شده است که یکی از معایب کارتن پلاست شکنندگی در برابر ضربه باشد. یک ضربه کوتاه اما شدید می‌تواند به راحتی ورق کارتن پلاست را سوراخ کند.

2.دوام

یکی دیگر از نقاط ضعف و معایب کارتن پلاست، کاهش مقاومت در محیط خارجی است. قرار گرفتن به طور مداوم در زیر نور خورشید و شرایط متنوع آب و هوایی می‌تواند دوام این محصول را به شکل چشمگیری کاهش دهد.

3.مقاومت

مقاومت در برابر شرایط محیطی کارتن پلاست دیگر عیبی است که می‌توان برای ورقه کارتن پلاست عنوان کرد. در صورتی که کارتن پلاست در معرض سایش قرار بگیرد، به سرعت از بین خواهد رفت.

4.عبور نور

کارتن پلاست ضخامت چندانی ندارد. در نتیجه وقتی این کالا را مقابل نور خورشید قرار دهید، نور از آن عبور خواهد کرد. این ویژگی یکی دیگر از معایب کارتن پلاست محسوب می‌شود. به طور مثال اگر کالایی نسبت به نور حساس باشد، دیگر نمی‌توان با کارتن پلاست آن را بسته‌بندی نمود.

سخن پایانی

برخی از مهم‌ترین معایب کارتن پلاست را با یکدیگر مرور کردیم. با در نظر گرفتن این موارد و مزایای کارتن پلاست، به خصوص قیمت اقتصادی آن، کارتن پلاست یک انتخاب مناسب برای انواع کاربردهای ساختمانی، کشاورزی، عمرانی و تبلیغاتی می‌باشد. برای خرید کارتن پلاست حتما به فروشگاه‌های معتبر مراجعه کنید.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *