مواد فایبر گلاس چیست؟


فایبر گلاس (Fiberglass) که با نام‌های فیبر‌شیشه‌ای و کامپوزیت نیز شناخته می‌شوند، معمولا به صورت ورق مورد استفاده قرار می‌گیرند و از مخلوط موادی مانند رزین پلی استر، رنگ، الیاف شیشه و مواد دیگر ساخته می‌شوند.

در ادامه اطلاعات بیشتری در مورد مواد فایبر گلاس و انواع فیبر شیشه در اختیار شما قرار خواهد گرفت. همچنین توضیحاتی از تفاوت پلی کربنات و فایبر گلاس نیز بیان می‌شود. با ما همراه باشید.

مواد اولیه فایبرگلاس چیست؟

آیا می‌دانید که مواد فایبر گلاس چیست و چه اهمیتی دارند؟ مواد خاصی که برای فایبرگلاس استفاده می‌شود ساختار خاصی دارد. شما باید درک خوبی از ادغام این مواد اولیه بر اساس استانداردهای بین المللی داشته باشید.

برای تهیه فیبر‌شیشه مواد گوناگونی به کار گرفته می‌شود که فرمولاسیون ترکیب آن معمولا با توجه به کاربرد‌شان تعیین می‌شود.

مواد فایبر گلاس چیست

مواد اولیه فایبرگلاس شامل موارد زیر است:

● رزین‌های پلی‌استری اورتوفتالیک
● رزین‌های پلی‌استر ایزو‌فتالیک
● رزین‌های پلی‌استری
● رزین‌های وینیل استر
● رزین اپوکسی
● هاردنر اپوکسی و UP
● شتاب‌دهنده کبالت و سرب
● کربنات کلسیم
● الیاف شیشه‌ای سوزنی و حصیری
● تیتان
● اروزیل

توجه: تولید‌کنندگان فایبرگلاس باید به خوبی مواد اولیه به کار گرفته شده برای تولید این محصول را بشناسند. تنها در این صورت می‌توان از کیفیت مناسب این محصول مطمئن شد.

رزین فایبرگلاس چیست؟

از آنجایی که انواع زرین در مواد اولیه به کار گرفته می‌شود بد نیست که با این مواد بیشتر آشنا شویم. در پاسخ به این سوال که رزین فایبرگلاس چیست باید گفت رزین فایبرگلاس یک ماده مصنوعی است که از ترکیب الکل‌ها و اسیدهای آلی ساخته می‌شود. رزین را می‌توان به اشکال مختلف تولید کرد. آن‌ها می‌توانند به ژل و مایع تبدیل شوند.

مواد فایبر گلاس چیست

رزین‌های فایبرگلاس عموما رزین‌های پلی‌استر هستند و برای اهداف مختلفی استفاده می‌شوند. آن‌ها اغلب به عنوان مواد پرکننده‌های چوب، چسب‌ها و تعمیرات اتوماتیک و ریخته‌گری استفاده می‌شوند.

چسبندگی و دوام عالی این رزین‌ها باعث شده است که آن‌ها به عنوان یک ماده ساختمانی بسیار مفید مورد استفاده قرار بگیرند. چند مورد از بهترین کاربردهای رزین فایبرگلاس عبارتند از:

– بسته‌بندی مواد

– ساخت مبلمان

– ساخت قطعات و لوازم یدکی

– مصالح ساختمانی

– ساخت ورق‌ ایرانیت پلاستیکی موج‌دار و صاف از فایبر گلاس

– ساخت سنگ‌های مرمر مصنوعی

– ساخت پوشش‌های مقاوم در برابر هوا و خوردگی

انواع فایبر گلاس

اکنون که متوجه شدید مواد فایبر گلاس چیست، نوبت آن رسیده که شناختی از انواع آن نیز داشته باشید. بسته به ترکیب مواد اولیه، فایبرگلاس انواع مختلفی دارد. انواع فایبرگلاس اصلی آن در زیر لیست شده است:

1. فیبر شیشه A

شیشه A، شیشه سودا-آهک یا شیشه قلیایی نیز نامیده می‌شود که رایج‌ترین نوع فایبرگلاس است. حدود 90 درصد شیشه‌های تولید شده شیشه سودا-آهک هستند. این نوع از فایبرگلاس بیشتر در تولید ظروف شیشه‌ای مربا، ظروف نوشیدنی، پنجره حتی گاهی لوازم آشپزی کاربرد دارد.
شیشه قلیایی از نظر شیمیایی پایدار، نسبتاً سخت و ارزان است. می‌توان آن را چندین بار آنیل و ذوب کرد. به همین دلیل فایبرگلاس نوع A بهترین نوع شیشه برای بازیافت در نظر گرفته شده است.

2. فیبر شیشه C

شیشه C یا شیشه شیمیایی بیشترین مقاومت را نسبت به اثرات شیمیایی از خود نشان می‌دهد. این شیشه، به دلیل وجود میزان بالای کلسیم بروسیلیکات در برابر خوردگی مقاوم است. مقدار PH مواد شیمیایی در تولید مقاومت نسبتا بالایی، صرف‌نظر از محیط آن (اسیدی یا قلیایی) فراهم می‌کند. فیبر شیشه C در لایه خارجی لمینت‌ها به عنوان بافت سطحی لوله‌ها و مخازن ذخیره آب استفاده می‌شود.

3. فیبر شیشه D

به دلیل وجود بورون تری اکسید در ترکیب‌ شیشه D، ثابت دی الکتریک پایین دارد. این ویژگی، شیشه D را به یکی از بهترین انواع فایبرگلاس برای استفاده در کابل‌های نوری تبدیل کرده است. همچنین دربردارنده بوروسیلیکات است که ضریب بسیار پایینی از انبساط گرمایی به این نوع فایبرگلاس، می‌دهد. شیشه D به دلیل این ویژگی‌ها، اغلب در وسایل برقی و لوازم پخت‌و‌پز الکتریکی مورد استفاده قرار می‌گیرد.

4. فیبر شیشه E

شیشه E، یک ماده کامپوزیت سبک وزن است که بیشتر با عنوان شیشه الکتریکی شناخته می‌شود. این نوع فیبر شیشه بیشتر در هوافضا، دریایی و صنعتی کاربرد دارد. پارچه فایبرگلاس شیشه E یکی از مواد استاندارد صنعتی است و به دلیل ویژگی پوشش‌دهنده عالی که دارد، کار با آن تمیز است.

5. فیبر شیشه ECR

فیبر شیشه ECR، با اسم فیبر شیشه الکترونیک نیز شناخته می‌شود. این نوع فایبرگلاس، ضد‌آب و دارای استحکام مکانیکی بالا است. همچنین نسبت به خورندگی قلیایی و اسیدی مقاومت از خود نشان می‌دهد. این نوع فیبر شیشه‌ای ویژگی‌هایی برتر از ویژگی‌های فیبر شیشه E را دارد. مهم ترین مزیتی که شیشه ECR نسبت به سایر انواع فیبر شیشه‌ها دارد، روش تولید و سازگار آن با محیط زیست است.
در تولید انواع پانل‌های شفاف یا ورق ایرانیت پلاستیکی، GRP به کار برده می‌شود و عملکردی خوب با هزینه‌ای کم ارائه می‌دهد.

بهترین انواع فایبر گلاس چیست

چند نوع دیگر فایبرگلاس:
● فیبر شیشه ادونتکس
● فیبر شیشه AR
● فیبر شیشه R، S یا T
● فیبر شیشه S2
● فیبر شیشه M
● فیبر شیشه Z

نحوه ترکیب مواد فایبرگلاس

  1. آماده کردن مواد اولیه :با جمع آوری تمام مواد فایبرگلاس لازم، از جمله پارچه فایبرگلاس، رزین، سخت کننده، دستکش، عینک ایمنی، ظرف مخلوط کن، چوب همزن و یک فضای کار تمیز و با تهویه مناسب شروع کنید.
  2. برش فایبرگلاس :رچه فایبرگلاس را اندازه و با استفاده از قیچی یا چاقوی کاربردی به اندازه و شکل دلخواه برش دهید. اطمینان حاصل کنید که به درستی روی ناحیه ای که می خواهید تقویت کنید یا به عنوان وصله استفاده کنید، قرار می گیرد.
  3. مخلوط کردن رزین: دستورالعمل های روی بسته بندی رزین را بخوانید تا نسبت صحیح رزین به سخت کننده را تعیین کنید. مقادیر توصیه شده را در یک ظرف مخلوط کن بریزید و با استفاده از همزن آن ها را کاملا هم بزنید. از رزین در بازه زمانی توصیه شده استفاده کنید زیرا ممکن است پس از مدتی مشخص شروع به سفت شدن کند.
  4. مالیدن رزین: از یک برس یا غلتک برای اعمال یک لایه نازک رزین روی ناحیه ای که می خواهید پارچه فایبرگلاس را بمالید، استفاده کنید. اطمینان حاصل کنید که سطح کاملاً پوشیده شده است اما رزین چکه نمی کند.
  5. اجازه دهید تاخشک شود:  اجازه دهید فایبرگلاس و رزین خشک شود و طبق دستورالعمل سازنده خشک شود. بسته به نوع رزین و شرایط محیطی ممکن است چندین ساعت یا حتی چند روز طول بکشد.

 

تفاوت پلی کربنات و فایبرگلاس

تفاوت پلی کربنات و فایبرگلاس در سبکی پلی‌کربنات و مقاومت بیشتر آن در برابر فشار و ضربه است. پلی‌کربنات نسبت به فایبرگلاس مقاومت بهتری در برابر تغییرات آب‌و‌هوایی و شرایط نامساعد جوی مانند تگرگ و طوفان دارد.
برای از بین بردن اشعه ماوراء‌بنفش خورشید می‌توانید از این ورق استفاده کنید؛ اما ورق فایبرگلاس این خاصیت را ندارد و به مرور زمان در زیر نور آفتاب پوسیده می‌شود.

جمع‌بندی

در این مقاله از گروه صنعتی سالار فایبرگلاس به این موضوع پرداخته شد که مواد فایبر گلاس چیست. به عنوان مثال از انواع رزین‌ها، کربنات کلسیم و شتاب‌دهنده کبالت و سرب تهیه می‌شوند. با انواع از فیبر شیشه نیز آشنا شدیم. با بسیاری از آن‌ها در زندگی روزمره سر‌و‌‌کار داریم. مثلا فیبر شیشه A که ظروف نوشیدنی‌ها و مربا‌‌ها است.
در نهایت متوجه شدیم که تفاوت پلی کربنات و فایبرگلاس مقاومت بالای پلی‌کربنات نسبت به فایبر‌گلاس در برابر تغییرات آب‌هوایی شدید است.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *