آموزش 5 روش برش پلی کربنات


برای استفاده از پلی کربنات در ابعاد دلخواه نیاز است تا روش برش پلی کربنات را بلد بود.

برش پلی کربنات به فرآیند برش یا شکل دادن به ورق های پلی کربنات اطلاق می شود که نوعی ماده ترموپلاستیک است که معمولاً در کاربردهای مختلفی مانند ساختمان سازی، خودروسازی، الکترونیک و غیره استفاده می شود. ورق های پلی کربنات سبک، بادوام و مقاومت بالایی در برابر ضربه دارند و برای کاربردهایی که استحکام در آنها مهم هست، ایده آل هستند.

در این مقاله قصد داریم شما را با روش‌های مختلف برش آشنا کنیم. بنابراین با آموزش برش  با ما همراه باشید.

کاربردهای پلی کربنات

پیش از آموزش بهترین روش برش، به شما می‌گوییم پلی کربنات چیست و کاربردهای آن را با هم مرور می‌کنیم. به ساده‌ترین زبان می‌توان اینطور گفت که پلی کربنات سخت‌ترین و محکم‌ترین پلیمر شفافی می‌باشد که به عنوان جایگزین شیشه در قسمت‌های مختلف پروژه‌های ساختمانی به کار می‌رود.

برای آگاهی درباره نحوه و روش تولید پلی کربنات می‌توانید به مقاله‌های قبلی مراجعه نمایید. گفتیم که پلی کربنات بهترین جایگزین برای شیشه است. به همین دلیل این پلیمر در صنایع بسیار مختلفی کاربرد دارد.
به طور مثال در صنعت ماشین سازی برای ساخت قاب چراغ‌ها و سپر و همچنین در صنایع عینک سازی، بسته‌بندی، داروسازی، برق و کامپیوتر استفاده از پلی کربنات بسیار رایج است.

چند روش برش پلی کربنات

شما می‌توانید با توجه به امکاناتی که در اختیار دارید، بهترین و مناسب‌ترین روش را انتخاب کنید. برخی از بهترین انواع روش برش عبارتند از:

1. برش ورق با کاتر
2. برش با استفاده از اره دیسکی
3. برش ورق با اره چکشی
4. برش با لیزر
5. برش  با کمک روتر cnc

در ادامه بیشتر درباره این روش‌ها توضیح می‌دهیم. همچنین توجه کنید نوع ورقی که در اختیار شماست نیز می‌تواند در تعیین روش برش موثر باشد. به عنوان مثال برای ورق پلی کربنات چهار جداره استفاده از اره‌های برقی یا برش‌های صنعتی بهتر از روش دستی خواهد بود.

آموزش برش پلی کربنات با کاتر

برای برش با کاتر ابتدا باید ورق را روی یک میز قرار دهید. با خط کش یا متر میزان مدنظر برای بریدن را اندازه گرفته و توسط یک ماژیک یا خودکار آن را مشخص نمایید. ورقه را به گونه‌ای روی میز تنظیم کنید که بخشی اضافی که قرار است جدا شود روی هوا قرار بگیرد.

با دقت کاتر را روی قسمت مشخص شده بکشید. ورقه را برگردانده و همین مراحل را تکرار نمایید. سپس با کمی فشار دست، می‌توانید به راحتی قسمت اضافی را جدا کنید. به این نکته توجه داشته باشید که تیغه کاتر باید بسیار تیز باشد. تیغه کهنه و کند کار شما را بسیار سخت می‌کند.

روش برش با اره دیسکی

ابتدا ذکر این نکته ضروری است که برای برش ورق با انواع اره شما به دو میز برای قرار دادن پلی کربنات نیاز دارید. ورقه را به شکلی روی میزها بگذارید که بخش مشخص شده برای برش بین دو میز قرار گیرد.
در مرحله بعدی توجه کنید که حتماً هر دو طرف ورقه را به کمک گیره روی میز ثابت نمایید. برای اره‌های گردبر تیغه‌های مخصوص برش انواع ورقه  از جمله پلی کربنات سینوسی در بازار وجود دارد.

 

روش برش پلی کربنات

 

روش برش با اره چکشی

نکته مثبت درباره برش با اره چکشی این است که علاوه‌بر برش مستقیم می‌توانید برای برش‌های دایره‌ای نیز از آن استفاده کنید. بهتر است تیغه‌هایی برای پلی کربنات و پلکسی گلاس در نظر گرفته شود که دارای دندانه‌های ریز و بدون روکش باشد.
حتماً ورقه را با گیره به درستی روی میز فیکس نمایید تا هنگام برش حرکت نکند. نکته مهم دیگری که هنگام برش با اره باید مدنظر قرار داد، استفاده از عینک ایمنی است. این کار خطر پرش خورده‌های ورقه را به داخل چشم را از بین می‌برد.

 

برای اطمینان از برش تمیز و دقیق، انتخاب تیغه اره ای که متناسب با ضخامت و نوع پنل پلی کربناتی است که می برید، بسیار مهم است. همیشه هنگام برش ورق پلی کربنات از وسایل محافظ مانند عینک ایمنی و دستکش استفاده کنید و دستورالعمل های سازنده را برای اره و تیغه ای که استفاده می کنید را رعایت کنید.

آموزش برش با لیزر

استفاده از لیزر یکی از روش‌های بسیار جدید برای برش است. مزیت اصلی استفاده از لیزر دقت بسیار بالای آن هنگام برش می‌باشد. برای ورق‌های ضخیم  می‌توان شدت پرتوهای لیزر را افزایش داد.

برای انجام برش لیزری باید ورقه را مطابق الگویی که روی آن مشخص کرده‌اید، حرکت دهید تا دستگاه با لیزر برش مدنظر را انجام دهد. این روش یکی از بهترین و دقیق‌ترین راه‌ها برای برش پلکسی گلاس به خصوص ورقه‌های ضخیم است.

روش برش با cnc

روتر cnc یکی از دستگاه‌های مخصوص برش است. در این روش برای برش از کامپیوتر استفاده می‌شود. در واقع شما دستور و الگوی برش را به یک برنامه کامپیوتری به نام CAD می‌دهید. کافی‌ست تا اطلاعات مدنظر را در این برنامه وارد ‌کنید. سپس دستگاه، برش را بر اساس داده‌های شما انجام می‌دهد.

برش به کمک روتر cnc دقیق‌ترین روش انجام برش است. به این نکته توجه داشته باشید که ممکن است نیاز باشد تا هنگام برش، ورق را روی سطح ثابت نگه دارید تا دستگاه روتر برش را انجام دهد.

نکات قابل توجه

برای اطمینان از برش تمیز و دقیق، انتخاب تیغه اره ای که متناسب با ضخامت و نوع پنل پلی کربناتی است که می برید، بسیار مهم است. همیشه هنگام برش از وسایل محافظ مانند عینک ایمنی و دستکش استفاده کنید و دستورالعمل های سازنده را برای اره و تیغه ای که استفاده می کنید را رعایت کنید.

پلی کربنات بسیار انعطاف‌پذیر بوده و همچنین دارای خاصیت عایق بودن نیز هست. به علاوه تهیه آن از نظر اقتصادی بسیار به صرفه و هزینه نصب ورق پلی کربنات این محصول کم می‌باشد. البته  این ورق‌ها در برابر خراشیدگی حساس بوده و بهتر است اشیا تیز را از آن دور نگه دارید.

برای نگهداری از ورق پلی کربنات به این امر توجه داشته باشید که این محصول نباید در مقابل نور خورشید قرار بگیرد. همچنین برای تمیز کردن آن از شوینده‌های شیمیایی استفاده نکنید. میزان تحمل گرما در پلی کربنات بالاست اما این ورقه در دمای 155 درجه به بالا نرم شده و خاصیت خود را از دست می‌دهد.

سخن پایانی

آگاهی از روش برش پیش از خرید این محصول امری ضروری به نظر می‌رسد. در همین راستا در این مقاله به طور مختصر به آموزش برش پلی کربنات پرداختیم. در صورت نیاز به اطلاعات بیشتر می‌توانید با مشاورین گروه صنعتی سالار فایبر تماس بگیرید.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *