معرفی انواع کارتن پلاست


ورق‌های کارتن پلاست، جزو پرکاربردترین مواد بسته‌بندی محسوب می‌شوند که در صنایع مختلف از جمله صنایع غذایی، دارویی، لوازم خانگی و… به‌کار برده می‌شوند.

کارتن پلاست بخاطر داشتن ویژگی‌هایی مانند مقاومت، انعطاف‌پذیری، سبکی و قابلیت بازیافت جایگزینی مناسب برای کارتن‌های مقوایی هستند.

در این مقاله از گروه صنعتی سالار فایبر قصد داریم انواع کارتن پلاست همراه با ویژگی‌ها و مزایای آنها صحبت کنیم.

 

کارتن پلاست چیست؟

انواع ورق کارتن پلاست از دو صفحه یا ورق خارجی و یک صفحه چین‌دار ساخته می‌شود. به این صورت که صفحه چین‌دار بین دو ورق مسطح قرار گرفته و به روش اکستروژن به یکدیگر می‌چسبند.

این صفحات به قدری محکم بهم متصل می‌شوند که در سخت‌ترین شرایط هم دوام خواهند آورد.

کارتن پلاست‌ها انواع مختلفی دارند که در این مطلب با تمامی آنها آشنا خواهید شد.

 

انواع ورق کارتن پلاست

 

 

انواع کارتن پلاست

پس از معرفی کارتن پلاست چیست به بررسی کارتن پلاست از نظر ظاهر و کاربرد، می‌پردازیم. انواع ورق کارتن پلاست شامل موارد زیر هستند:

 

1. کارتن پلاست‌های ورقه‌ای یا ساده

کارتن پلاست ساده از قدیمی‌ترین و ساده‌ترین انواع کارتن پلاست است که شباهت زیادی به کارتن‌های کاغذی دارد. این ورق‌ها همان‌طور که گفته شد از دو صفحه خارجی و یک صفحه چین‌دار تشکیل شده که با استفاده از گرما و حرارت، لایه‌ها به یکدیگر می‌چسبند.

یک مدل دیگر از کارتن پلاست ورقه‌ای در بازار وجود دارد که تنها یک صفحه صاف به صفحه چین‌دار می‌چسبد. این مدل انعطاف‌پذیری بیشتری دارد و راحت‌تر خم می‌شود. این نوع از کارتن پلاست مقاومت زیادی در برابر گرما، سرما، ضربه و رطوبت دارند.

ضخامت لایه‌های کارتن پلاست ساده بین 1.7 تا 12 میلی‌متر بوده که در طول، عرض و طیف رنگی متفاوت به فروش می‌رسد.

 

2. کارتن پلاست رولی یکی از انواع ورق کارتن پلاست

کارتن پلاست رولی در صنایع ساختمان‌سازی، سوله‌سازی، کشاورزی و صنایعی از این دست به‌کار می‌رود. این نوع ورق‌ها دارای ضخامتی بین 2 تا 12 میلی‌متر و عرضی حداکثر 2.40 سانتی‌متر هستند که در ابعاد دلخواه قابل سفارش است.

یکی دیگر از انواع ورق کارتن پلاست، کارتن پلاست رولی یو وی‌ دار است. تنها فرق این مدل این است که دربرابر اشعه ماورابنفش مقاومت زیادی دارد، که این ویژگی بر قیمت آن تاثیر به‌سزایی می‌گذارد.

 

3.کارتن پلاست یو وی (UV) دار

از ویژگی های مهم کارتن پلاست uv دار چیست می‌توان به مقاومت در برابر اشعه ماوراء بنفش اشاره کرد. اشعه ماوراء بنفش می تواند به مرور زمان باعث تخریب و تغییر رنگ پلاستیک ها شود، اما کارتن های پلاستیکی UV از نوع خاصی از پلاستیک ساخته می شوند که در برابر این نوع آسیب ها مقاوم است.
کارتن پلاست UV معمولا در بسته بندی محصولات حساس به نور مانند لوازم الکترونیکی، دارویی و آرایشی استفاده می شود. آنها همچنین در کاربردهای فضای باز که قرار گرفتن در معرض نور خورشید نگران کننده است، مانند بسته بندی گیاهان یا مبلمان فضای باز نیز استفاده می شود.

 

4. کارتن پلاست عمودی یا کانکسی یا دیوار پوش

این نوع از کارتن پلاست مشابه مدل معمولی تولید می‌شود و تفاوت آن در نحوه برش صفحات است. این ورق‌ها توسط دستگاه‌های مخصوص برش می‌خورد، به همین علت ظاهری متفاوت به خود می‌گیرد. زیرا دیگر چین خوردگی و حاشیه‌های اطراف آن ازبین رفته و صاف می‌شوند.

کارتن پلاست عمودی در قطری بین 2 تا 25 میلی‌متر به بازار عرضه شده و به فروش می‌رسد. این کارتن پلاست با دو جنس پلی اتین و پلی پروپیلن ساخته می‌شوند که پلی اتین مقاومت کمتری دربرابر حرارت دارد و در مدت زمان کوتاه‌تری ذوب می‌شود.

 

5. کارتن پلاست کندویی یا حبابی از انواع کارتن پلاست

کارتن پلاست کندویی جدیدترین نوع این محصول است. این مدل از کارتن پلاست با ورق‌های پلاستیکی شفافی از جنس پلی پروبیل ساخته می‌شود.

این ماده مقاوت بسیار زیادی دربرابر اسیدها و مواد شیمیایی دارد که بخاطر ضریب ایمنی زیاد، وزن کم، کیفیت زیاد و ویژگی‌هایی از این دست، جایگزین بسیار مناسبی برای شیشه هستند.

 

کدام کارتن پلاست مخصوص گلخانه است؟

یکی دیگر از انواع کارتن پلاست‌ها، کارتن پلاست هیدروپونیک بوده که برای استفاده در گلخانه‌ها بسیار مناسب است. اگر بخواهیم بگوییم مهم‌ترین ویژگی کارتن پلاست هیدروپونیک چیست می‌توان گفت این مدل بخاطر داشتن مقاومت زیاد، پایداری خواص شیمیایی، جلوگیری از رشد باکتری‌ها، قابلیت شستشو، انعطاف‌پذیری و… در صنعت پرورش گل و گیاه مورد استفاده قرار می‌گیرد.
کارتن پلاست‌هایی که به شکل گرد و مثلثی هستند، محافظ‌های عالی برای کاشت نهال خواهند بود. از این صفحات به‌عنوان یک جایگزین مناسب برای گلدان‌های سنتی است.

 

انواع کارتن پلاست براساس ضخامت

● ورق کارتن پلاست نازک

این نوع ورق کارتن پلاست ضخامت بین 2 تا 4 میلی‌متر دارد و برای کارهای سبک، ظریف، چاپی و بسته‎بندی مناسب است. این نوع ورق کارتن پلاست قابلیت خم شدن، برش زدن، چسباندن و شکل دادن به روش‌های مختلف را دارد.

● ورق کارتن پلاست متوسط

این نوع ورق کارتن پلاست ضخامت بین 5 تا 8 میلی‌متر دارد و برای کارهای صنعتی، ساختمانی، تبلیغاتی و… مناسب است. این نوع ورق کارتن پلاست دارای قابلیت خم شدن، برش زدن، چسباندن، دوختن، پانچ زدن و شکل دادن به روش‎های مختلف است.

● ورق کارتن پلاست ضخیم

این نوع ورق کارتن پلاست ضخامتی بین 9 تا 14 میلی‌متر دارد که برای کارهای سنگین مانند: صحافی، حفاظتی، قالب‌سازی و مشاغلی از این دست بسیار مناسب است. این نوع ورق کارتن پلاست قابلیت خمیدگی، برش زدن، چسباندن، دوختن، پانچ زدن و شکل دادن به روش‌های مختلف را دارد.

 

کارتن پلاست ضخیم

 

انواع ورق کارتن پلاست براساس جنس

● ورق کارتن پلاست پلی پروپیلن

انواع کارتن پلاست که از جنس پلی پروپیلن ساخته شده‌‎اند یک نوع پلاستیک با دوام، انعطاف پذیر، قابل چاپ و بازیافت هستند. این نوع ورق کارتن پلاست در برابر رطوبت، ضربه، خط و خش، سایش، خوردگی، حشرات، قارچ‌ها و باکتری‌ها مقاومت زیادی دارد. این نوع ورق کارتن پلاست برای کارهای بسته‌بندی، تبلیغات، دکوراسیون، ساختمان، کشاورزی و… مناسب است.

● ورق کارتن پلاست پلی اتیلن

این نوع ورق از کارتن پلاست از پلی اتیلن ساخته شده که یک نوع پلاستیک با خاصیت ضد ضربه است و در برابر رطوبت، ضربه، خط و خش، سایش، خوردگی، حشرات، قارچ‎ها و باکتری‎ها مقاومت زیادی خواهد داشت. از این ورق کارتن پلاست برای کارهای صنعتی، ساختمانی، حفاظتی و دیگر صنایع مورد استفاده قرار می‌گیرد.

● ورق کارتن پلاست پلی کربنات

این نوع ورق کارتن پلاست از جنس پلی کربنات تولید می‎شود که یک نوع پلاستیک شفاف و شکستنی است. این ورق کارتن پلاست هم مانند انواع قبلی در برابر رطوبت، ضربه، خط و خش، سایش، خوردگی، حشرات، قارچ‎ها و باکتری‌ها مقاومت خوبی دارد و برای کارهای تزئینی، دکوراتیو، فضاسازی و کارهایی از این دست مناسب است.

 

کاربرد کارتن پلاست برای سقف

کارتن پلاست به دلیل خواص عایق حرارتی و صوتی بالایی که دارد، برای ساخت سقف‌های داخلی ساختمان‌ها به کار می‌رود. همچنین نحوه نصب کارتن پلاست بسیار ساده است. به دلیل وزن سبک و قابلیت شکل‌دهی آسان، در مقایسه با سایر مواد ساختمانی و قابل حمل بودن انتخاب متاسبی برای سقف می‌باشد

کاربرد کارتن پلاست برای سقف

 

از دیگر ویژگی‌های کارتن پلاست می‌توان به مقاومت در برابر رطوبت، آتش سوزی و پوسیدگی اشاره کرد. همچنین، این ماده در برابر تغییرات دمایی و رطوبت هوا مقاوم است و به دلیل قابلیت بازیافت، به عنوان یک گزینه پایدار و سبز برای ساختمان‌ها محسوب می‌شود.

 

کلام آخر

با توجه به اینکه کارتن پلاست یک ماده بازیافتی است، استفاده از آن به عنوان سقف داخلی، به حفاظت از محیط زیست و کاهش آلودگی هوا و آب کمک می‌کند. همچنین استفاده از کارتن پلاست در ساختمان‌ها نیز باعث کاهش هزینه‌های ساخت و نگهداری می‌شود.

چنانچه برای شما هم سوال است که کارتن پلاست از کجا بخرم؟ می‌توانید از طریق سایت سالار فایبرگلاس برای ثبت سفارش خود اقدام کنید.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *