معرفی بهترین انواع فایبر گلاس


فایبرگلاس یا فیبر شیشه نوعی عایق است که امروزه در بسیاری از صنایع جایگاه ویژه‌ای دارد. تولید ورق فایبرگلاس در اواخر دهه 1360 آغاز شد و همچنان روز به روز شاهد پیشرفت این صنعت هستیم.

ورق الیاف شیشه یک ورق سبک، محکم و بادوام است که در برابر رطوبت، زنگ‌زدگی و دیگر صدمات مقاومت بالایی از خود نشان می‌دهد و به سختی از بین می‌رود. فایبر گلاس‌ها انواع مختلفی دارند و دلیل آن ترکیبات مواد اولیه آن‌هاست. در این مقاله مواد اولیه و تعدادی از انواع فایبر گلاس را معرفی خواهیم کرد.

مواد اولیه مشترک انواع فایبر گلاس

آیا می‌دانید که مواد فایبر گلاس چیست؟! ورق‌‌ انواع فایبر گلاس از موادی مانند: ماتریس‌ها یا رزین‌های (پلی‌استری اورتوفتالیک،  پلی‌استر ایزو‌فتالیک،  پلی‌استری،  وینیل استر،  اپوکسی)، هاردنر اپوکسی و UP، شتاب‌دهنده کبالت و سرب، کربنات کلسیم، الیاف شیشه‌ای سوزنی و حصیری، اروزیل و  تیتان ساخته می‌شوند.

یکی از بهترین مواد مورد استفاده در تولید انواع فایبر گلاس رزین است که ویژگی چند مورد از این مواد در ادامه گفته شده است.

پلی‌استر: این ماده در برابر آسیب مقاوم است. اما مقاومت آن چندان بالا و قابل اطمینان نیست که بتوان از این نوع فایبرگلاس در مکان‌ها و صنایعی که در معرض خطر و آسیب هستند استفاده کرد.

وینیل استر: این ماده نسبت به پلی‌استر در برابر ضربه و آسیب مقاوم‌تر است. اما باز هم قدرت چندان بالایی ندارد که بتوان به‌راحتی در تمامی صنایع از آن استفاده کرد و نگران آسیب آن نباشید.

اپوکسی: بادوام‌ترین و مقاوم‌ترین نوع فایبرگلاس که طرفداران زیادی دارد اپوکسی است. این نوع الیاف شیشه مقاومت و استحکام بسیار بالایی در برابر حرارت، آتش، ضربه، آسیب، گرما، سرما و خوردگی دارد. این مزیت‌ها موجب شده است تا بسیاری از صنایع و کارخانه‌ها محصولات خود را از این ماده تولید کنند.

 

انواع فایبر گلاس

 

البته نوع دیگری از فایبرگلاس به نام رزین پلی استر غیر‌اشباع ارتوفتالیک داریم که دارای ویژگی‌های زیادی مانند اپوکسی است و با قیمت بسیار مناسب یک قطعه فایبرگلاس محکم و بادوام به‌شمار می‌آید و به همین دلیل این نوع رزین پلی‌استر نیز بازار خوبی دارد.

 

8 نوع فایبرگلاس

حال که دانستیم فایبر گلاس چیست و با مواد اولیه مشترک انواع فایبر گلاس آشنا شدیم به سراغ بررسی انواع فایبرگلاس می‌رویم.

تقسیم‌بندی انواع فایبر گلاس بر اساس رزین موجود در آن، وزن و انواع مدل‌های تولیدی آن صورت می‌گیرد. در این بخش از مقاله به چند مورد از انواع آن‌‌ها اشاره خواهیم کرد.

 

1. A- glass

فایبر گلاس نوع A که به آن شیشه سودا-آهک یا شیشه قلیایی نیز می گویند، رایج ترین نوع فایبرگلاس است. حدود 90 درصد شیشه از این نوع فیبر شیشه ساخته شده است. A- glass برای ساخت ظروف شیشه‌ای، ظروف نوشیدنی‌ها، پنجره‌ها و گاهی اوقات ظروف پخت و پز استفاده می‌شود.

از ویژگی‌های آن به پایدار بودن در برابر واکنش‌های شیمیایی، سختی نسبی و ارزان بودن‌ش می‌توان اشاره کرد. می‌توان آن را چندین بار آنیل و ذوب کرد. به همین دلیل فایبرگلاس نوع A بهترین نوع شیشه برای بازیافت است.

2. C- glass

به منظور ایجاد سطحی صاف و صیقلی و افزایش مقاومت در برابر خوردگی و جلوگیری از آسیب دیدن قطعات در صنعت کامپوزیت و FRP از الیاف بافت به عنوان لایه سطحی استفاده می‌شود.

فیبر شیشه C در برابر اثرات شیمیایی بسیار مقاوم و ماندگاری بالایی دارد. به همین دلیل لایه سطحی لوله‌ها و مخازن آب از این  نوع فایبرگلاس پوشیده می‌شود.

3. E- glass

فیبر شیشه نوع E پرمصرف‌ترین نوع الیاف شیشه در ایران است که برای ساخت کامپوزیت‌های الیاف شیشه و محصولاتی با پلی‌استر، وینیل استر‌ها و رزین‌های اپوکسی و غیره استفاده می‌شود.

e-glass یک ماده کامپوزیت سبک وزن است که معمولاً به عنوان شیشه الکتریکی شناخته می‌شود. این نوع فایبرگلاس بیشتر در صنایع هوافضا، دریایی و صنعتی کاربرد دارد. پارچه فایبرگلاس الکترونیکی یکی از مواد استاندارد صنعت است.

 

مطالعه بیشتر: رزین فایبرگلاس چیست؟

4. S, R , T- glass

فیبر شیشه‌های R، S و T نام‌های تجاری یکی از انواع فایبرگلاس هستند که استحکام کششی و مدول بالاتری نسبت به فایبرگلاس E دارند. این یکی از  انواع فایبرگلاس است که دارای استحکام رطوبتی و اسیدی بالایی دارد. این ویژگی‌ها با کاهش قطررشته‌ها به دست خواهند آمد.

فایلر کلاس S برای صنایع دفاعی و هوافضا طراحی شده است. همچنین در کاربردهای سپر بالستیک سخت مورد استفاده قرار می‌گیرد. حجم تولید این نوع فایبرگلاس کم است که به معنای قیمت نسبتاً بالای‌ش است.

5. S2- glass

فایبر گلاس S2 بالاترین عملکرد را در بین انواع فایبر گلاس‌های موجود را دارد. این نوع فیبر شیشه در ترکیب خود نسبت به سایر فایبرگلاس‌ها میزان بیشتری از سیلیکا در ترکیب را خود داراست.

بنابراین، ویژگی‌های ارتقا یافته، مقاومت در برابر ضربه، عملکرد وزن بهتر، مقاومت بالاتر نسبت به دما، استحکام فشاری بیشتر از آن انتظار می‌رود. از همه مهم‌تر، شیشه S2 هزینه پایینی دارد.

فایبرگلاس S2 به دلیل خواص فیزیکی خاص که از الیاف شیشه معمولی بهتر است، عمدتاً در صنایع کامپوزیت و بافندگی مورد استفاده قرار می‌گیرد.

6. Z-glass

فیبر شیشه Z در صنایع متعددی از جمله صنعت تقویت بتون، برای تولید محصولاتی که شفاف به نظر می‌رسند و برای تهیه فیبرهای پرینتر سه بُعدی به کار گرفته می‌شود.

این نوع فایبر گلاس، مقاومت بالایی نسبت به فشار مکانیکی، قلیا، نمک، پرتو یو.وی، گ نمک، فرسودگی، حرارت و خراش یکی از مطمئن‌ترین و مقاوم‌‌ترین‌ها در نوع خود است.

7. M- glass

با توجه به بریلیم در ترکیب فایبر گلاس M، خاصیت ارتجاعی آن افزایش می‌یابد. انواع فایبرگلاس M-glass در طیف وسیعی از کاربردهای ظروف شیشه‌ای، از بسته‌بندی گرفته تا مسکن، ساختمان و ظروف غذاخوری استفاده می‌شود.

8. ECR- glass

فایبرگلاس ECR، یکی از جدیدترین نوآوری‌ها در صنعت فایبرگلاس است.‌ این فیبر شیشه مقاومت بالایی در برابر خوردگی اسیدی را با خواص الکتریکی و مکانیکی بالا از خود نشان می‌دهد. همچنین قیمت پایین نسبت به E-glass  دارد که یکی از ویژ‌گی‌های مثبت آن است.

 

عکس فایبرگلاس

 

انواعی دیگر از فایبر گلاس‌های موجود در بازار:

_ فایبر گلاس D
_ فایبر گلاس AE
_ فایبر گلاس AR
_ فایبر گلاس Advantex

 

ویژگی انواع فایبرگلاس

1. استحکام و دوام:

فایبرگلاس به دلیل استحکام و دوام خود شناخته شده است. در برابر عوامل محیطی مختلف مانند رطوبت، اشعه ماوراء بنفش و مواد شیمیایی مقاوم است و برای کاربرد در صنایع مختلف مناسب است.

 

2. سبک وزن:

در مقایسه با موادی مانند فولاد، فایبرگلاس نسبتا سبک وزن است. این خاصیت حمل و نقل فایبرگلاس را آسان می کند و آن را به گزینه ای مطلوب برای کاربردهای مختلف تبدیل می کند.

 

3. استحکام کششی بالا:

فایبرگلاس دارای استحکام کششی بالایی است، به این معنی که می تواند نیروهای کششی را بدون شکستن یا تغییر شکل به راحتی تحمل کند. این ویژگی آن را برای کاربردهایی که به استحکام و انعطاف پذیری مورد نیاز است مناسب می کند.

 

4. مقاومت در برابر خوردگی:

یکی دیگر از ویژگی‌های انواع فایبر گلاس اینست که در برابر خوردگی بسیار مقاوم است و آن را به گزینه ای عالی برای کاربرد در محیط های مرطوب یا خورنده تبدیل می کند. به راحتی زنگ نمی زند و خراب نمی شود و منجر به کاهش هزینه‌های نگهداری و افزایش طول عمر محصولات می شود.

 

5. عایق حرارتی:

کاهش انتقال حرارت از ویژگی های بارز انواع فایبر گلاس است. که  آن را در کاربردهایی که کنترل دما ضروری است، مانند عایق کاری ساختمان ها و لوله ها متمایز می کند.

 

عایق حرارتی فایبرگلاس

6. انعطاف‌پذیری طراحی:

قالب‌گیری فایبرگلاس در اندازه و شکل‌های گوناگون امکان انعطاف‌پذیری طراحی را فراهم می‌کند. می‌توان قالب را به شکل‌ها و منحنی‌های پیچیده درآورد و برای صنایع مختلفی مانند خودروسازی، هوافضا و ساخت‌وساز مناسب استفاده کرد.

 

7. عایق صوتی:

انواع فایبرگلاس خاصیت جذب صدای خوبی دارد و به آن اجازه می دهد تا انتقال نویز را کاهش دهد. معمولاً در ساخت و ساز ساختمان و کاربردهای خودرو برای بهبود راحتی صوتی استفاده می شود.

 

8. مقاومت در برابر اشعه ماوراء بنفش:

از دیگر ویژگی انواع فایبرگلاس مقاومت در برابر نور خورشید است که به راحتی تغییر رنگ نمیدهند.

 

9. تعمیر و نگهداری کم:

انواع فایبر گلاس در مقایسه با سایر مواد به حداقل تعمیر و نگهداری نیاز دارد. به راحتی تمیز می شود، نیازی به رنگ آمیزی مجدد ندارد و طول عمر بالایی دارد. این امر هزینه های کلی تعمیر و نگهداری و تعویض را در طول زمان کاهش می دهد.

 

در نهایت:

در این مقاله به مواد اولیه و تعدادی از انواع فایبر گلاس اشاره شد. فایبرگلاس‌ها در طیف وسیعی از اشکال، اندازه‌ها و خواص وجود دارند. آنچه در اینجا گفته شد به هیچ وجه یک لیست جامع نیست. شما بیشتر با تمایز آن‌ها بر اساس شکل، کاربردها و ویژگی‌ها آن‌ها آشنا شدید.

شما می‌توانید برای خرید انواع فایبر گلاس با کیفیت بسیار بالا با واحد فروش گروه صنعتی سالار فایبرگلاس تماس بگیرید

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *